Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten

Och wat is tijd in de koudere jaartijden speelt de aanwijzing op de klok geen grote rol.

Ben nu tijd aan het kapotslaan om dab+ op vti image werkend te krijgen om

in lijn van sat4all te blijven .

Kan zijn dat ik pas om 03:00 naar bed ga.

In de zomer met extreme is het een heel ander verhaal

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei luisteraar:

Kan zijn dat ik pas om 03:00 naar bed ga.

 

 

Is dat dan zomer of wintertijd?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-11-2018 om 11:40 zei ceesv:

Het filmpje geeft een goed kijk op de feiten.

 

Nou niet helemaal.

Er wordt hier uitgegaan van een zgn. biologische klok en volgens mij gaat daar de onderbouwing manco.

Hier in Nederland zouden de mensen dus een andere biologische klok hebben dan mensen in Polen?

De Polen die hier komen werken zijn diep ongelukkig omdat het hier veel later echt licht wordt?

De vluchtelingen die hier naar toe komen zijn super ongezond bezig want ze gaan naar een andere tijdzone waardoor hun biologische klok compleet verkeerd gaat lopen?

In mijn ogen complete onzin, we kunnen dan wel een biologische klok hebben maar die past zich aan naar dat ding wat op je nachtkastje staat/ligt nl. je wekker.

Dat ding zorgt ervoor dat jouw biologische klok gelijk gaat lopen met de klok die bij je werkgever aan de wand hangt en niets anders.

 

Verder lees ik het argument van dat het dan pas om 9.30 uur licht is in den Helder. Nou ook dat klopt niet helemaal, dan is er de zon opkomst, maar hier begint het altijd een eind voor zon opkomst licht te worden daarbij geldt dat maar voor één dag, daarna wordt het elke dag al weer eerder licht.

Ook lees ik dat het veiliger in het verkeer zou zijn, nou blijkbaar kun je dan om 9.00 uur beginnen en mag je om 16.00 uur al weer naar huis, maar ik reed voor het verzetten 's morgens in het donker en kon bij daglicht weer naar huis, nu met de wintertijd is het 'smorgens donker als ik naar het werk ga en kom ik terug dan is het ook donker.

 

Milieu

Daarnaast is het juist mooi dat de zomer of wintertijd geen invloed heeft op het energie verbruik, dus als de zomertijd geen positieve invloed heeft (hetgeen ik overigens betwijfel) dan heeft de wintertijd dus ook geen negatieve invloed, conclussie moet dan zijn dat we het voor het milieu niet hoeven te doen.

 

Het biologische klok verhaal is toch al onzin, blijft over of we het nu prettiger vinden of het 's morgens (als 80% toch in zijn bed ligt te slapen), al midden in de nacht licht wordt of dat we 's avonds een uurtje langer bij daglicht buiten kunnen zijn en ja je hebt ochtend en avond mensen dus daar zal het verschil zitten.

 

Zou het dus een enquête worden dan is de uitkomst sterk afhankelijk van hoe deze wordt opgesteld.

Wordt al de overbodige balast wat discutabel is achterwege gelaten en het geheel vereenvoudigd naar  "vindt je het prettiger of het 's morgens een uurtje eerder licht wordt?" of "vindt je het prettiger dat het 's avonds een uurtje langer licht blijft?" dan weet ik wel bijna zeker dat er gekozen wordt voor het uurtje langer licht in de avond omdat je vrijwel niets hebt aan dat uurtje eerder licht in de ochtenduren.

 

Tja, en wordt er dan gekozen voor de zomertijd dan hebben de boeren mazzel want die koeien die normaal om 6.00 uur gemolken moesten worden hoeven dan pas om 7.00 uur gemolken te worden 😉

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei luisteraar:

Ik vind de zomertijd maar niets kan heel veel argumenten aanhalen zal maar eentje aantippen

 

Ben een oud manneke en ga op tijd naar bed en slaap graag in het donker.

In de zomer 21:00 naar bed en voor de afkoeling ramen en gordijnen.

Shit wat een ellende tot 23:00 uur blijft het licht en kan niet inslapen.

Oorzaak zomertijd die de klok 2 uur vooruit zet op de echte/natuurlijke tijd.

 

de oplossing, ga emigreren naar ierland of ijsland heb je precies de juiste tijd die bij je past.

Ander oplossing is de aanschaf van rolluiken of verduisterende gordijnen, is het donker op het moment dat jij wilt.

Je kunt ook in de kelder gaan slapen, is het heerlijk koel en als je de lamp uit doet is het ook donker.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emigreren hoeft hij echt niet en nu het WINTERTIJD is komt de weerman Piet Paulusma met de oplossing die anderen niet zomaar uitspreken, lees en huiver.

 

Voor weerman Piet Paulusma is het zo klaar als een klontje: de winter van 2018/2019 wordt een strenge.

Dat zegt hij tegen Omroep Friesland. Volgens Paulusma kan het zomaar -20 graden worden deze winter.

De maand december zal zich kenmerken door veel sneeuw, januari wordt een beetje kwakkelen, maar in februari gaat het los: ijzige kou met een langere periode waarin schaatsen op natuurijs mogelijk is.

Veel meteorologische instituten als het KNMI, WeerOnline en WeerPlaza wagen zich in het algemeen niet aan langetermijnvoorspellingen, maar er zijn ook wetenschappers die zonneactiviteit (of het gebrek daaraan) koppelen aan koude winters.

De gemiddelde hoeveelheid zonnevlekken - een maat voor de zonneactiviteit - verschilt van jaar tot jaar en houdt een cyclus aan van gemiddeld 11 jaar.

Toeval of niet, de laatste vier Elfstedentochten vonden plaats in jaren op of rond een absoluut minimale zonneactiviteit. En ja - daar is dit jaar ook sprake van...

