Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Mijn moeder gaat binnen niet al te lange tijd verhuizen naar een nieuw gebouwd huurappartement, ook wel (lage) sociale huur flat genoemd.

 

De woningcorporatie heeft bedacht ondanks er gas aanwezig is voor de verwarming en warm water van de flat (iedereen heeft een eigen combiketel die ooit vervangen wordt door een warmte net), dat er elektrisch gekookt dient te worden, dus haar fornuis met gas kookpitten kan ze daar niet gebruiken. Een fornuis met inductie werkt op een perilex aansluiting van 10KW die er niet zit, er zit namelijk een perilex aansluiting van 2 x 230 volt, of te wel 2 fase. Een derde fase is mogelijk, echter op eigen kosten en ik weet niet of de gebruikskosten buiten de aansluit en aanlegkosten hoger zijn.

 

Buiten dit alles, mijn moeder is niet de jongste meer, een vaatwasser is meer dan welkom, dus op zoek naar een inductiekookplaat met 2 fase perilex stekker en een vaatwasser. De inductieplaat met perilex stekker is mij bij 2 fase onbekend, het blijkt wel te kunnen, anders leggen ze iets niet zo aan, de vaatwasser is een ander verhaal.

 

Ik hoop dat er naast technische mensen er ook monteurs op dit forum aanwezig zijn, want er gaat wel meer apparatuur vervangen worden, al zal dat vermoedelijk niet allemaal tegelijk zijn.

 

Welke merken en of types zijn voor een vrijstaande vaatwasser vaatwasser wel dan wel niet aan te raden, het zelfde geldt voor de vrijstaande inductieplaat.

 

Verder wordt er ook gekeken naar een wasmachine, een droger, een goede combi-magnetron ter vervanging van de oven en een afzuigkap die in de ruimte terug blaast.

 

 

Ik noem even een voorbeeld:

 

Een wasmachine van AEG vindt ik goed, nou heb ik er één uit het top segment en nog nooit problemen mee gehad, laat ik het even afkloppen. Mijn vader heeft wel een keer problemen met het manchet ring van de wasmachine gehad, er was een scheur ingekomen door iets scherps, echter kreeg een erkende monteur in witgoed het niet goed voor elkaar waardoor de elektronica het begaf.  Een manchet van een AEG wilt hij niet zich niet meer aan wagen, dus is mijn vader op een ander merk over gestapt. De monteur kon het ook leveren tegen een concurrerende prijs, Miele wat duur is, of Bosch, want dat is wat hij het best ondersteund als er wat aan de hand is.

 

Het is 1 kant van een verhaal, de andere kant ken ik niet, bij mij was mijn wasmachine gewoon compleet op toen ik die moest vervangen.

 

Kort gezegd, welke merken (en types) kan mijn moeder beter naar kijken en welke merken (en types) kan ze beter links laten liggen met de apparatuur die aangeschaft moet worden en (langzaam) vervangen gaat worden i.v.m. vernieuwing door verhuizing?

 

 

Even nog kort samen gevat om welke apparatuur het gaat:

 

Meteen in het begin na het behangen en het leggen van de vloer, het plafond is al netjes wit:

 

Inductieplaat vrijstaand met perilex aansluiting 2 fase (liefst RVS of RVS kleur, staat in een open keuken)

Vaatwasser vrijstaand (liefst RVS of RVS kleur, staat in een open keuken)

Afzuigkap die de lucht filtert en in de woning terug blaast (liefst RVS of RVS kleur, staat in een open keuken)

 

 

Zonder spoed:

 

Wasmachine vrijstaand voorkeur 8kg (staat in een aparte ruimte van de combiketel, kleur doet er niet toe, wel gelijk als de droger)

Droger vrijstaand voorkeur 8kg (staat in een aparte ruimte van de combiketel, kleur doet er niet toe, wel gelijk aan de wasmachine)

Koelvriescombinatie vrijstaand (liefst RVS of RVS kleur, staat in een open keuken)

Televisie vrijstaand 😉 is nu een eenvoudige, wordt straks een smart televisie hopelijk zonder weg vallende apps 😉

 

Ze heeft alles in 1 van Telfort ADSL en zal in de nieuwe woning op glasvezel aangesloten worden, snelheid is nu ongeveer 50mb/s naar binnen en 5mb/s naar buiten, hoe dat met glasvezel wordt is onbekend, er staat op de aansluiting Reggefiber.

