Ga naar inhoud


Gevoeligheid ontvangst DVB-T2 ontvangers


Eduard07

Aanbevolen berichten

Kan iemand ook iets vertellen over de gevoeligheid van de dvb-t2 ontvangers die momenteel (met name in Duitsland) worden aangeboden?

 

Ik kan op internet moeilijk iets vinden over de gevoeligheid van de Duitse dvb-t2 ontvangers, maar er zal ongetwijfeld verschil zijn.

Hoe gevoeliger, hoe beter bij met name een binnenantenne. En mogelijk meer ontvangbare zenders.

 

Zelf heb ik momenteel een Dreambox DM525 C/T2 staan, maar de Samsung GX-M450B540TL lijkt ook heel goed te zijn.

Andere merken zijn moenteel Technisat, Strong, Xoro. Hoe goed zijn die?

 

Wie kan tips geven, wellicht uit ervaring? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er is zeker verschil in gevoeligheid.

Eerst had ik een dvb-t2 usb stick daar moest de binnen antenne op speciale plaatsen

staan voor goed ontvangst.

Heb nu een duo dvb-t2 tuner van vu en is plaats antenne niet meer belangrijk.

De duo tuner van vu is zeker gevoeliger als de usb stick

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
33 minuten geleden zei Eduard07:

Kan iemand ook iets vertellen over de gevoeligheid van de dvb-t2 ontvangers die momenteel (met name in Duitsland) worden aangeboden?

Luisteraar, dit was de vraag,

 

Nu graag je ter zake doende reactie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedeeltelijk. Ik heb zowel de Xoro als de Strong in gebruik maar de gevoeligheid zonder voorversterker heb ik niet bepaald. De minimum C/N (met voorversterking) voor foutvrij beeld is in ieder geval bij de Strong op DVB-T net iets beter dan de TF5300K van KPN. Nu was dat niet de topper, dat was mijn Kathrein ontvangertje. Ook de MF4T van Technisat was minder dan de Kathrein.

 

Wat me bij de Strong verder opvalt is dat de T2 ontvangst bij een Digitenne nabuurkanaal dat ruim 20 dB hoger staat niet leidt tot AGC terugregeling. Ook op dat punt beter dan de TF5300. Ik zal bij gelegenheid eens kijken wat de Xoro hierin doet.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie. Naar de Xoro ben ik ook wel benieuwd. Die wordt her en der nogal geprezen, maar mogelijk ook vanwege de concurrerende prijzen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar de markt voor dvb-t2 receivers niet zo interessant is in Nederland, kun je het best naar de Duitse buren hun reviews en kwaliteit tests kijken

ik heb al eens een goede Samsung GX-MB540TL DVB-T2 HD aanbevolen spotjes goedkoop en toch tevreden klanten

als je testvergleich en stiftung warentest wilt geloven de merken

als beste

Testsieger mit Decoder: TechniSat Digipal Isio HD voor 134€

als testwinnaar

ComAG SL30T2 voor 40€

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een Edison OS Mini  ( Combo ontvanger DVB/S2/T/T2/C ) in huis en ben er zeer tevreden over. Hij beschikt over een Panasonic MN88473 (DVB-T/T2) tuner die heel gevoelig is.
Ik ontvang alle zenders van Frankrijk  + Vlaamse (VRT) en Waalse (RTBF) omroepen , de meesten allemaal FTA en in HD. ( in totaal zo een 70 zenders ) zelfs ontvangst van TV Vlaanderen via DVB-T geen probleem.

Voordeel van deze ontvanger is dat het een Linux ondersteunde ontvanger is , bij mij werkt die op een Open ATV image , met als voordeel dat de satelliet tuner perfect omgaat met een blindscanfunctie die je kan instellen in de frequentiegebieden dat je zelf wil. Gaat héél snel.
Ben er enorm tevreden over.

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1
  • Bedankt 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

daar de markt voor dvb-t2 receivers niet zo interessant is in Nederland, kun je het best naar de Duitse buren hun reviews en kwaliteit tests kijken

ik heb al eens een goede Samsung GX-MB540TL DVB-T2 HD aanbevolen spotjes goedkoop en toch tevreden klanten

als je testvergleich en stiftung warentest wilt geloven de merken

als beste

Testsieger mit Decoder: TechniSat Digipal Isio HD voor 134€

als testwinnaar

ComAG SL30T2 voor 40€

 

Tonski, dank voor je reactie, maar dat heb ik al uitgebreid gedaan. Echter, daar haal ik doorgaans een algemene tevredenheid uit, en niet een vermelding over de (extra) ontvangstgevoeligheid. 

