Ga naar inhoud


Sjoemelsoftware ofwel Dieselgate


TangoBravo

Aanbevolen berichten

In “Accu aangedreven rijden op de terugweg?” reageerde ik op een opmerking van theparasol;

Daarna kwamen er enkele vragen waarop Tonskidutch “grappig” maar vooral gepikeerd reageerde dat de topic gekaapt zou worden. 

Vandaar dat ik de vragen in een nieuw topic beantwoord:

Ik herhaal hier eerst even de aanleiding van de discussie uit “Accu aangedreven rijden op de terugweg?”


Op 27-11-2017 om 17:28 zei theparasol:
 
Als die gasten nu hun lesje nog niet geleerd hebben dan kunnen ze beter zelf het licht uitdoen.
 
Ik heb zelf mogen ervaren hoe ze blijven doorgaan. Had een VW Sharan, helaas met sjoemeldiesel. Nietsvermoedend de update geaccepteerd. Gevolg was een motor die bij lage toeren constant een nare dreun gaf. En de automaat reed vaak op die lage toeren op de landweggetjes waar ik meer dan 50% van mijn kilometers rijdt. VW verwisselde eerst 1, later alle injectoren, en erkende uiteindelijk er niets meer aan te kunnen doen. Laatste advies van de technische afdeling: Zet de automaat in S, dan rij je in de 3e of 4e versnelling ipv de 6e…  Uiteindelijk die wagen maar ingeruild (nee, niet voor een VW…). 
En in de krant staat dat er volgens VW niemand in NL nadelige gevolgen heeft ondervonden, alle klanten zijn eerlijk behandeld…
Desondanks blijft 25% van de Nederlanders VAG auto’s kopen. Dus de les die ze bij VW geleerd hebben is: als je het glashard blijft ontkennen trapt het volk wel wel in. “Volks”wagen….

 

-----

 

Psychosammie verlangde de volgende uitleg:

“Maar leg me nou eens uit welke nadelige gevolgen jij had van de sjoemelsoftware en waarom je überhaupt aan de auto hebt laten sleutelen. Waarom heb je niet gewoon lekker doorgereden? Want toen deed alles het prima.” 

 

Ik ben er niet “lekker” mee doorgereden omdat de auto “vies” was. Ik wil geen kanker hebben en dat ook niet bij anderen veroorzaken als ik dat maar enigszins kan voorkomen. Bovendien kreeg ik de informatie en toezeggingen dat er geen nadelige gevolgen zouden zijn. 

 

Welke nadelige gevolgen heb ik dan?

 

Ik ben de auto, zonder vervangend vervoer, voor minstens 5 reparaties van minimaal 1 dag, maar ook een paar keer langer (2-3 dagen) kwijt geweest.
Omdat de reparaties op geen enkele manier verbetering gaven heb ik dus zowat een half jaar in een auto gereden die naast veel ergernis, ook fysiek hoofdpijn en misselijkheid veroorzaakte, door de aanhoudende dreun op onze oren. 
In eerste instantie zou ik zelf bij moeten betalen voor de injectors (die 800 - 900 euro per stuk kosten) uiteindelijk, na lang aandringen, kreeg ik “coulance”. 
Omdat ik er vanuit ging dat ik de 5 jaar oude auto met 125.000 km op de teller nog minimaal 4-5 jaar zou kunnen blijven rijden heb ik tegelijk met de software-update enkele duizenden euro’s in onderhoud geïnvesteerd. Nieuwe banden, remblokken, remschijven, draagarmrubbers enz. Dat zie je niet terug bij inruil. Vervanging was niet voor alle onderdelen direct noodzakelijk maar volgens de werkplaats wel handig om tegelijk te laten doen. Zou ik op dat moment voor inruil hebben gekozen dan had me dat die kosten bespaard. 
Bij inruil heb ik uiteindelijk bewust een ander merk gekozen alhoewel ik bij VW voor een gelijkwaardige auto 2000 - 3000 euro meer inruilwaarde terug zou krijgen. 
Ik heb de aanschaf van een nieuwe auto vele jaren naar voren moeten schuiven en dus minder voordeel gehad van de lage afschrijving die je hebt als je langer in een auto kunt blijven rijden. 