 

Dus kijk je CV installatie maar even na en zet nieuwe batterijen in je oude klokthermostaat, Groningen gaat weer goed gasgeven, nu maar afwachten op de goede kerncentrale, stuk of 5, voor goedkope energie. dan komen we die "wintertijd" daarna ook weer goed door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemiddelde temperatuur door de jaren heen

Volgens bovenstaande link naar een tabel van de temperatuur in Nederland sinds de meting, is er ook maar niets wat er op wijst dat we een strenge winter krijgen.

Nu heb ik zelf even vluchtig gekeken, maar ik kan echt geen verband vinden tussen een hete zomer en een opvolgende strenge winter, of andersom.

Zien jullie wel verbindingen en overeenkomsten?

 

Nog sterker, wanneer we het referentiekader van Piet Paulusma nemen met betrekking tot een zonnevlekken minimum of maximum, dan krijgen we dit jaar zelfs een bijzonder zachte winter.

..want 11 jaar geleden was de winter ruk...

 

Voor de rest zegt de tabel ook dat we nou niet echt een warmer klimaat krijgen in Nederland..Er is in 300 jaar zo goed als niets veranderd.

Nog een puntje: Als er al een verband is tussen de zonneactiviteit en het weer, dan waren de winters en zomers eeuwen terug al beter te voorspellen geweest.

 

Nu is Piet Paulusma nou niet echt een persoon om serieus te nemen mbt zijn werk, maar het zal vast een aardige man zijn verder.

Maar niets is veranderlijker dan het weer, ik neem evengoed het advies van Catw ter harte. :)

 

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei drz:

Nu heb ik zelf even vluchtig gekeken, maar ik kan echt geen verband vinden tussen een hete zomer en een opvolgende strenge winter, of andersom.

Zien jullie wel verbindingen en overeenkomsten?

Er zijn natuurlijk meerdere factoren die het uiteindelijke weer bepalen.

Een hele duidelijke en m.i. voor Nederland belangrijke is luchtcirculatie.

Die is op het noordelijke halfrond tussen 30 en 60 graden NB tegen de klok in.  Daardoor zitten (zaten?) we vaak in een zuidwesten wind, maar een kleine verschuiving van deze circulatie en we zitten in Nederland in noordelijke (noord oostelijke/westelijke) stroming met meer hogedrukgebieden en onbewolkte hemel.  s Zomers extreem warm (zoals dit jaar), en geen regen van betekenis, maar wat denk je s winters?

 

Dus als we in Nederland deze winter steeds in noordelijke luchtstromen komen te zitten, komt de voorspelling van  Piet P.  alsnog uit.

 

Voordeel s winters: bij onbewolkte hemel is het zowel overdag als s nachts minder donker, ondanks de wintertijd... 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik geen weerdeskundige maar weet wel dat wanneer er een hoge luchtdruk boven scandinavie hangt, wij een warme zomer en koude winter hebben door luchtstroming uit het oosten en zuidoosten.

Dus Eduard07, met jouw visie op het weer en de luchtstroming zou het zomaar kunnen zijn dat, wanneer de luchtstromingen van het afgelopen jaar zo blijft, wij een hele strenge winter krijgen.

Nou ok, ik vind dat een plausibele bewering. We wachten het af. :)

(toch maar even opschieten met de warmtepomp hier)

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat door deze lichte verschuivingen in de luchtcirculatie kunnen we in Nederland trouwens, inderdaad,  net zo goed in een oostelijke stroming komen te zitten, en we weten hoe snijdend koud het hier dan kan zijn. Ondanks de momenteel sterk opgewarmde Noordzee hebben we dus op dat moment geen "profijt" van die opwarming in Nederland.

Maar ook geen regen. En wie had een paar jaar geleden nou gedacht dat Nederland een zoetwatertekort zou krijgen? En dat is wel zorgelijk momenteel.

 

Maar misschien zijn veel tegenstanders van de wintertijd na een eventueel strenge winter van gedachten veranderd omdat zo'n winter ook weer zijn charmes kan hebben. Behalve als het fileleed weer records gaat doorbreken, want in  Nederland zijn we al jaren geen strenge winters meer gewend.

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wintertijd discussie zit je wel hoog he? 😂

 

Wat mij betreft mag de (strenge)winter komen met veel sneeuw en ijs.. Hoewel ik nog winterbanden moet aanschaffen ben ik er redelijk klaar voor.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koud in de winter geen enkel probleem, maar laat het dan wel net zo droog zijn als afgelopen zomer want 1 sneeuwvlokje en het complete wegennet staat vast en laat ik nu net allemaal projecten in opdracht hebben met minimaal 1,5 uur reistijd.😕

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei gerrit B:

Koud in de winter geen enkel probleem, maar laat het dan wel net zo droog zijn als afgelopen zomer want 1 sneeuwvlokje en het complete wegennet staat vast en laat ik nu net allemaal projecten in opdracht hebben met minimaal 1,5 uur reistijd.😕

 

Ik vind winter heerlijk als we nu eens op gmt de echte tijd voor ons gaan hebben de

de strooidiensten meer tijd de straten schoon te maken.

Maar ben bang dat de strooidiensten het voordeel ook in hun voordeel nemen😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze dan nog steeds om 4 uur klok tijd beginnen helpt het allemaal niets welke tijd je aanhoud want ook de rest zal op een andere tijd starten en dan is er nog steeds niets gewonnen naast dat het dan om 16.00 uur al donker is.

Lekker in het donker met z'n allen in de file omdat er iemand die vooraan rijdt te zuinig was om, voor die paar keer slecht weer, winterbanden te gaan monteren en dan toch de weg op gaat. 😉

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...