Daarnaast zie ik in Testberichte ook vaak, dat het oordeel van gebruikers nogal eens afwijkt van officiële tests.

In die tests worden ook zaken als gebruiksvriendelijkheid en prijs/kwaliteitverhouding meegenomen. 

Dus mijn vraag wordt daar niet expliciet beantwoord.

 

Wel door reacties van OFDM en Crazy Sat hierboven. Naar dat soort persoonlijke bevindingen met toelichting ben ik op zoek.

 

(Ondertussen verbaast het me niet dat Technisat weer bovenaan staat, en m.b.t. dvb-t2 lijken deze keer Samsung en Edision er ook uit extra goed te springen. Maar er zijn meer merken.) 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ja,

een eigen opstelling heb ik een korte tijd kunnen testen

toen ik in Dresden woonde met antenne van de bovenbuur en een half jaar geleden met twee yagi antennes aan de receiver

de meetbare aanduiding hoe gevoelig een en ander is, is indicatief met dat specifieke tunertje in je receiver

 

de geijkte meter heb ik voor deze terrestrische signalen nooit gehad en ook niets kunnen vinden of die onderling vergelijkbaar zouden zijn

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je thuis meerdere dvb-t2 ontvangers hebt van verschillende merken het gemakkelijker is conclusies te trekken over de gevoeligheid.

Vooral met een binnenantenne.

 

De stad Groningen ligt zo'n beetje op de grens van het signaalbereik van de zender Aurich-Popens. Hier zou je wellicht verschillen in gevoeligheid kunnen vaststellen tussen de verschillende merken. En dat kan vervolgens een rol spelen bij het maken van een keuze.    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon qua DVB-T2 'helaas' in Haarlem en kan dus nooit de Belgen/Duitsers/Fransen of Engelsen ontvangen. Gezien de overstap van Conax CI en/of losse kaart naar een volledig gesloten systeem kan ik dit nooit meer testen. Digitenne abonnement direct na bekendmaking van de specs opgezegd. Wel heb ik hier een DM525-Combo waar ik eventueel Digitenne V2 mee kan ontvangen voor zover het de NPO en RTVNH aangaat..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Crazy Sat:

Heb een Edison OS Mini  ( Combo ontvanger DVB/S2/T/T2/C ) in huis en ben er zeer tevreden over. Hij beschikt over een Panasonic MN88473 (DVB-T/T2) tuner die heel gevoelig is.
Ik ontvang alle zenders van Frankrijk  + Vlaamse (VRT) en Waalse (RTBF) omroepen , de meesten allemaal FTA en in HD. ( in totaal zo een 70 zenders ) zelfs ontvangst van TV Vlaanderen via DVB-T geen probleem.

Voordeel van deze ontvanger is dat het een Linux ondersteunde ontvanger is , bij mij werkt die op een Open ATV image , met als voordeel dat de satelliet tuner perfect omgaat met een blindscanfunctie die je kan instellen in de frequentiegebieden dat je zelf wil. Gaat héél snel.
Ben er enorm tevreden over.

 

Ik heb even gekeken naar de specificatie's, Zover ik kan beoordelen ondersteunt deze ontvanger geen H.265 HEVC. Dat betekent dat de ontvanger in Nederland waardeloos is voor DVB-T2 ontvangst. In België is het geen probleem op dit moment.    

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien men in Nederland besluit om in de toekomst uit te zenden in H.265 HEVC dan gaat deze ontvanger inderdaad niet meer lukken. Koop dan een Edison Proton T265 - DVB-C/T2 H.265 HEVC , net geen 50 euro.

 

 

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Heb een Xoro hrt8720 gekocht. Rommel. weggegooid geld.

Opnemen is niet meer mogelijk na ongeveer 1 jaar gebruik. Opgenomen Beeld word hakkelend in blokjes weergegeven . Of word helemaal niet opgenomen. Het heeft me tevens 2 usb sticks gekost. Ze zijn onbruikbaar.

pauze opname werkt vanaf begin al niet.

EPG werkt gebrekkig

Dus wees op uw hoede met dit merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gebruik je dan USB sticks als opslag medium?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...