Ga naar inhoud


Google snelheidsmeting, hoe betrouwbaar?


Con

Aanbevolen berichten

Zover als ik weet werken snelheid meters al jaren niet meer op de mechanische manier. Je kan de snelheid namelijk via de odb ii aansluiting uitlezen, en dat is niet mechanisch 😉 . Ik kan mij herinneren dat ik ergens heb gelezen dat je via die aansluiting ook meters kan calibreren ? 

Ik gebruik meestal de snelheidsindicatie van de navigatie software, welke normaal gesproken de GPS data gebruikt. Aangezien in tunnels GPS data niet of nauwelijks beschikbaar is, zal de software gaan schatten met de sensoren in de telefoon. (Denk aan versnelling sensoren etc). Maar dat is niet nauwkeurig...

Paar km/h op de teller te hoog is standaard. 10km/h is idioot veel...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


met deze tool kan je juist zien welke snelheid je hebt met de juiste bandenmaat en een verkeerde bandenmaat haha

 

berekening 1

 

 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ceesv:

Het is bij mijn auto ook zoiets, 2 - 3 km te veel op de snelheidsmeter.

Het voorkomt discussies met de fabrikant over snelheids- bekeuringen.

 

10 km zoals Con opgeeft is wel erg veel.

Ik rij meestal niet meer dan 3% te hard, wetende dat dat een criterium is bij overtredingen dus reed ik 103. Toen ik op Maps keek bleek deze 93 aan te geven. Bij lagere snelheid werd de afwijking kleiner maar ging imo niet echt lineair.

En wat ik eerder schreef bij de tunnel ging maps enkele km hoger zitten, beetje logisch want dan kan een satelliet niet meer zien.

Misschien is de grootte van de afwijking fabrikant gebonden, ik rij een Opel Meriva.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Con, meten is weten, een keer op je teller 120 rijden gedurende 2 minuten en de hectometer paaltjes tellen.

Of iemand met een handheld GPS mee later rijden, GPS is op 1 km nauwkeurig.

 

Na het wisselen van de banden meet ik altijd even de tolerantie, om zonder onzin boetes (1 km te hard) door het leven te gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit zeg je zelf con 

Misschien is de grootte van de afwijking fabrikant gebonden, ik rij een Opel Meriva.

welke motor en velgenmaat en band afmeting heb je erop liggen 

vb/185/55/18"

laat maar horen 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden op het internet: https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?t=2342

Daar schrijven ze dat de indicatie tussen 100 en 110% + 6.25 mph (dus 10km/h) moet zijn. Vind ik zelf nogal een erg grote marge, want dat zou inhouden dat bij 100km/h de teller 120km/h mag aangeven, en nog steeds goed bevonden te worden...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het was even zoeken, maar hier is de wettelijke regeling t.a.v. snelheidsmeters in Europa. (PDF)

 

Official Journal of the European Communities

 

Een snelheidsmeter mag nooit minder als de werkelijke snelheid aanwijzen.

In verband met bijvoorbeeld banden slijtage en toleranties zal de meter daarom tussen de 4 en 10% teveel aanwijzen.

Het maximum is 10% + 4 km.

bij 50 km/u mag de teller 59 aanwijzen, bij 100 mag dat 114 km/u zijn

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die dingen zijn niet accuraat, en ik kan mij voorstellen dat er een filosofie achter zit om die te hoog aan te laten wijzen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afwijking van je autosnelheidsmeter is wettelijk voorgeschreven:

 

4.3.5 . het voertuig wordt beproefd bij de volgende drie snelheden : 40 km/h , 80 km/h en 120 km/h of 80 % van de door de fabrikant aangegeven maximumsnelheid indien deze minder dan 150 km/h bedraagt

 

4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 * V1 - V2 * V2/10 + 4km/h .

 

Wiskundig betekent dit volgens mij: V1 = 0 * V1 - V2 * V2/10 + 4     (V1 en V2 in km/h)

Als je meter V1=50 km/h aangeeft rijdt je in werkelijkheid V2= SQR{(50-4)*10} = 21,44 km/h

Da's wel een heel verschil. Ze zullen wel wat anders bedoelen en ik ben dus erg benieuwd hoe deze juridische formule in rekenkundige waarden wordt omgezet....

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

P.S.:

Er is een iets modernere versie (artikel 5.3) die zegt dat de relatie tussen aangegeven snelheid V1 en de werkelijke snelheid  V2 moet zijn:

0  <  (V1-V2)  <  0,1*V2 + 4 km/h

 

Aan te nemen is dat men met " de relatie" bedoelt: het verschil    (waarom schrijven ze dat dat dan niet in de wet?)

Dan levert op V1 - 4 < 1,1*V2 , dus: V2 > (V1 - 4)/1.1

Als V1 = 50km/h dan moet: V2> (50 - 4)/1.1 Resultaat: V2 > 41,8 km/h 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft allemaal te maken met de nauwkeurigheid berekeningen.

Je kan niet nauwkeuriger aflezen als de ijk streepjes.

Heeft de meter enkel streepjes op 45 50 55 60 ... kmh is de afwijking zowieso 5 kmh.

Daarnaast komen nog de aanlever afwijkingen (banden meter hardware enz)

Daarom 10% plus 5 kmh.

Voor de flitspalen geld het zelfde daar is ook een tolerantie ik dacht

10% met een minimum van 5 kmh

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

GPS snelheid is erg nauwkeurig, in ieder veel nauwkeuriger dan de snelheids meter in de auto.

 

Al heel wat auto's gehad, bij de meeste kom je op ca + 10 % afwijking uit , behalve bij franse auto's, valt me op dat je daar erg weinig marge hebt tussen de werkelijke snelheid en de snelheid op de meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...