Ga naar inhoud


Gedrag kamerthermostaat


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Ik help zo nu en dan de beheerder van een zaaltje wat 2 tot 3 keer in de week gebruikt wordt. Als het niet in gebruik is staat de thermostaat op 15 graden, wordt de zaal gebruikt dan wordt de thermostaat ongeveer 4-5  uur van tevoren hoog gezet, op 20 graden.

 

Soms kom je de zaal in, en dan geeft de thermometer in de thermostaat aan dat hij 20 graden meet, en een half uur later staat hij dan weer op 18,5, Maar de werkelijke temperatuur in de zaal is hoger, die kan oplopen tot 22 - 23 graden.

 

Hoe kouder het buiten is, hoe sterker dit effect. De CV is een Nefit, de thermostaat een Nefit Moduline.

 

Nu heb ik vroeger (een jaar of 40 geleden…) van een installateur gehoord dat er in een thermostaat een element zit wat er voor zorgt dat de thermostaat ongeveer net zo snel opwarmt als de lucht, om de gevolgen van een verkeerde aanwijzing door een te koude muur op te vangen.

 

Ik heb het idee dat dit element na een bepaalde tijd stopt met het intern verwarmen van de thermostaat waarna hij sterk reageert op de koud gebleven muur (want die warmt veel minder snel op dat de lucht in het zaaltje).

 

Zoek ik het probleem in de goede richting? Hoe los ik het op? Vroeger begonnen met verwarmen, of juist later?

 

T B 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als eerste moet de thermostaat op een representatie plaats hangen, dus niet tegen een buitenmuur,

niet in een trek en ook niet bij warmtebronnen.

 

Maar een lange opstart is altijd lastig.

 

In dit geval kun je beter een zelflerende thermostaat toepassen die door de opwarmtijd de fysische

eigenschappen van het gebouw leert en op een gegeven moment (geef hem de tijd)  zal deze de

temperatuur beter op tijd halen.

 

Maar... dergelijke gevallen zijn nu eenmaal lastig.

 

Ik weet niet of de Moduline de eerder genoemde  karaktereigenschappen heeft.

 

Vroeger hadden we te maken met de T87F met (W)armte(A)nicipatie(E)lement, die tijd hebben

we allemaal achter ons gelaten, wellicht nog bij menden die onder een steen wonen en mogelijk

bij opgravingen wordt deze nog gevonden. Maar die waren idd afhankelijk van de stroom van het

gasblok. Het WAE werd daarop ingesteld. Maar nogmaals, dat is verleden tijd. De elctronika heeft

deze achterhaald maar toen was het één van de beste thermostaten.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Con, voor je advies en uitleg. Dan hoef ik het dus niet meer in de richting van de WAE te zoeken, weer wat geleerd...

 

De thermostaat zit niet tegen een buitenmuur. En ook niet op de tocht. Ik denk dat het een slimme thermostaat is, het is een Nefit ModuLine 2000 en die schijnt van Bosch te komen. Hij is in de lente van 2017 geplaatst met een nieuwe CV ketel, dus heeft denk ik wel redelijk tijd gehad om zich in te leren. Hij zit inderdaad tegen een binnenmuur.

 

Maar ik denk dat hij te slim is voor ons domme gebruik. Of wij zijn te dom...  Ik heb altijd het idee gehad dat een kamerthermostaat gemaakt is om een kamer elke dag minstens één keer te verwarmen, en wij gebruiken hem om het zaaltje maar twee keer in de week te verwarmen, daardoor wordt de omgeving veel kouder dan in een gewone woonkamer. 

 

De laatste keer kwam ik binnen toen de kachel al 4-5 uur aan was. De thermostaat gaf aan dat het volgens hem 20 graden was. En de zaal voelde als lekker op temperatuur, een losse thermometer wees ook 20 aan. Een half uur later begon ik het al wat te warm te vinden, toen stond thermometer in de thermostaat op 18,5 graden. Maar het zaaltje was warmer geworden bovendien waren er zo'n 50 mensen binnen, en die geven ook warmte af. De losse thermometer stond op 21. Ik had ook een losse thermometer gezet aan de andere kant van de zaal, die stond ook op 21. Weer een half uur later gaf de thermometer in de thermostaat aan dat volgens hem de omgeving 17,5 graden was, de losse thermometer gaf nog steeds 21 aan, en die aan de andere kant van het zaaltje stond op 22...

 

Het gekke is dat wanneer de buitentemperatuur hoger is, zo'n 13-15 graden, dat het bij dezelfde instelling van de thermostaat dan te koud blijft in de zaal, dan komt hij soms met moeite op 20 en moet je de thermostaat hoger draaien om wat warmte te krijgen. Hij is overigens niet weersafhankelijk, er heeft wel een buitenvoeler aan gezeten maar die hebben ze er op gegeven moment afgehaald, omdat gedacht werd dat die de problemen veroorzaakte. 

