Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten


9 minuten geleden zei Drs. IJzerbout:

Ik vraag me af waar je die ervaring hebt opgedaan. 

In een bedrijf met grote stroom verbruikers om producten voor verwerking

op temperatuur te brengen.

De problemen die wij ondervonden was dat de zekeringen te mager berekend waren.

Op de hogere spanning in GB waar de machines vandaan kwamen was dat geen probleem.

Omdat we eigen trafoś hadden konden we op de productie afdelingen de spanning verhogen

door de trafo anders in te stellen (de kern) we praten over 10KV middenspanning trafoś.

Ik denk dat het te offtopic gaat TS heeft een 230v 2 draads aansluiting voor zijn kookplaat

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit onderwerp is al die tijd over kookplaten gegaan, tot 2 uur geleden.

Toen nam het onderwerp een wending.

Ik zou je dringend willen vragen geen verdere verwarring te zaaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het erg relevant is en mogelijk/vermoedelijk kan een 1-fase inductieplaat probleemloos, maar een paar opmerkingen die ik elders tegenkwam van een e.t. installateur :

 

Hoofdzaak is dat er bij krachtstroom (3 fasen of 2 fasen) per fase minder stroom per fase loopt dan bij 1 x 230 volt.
Bij een fornuis/kookplaat wordt technisch rekening gehouden met een gelijktijdigheidsfactor van 0,6.

Het installeren van de kookplaat op 1 groep (fase) 230 Volt (20 Amp.)is goedkoper dan op 2-of 3 fasen 16 Amp.
De hoofdzekering bij 1 fase zal minstens 35 Amp traag moeten zijn en bij 2 of 3 fasen 25 Amp traag. Daar hoeft u zich geen zorgen om te maken, dit is een zaak van de stroomleverancier/netbeheerder.

Sommige daarvan willen per sé geen enkelfasig aangesloten fornuis/kookplaat op hun net, vanwege de scheve belasting van het net dat dit oplevert. Dit dient u met hen te overleggen. Dat moet u toch, want bij 1 fase moet de hoofdzekering verzwaard worden en bij 3 fasen moet de aansluiting in 3-voud gemaakt worden.

Zelf hebben in een vorig huis een 1-fase aansluiting op het fornuis gemaakt en in andere huizen steeds een 3-fasen aansluiting.

Zelf prefereer ik een 3-fasen aansluiting: je hebt dan geen rekening te houden met welke apparaten u gelijktijdig inschakelt. Met wat u allemaal noemt, er was nog geen strijkbout, stofzuiger en snelkoker van elk 2000 Watt of meer bij, kan bij 1 fase de hoofdzekering er wel (vaker) doorgaan en dan zit u zonder op een moment dat dit altijd slecht uitkomt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
16 minuten geleden zei minplus:

Hoofdzaak is dat er bij krachtstroom (3 fasen of 2 fasen) per fase minder stroom per fase loopt dan bij 1 x 230 volt.

Wanneer je het vermogen verdeelt over 2 fasen, zal de stroom per fase inderdaad lager zijn, maar de som van alle stromen blijft gelijk.

Ik heb mij laten vertellen dat eindgroepen van 20 Ampère in Nederland niet toegestaan zijn in huishoudelijke installaties.

 

Scheve belasting door slechts een Fase in een woning te belasten(slechts een Hoofdzekering ) wordt vereffend in de aansluitingen bij de overige huizen in een straat, waarbij de huizen gelijkmatig over de 3 fasen worden verdeeld.

 

OP dit moment worden er Inductie kookplaten, 4 pitters, verkocht voor 1 Fase, 16 Ampère, met een aansluit vermogen van 4.600 Watt.

Een interne schakeling begrenst het totaal vermogen bij gelijktijdig alle platen inschakelen op 3.600 Watt.

Sluit je de plaat aan op 2 Fasen, wordt dit gedetecteerd, en kan je wel gelijktijdig het totale vermogen gebruiken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 fasen aansluitingen bestaan niet je kan enkel praten over 1 fase aansluiting met een

nul leider (2draden of met aarde 3 draden)

Bij een drie fasen kookplaat aansluiting zal de stroom met wortel 3 afnemen op de fase.

Leer een vader geen kindjes maken

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei minplus:

Ik weet niet of het erg relevant is en mogelijk/vermoedelijk kan een 1-fase inductieplaat probleemloos, maar een paar opmerkingen die ik elders tegenkwam van een e.t. installateur :

 

Hoofdzaak is dat er bij krachtstroom (3 fasen of 2 fasen) per fase minder stroom per fase loopt dan bij 1 x 230 volt.
Bij een fornuis/kookplaat wordt technisch rekening gehouden met een gelijktijdigheidsfactor van 0,6.

