Ga naar inhoud


ARD: alle SD zenders vanaf Januari 2021 niet meer via satelliet


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

De Duitse ARD  heeft besloten de overdracht van haar SD service op alle zenders te stoppen per Januari 2021.

Ik vermoed dat het ZDF dezelfde stap zal gaan ondernemen.

 

Bron: Satellifax

 

ARD stellt ab 2021 die SD-Verbreitung ihrer Gemeinschaftsprogramme über Satellit ein
Die ARD stellt zum Januar 2021 die Verbreitung ihrer Gemeinschaftsprogramme in SD-Qualität per Satellit ein. Ab diesem Zeitpunkt können die Zuschauer die Programme ausschließlich in HD-Qualität empfangen. Durch die Abschaltung spart die ARD erhebliche Kosten ein. In den vergangenen Jahren haben immer mehr Haushalte auf die bessere HD-Qualität umgestellt, und die Nutzung des SD-Empfangs ist beständig zurückgegangen. Die Entscheidung betrifft die gemeinschaftlichen ARD-Programme Das Erste, tagesschau24, ONE und ARD-alpha.

Für die Zuschauer des öffentlich-rechtlichen Fernsehens fallen durch die Abschaltung keine zusätzlichen Gebühren an. Sollten Haushalte noch nicht über HD-fähige Fernseher oder Receiver verfügen, müssten sie gegebenenfalls entsprechende Geräte anschaffen, um das HD-Signal empfangen und wiedergeben zu können. Über die Details wird die ARD ihr Publikum in den kommenden Wochen und Monaten umfassend informieren. www.ard.de

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een bezuiniging die de Duitse commerciëlen niet willen doorvoeren. Zij hebben net het SD contract met Astra tot 2024 verlengd:

 

https://www.digitalfernsehen.de/news/empfang/satellit/rtl-sender-bleiben-ueber-astra-empfangbar-551708/

 

Een reden die daarvoor wordt opgegeven, is dat ze bang zijn dat hun kijkcijfers zodanig gaan dalen dat ze met afschakeling het paard achter de wagen gaan spannen.

Naast het feit, dat de meeste Duitsers RTL ergens onder knop 1 en 9 hebben staan, lijkt ook het kijken naar de gecodeerde HD versies nog steeds niet zodanig populair te zijn dat SD wel kan stoppen. Er moet voor RTL-HD HD (HD+) namelijk nogal in de buidel getast worden. 

 

Vanwege de huidige positie van de SD-versie onder de knop van de AB wil RTL overigens de parameters ook niet wijzigen in DVB-S2.    

Ik moet vaststellen dat de Duitse commerciëlen in SD een maximaal scherp plaatje neerzetten!     

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Eduard07 zei:

Een bezuiniging die de Duitse commerciëlen niet willen doorvoeren.

 

Je bedoelt: "niet kunnen" of beter gezegd "niet mogen" doorvoeren.

Het Duitse Kartellamt heeft de privé zenders verplicht um hun programma´s ongecodeerd door te moeten geven tot eind 2023.

Zouden ze hun SD programma´s afschakelen (wat ze zeker dolgraag zouden willen) dan moeten ze hun HD service uit de codering gooien.

Zo hebben ze in feite hun eigen glazen ingegooid tot tenminste eind 2023.

Het geld dat ze binnen halen via de HD+ codering kunnen ze één op één weer aan de transponderkosten op o.a. Astra uitgeven voor de SD programma overdracht.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens ook het volgende artikel zit het verhaal toch iets anders in elkaar: 

https://www.chip.de/news/RTL-und-ProSieben-sagen-SD-Abschaltung-ab-HD-Dilemma-zwingt-TV-Sender-zum-Umdenken_146064759.html

 

Het Bundeskartelamt had geoordeeld dat vrije doorgave SD tot eind 2022 verplicht bleef.

Het nieuwe contracten tussen RTL en SAT1 met Astra gaan nu echter langer door. De redenen hiervoor heb ik hierboven al beschreven. 

De belangrijkste zal zijn, dat HD+ niet loopt. (De vraag is of op termijn - 2024? - die er misschien wel af gaat. Zeker met 4K aan de horizon).   

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie zegt dat HD+ niet loopt alleen zolang men ongecodeerd SD er naast laat gooien ze hun eigen ruiten in.  Veel mensen zeggen, dan kijk ik wel naar de SD zenders want het bespaard me geld.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Codx zei:

Wie zegt dat HD+ niet loopt alleen zolang men ongecodeerd SD er naast laat gooien ze hun eigen ruiten in.  Veel mensen zeggen, dan kijk ik wel naar de SD zenders want het bespaard me geld.

Dat zeggen deze zenders zelf, en het is ook wel te verwachten, natuurlijk. Als ze SD stoppen en HD+ blijft gecodeerd, kun je op je vingers natellen dat lang niet iedereen de beurs gaat trekken om te blijven kijken..Het marktaandeel zal zonder meer een dikke deuk krijgen. En hoeveel geld gaan ze dan mislopen? Dat sommetje hebben ze al lang gemaakt. 

 

HD+ in Duitsland bestaat inmiddels al jaren en nog steeds is de belangstelling matig. Het grote publiek zit niet op codering te wachten, en al helemaal niet in Duitsland. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt erop neer dat de Duitse privé zenders over het algemeen maar een zeer matig programma aanbieden.

