Ga naar inhoud


Nederlands


Kabeltje87

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, luisteraar zei:

Heeft amsterdam ook een dialect ? of is nederlands het amsterdamse dialect

Amsterdams is voornamelijk een tongval. Maar wel heel herkenbaar. Maar een eigen woordenschat heeft het ook altijd gehad.

Grote steden over de hele wereld hebben doorgaans hun eigen taaltje: Cockney (Londen),  Berlinerisch, etc.

 

Maar binnen Nederland hebben/hadden we hetzelfde verschijnsel. Zo heb je het stad-Groningse dialect, en het stad-Fries van Leeuwarden. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

als er nog één oorspronkelijke Amsterdammer woont daar, heeft die een uitgesproken DIALECT

Dialecten zijn inderdaad (en helaas) aan het uitsterven in Nederland.

We mogen wel zuinig zijn op onze Nationale taal en haar varianten. Het Nederlands wordt eveneens onder de voet gelopen.

Met name door diegenen, die zo arrogant zijn te denken of zelfs vinden dat ze het Engels zodanig machtig zijn, dat het Nederlands niet meer nodig is.

 

Mensen die dat denken, hebben er echt geen idee van dat taal veel en veel meer is dan een beetje oppervlakkig met een ander "communiceren".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Men heeft vastgesteld, dat in de omgeving van Haarlem Heemstede er algemeen beschaafd Nederlands gesproken wordt.

 

Maar in andere delen van Nederland zijn er ook inwoners die het ABN beheersen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt inderdaad, maar die keuze is/was natuurlijk zeer arbitrair. 

En ik weet niet of dat niet is veranderd sinds ik dat leerde op school een halve eeuw terug.

 

EDIT: Eigenlijk is de term "Algemeen BESCHAAFD Nederlands"  zeer discriminerend en neerbuigend t.a.v. de andere varianten van het Nederlands.

Het impliceert een waardeoordeel. De benaming is niet meer van deze tijd.

Ik ken zo geen andere talen waarvan de algemene standaard zo'n kwalificatie in zich draagt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof dat Kabeltje87 zich niet stoorde aan het algemeen beschaafd Nederlands maar aan het niveau van de "vernieuwde" taalregels en redevoering

Er is toch een heel groot verschil tussen Pim Fortuin en Thierry Baudet qua taal net zoals er een heel groot verschil is qua taal tussen de gemiddelde middelbare scholier van 1970 en nu 2020. Zelfs de beeldspraak die soms gebruikt wordt is een heel andere dan de klassiek geschoolde Nederlander.

 

Ben je getrouwd met een Kenau of een Bitch? Het woordgebruik staat los van de emancipatie en ook van opvoeding maar is mode.

En als er woorden opgenomen worden in de VanDale zijn dat nietszeggende modewoorden die geen scholing vooropstelt maar herhaling.

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Hochdeutsch

 

en dat is evenzo een heel belangrijk kenmerk van al die Bundesländer en Regio's

Ik zie hier niet het woord "zivilisiert" bij staan. Dat zou een waardeoordeel zijn.

"hoch" is een puur geografische aanduiding. Niederdeutsch bestaat ook, in noord en noord-oost Duitsland.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ik geloof dat Kabeltje87 zich niet stoorde aan het algemeen beschaafd Nederlands maar aan het niveau van de "vernieuwde" taalregels en redevoering

Zo heb ik dat ook opgevat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Eduard07 zei:

Kan aan mij liggen, maar ik zie hier niet het woord "zivilisiert" bij staan.

"hoch" is een puur geografische aanduiding. Niederdeutsch bestaat ook, in noord en noord-oost Duitsland.

 

Even Googelen geeft een duidelijker antwoord:
https://de.wikipedia.org/wiki/Standarddeutsch
en https://forum.wordreference.com/threads/bedeutung-von-hochdeutsch.432337/

aangepast door Prawo
  • Like 1
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Prawo zei:

Hoezo beter? Daar heb ik de info ook gecheckt. Komt op hetzelfde neer. "Hochdeutsch" is geen impliciet waardeoordeel.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tonskidutch zei:

toch wel hoor maar dat vraag je beter aan de Duitser

 

impliciet is de beschaafdheid van elke taal gegeven, maar de verloedering van taal is expliciet waarneembaar

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik had het over de benaming, niet over rol etc.. 

 

"Hoch" refereert puur aan het ontstaansgebied. Niks meer en niks minder. Dus niet aan "neerkijken op andere varianten in lager gelegen of plattelandsgebieden". 

 

De status stond er los van. Die kwam daarna, maar was niet de bron van de benaming.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan heb je niet de informatie uit de ontstaansgeschiedenis van de BDR erbij betrokken

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesdeutsches_Hochdeutsch

en lees ook maar eens dit over plat en hochdeutsch

maar ondanks dat er zijn dus wel degelijk classificaties aangaande boerse tongval en/of dialect t.o.v. standaard taal gebruik in andere landen.

en nu terug naar het povere Nederlands dat men eenvoudigweg na-aapt bij gebrek aan beter

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...