 

-----

 

theparasol scheef:
Daarbij wie verwacht nu op voorhand dat je kar er zo vreselijk ruk van gaat lopen?

 

Je hebt gelijk. Uiteraard heb ik vóór de update navraag gedaan, o.a. bij een redacteur van Autoweek die mijn auto op de rollenbank heeft laten testen t.b.v. een onderzoek naar de sjoemelsoftware en de door mij ondervonden nadelen waren bij hem toen nog niet bekend. De chef-werkplaats had al meerdere 2.0 TDi motoren onder handen gehad, volgens hem zonder problemen. Mijn auto werd overigens niet als een van de eerste ge-update, ik kwam pas in een latere lichting aan de beurt. 

 

------

 

kiekiek vroeg:
Misschien een domme vraag: maar was er na die ´mislukte upgrade´ geen downgrade mogelijk?

 

Dat is geen domme vraag. Die heb ik uiteindelijk ook gesteld. Na twee weken kreeg ik antwoord dat het niet mogelijk was. VW stelt het niet te kunnen. Maar wettelijk is het ook niet toegestaan, de auto zou nu immers wel voldoen aan de emissie-eisen, was na de update zodanig ook aangemeld bij de RDW en na het terugplaatsen van de oude software niet meer. Overigens kon de chef-werkplaats mij wel aan een adresje helpen waar dit (uiteraard tegen flinke betaling) illegaal gedaan zou kunnen worden. 
Dan zou echter wel de garantie vervallen die verbonden was aan de sjoemel-software-update. Aan de update is 24 maanden garantie verbonden (daar kwam VW mee, 3 maanden na mijn update) op 13 cruciale onderdelen zoals onder andere de EGR klep. 
Wat nu bijvoorbeeld achteraf is gebleken is dat de EGR klep van origine door VW voor spek en bonen is geplaatst. Hij zat er op maar door de sjoemelsoftware hoefde hij maar heel weinig te doen, en dan slijt hij natuurlijk heel weinig. Door de nieuwe software moet hij nu veel harder aan de slag, in veel gevallen blijkt hij dat niet aan te kunnen. Reparatie kost ongeveer 1100 euro. 
De inspuitkoppen (injectors) moeten nu ook veel meer doen. Voorheen hadden ze 2 inspuitmomenten, nu 3. Daardoor bleek dat de exemplaren die in mijn auto zaten vrijwel allemaal in hun grensgebied werkten. Daarom zijn ze vervangen. Kosten ruim 3000 euro. 
Kortom, terugzetten van de oude software zou in principe (illegaal) mogelijk moeten zijn, maar ik wil niets illegaal doen, bovendien vond ik het een te groot financieel risico. De EGR klep bleek het bijvoorbeeld vaak 2 tot 3 maanden na de update al te begeven, bij mij zat er al een langere periode tussen.

 

——

 

En wat “service” betreft moet je ook niet bij Volkswagen Nederland aankloppen. Op mijn eerste brief kreeg ik pas na ruim 6 weken antwoord, met de opmerking dat er geen dossier open stond. Volgens Pon een foutje van de werkplaats… Mijn tweede brief is nu na meer dan 2,5 maand nog niet beantwoord. Om van het laatste antwoord dat “techniek” van VW Nederland aan de chef-werkplaats stuurde maar te zwijgen. Die stelden doodleuk dat de oorzaak van de dreunende motor zou kunnen liggen in de nieuwe software van de DSG bak, die zou nu te snel opschakelen en te vroeg in de hoogste versnelling komen, waardoor de dreun bij lage toeren hoorbaar was. Ik  moest voortaan maar in de S gaan rijden… 

 

Conclusie:


Als je in de markt bent voor een tweedehands VW diesel, controleer dan het chassisnummer bij VW, zie je dat het een sjoemeldiesel is of was, koop hem dan niet. Controleren is eenvoudig, Google op “VW chassisnummer controleren”

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Thanks voor posten, het is een interessante discussie. Jammer te horen dat het zo verkeerd is afgelopen! Zelf heb ik een SKoda Fabia Greenline, welke ook een sjoemeldiesel is. Heb nu al een paar keer een brief ontvangen met het aanbod de auto aan te passen.