 

Maar we blijven wel verder experimenteren, bovendien, als je 50 mensen in een zaaltje zet vindt de helft het te koud en de andere helft te warm, dus het wordt toch nooit goed 😉

 

T B 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst maar even een gevonden artikel van de Moduline 2000...;

Aanpassen display temperatuur Nefit Moduline 2000

Door op de menu toets te drukken, opent u het hoofdmenu

  • Draai aan de keuzeknop (witte ronde knop) en ga naar het menu “INSTELLINGEN”
  • Druk op de keuzeknop
  • Draai nu naar “FORMAAT”
  • Druk op de keuzeknop
  • Draai nu naar “SENSOR CORR”
  • Druk op de keuzeknop
  • Door nu aan de keuzeknop te draaien links- of rechtsom, kunt u de temperatuur een aantal graden naar beneden of naar boven bijstellen.
  • Als u de gewenste bijstelling heeft gekozen drukt u op de keuzetoets om deze te bevestigen.
  • Door op terug toets te drukken gaat u weer naar het normale display terug.

Voorbeeld voor juiste temperatuur bijstelling: Uw thermostaat geeft 23°C aan terwijl; het maar 21°C in de ruimte is. Door de display temperatuur
met -2°C in te stellen bij “SENSOR CORR”

Knipsel-3.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er rekening mee dat radiatorthermostaten in de betreffende ruimte 100% openstaan.

Vooral bij zachter weer kan de zon (of andere warmtebronnen) op radiatorthermostaten

invloed hebben zodat dat de opwarmsnelheid kan hinderen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Con, ik ga er mee aan de slag. 

De radiatoren hebben geen thermostaatkranen, de installateur die destijds de zaak heeft ingeregeld heeft wel de radiatoren die het dichtst bij de ketel zijn iets dichter gezet dan de radiatoren die het verst weg staan, omdat die laatste anders te koud bleven en de eerste te warm werden. 

Maar met dit schema heb ik weer wat om uit te zoeken en te testen!

 

T B 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij dat deze thermostaat defect is.  Je zegt dat hij soms de juiste temperatuur weergeeft en dan ineens omlaag gaat terwijl het warmer wordt. Dat is zeker geen instelling want dan zou die constant de verkeerde temperatuur moeten aanwijzen.

 

Als die niet op de tocht staat bij een openstaande deur ofzo zou ik deze gewoon vervangen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eventueel nog een Moduline 100 liggen (met muurplaatje), die je zou mogen overnemen.

Maar ja, die heeft wat minder mogelijkheden dan de Moduline 2000, zo te zien: http://www.ago-groep.nl/upload/files/thermostaten/nefit-moduline-brochure-2016.pdf

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beheer ook een zaal waar een paar keer per week gebruik van wordt gemaakt. Sowieso vermoedt ik dat die CV te weinig vermogen heeft voor de zaal. Dan komt er van dat zelflerende vermogen ook niet veel terecht. Wij hebben een beetje hetzelfde probleem. Ik zet de thermostaat nooit lager dan 13 graden anders duurt het uren voordat het warm is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loopt de kabel naar de kamerthermostaat door een buis die uit een andere (koudere) ruimte komt?

Boven een systeemplafond bijvoorbeeld, of eventueel door de muur naar een achterliggende opslag.

En is er afzuigventilatie in de zaal aanwezig?

In dat geval moet de buis (of muurdoorgang) worden afgedicht.

Als er langs deze weg valse lucht bij de thermostaat komt zal deze niet de ruimtetemperatuur meten, maar een behoorlijke afwijking vertonen.

En daar helpt geen slimme thermostaat tegen. 

  • Like 1

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Icon:

Loopt de kabel naar de kamerthermostaat door een buis die uit een andere (koudere) ruimte komt?

Boven een systeemplafond bijvoorbeeld, of eventueel door de muur naar een achterliggende opslag.

En is er afzuigventilatie in de zaal aanwezig?

In dat geval moet de buis (of muurdoorgang) worden afgedicht.

Als er langs deze weg valse lucht bij de thermostaat komt zal deze niet de ruimtetemperatuur meten, maar een behoorlijke afwijking vertonen.

En daar helpt geen slimme thermostaat tegen. 

 

Inderdaad, goede tip, tocht door de elektra-buis, wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste tip zou heel goed wel eens van toepassing kunnen zijn, ik weet dat er een afzuiger is die gaat werken tegen de tijd dat er mensen de zaal binnenkomen! Ga dat meteen navragen! De thermostaat zit tegen de muur waarachter de ruimte is waar de CV ketel staat, en die ruimte is volgens mij zelf niet verwarmd. 

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat laatste (b)lijkt dus de oorzaak van alle problemen te zijn. Vanavond kwam ik het zaaltje binnen en gaf de thermostaat 17 aan, terwijl het rond de 22 graden was. Meteen naar de ruimte van de CV ketel gelopen, die zit achter de muur waar de thermostaat hangt, thermometertje opgehangen (ik voelde al dat het koud was, maar meten is weten en gissen is missen...). Half uurtje later stond die thermometer op 14. En inderdaad loopt er een vrijwel open buisje naar de thermostaat waar het kabeltje doorloopt. Dat gaat iemand morgen dichtkitten, daarna gaat het vast beter (hoop ik). 

 

Dank je wel Icon, en Con en alle andere meedenkers. 

 

Ik meld hier tzt het eindresultaat!

 

T B

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...