 

Belangrijk bij keuzes:

 

Ze wilt graag in volgorde en verhouding:

Zuinig

Goed

Prijs/prestatie/levensduur

 

Laat ik zeggen, een Miele is meestal duur een Bosch is voordelig als ik het even op de ervaring van mijn vader terug kijk.

 

Alle input is welkom.

 

Er loopt bij 1 winkel een actie en sommige andere winkels volgen de actie, de maten in huis zijn wel bekend, echter wordt er voorzichtig mee gekeken. Eenmaal gekocht en het past niet, dan is het weggegooid geld, er komen wel meer acties en niet alles heeft spoed.

 

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan vnl op grond van eigen ervaringen wat dingen zeggen.

1- Heel mooi, je moe aan de inductie. Met gas gaat er enorm veel mis bij oudere mensen. M'n zusje heeft 2x een ramp voorkomen bij m'n moeder en ik 1 keer.

Een inductieplaat verwarmt alleen het stuk waar de pan staat en niets er omheen, dus je kunt rustig een doekje of lucifer er vlak naast leggen. Pan eraf en snel is de plaat weer lauw, dus je branden lukt ook niet. En de mijne schakelt automatisch uit als de pan droog kookt en de temperatuur te veel gaat stijgen. En alles uiterst makkelijk instelbaar.

2- M'n fantastische inductieplaat en afzuiging zijn van Miele omdat die exact leverde wat ik wilde, maar ik weet niet of die firma ook 2-fasen levert. Ikea heeft dacht ik een leuke 2-fasen .

De rest, vaatwasser, wasmachine, droger, vriezer en koelkast is hier eigenlijk allemaal van Bosch of Siemens vanwege de prijs/kwaliteit verhouding waarbij kwaliteit voor mij voorop stond.

Over de TV durf ik niets te zeggen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

de meeste kookplaten ( om niet te zeggen allemaal) werken gewoon op 230V.

De meeste hebben een aansluiting van twee fasen en een nul.

Ofwel sluit je deze aan op twee fasen en nul en en kom je makkelijk toe met een zekering van 25A.

Sluit je ze monofasich aan dan moet je toch aan 40A denken.

Maar je beveiligd niet de kookplaat maar wel de kabel die er ligt.

Maar dat zal wel in orde zijn zeker.

 

Ik heb denk ik de eerste inductie kookplaat van Novy die ooit in België is geleverd.

Deze heeft bijna twintig jaar prima gewerkt.

Nu heb ik terug een inductiekookplaat van Novy.Als je inductie gewoon bent wil je niets anders meer.

Alleen moeten de bodems van de potten die je gebruikt magnetich zijn. Anders gaat het niet werken.

 

Als je voor de andere toestellen bij de grootte merken blijft ga je weiniçg problemen tegenkomen denk ik.

Miele, Bosch (het vroegere Siemens)....

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een inductiekookplaat van Bosch. Dat is een model dat gewoon kan worden aangesloten op 220V, 1 fase. Een nadeel is, dat-ie zit op een groep waar ook de oven op zit, en dat die twee apparaten dus nooit tegelijk gebruikt mogen worden. Maar dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor. En als alleen de inductiekookplaat zelf gebruikt wordt, maar teveel vermogen vraagt, bijvoorbeeld meerdere pitten ("kookzones") op vol vermogen, dan schakelt-ie automatisch wat terug. In de praktijk is dat niet of nauwelijks merkbaar, en functioneert het goed.

Google maar eens op 1-fase inductiekookplaat of zoiets.

 

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, heb ook een inductiekoopplaat gewoon monofase 220 V

Ervaring leert dat je nooit op alle pitten tegelijk de "booster" functie gebruikt dus de plaat nooit de 40 amp trekt.

