Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten

Dank voor alle reacties, ik denk dat ik de vraag specifieker moet stellen, mijn moeder is nog wel eens veranderlijk, dus ook dat komt nu om de hoek kijken.

 

Alle kookgedeeltes moeten op vol vermogen kunnen werken, al is dat meestal niet lang. Het gaat om een normale maat inductie kookplaats, met 4 kookmogelijkheden maximaal 60 x 60 inclusief bediening.

 

De perilex aansluiting 2 face is standaard in de muur aanwezig, naar krachtstroom moet je zelf aan laten leggen, het vastrecht gaat echter wel omhoog, geen idee hoe het verder met de tarieven zit. Gas is door de verhuurder daar niet aangelegd, reden is dat alles naar stroom overgezet gaat worden, er is alleen een een combiketel op gas voor warm water en centrale verwarming, deze worden later vervangen door een warmtenet zodra deze aangelegd wordt.

 

Mijn moeder zit inmiddels toch aan een inbouw inductie kookplaat te denken, er is veel meer keuze en vaak is het goedkoper in aanschaf. Wel moet de aanrecht een stuk aangebouwd worden zodat de inductieplaat daar in vast gezet kan worden, lijkt haar ook mooier dan een losse inductie opzetkookplaat waar weinig keuze in is.

 

Een losstaande vaatwasser kan onder een stukje extra keukenblad geschoven worden, deze kan onder de gootsteen en een andere groep aangesloten worden, er moet wel voldoende ventilatie zijn zodat de boel niet te warm gaat worden. Ik weet niet of de aanvoer, afvoer en het snoer voor de elektra voldoende is, het lijkt vrij lang, moet echter achter het keukenblok en 2 of 3 kastjes door, dat wordt nog even goed uitzoeken.

 

Er is een kijkdag geweest, echter was het toch niet helemaal duidelijk hoe alles moest komen te staan, de sleutel is nog niet in handen, gaat zeker nog 1,5 a 3 maanden duren i.v.m. de kou voor vertraging zorgt.

 

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden zei kiekiek:

 

Dat is te overzien al zijn het verwachtingen voor over 10 jaar ;) Ik wil dus ook over van gas naar inductie. Hoeveel groepen heb je nodig voor 4 cq 5 pitten bij 230 Volt? Ik heb 7 groepen, waarvan 6 in gebruik. Dus sowieso nog eentje vrij, de vraag is of dat voldoende is of is meer raadzaam/nodig?

 

Hangt van je aansluiting af die er al reeds zit in de keuken en indien niet aanwezig aan je groepenkast.

 

Alleen deze aansluiting in de keuken, dan kan je alleen een 1 fase  inductie kookplaat met een vermogen tot 3680 watt is geschikt, dat is maximaal 4 kook zones, met beperking dat niet alle tegelijk op de hoogste stand kunnen.

image.png.4ba5062e7d108d5b23fea48d8cd2da87.png

 

 

Heb je deze aansluiting dan kan je minimaal een 2 fase kookplaat aansluiten

8495dd6b74c140cb6fe974cb0257486e

 

De meter kast om te bepalen of je een perilex aansluiting hebt met 2 of 3 fase

 

Deze automaat, dan is het een 2 fase

f35438cfde601381477ebee4d021381d

f35438cfde601381477ebee4d021381d

 

 

 

deze voor 3 fase

 

33ab79b5f31ed70f45960733eb0848cf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei henkvd1:

 

Hangt van je aansluiting af die er al reeds zit in de keuken en indien niet aanwezig aan je groepenkast.

 

Alleen deze aansluiting in de keuken, dan kan je alleen een 1 fase  inductie kookplaat met een vermogen tot 3680 watt is geschikt, dat is maximaal 4 kook zones, met beperking dat niet alle tegelijk op de hoogste stand kunnen.

image.png.4ba5062e7d108d5b23fea48d8cd2da87.png

 

 

Heb je deze aansluiting dan kan je minimaal een 2 fase kookplaat aansluiten

8495dd6b74c140cb6fe974cb0257486e

 

De meter kast om te bepalen of je een perilex aansluiting hebt met 2 of 3 fase

 

Deze automaat, dan is het een 2 fase

f35438cfde601381477ebee4d021381d

f35438cfde601381477ebee4d021381d

 

 

 

deze voor 3 fase

 

33ab79b5f31ed70f45960733eb0848cf

 

 

Perilex 2 fase, dat heb ik gezien in de keuken en de meterkast.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar loop ik achter met mijn E opleiding kennis van 50 jaar geleden.

