Ga naar inhoud


Sjoemelsoftware ofwel Dieselgate


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Overigens, ergens meen ik me uit mijn kindertijd te herinneren dat Belga ook een soort snoepjes of kauwgom was....

 

Enne, wat VW betreft, ons eerste busje kregen we in de VS, het gold toen nog als een relatief goedkoop merk met redelijk geprijsde reserve onderdelen. We kochten een jaar of 10  later nog een tweedehandsje in Limburg maar kwamen er al ras achter dat zowel de VW garages als de onderdelen dermate in prijs omhoog waren gegaan dat het niet echt zin had om aan dat merk vast te houden. En ja, dan heb ik het niet over sjoemel of diesel maar over gewone benzinemotoren. En omdat in NL anders dan in Duitsland of de VS de wegenbelasting mer gewicht berekend wordt ook niet echt een voordelig vervoermiddel meer.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


kauwgom klopt 100%

schummel software gebruiken ze allemaal, diesel of benzine!

 

of geloven wij de EU genormeerde brandstof verbruiksopgave van een auto nu wel?

of geloven we doelstellingen van de regering om CO2 te reduceren als men dat enkel in een projectie betreffende brandstof verbruiker voor privaat personen berekend

en de Luchtvaart en of Scheepvaart volledig buiten beschouwing laat in de cijfers... cijfers - numeriek - statistiek - software = schummel overheid

 

luchtvervuiling en wie stak er met kop en schouders boven uit?

Citaat

Satelliet brengt luchtvervuiling boven Europa in kaart

bron nu.nl

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regeringen lopen aan de hand van magnaten of zijn zelf magnaten. Men is bereid enorme leugens te verkondigen (Trump, Rutte) of (al dan niet pseudo-) onderzoeken bij te sturen en er leugens van te maken.

Het probleem is dat veel mensen er weinig van begrijpen, niet doorhebben dat ze belazerd worden en er dus intrappen

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei T90user:

en als je dan bedenkt dat feitelijk wijzelf degenen zijn die de overheid (kunnen) bepalen middels verkiezingen dan kun je feitelijk stellen dat niet "zij" maar wijzelf de schuldigen zijn die dat allemaal maar laten gebeuren.

Deze documentaire toevallig gezien?

 

Beerput Nederland

 

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎1‎-‎12‎-‎2017 om 11:27 zei TangoBravo:

 

Alleen het verbruik van de Ad-blue zou toenemen, heel logisch want daarmee reinig je de uitlaatgassen beter. Ik heb die verwachtte toename in het verbruik zelf niet meer kunnen vaststellen omdat ik de wagen heb ingeruild voordat het tankje leeg was. Mijn Ad-blue verbruik was ongeveer 1 liter Ad-blue op 90 liter diesel, gemiddeld moest ik het tankje één keer in de 15.000 - 20.000 km bij laten vullen (ging er 10 - 15 liter bij). Na de software-update kreeg ik een voucher waarmee ik de tank 5 keer gratis kon laten bijvullen bij VW. Volgens VW was dat compensatie voor het meerverbruik wat er gedurende de resterende levensduur van de auto te verwachten was. 

 

Hier hetzelfde, (ik heb dan het broertje of zusje van de Sharan nl. de Alhambra) alleen het ad-bleu gebruik loopt hier synchroon met het periodiek onderhoud dus om de 30.000 ongeveer 13 liter bijvullen.

Ook na de update weinig verschil.

Alleen ben ik er al wel achter dat even Ad-bleu bijvullen aan de pomp een stuk sneller en dus goedkoper is dan bij de garage, Bij de pomp ben je nog geen 10 euro kwijt en rij je 5 min later al weer (wel even vooraf om de blauwe ring vragen) terwijl je bij de garage minimaal een half uur kwijt bent. (en de Seat dealer nog een keer op 20 minuten rijden)

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎1‎-‎12‎-‎2017 om 00:13 zei Sjaak(k):

En wat is er mis met die volgens jou Franse barrels, daar rij je tegenwoordig echt niet mee voor schut hoor.