Gebeurt dat toch dan schakelt ie inderdaad wat terug (booster off)

Bij mijn plaat kon je de aansluiting ook doen op twee aparte kringen 220 V en dan ben je wellicht enkel beperkt tot de hoofdzekering van je woning

Onze oven zit wel op apart circuit

nooit problemen mee gehad (hout vasthouden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben voor de onze met 4 kookplekken naast elkaar op de plaat krachtstroom naar de keuken laten aanleggen. Die plaat is daar ook speciaal voor gemaakt en kan niet op een standaard net worden aangesloten. En alle pitten kunnen idd. tegelijk op turbo of superturbo, hoewel je dat niet vaak zult doen.

Maar dus niet zomaar een willekeurige plaat aanschaffen.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou ik twee dingen uit ervaring willen zeggen;

 

als hobby kok heb ik soms wel 5 kookplaten nodig, waarvan 1 meestal heel snel en "vurig" moet zijn, ergo inductie full power!

 

de rest staat comfortabel op een pit en heeft gewoon zijn gaartijd ( betekend kan ook een goedkope type kookplaat 60x60 zijn met infrarood pitten)

 

uit ervaring:

er gingen helaas 2 van de 4 kookpitten stuk in mijn vorige huurwoning van die infrarood pitten binnen de derde maand huur (eigen risico vervanging mijn probleem)

en heb toen na wat denkwerk 3 losse inductieplaten uit het oerwoud gekocht voor 220 Volt

 

met een doorsnee aanrecht en een aanrecht/eiland tegenover ( alsook apart qua zekering ) kon ik 2 inductie platen naast de oude electra pitten kooklaat gebruiken op 220 en een aan de overkant op het eiland met die grote inductieplaat

 

ik heb per inductie plaat die je gewoon op je aanrecht plaatst gemiddeld 45 euro inclusief porto kosten betaald

en

omdat ik heel grote souteuze's  en ketels heb is het op een 60x60 kookplaat sowieso geen doen, een aparte plaat is dan heel heel veel handigiger

 

nu is de doorsnee 60x60 met 4 pitten of 3 pitten eigenlijk (ook reeds met inductie) niet prettig voor familie etentjes van de hobby kok

dan heb je echt meer plaats nodig voor extra pitten

het past in de sociale huurwoning en keuken dus nooit om een 90x60 kookplaat te plaatsen

en wat blijkt zo'n extra inductie pit zoals ik los heb gekocht kun je ook elders in de keuken plaatsen onafhankelijk van je standaard kookplaat

 

qua vermogens moet je gewoon aparte groepen hebben met een maximum hoofdzekering en dan is krachtstroom niet nodig

 

 

 

 

 

 

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden een speciaal model nodig voor de keuken-indeling en wilden verder geen beperking hebben in een kleine keuken. In een keuken van 30 m2 kun je het simpeler houden met veel platen.

Wat betreft die extra platen: we hebben eerst bij de Al*i een plaat met 2 pitten gekocht voor heel weinig, iets van 50€, om te zien of inductie iets voor ons was. Een aardig iets voor je moeder om uit te proberen. Met 2 ervan heb je 4 pitten en ze hebben ook regelmatig een enkelpits voor minder in de aanbieding.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Al*I dingen zijn gigantisch veel gebruikt hier toen de keuken totaal werd verbouwd, met alles afgebroken en daarna opnieuw opgebouwd inclusief de overgang van gas naar inductie, en ook bij anderen. De 2-pitter hebben we aan m'n neefje gegeven die onze keuken in overleg ontworpen en gebouwd heeft. Fenomenaal trouwens, de keukens maar ook kasten en noem maar op die die jongen maakt, echt een artiest.

De 1-pitter staat hier nog, wordt af en toe uitgeleend of voor gekke dingen gebruikt.😎

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Tonskidutch:

dus?

 

Dat is te overzien al zijn het verwachtingen voor over 10 jaar ;) Ik wil dus ook over van gas naar inductie. Hoeveel groepen heb je nodig voor 4 cq 5 pitten bij 230 Volt? Ik heb 7 groepen, waarvan 6 in gebruik. Dus sowieso nog eentje vrij, de vraag is of dat voldoende is of is meer raadzaam/nodig?

aangepast door kiekiek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...