2 fasen is iets wat ik niet ken

Je hebt 1 fase aansluiting dat is 1 fase + nulleider + evt aardleiding. 2 of 3 draden

Je hebt 3 fasen aansluiting dan heb je altijd een aardaansluiting er bij dus 5 draden.

Er waren wel slimmer  jongens tot de jaren 70 in gebieden waar ze nog 127V hadden dat

ze twee fasen nemen uit de 3 fase aansluiting om 220v te krijgen.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei henkvd1:

Je hebt gelijk luisteraar 2 fase in de volksmond en voor ons 2x 220 , 3 fase 3x 220

Een normale aansluiting (1fase) is 240 volt

Een 3 fasen aansluiting heeft tussen fase en nul 240 volt en tussen de fasen 400 volt.

Het voordeel van 3 fasen is dat je een hogere spanning hebt waardoor minder stroom

door de draden lopen hierdoor kan je op een 2,5 kwadraad meer vermogen doorgeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je vergist je.

In een 3 fasen netwerk staat er altijd 240 volt tussen de fase en het sterpunt.

De stroom en vermogen per fase blijven bij 16 A 3600 Watt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei ceesv:

Je vergist je.

In een 3 fasen netwerk staat er altijd 240 volt tussen de fase en het sterpunt.

De stroom en vermogen per fase blijven bij 16 A 3600 Watt.

ceesv vergist zich ook. Het is 3 x 230 volt. Niet 240 volt. Er zijn geen huishoudelijke verbruikers die 400 volt nodig hebben. De term "krachtstroom" is fout. Het is 3 x 240 volt draaistroom. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen fase en fase heb je in NL 400 volt ook in een huishouden.

Welke spanning de kookplaat gebruikt is afhangkelijk of die in ster of

driehoek aangesloten is.

De meeste kookplaten zijn ontworpen voor 240 v  om ook gebruikt

te worden bij een 1 fase aansluiting.

Dus normaal wordt een kookplaat in ster aangelopen.

Heb je een 127v netwerk kan je de kookplaat in driehoek aansluiten dan

hebben de elementen weer 240/220 volt.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 minuten geleden zei Drs. IJzerbout:

ceesv vergist zich ook. Het is 3 x 230 volt. Niet 240 volt.

Met die windmolens van tegenwoordig ligt de netspanning nog wel eens aan de bovenkant van die 230 Volt.:unsure:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar geleden hebben ze de netspanning verhoogd van 220 naar 240 volt of 380v naar 415 v om producten uit bv usa beter aansluitbaar te maken binnen de eu.

Heb vroeger mee gemaakt dat producten uit GB niet goed werkten binnen ons bedrijf aangezien we een eigen trafo hadden hebben ze de kern in de trafo meer

laten zakken zodat we een hogere netspanning hadden.

toevoeging 230v is normaal 240v is toelaatbaar

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei luisteraar:

Een paar jaar geleden hebben ze de netspanning verhoogd van 220 naar 240 volt of 380v naar 415 v om producten uit bv usa beter aansluitbaar te maken binnen de eu.

Heb vroeger mee gemaakt dat producten uit GB niet goed werkten binnen ons bedrijf aangezien we een eigen trafo hadden hebben ze de kern in de trafo meer

laten zakken zodat we een hogere netspanning hadden.

toevoeging 230v is normaal 240v is toelaatbaar

 

 

 

Van 220 volt naar 230 zul je bedoelen. Waar komt die 240 volt toch vandaan? In Nederland is de netspanning nominaal 230 volt -10%, + 6%

Om producten uit de USA beter aansluitbaar te maken? Kun je dat uitleggen?

 

415 volt is ook weer iets nieuws. Het is 400 volt. Vroeger was het 380 volt.

 

Hebben ze de kern in de trafo meer laten zakken? Net als de brandstaven in een kerncentrale...?

 

Beste mensen..doe me een plezier en als je het niet weet, dan praat geen onzin.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...