Ga naar inhoud


Lijmresten trap verwijderen


Gerard 76

Aanbevolen berichten

We hebben na 15 jaar het tapijt van onze trap gehaald. 

Het tapijt was simpel te verwijderen. 

De onderlaag gaat wat lastiger maar kunnen we er mbv een plamuurmes prima af krijgen. 

Alleen de lijmresten zijn erg hardnekkig. 

We willen de hele trap schilderen en halve maantjes erop en niet weer volledig tapijt erop. 

 

Zijn hier ervaringsdeskundigen mbt zo'n klus? 

 

We hebben ons al ingelezen en de cola truc werkt niet goed. 

Zelf denk ik eraan om de handel eraf te halen met een frees en of een schuurmachine. 

Op de bovenste foto zie je dat de onderste 2 treden al bijna kaal zijn. 

Verder naar boven moeten we de onderlaag er nog af halen. 

IMG_20190922_135801.jpg

IMG_20190922_135818.jpg


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Er is een heel scala van oplossingen beschreven, kies er een uit, die je wat lijkt.

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=lijmresten+traptreden+verwijderen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik het er met de stoomcleaner zacht kunnen maken, de lijm, waarna ik het er met een plamuurmes af kon steken.

De gebruikte plamuurmessen had ik wel scherp geslepen, leken dus meer op behang-afstekers, en daarna kon ik het mooi schuren en schilderen.

En als je die halvemaantjes er op zet neem dan niet die traanplaat, die is nogal hard als je uitglijd en dan onder aan de trap op de grond terecht komt.

Op die wijze had ik daarna ook nog allemaal mooie rode vlekken op de trap, eerst mijn lekkage dicht geplakt en daarna de trap schoon gemaakt.

 

Trek er ook maar een aardig tijdje voor uit, je trap moet ook weer goed droog zijn voor het schilderen, en bewaar wat oude kranten daar kan je de plamuur messen of afsteek messen mooi aan afvegen en de resten van die lijm in kwijt. (Even snel foto gemaakt om er bij te zetten.)

trap.JPG

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okey, hier zat er inderdaad van dat spul op waterbasis onder het tapijt op de trap,maar die andere is redelijk goed te verwijderen met thinner.

De thinner kan je er gemakkelijk met een sprayflacon op spuiten dan even laten inwerken en daarna weer met een plamuurmes er af halen.

Geen gasmasker nodig maar voordeur open zetten en zolderraam dan kan je rusrig bij de bovenste trede beginnen en zo naar beneden werken zonder dat je in de chemische damp zit.

 

sprayflacon.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een bedrijf gezien die dit deed, die smeerde iets over de lijm en dekte het dan af met een soort plastic.

Zo begon hij boven en eindigde beneden, eenmaal de laatste afgedekt ging hij een kop koffie drinken en een boterham eten en een half uurtje later begon hij boven het plastic er af te halen en met een plamuurmes de lijmresten te verwijderen en werkte zo naar beneden.

Daarna werd alles met water afgenomen en na de volgende pauze werd de trap geschuurd met een delta schuurmachine en 's avond zat alles al voor de 1e keer in de verf.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B Was dat niet de verf-afbijt pasta? Dat smeer je er dik op, dekt het af met plastic, laat het een 30 - 60 minuten inwerken, en dan "valt" de verf er bijna vanaf... (Zelf gebruikt om meer dan 5 lagen verf in een keer eraf te halen...!)

 

@catw Als het lijm op waterbasis was, dan goed nat maken, en even laten intrekken. Of anders thinner en hetzelfde doen. Echter thinner vervliegt gemakkelijk, dus afdekken met plastic kan helpen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij gebruikte het nadat hij de vloerbedekking van de trap had getrokken dus verwacht dat het was om de lijmresten te verwijderen, na het verwijderen van de vloerbedekking bleef er een grijze laag achter van schuim en op andere plekken bruinachtige lijm.

Maar hij smeerde het over beide en alles kon er een uurtje later zo afgeschraapt worden.

Wat het was weet ik niet want het zat in een metaalkleurig blik zonder tekst oid. er op dus verwacht dat ze er op de zaak een grote hoeveelheid van hadden wat overgegoten werd in kleinere blikken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerard 76 Het klinkt alsof @gerrit B dit in actie heeft gezien: https://www.alabastine.nl/product/super-vloerlijmafbijt/ . (Geen webshop volgens mij!)  Zonder twijfel levert AkzoNobel dit ook in bulk verpakking 🙂 .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerard 76

Je trap lijkt me sowieso aan renovatie toe. Is helemaal laten bekleden dan niet veel mooier?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...