 

Volgens het onderzoek wat RTL vorige week heeft gedaan, na het opvragen van APK rapporten met afwijkingen, blijkt er juist heel wat mis te zijn met Franse auto's.

https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/verkeer/franse-auto-heeft-de-meeste-problemen

Daar staat Peugeot op 1, Renault op 2 en Fiat op 3 met de meeste gebreken.

Wil je een betrouwbare auto dan komt die van Toyota of uit Duitsland was daar de conclusie.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei gerrit B:

Alleen ben ik er al wel achter dat even Ad-bleu bijvullen aan de pomp een stuk sneller en dus goedkoper is dan bij de garage, Bij de pomp ben je nog geen 10 euro kwijt en rij je 5 min later al weer (wel even vooraf om de blauwe ring vragen) terwijl je bij de garage minimaal een half uur kwijt bent. (en de Seat dealer nog een keer op 20 minuten rijden)

 

Inderdaad, bijvullen bij de dealer kostte rond de 60 euro, daar brachten ze dan 2 tankjes van 10 liter in rekening, plus een half uur arbeidsloon...  Dat er van dat tweede tankje meer dan de helft overbleef vertelden ze je er niet bij! Gaven ze ook niet mee!

 

Maar let op bij het zelf bijvullen, zorg dat je niets morst en dat je ook de rubberen afsluitring goed in de dop laat zitten, want als dat ding lekt komt er een rotzooi in je auto die er vrijwel niet uit te krijgen is. Ervaring mee....

Ik heb in Duitsland een speciale slang gekocht, van het merk Kruse, met een ingebouwde afsluitklep. Die schroefde je op de 10 liter Ad-Blue tankjes en daarmee kon je lekvrij en tot het randje de Ad-Blue tank bijvullen, die gebruiken ze volgens mij ook bij de dealers (vandaar dat de dealers deze niet als accessoire willen leveren is mijn ervaring...)

Wil je een adres hebben voor zo'n slang stuur me dan maar een PM. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sjaak(k):

Het verbruik van AdBlue is 3 tot 5% van het dieselverbruik.

 

Wat op Wiki staat is niet altijd per sé waar. 

 

Ook in mijn geval niet. Mijn Ad-Blue gebruik zat rond de 1 liter Ad-Blue op 80-90 liter diesel. gerrit B noemde hierboven zijn verbruik, dat lijkt nog minder te zijn. 

 

Het kan ook zijn dat VW daar ook mee gesjoemeld heeft. Als de Sharan een Ad-Blue verbruik van 5 % van het dieselverbruik gehad zou hebben betekende dat je iedere 5000 km, of nog vaker, moest laten bijvullen, en dat zou deze auto beslist nog minder populair gemaakt hebben. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei TangoBravo:

 

Ik heb in Duitsland een speciale slang gekocht, van het merk Kruse, met een ingebouwde afsluitklep. Die schroefde je op de 10 liter Ad-Blue tankjes en daarmee kon je lekvrij en tot het randje de Ad-Blue tank bijvullen,

 

Ik ga hier gewoon naar het tankstation en tank net als diesel dan de tank met Ad-Bleu vol hoef niet te prutsen met losse tankjes.

Meestal iets van 8 a 9 euro en dat elke 30.000Km

Ik rij natuurlijk wel veel en meestal alleen maar snelwegen dus het kan zijn dat het verbruik daarom lager is. Mijn dieselverbruik zit overigens rond de 1 op 17 en dat dus in een volgeladen auto waar altijd een paar honderd kilo aan spullen zit.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn wagen staat niet in het lijstje op Wiki, het artikel is dus gedateerd.

Op de 15.000 km die ik nu heb afgelegd is het Ad-Blue verbruik 2,5 liter.