Het installeren van de kookplaat op 1 groep (fase) 230 Volt (20 Amp.)is goedkoper dan op 2-of 3 fasen 16 Amp.
De hoofdzekering bij 1 fase zal minstens 35 Amp traag moeten zijn en bij 2 of 3 fasen 25 Amp traag. Daar hoeft u zich geen zorgen om te maken, dit is een zaak van de stroomleverancier/netbeheerder.

Sommige daarvan willen per sé geen enkelfasig aangesloten fornuis/kookplaat op hun net, vanwege de scheve belasting van het net dat dit oplevert. Dit dient u met hen te overleggen. Dat moet u toch, want bij 1 fase moet de hoofdzekering verzwaard worden en bij 3 fasen moet de aansluiting in 3-voud gemaakt worden.

Zelf hebben in een vorig huis een 1-fase aansluiting op het fornuis gemaakt en in andere huizen steeds een 3-fasen aansluiting.

Zelf prefereer ik een 3-fasen aansluiting: je hebt dan geen rekening te houden met welke apparaten u gelijktijdig inschakelt. Met wat u allemaal noemt, er was nog geen strijkbout, stofzuiger en snelkoker van elk 2000 Watt of meer bij, kan bij 1 fase de hoofdzekering er wel (vaker) doorgaan en dan zit u zonder op een moment dat dit altijd slecht uitkomt.

 

Kort samengevat: een 1 fase aansluiting levert te weinig vermogen als je elektrisch kookt. Of dit nou met  conventionele verwarmingselementen of inductief gebeurd.

ik vind het vreemd dat in Nederland niet ieder huis gewoon een 3 fase aansluiting heeft zoals dit o.a. in Duitsland heel normaal is.

Maar in Nederland zijn de huizen nou eenmaal veel te duur en je krijgt er niet eens een 3 fasenaansluiting voor in je meterkast. Wat een gehannes.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
13 minuten geleden zei luisteraar:

2 fasen aansluitingen bestaan niet je kan enkel praten over 1 fase aansluiting met een

nul leider (2draden of met aarde 3 draden)

Bij een drie fasen kookplaat aansluiting zal de stroom met wortel 3 afnemen op de fase.

Leer een vader geen kindjes maken

Je beweringen raken kant nog wal.

 

Fornuis: dubbele oven en gas kookvlak

Bij een dubbele oven geldt in 90% van de gevallen dat de elektrische aansluitwaarde boven de 3,6 kW ligt en u dus een 2-fasen aansluiting nodig heeft. Bij een 2-fasen aansluiting (dit is geen krachtstroom) worden in de meterkast twee losse fasen aan elkaar gekoppeld door middel van een automaat. Vervolgens wordt er vanuit deze meterkast een kabel getrokken naar de plaats waar het fornuis moet komen te staan. Hier wordt een perilex stopcontact (zie foto) gemonteerd.

Deze perilex stopcontact heeft 5 polen (simpel gezegd 'gaten') welke normaliter verdeeld worden in 1x aarde; 1x nul en 3x fase. Bij een 2-fasen aansluiting wordt deze echter verdeeld in 1x aarde, 2x nul en 2x fase.

 

De oven is een Bosch HEV 33 B 550, de kookplaat een Bosch nvf645h15e. Bij de vorige eigenaar had deze een 3-fasen aansluiting (zie foto). Wij hebben echter een 2-fasen aansluiting in de keuken. Achterop de oven staat een schema voor een 2-fasen aansluiting.

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Drs. IJzerbout:

Leg uit....!  Dit wil ik weten.

Het opgenomen vermogen wordt verdeeld over 3 fasen

Als de fasen in fase zouden zijn zou de stroom per fase 1/3 zijn.

Aangezien de fasen 120 graden verschoven zijn is het geen 1/3 maar wortel 3

ceesv heeft gevraagd ontopic kookplaat te blijven en niet uitbreiden

met wisselstroom theorie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En om nog even alle twijfel weg te nemen...

 

image.png

 

 

Luisteraar is in de war met een draaistroom motor, maar aan een fornuis zitten geen bewegende delen.

 

Alle platen in een kookplaat zijn aangesloten tussen een fase en de 0 geleider als 3 afzonderlijke 1 fase groepen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 2 fase aansluiting voor een elektrisch fornuis is ook nog te mager. Je wilt toch ook nog een oven aansluiten?

En dan nog een keukenmachine, waterkoker, Thermomix,  vaatwasser, microwave en noem maar op.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei luisteraar:

Het opgenomen vermogen wordt verdeeld over 3 fasen

Als de fasen in fase zouden zijn zou de stroom per fase 1/3 zijn.

Aangezien de fasen 120 graden verschoven zijn is het geen 1/3 maar wortel 3

ceesv heeft gevraagd ontopic kookplaat te blijven en niet uitbreiden

met wisselstroom theorie

 

 

Heeft niets met de 120° fase-verschuiving te maken. De kookplaat krijgt 3 x gescheiden groepen van 230 volt aangeboden. In fase of uit fase heeft er niets mee te maken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...