Dit zou dan niet ten koste gaan van verbruik, prestaties, en levensduur. Maar daar kan ik niet echt bij, als je er logisch over nadenkt, moet het toch wel ergens ten koste gaan. Anders zouden ze deze setup wel vanaf nieuw uit fabriek er toch wel in gezet hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat die Sjoemeldiesel bakken van VAG tweedehands uit de markt aan het vallen zijn, na de update rijden ze niet eens meer zo fijn als voorheen en de betrouwbaarheid heeft er ook onder te lijden zoals nu blijkt bij meerdere eigenaars.

 

Eigenlijk, is de geldhonger van VAG de oorzaak van al deze ellende toen een tiental jaar geleden werd beslist om geen nieuwe Diesel krachtbronnen te ontwerpen voor het komende decennia maar de oude diesel blokken enkel aan te passen, toen dit niet naar wens ging is men dan maar beginnen sjoemelen ondanks de waarschuwingen van de mensen bij Bosch dat dit weleens verstrekkende gevolgen kon hebben.

 

En ze hadden overschot van gelijk natuurlijk, VAG heeft nu de rekening gekregen, en die oude blokken zijn nu aardig aan de prijs geworden voor ze.

 

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei TangoBravo:

Ik ben er niet “lekker” mee doorgereden omdat de auto “vies” was. Ik wil geen kanker hebben en dat ook niet bij anderen veroorzaken als ik dat maar enigszins kan voorkomen.

 

Je gaat me niet vertellen dat je de auto gekocht hebt met het idee dat ie zo lekker schoon was en dat niemand daar ziek van zou worden.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Psychosammie:

 

Je gaat me niet vertellen dat je de auto gekocht hebt met het idee dat ie zo lekker schoon was en dat niemand daar ziek van zou worden.

 

 

lekker sarcastische manier van vraagstellen heb jij toch.

 

En ja, in de folder van de Sharan van augustus 2010 staat letterlijk:

“Vandaag de dag levert Volkswagen een aantoonbare bijdrage aan het beschermen van de leefomgeving en bronnen voor morgen: door het combineren van mobiliteit met duurzaamheid voor mensen die geven om hun leefomgeving, maar niet willen inleveren op economische aspecten […..] 
‘Schoon’ heeft betrekking op de uitstoot van stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals NOx, HC en PM (fijnstof) […..]

De basis wordt gevormd door energiezuinig en schone technieken die nu al de basis vormen voor alle Volkswagen-modellen. [.….]

Een andere additionele techniek is de Clean TDI techniek die met een filter stikstofoxide uit het uitlaatgas van een dieselmotor verwijderd. […..]

Met de modernste technieken zorgt Volkswagen ervoor dat haar motoren zo min mogelijk schadelijke stoffen uitstoten, wat bijdraagt aan een schoner milieu. Iets waar Volkswagen veel waarde aan hecht. [….]  

Dankzij BluemotionTechnologies is ook de Sharan het schoonste en zuinigste model in zijn segment.”

 

Uiteraard verwachtte ik niet dat hij zuurstof zou produceren. Maar onder andere deze argumentatie en het feit dat er Ad-Blue gebruikt werd bij het reinigen van de uitlaatgassen lieten mij kiezen voor mijn eerste (en mijn laatste) dieselauto.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, en afgezet werd je door Volkswagen, ik heb er 8 jaar gewerkt en geen haar aan mijn hoofd dat er nog aan denkt aldaar iets te kopen.

 

Volkswagens en andere auto’s van de Volkswagen Groep met een sjoemeldieselmotor zouden ook na een software-update van de fabriek die de uitstoot binnen de wettelijke grenzen moet brengen, nog te veel schadelijke stoffen uitstoten. Dat stelt de Nederlandse claimclub Volkswagen Car Claim zaterdagavond in het consumentenprogramma KASSA van BNNVARA.