Ik zal dus 2 of 3 keer Ad-Blue moeten tanken in de 200 k die ik meestal met mij wagens afleg.

Er zit een vuldop voor Ad-Blue geschikt voor de normale pomp, tanken is dus net zo eenvodig als het diesel tanken.

Ik moet er wel bij aangeven dat het Ad-Blue gebruik rijstijl afhankelijk is, en ik een rustige rijstijl heb.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ceesv:

Mijn wagen staat niet in het lijstje op Wiki, het artikel is dus gedateerd.

Op de 15.000 km die ik nu heb afgelegd is het Ad-Blue verbruik 2,5 liter.

Ik zal dus 2 of 3 keer Ad-Blue moeten tanken in de 200 k die ik meestal met mij wagens afleg.

Er zit een vuldop voor Ad-Blue geschikt voor de normale pomp, tanken is dus net zo eenvodig als het diesel tanken.

Ik moet er wel bij aangeven dat het Ad-Blue gebruik rijstijl afhankelijk is, en ik een rustige rijstijl heb.

 

En toch kun je je dan best wel eens afvragen of dit het gewenste effect op het schoonmaken van de uitlaatgassen heeft. Diverse bronnen noemen de gewenste verhouding tussen Ad-Blue en Diesel tussen de 3 - 8%. Als jij 2,5 liter op 15.000 km verbruikt en ik voor het gemak maar aanneem dat jij zuinig rijdt, stel 1:20, dan heb je in die 15.000 km toch zo'n 750 liter diesel verbruikt. Dan is de verhouding tussen jouw Ad-Blue en Diesel verbruik 1:300  ofwel 1/3 %. Dan doet het Ad-Blue vrijwel niets met je uitlaatgas. Inderdaad is het verbruik rijstijl afhankelijk, de temperatuur in je uitlaat moet bijvoorbeeld hoog genoeg zijn voordat er Ad-Blue kan worden ingespoten, maar ik neem niet aan dat je constant met een koude motor rondrijdt. Misschien zijn je uitlaatgassen wel acceptabel schoon, maar dan vooral door andere maatregelen en niet zozeer door de Ad-Blue. 

 

Overigens is Ad-Blue ongeveer 1 jaar houdbaar, zit het langer in je tank dan wordt geadviseerd je tankinhoud zo nu en dan te laten verversen. 

 

T B

aangepast door TangoBravo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn wagen verbruikt inderdaad 5 liter diesel per 100 km.

De wagen is in juni op de weg gekomen, een van de allereerste van dit model,  en heeft daarna ook nog een maand stil gestaan.

 

Op de teller staat nu 15.500 km, hoofdzakelijk met lange ritten, tot 1.000 km/dag aan toe.

Verder is volgens de vakpers dit een van de schoonste motoren die op dit moment leverbaar zijn.

Zou je teveel Ad-Blue inspuiten, zou je een sterke ammoniak geur uit de uitlaat waarnemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei gerrit B:

 

Volgens het onderzoek wat RTL vorige week heeft gedaan, na het opvragen van APK rapporten met afwijkingen, blijkt er juist heel wat mis te zijn met Franse auto's.

https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/verkeer/franse-auto-heeft-de-meeste-problemen

Daar staat Peugeot op 1, Renault op 2 en Fiat op 3 met de meeste gebreken.

Wil je een betrouwbare auto dan komt die van Toyota of uit Duitsland was daar de conclusie.

 

Is er in dat onderzoek voor b.v. leeftijd, prijsklasse en gereden kilometers totaal en per laatste jaar gecorrigeerd? Zijn het procentscijfers of absolute aantallen? En wie waren de sponsors van het onderzoek? En zo zijn er meer vragen.

Er zijn veel vaagheden bij dit soort onderzoeken. Vaak is het appels met peren en pruimen vergelijken als je de gegevens even goed bekijkt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...