Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten

Dan hier even een meterkast foto van een net opgeleverde woning in Nijmegen

meterkast 2019.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Die NEN 1010 die ik in de vorige eeuw geleerd heb kan je bij het oud papier leggen, er is heel veel veranderd!

Tegenwoordig is een hoofdschakelaar verplicht en mag je nog maar maximaal 4 eindgroepen aansluiten op een aardlek schakelaar.

Verder zijn WCD's niet meer met 200 VA te calculeren, maar moet je de verwachten belasting in je berekening meenemen.

 

Aarden is geen aarden meer, maar primair potentiaal vereffenen, en ja, je mag dan nog ergens een verbinding met de aardrails maken.

De minimale aardverspreiding weerstand is ook fors omhoog gegaan, je hoeft die niet meer te berekenen naar je hoogste groepszekering, maar met nog maar 30 mA.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat neem ik direct aan dat mbt aarde zwakkere regels nu gelden omdat gevoelige

aardlek schakelaars nu bestaan.

Topic is voeden van kookeenheid wat veel vermogen kan opnemen.

Het verdelen van de voeding over twee groepen op de zelfde fase zal werken als

niet teveel vermogen opgenomen wordt.

In het buitenland is het gebruikelijk om een 3 fase aansluiting aan te bieden voor

een kookeenheid ,is natuurlijk duurder maar wel stabieler.

Ik hoor mijn ega al tekeer gaan als de chateaubraint in de over is en de aardappelen met

boontjes op de kookplaten staan en de bearnaise  saus aangemaakt word en de hoofdzekering knalt er uit.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei luisteraar:

ALs ik de nen1010 nog goed in mijn hoofd heb mogen geen meerdere fasen in 1 pvc buis.

Hoe doe je het dan voor een 3 fase aansluiting? 3 pvc buizen? Of alleen kabel?

18 uur geleden zei luisteraar:

Je mag wel 3 fasen tegelijk in 1 pvc buis duwen dus een extra pvc leiden nodig of

Oh dus het mag wel?

 

Je mag meerdere fases in een pvc leiding hebben als ze maar gelijktijdig worden afgeschakeld. Vandaar dus de mechanisch gekoppelde automaat. Dus 2 "groepen" van 16A naar je kooktoestel in een leiding mag gewoon, zolang ze maar gelijktijdig worden afgeschakeld.

 

Trouwens; als je een 25A hoofdzekering of automaat hebt dan schakelt hij echt niet onmiddellijk af bij 30A... Dus een tijdelijke overbelasting kan gewoon...

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die NEN 1010 die jij kent bestaat niet meer.

 

Wat is de laatste versie die je in huis hebt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel fasen er in een buis mogen valt buiten dit topic.

En stabiel koken met 400V is onzin.

 

Als je aanbiedt wat een kookplaatleverancier vraagt

is dat gewoon goed. Dat er een scheve belasting in het

net ontstaat is niet de zorg van de koper/huurder.

 

deelcitaat luisteraar;

Topic is voeden van kookeenheid wat veel vermogen kan opnemen.

Het verdelen van de voeding over twee groepen op de zelfde fase zal werken als

niet teveel vermogen opgenomen wordt. De kookplaatboer weet wat hij doet.

In het buitenland we wonen hier in Nederland is het gebruikelijk om een 3 fase aansluiting aan te bieden voor

een kookeenheid ,is natuurlijk duurder maar wel stabieler.

einde deelcitaat

 

Ik moet deels mijn keutel intrekken, las net dat bv Liander standaard 3 x 25 Amp levert.

Daarentegen Enexis levert standaard 1 x 25 uitbreiden naar 1 x 35 A is gratis.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Con:

En stabiel koken met 400V is onzin.

 

Er wordt niet met 400 volt gekookt. Wel met 2 x  230 volt (2 fasen) in Nederland vanwege de gierigheid en 3 x 230 volt (3 fasen) in o.a. Duitsland omdat dat het enige juiste is.

Je hebt namelijk ook een bakoven die graag een 3de fase wil zien.

We hebben hier in de Emiraten gewoon 3 x 230 volt (3 verschillende fasen) voor de kookplaat en gescheiden bakoven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Doe wat je wilt, fabrikanten geven in Nederland dit aan:

 

Het Perilixsnoer heeft 5 aders:
– bruin: fase 1 / L1
– zwart: fase 2 / L2
– blauw: nul N1
– grijs: nul N2
– groen geel: PE = beschermingsleiding of aarde

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...