 

De organisatie stelt dat op basis van geheime documenten die ze via een klokkenluider bij Volkswagen heeft gekregen. De stichting wil snel een civiele procedure starten. Inzet is dat eigenaren de koopovereenkomst van de sjoemeldiesels ongedaan kunnen maken. Volgens bestuurder Guido van Woerkom zou dat moeten omdat ze een product hebben gekocht dat niet aan alle eisen van de wet voldeed.

 

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
40 minuten geleden zei Sjaak(k):

ik heb jaren Renault gereden en ik kan dat beamen, mijn R4 en later mijn R5 waren echt super zuinig en liepen als een zonnetje.

Volgens de gebruikswijzer: Renault 4

Gemiddeld verbruik: 7,1 l/100km (1 op 14,0)
 
Mijn 1.800 kg, 2-liter Duitse diesel verbruikt gemiddeld 1 op 18.
Ik blijf gewoon Duits dieselen, met een van de schoonste diesels die er te koop zijn!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ook geen wagen van de VAG.

Er zijn ook Duitse merken die nog door ingenieurs gebouwd worden.

Maar iedereen verdoemt diesels, en dat is niet terecht.

CO2 moest toch omlaag, goede filtering van de uitlaatgassen en je rijdt EURO-6

 

Die oude Renooit-4 rookte veel meer uit de uitlaat.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha de schuldigen aan de climatechange zijn dus de babyboomers!

Ik stel voor dat de regering voor jullie leeftijdsgroep een extra zware milieu belasting invoeren om een en ander mee te kunnen compenseren.

 

Even zonder gekheid het lijkt er verdacht veel op dat de volkswagen top wilens en wetens niet meegedaan heeft met de milieu eisen omdat ze daar zelf het hogere nut niet van inzagen.

Wellicht hebben ze gedacht dat het toch maar een tijdelijke gekte was en ze de regels paar jaar later weer zouden versoepelen.

Ik zou zeggen gegokt en verloren. Als er niet zo enorm veel mensen voor werkten interesseerde het me geen biet dat ze alle schade tot de laatste cent moesten vergoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sjaak(k):

Mmm dus jij laat je inpalmen door auto reclames en verkoop onzin en auto verkopers? Verzekeraars en auto verkopers zijn de grootste boeven, maar dat terzijde.

Diesels blijven vervuilers wat VW ook beweerd met al zijn gesjoemel

Ik heb jaren Volkswagen gereden maar het gekke is dat VW er nooit als zuinigste uitkwam, een goede vriend die chef monteur was bij de VW importeur legde me dat eens uit.

Bij VW loopt de motor altijd prima, dat komt door allerlei elektrische sproeiers en sensoren die de motor nagenoeg bij ieder toerental goed laat lopen of hij nu koud of warm is, helaas gaat dat altijd gepaard met een veel hoger brandstof verbruik. In het verleden liep je auto toch voor geen meter stationair en moest je choken totdat je groen zag, toen de automatische choke kwam met een thermostaat werd het al beter, maar het benzine gebruik werd ook hoger door dat de thermostaat te lang in bleef staan (VW kever). Het frappante was dat de Franse auto's altijd als de zuinigste uit bus kwamen, ik heb jaren Renault gereden en ik kan dat beamen, mijn R4 en later mijn R5 waren echt super zuinig en liepen als een zonnetje. Later namen de Jappen die zuinigheid over en waren echt probleemloos, dat kon je van VW niet altijd zeggen. Een echte zuinige Duitse auto ben ik nog nooit tegen gekomen.

Ik rij nu al weer een hele tijd Japans (Suzuki) en ze zijn echt probleemloos en standaard erg compleet en lopen als een naaimachine en erg zuinig.

Kijk eens hier, niet door fabrikanten opgegeven verbruik maar door gebruikers  https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html  3 van de top 5 uit D  

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...