Ga naar inhoud


tl buizen


boudeman

Aanbevolen berichten

Een jaar geleden vertelde mij iemand: tl buizen worden binnenkort afgeschaft en vervangen door LED. Ik heb daar verder niet meer over nagedacht. Nu is bij mij een tl buis defect, en inderdaad, deze zijn niet overal meer te krijgen.

Op internet vond ik toch nog een 36W buis (1m20 lang) van bekend merk voor minder dan 5 euro inclusief verzending.

Dit is duidelijk een prijs van: wij willen de oude voorraad opruimen. Ik heb er meteen maar een paar reserve bijbesteld.

 

De rendementswinst van LED t.o.v. TL is een stuk lager dan van LED t.o.v. gloeilamp. Met name loont vervanging door LED niet als de TL buis niet zo vaak brandt (garage, voorraad ruimte). Dus misschien: grijp nog je kans zolang het nog kan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Een bestaand TL armatuur kan heel eenvoudig omgebouwd worden voor een LED buis.

De smoorspoel en de condensator eruit en een doorverbinding waar de smoorspoel zat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn intussen LED buizen als vervanging voor tl's, die dezelfde lichtopbrengst indruk geven.

 

Bij LED's kan men het spectrum sturen wat wordt uitgestraald.

Bij deze LED buizen wordt licht uitgestraald waarvoor het oog gevoeliger is.

 

Thuis is het aan ieder zelf uit te rekenen of hij/zij voordeel heeft bij het vervangen van TL's voor LED buizen.

 

In de industrie en utiliteit spelen nog een paar andere zaken mee.

Ik heb een keer een lezing bijgewoond waarin het hoofd onderhoud van Schiphol Airport aangaf, dat sommige verlichtingsbronnen boven traphuizen of opgangen alleen te vervangen zijn wanneer men dure steigers bouwt of dure hoogwerkers inhuurt.

Het periodiek vervangen van TL buizen gaat toch al in de werkuren en dus in de papieren lopen.

TL buizen hebben niet het eeuwige leven en de lichtopbrengst daalt naarmate ze langer gebruikt worden.

In de voeding industrie heeft men liever LED buizen in de armaturen zitten, het risico dat een tl buis sneuvelt en dat er glas in de voedingsmiddelen terecht komt is bij LED buizen nihil.

 

In de bloemenveiling in Aalsmeer waren 4 ploegen van 2 medewerkers doorlopend bezig TL buizen te vervangen, Philips bracht 1 keer per maand een oplegger met buizen naar Aalsmeer.

Wanneer je nog slechts 1 op 5 keer een LED vervangen moet is de rekensom snel gemaakt.

 

Ook in de agrarische industrie, in de stallen, heeft Led verlichting duidelijk voordelen t.o.v. de conventionele verlichting.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees het is allemaal leuk wat je vertelt maar het gaat hier om iemand die voor zijn garage of berging een nieuwe buis nodig heeft en dan spelen dergelijke zaken niet.
Maar ik nodig iedereen uit om mij een led-buis te laten zien van 120cm die 3350 lumen geeft en als je die dan vind graag de prijs er bij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een led TL buis die net zoveel licht geeft als een gewone TL buis :sick:

Nog nooit gezien.

Een normale TL buis 58W geeft zo'n 5200 lumen en de betere led buizen met 24W (zelfde maat als de 58W) komen echt niet veel verder dan 3400 en hier komt dan nog bij dat een normale buis rondom licht uitstraalt en led maar aan 1 kant.

Daarnaast is de led uitvoering dan al 5 x zo duur als een normale buis terwijl de led buis volgens opgave maar zo'n 3 x zo lang mee gaat. (50.000 branduren voor led en 15000 voor TL buis)

een ledbuis die 50.00 branduren heeft gebruikt aan stroom 336 euro (a 0,28 cent per kW) een TLbuis  243 in 15.000 branduren

reken je het dan uit met dezelfde hoeveelheid licht dan gebruikt de led 513 euro aan stroom en de TL buis 729 aan stroom (alleen die laatste moet je dan wel 2 keer vervangen)

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei December10:

Het nadeel van tl verlichting in koelcellen is het starten .

 

Er is nog wel een nadeel, nl. 65% van de energie die een TL buis opneemt wordt uitgestraald als licht, de overige 35% is warmte en in een koelcel is warmte juist niet wat je wilt want daar is weer extra koelcapaciteit voor nodig om die opgewekte warmte weer te koelen.

Toen ik nog in koelhuizen werkte hield men altijd de standaard vuistregel aan dat voor elke euro die er uitgegeven wordt om iets op te warmen je 2 euro uitgeeft om het weer af te koelen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 minuten geleden zei gerrit B:

Een normale TL buis 58W geeft zo'n 5200 lumen en de betere led buizen met 24W (zelfde maat als de 58W) komen echt niet veel verder dan 3400 en hier komt dan nog bij dat een normale buis rondom licht uitstraalt en led maar aan 1 kant.

Aangezien je doorgaans niet het plafond wil verlichten maar het gebied onder de lamp betekent het dat van die 5800 lumen slecht 33% direct naar beneden straalt.

2/3 van de lichtopbrengst van de tL lamp wordt door een reflector weerkaatst, echter wel met de nodige verliezen.

 

Een LED straalt alle lichtenergie direct naar beneden.

Verder is het uitgestraalde lichtspectrum van een led meer afgestemd op het gevoelige spectrum gebied van onze ogen.

Daardoor ervaar je een hogere lichtopbrengst bij LED.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat led-buizen hun licht meer bundelen klopt maar als je een wit plafond hebt en je hebt een eenvoudige armatuur, dan is het licht veel beter verdeeld in de ruimte. Ook een paar meter naast de lichtbron heb je nog voldoende licht. Wil je bij led-buizen een voldoende egale verlichting hebben dan moet je al meerdere rijen naast elkaar hangen.
En Cees, gewone tl-buizen heb je ook in vele lichtkleuren afhankelijk van de toepassing. Zo gebruiken slagers een speciale kleur tl-buis waarbij het vlees er mooier uit ziet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat niet om de kleurtemperatuur, maar om het spectrum.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleurweergave index (Engels: CRI - color rendering index) van een lichtbron is een index voor de kwaliteit van kleurweergave van door die lichtbron belichte objecten, vergeleken met de kleurweergave van dezelfde objecten belicht door een zwarte straler met dezelfde kleurtemperatuur als de te kwalificeren lichtbron.

 

Goedkope led-buizen hebben maar een kleurweergave van 80, de duurdere een kleurweergave 80-89. De originele tl-buizen zijn ook in verschillende kleurweergaves te koop. De goedkoopste tussen de 80-89, de duurdere hebben zelfs een kleurweergave van 90-100. Een gloeilamp heeft kleurweergave index van 100
Je ziet dat een goede tl-buis een betere kleurweergave heeft dan een een led-buis of lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...