De kijkers zijn niet ertoe bereid om voor zulke programma´s in HD kwaliteit extra te betalen, temeer daar de programma´s ook in SD van goede beeldkwaliteit zijn.

17-20% van de kijkers kijken naar de Privaten via HD+.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Eduard07 zei:

Dat zeggen deze zenders zelf, en het is ook wel te verwachten, natuurlijk. Als ze SD stoppen en HD+ blijft gecodeerd, kun je op je vingers natellen dat lang niet iedereen de beurs gaat trekken om te blijven kijken..Het marktaandeel zal zonder meer een dikke deuk krijgen. En hoeveel geld gaan ze dan mislopen? Dat sommetje hebben ze al lang gemaakt. 

 

HD+ in Duitsland bestaat inmiddels al jaren en nog steeds is de belangstelling matig. Het grote publiek zit niet op codering te wachten, en al helemaal niet in Duitsland. 

 

Ik denk juist dat het grote publiek massaal de portemonnee gaat trekken als SD uit gaat net zoals dat hier gebeurt en vrijwel overal.  Als punt bij paaltje komt wil toch iedereen TV kijken en liefst onbetaald, logisch. Alleen als het niet anders kan kiest 95% toch voor de betaalde optie.   Bovendien een hoop mensen kijken al via SKY en betalen op die manier.  Dus eigenlijk is het wel logisch dat HD+ niet hard loopt zolang er een alternatief bestaat in de vorm van SD.   Zodra dit voorbij is zullen ze wel moeten of denken jullie echt dat ze niet meer gaan kijken?   Ik meen dat freenet ook geld kost.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Arte houdt ook op met de SD overdracht via Satelliet:

 

Auch Arte schaltet Ende 2019 SD-Signal über Satellit ab
Neben der ARD schaltet auch der deutsch-französische Kultrurkanal Arte sein SD-Signal über Satellit Ende 2019 ab. Das bestätigte Kemal Görgülü, Arte-Hauptabteilungsleiter Technik, gegenüber dem Magazin "InfoDigital".

"Wie Sie wissen, hat die ARD beschlossen, die SD-Verbreitung Ende des Jahres zu beenden. ARTE, Phoenix, Tagesschau24 und One teilen denselben Satellitentransponder. Schon deshalb kann ARTE nicht allein an demselben Platz bleiben und wird folglich auch seine SD-Verbreitung beenden. Wir sehen unsere Zukunft definitiv nicht mehr in der SD-Verbreitung unserer Signale und haben das ja ohnehin in Frankreich schon im Oktober 2016", so Görgülü. www.arte.de

 

Bron: Satellifax

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arte is een publieke zender die ook met publiek Duits omroepgeld wordt betaald. Ik neem aan dat om die reden ook 3Sat in het rijtje staat. 

 

1 uur geleden, Codx zei:

 

Ik denk juist dat het grote publiek massaal de portemonnee gaat trekken als SD uit gaat net zoals dat hier gebeurt en vrijwel overal.  Als punt bij paaltje komt wil toch iedereen TV kijken en liefst onbetaald, logisch. Alleen als het niet anders kan kiest 95% toch voor de betaalde optie.   Bovendien een hoop mensen kijken al via SKY en betalen op die manier.  Dus eigenlijk is het wel logisch dat HD+ niet hard loopt zolang er een alternatief bestaat in de vorm van SD.   Zodra dit voorbij is zullen ze wel moeten of denken jullie echt dat ze niet meer gaan kijken?   Ik meen dat freenet ook geld kost.

Blijkbaar schatten RTL en Pro7Sat1 dat toch anders in. En zo goedkoop is HD+ nou ook weer niet dat alle SD kijkers moeiteloos de beurs zullen gaan trekken. Het risico van aanzienlijk verlies aan marktaandeel is levensgroot.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik €70 voor 24 zenders niet echt duur. Maar ieder het zijne natuurlijk. Komt op €6 per maand...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Duitsers betalen al € 17,50 per maand GEZ Gebuhren (omroepbijdrage).

Verder zijn ze van mening dat betalen voor reclame tv niet logisch is.

 

De enige reden, dat ik een abonnement heb, zijn de F1 uitzendingen in UHD.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verschilt niet zoveel met Nederland. Daar zit een basispakket op €18,50 per maand. Daar zit dan wel al HD bij in... 

En inderdaad: hier ook HD+ vanwege Vrrroemmmmmmmm...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, dat is alleen het kijk en luistergeld, heb je kabel, komt daar al gauw € 20 per maand voor een aansluiting bij.

Bij Satelliet ontvangst zou je voor de publieken  commerciëlen in HD nog eens € 6 betalen bovenop de GEZ bijdrage.

SD is gratis.

aangepast door ceesv
correctie, met dank aan @moonchild

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ceesv zei:

Verder zijn ze van mening dat betalen voor reclame tv niet logisch is.

Ik ben zo ook van diezelfde mening gediend , het leven is zo al duur genoeg !!

15 uren geleden, ceesv zei:

SD is gratis.

Ik kies ook enkel voor FTA , SD of HD maakt voor mijn ogen helaas geen verschil !!

In elk geval , ik geef de Duitse SD kijker gelijk !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...