Ga naar inhoud


Google snelheidsmeting, hoe betrouwbaar?


Con

Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei Zunigkyk:

Er is een iets modernere versie (artikel 5.3) die zegt dat de relatie tussen aangegeven snelheid V1 en de werkelijke snelheid  V2 moet zijn:

0  <  (V1-V2)  <  0,1*V2 + 4 km/h

 

Aan te nemen is dat men met " de relatie" bedoelt: het verschil    (waarom schrijven ze dat dat dan niet in de wet?)

 

Of iets beter: men geeft met deze formule de mogelijke range van het verschil aan.

 

Iets duidelijker had ik het gevonden als ze de formule

0  =<  (V1-V2)  =<  0,1*V2 + 4 km/h

hadden herleid tot:

V2  =<  V1 =<  1,1*V2 + 4 km/h

Die formule sluit beter aan bij de beginzin van het wetsartikel, en is overigens makkelijker te begrijpen doordat je niet eerst de vertaalslag naar "verschil" hoeft te maken.

@ceesv had het (in woorden) ook al op deze manier "vertaald". :)

 

 

Overigens komt het mij voor, dat de kilometerteller van een auto best precies meet, maar alleen een vrij constante afwijking heeft.

Als je die afwijking weet (en regelmatig checkt/ijkt), lijkt mij de kilometerteller ongeveer net zo betrouwbaar als een GPS-snelheidsmeting.

Heb in steden af en toe meegemaakt, dat de GPS moeilijk kon bepalen waar ik was, dus de snelheidsmeting zal toen ook wel niet betrouwbaar zijn geweest...

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij altijd met de Tomtom aan. Die geeft me flitser en file info. Ik rij qua snelheid altijd op de Tomtom plus 5 km.
Dus mag je 120 dan gaat de snelheid op de Tomtom naar 125. De km teller geeft dan bijna 140 aan. Ik hou van doorrijden :-)

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het eens een keer opgezocht wat de "tolerantie" is waar vanaf de politie bekeuringen uitdeelt. Als ik mij goed herinner was het meer dan 3km/h te hard of meer dan 103% van de toegestane snelheid. Dus boven de 100km/h gebruiken ze de 3% "regel". Bij 120km/h zones is dat dus 123.6 km/h. Dus dan zou Psychosammie een boete krijgen voor 1 of 2 km te hard rijden als hij 125km/h rijd volgens zijn Tomtom...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meetinrichting is geijkt, dus die heeft geen "tolerantie". Als de meetinrichting aangeeft dat de auto 128 km/h rijd, dan kan je er echt wel vanuit gaan dat dit klopt. Die 3% heeft gewoon te maken met de situaties dat bestuurders goed opletten op de snelheid, en dat voor wat voor reden dan ook hun snelheidsmeter niet correct aangeeft.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei minplus:

Vast genoeg voor een bon.

Dat zou je denken, maar tot nu tot op de A2 bij Utrecht nog nooit een bon gekregen. Mocht ik die wel krijgen dan geldt het rekensommetje van @Big fellow en stelt de bon niet zoveel voor.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Big fellow:

De meetinrichting is geijkt, dus die heeft geen "tolerantie".

 

Toch heet die 3 km/u of 3 procent in hun termen wel "meetcorrectie".

 

Of ze inderdaad geijkte apparatuur hebben die nooit 3 km/u of 3 % afwijkt, weet ik niet. Anders heb je pech als de afwijking van de apparatuur in jouw nadeel is. :(

Maar ik vermoed dat ze wel regelmatig hun apparatuur zullen ijken, dat is geloof ik verplicht.

 

Na meetcorrectie geldt dat je de eerste 3 km/u te hard 'kado' krijgt. Maar weer niet als de max snelheid 130 km/u is, dan geldt elke km te hard voor de boete.

Zie https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/meetcorrecties/

 

Dus de verhoging van de max snelheid van 120 naar 130 destijds, betekent niet dat je ook 10 km harder mag, voordat je een bekeuring krijgt. Dat verschil is maar 8 km/u....

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn optiek moet, alle in Nederland

commercieel gebruikte meetapparatuur,

ieder jaar worden gekalibreerd (geijkt).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tover woordje geijkt.

Geijkt wilt zeggen dat op dat moment en bij de nu heersende omstandigheden er vanuit

gegaan mag worden dat deze enkele controle een juiste aangeving geeft

Een uur later kan het al niet meer kloppen daarom bestaat er een naukeurigheid berekeningen die

een afwijk percentage bepaald.

Dit is zo een uitkomst

V2  =<  V1 =<  1,1*V2 + 4 km/h

vertaald 10% meting afwijking 4kmh aflees afwijking

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-9-2019 om 21:31 zei smetje limb.BE:

dit zeg je zelf con 

Misschien is de grootte van de afwijking fabrikant gebonden, ik rij een Opel Meriva.

welke motor en velgenmaat en band afmeting heb je erop liggen 

vb/185/55/18"

laat maar horen 

205/55 R16

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei luisteraar:

Het tover woordje geijkt.

Geijkt wilt zeggen dat op dat moment en bij de nu heersende omstandigheden er vanuit

gegaan mag worden dat deze enkele controle een juiste aangeving geeft

Een uur later kan het al niet meer kloppen daarom bestaat er een naukeurigheid berekeningen die

een afwijk percentage bepaald.

Dit is zo een uitkomst

V2  =<  V1 =<  1,1*V2 + 4 km/h

vertaald 10% meting afwijking 4kmh aflees afwijking

 

 

Joh je praat wéér eens poep.

Ik had het over gekalibreerd, ik noemde geijkt (en dan ook nog

tussen haakjes) voor de leken.

Jij, blijkbaar als leek, ga je 'geijkt' uitvergroten terwijl er geen

grootheden zijn die op basis van snelheidsmeting invloed hebben.

 

Kortom, blijf bij je "leest".

 

Los van dat alles was mijn vraag of er mensen ervaring hadden

met de meting van Google. Hoezo formules? Het ging om Google!!!

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Con:

Jij, blijkbaar als leek, ga je 'geijkt' uitvergroten terwijl er geen

grootheden zijn die op basis van snelheidsmeting invloed hebben.

 

Ohh jawel

Het gaat over wat is nauwkeuriger auto km/h meter of google

De voorschriften voor auto kmh teller is dat die 10% plus 4 kmh mag afwijken.

Bij 50 km/h is dat bijna 20% (5kmh + 4kmh)

Dat de tellers in de praktijk minder afwijking hebben neem ik wel aan.

Om die reden geeft de wetgever een tolerantie bij snelheid controles waarbij hun

eigen meet apparatuur ook afwijkingen heeft.

Invloed op de meting kan hebben de afstelling in fabriek de temperatuur slijtage en meer

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei luisteraar:

Ohh jawel

Het gaat over wat is nauwkeuriger auto km/h meter of google

De voorschriften voor auto kmh teller is dat die 10% plus 4 kmh mag afwijken.

Bij 50 km/h is dat bijna 20% (5kmh + 4kmh)

Dat de tellers in de praktijk minder afwijking hebben neem ik wel aan.

Om die reden geeft de wetgever een tolerantie bij snelheid controles waarbij hun

eigen meet apparatuur ook afwijkingen heeft.

 

MIJN VRAAG GING OVER GOOGLE

LUISTEREN/LEZEN!!!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...