Ga naar inhoud


Ik zoek een Wifi afstandsbediening, wie helpt?


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn nachthok een luik welke met een Belimo-motor in combinatie

met een KAKU middels een klok (sochtends) wordt bediend.

Hierbij heb ik zo'n 2-knops afstandbediening om dit luik savonds dicht te sturen. 

 

Ik wil echter af van 433 MHz en overgaan naar wifi. Het grote voordeel is

dat ik in staat ben de jaluozie-schakelaar beter te kunnen programmeren.

Een Shelly zou hier niet misplaatst zijn. Ik heb buiten een extender dus het

bereik is voortreffelijk (in de tuin).

 

Echter kan ik geen (eenvoudige 2-knops)) afstandsbediening vinden.

Een smartphone is geen optie, dit heeft ermee te maken dat soms

digibeten de dieren naar binnen moet doen en geen affiniteit hebben

met schermpjes en wat dies meer zij.

 

Kortom, zijn er al ontwikkelingen hierin?

 

PS ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar mogelijk zijn er

inmiddels nieuwe ontwikkelingen die ik heb gemist.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


M'n zwager / schoonbroer heeft "een kippenteller" uit China onder het inloop podest en uitloop podest van de kippenren. Dat sluit het luikje van de ren als de laatste kip binnen is.

p.s.

's ochtends vroeg haalt ie de eieren zelf op natuurlijk en opent dan het valluik van de ren

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt van AVM wifi schakelaars die je dus gewoon van te voren kunt programmeren om op bepaalde tijdstippen te schakelen, daarnaast kun je ze zelf met een knopje op de ontvanger zelf schakelen of met je gsm gaan sturen.

Maar je hebt ze ook van gigaset die werken niet met wifi maar op 1,9 Ghz en is een stuk stabieler dan die klik aan/uit dingen.

Nog mooier is om alles van Fibaro te nemen dan is er nog veel meer mogelijk. Dan kun je ook simpele schakelaars gebruiken, op tijd sturen en met je mobiel of PC sturen, complete scenes gaan programmeren, zon opkomt en ondergang nabootsen enz.

Smartwares (het voormalige ELRO) heeft ook zo iets maar daar heb ik nog niet mee gewerkt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerrit B zei:

Je hebt van AVM wifi schakelaars

 

AVM heeft bij mijn weten alleen DECT schakelaars, geen WiFi. Dan heb je ook een Fritz!Box modem nodig. Die heb ik overigens en het werkt uitstekend, heel uitgebreid programmeerbaar, ook spatwaterbeveiligd voor buitengebruik maar ik weet niet of Con zoiets bedoelt. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit niet wat dan?

431380696_cameratoegang.png.460ad0ed22a829d5d1365dbece4ddc19.png

Hier kun je gewoon instellen hoeveel er naar buiten/binnen zijn geweest en dan komt er een groen of rood scherm als het aantal bereikt is.

Je kunt dan de kippen/ganzen leren TV kijken, maar handiger is het denk ik om de uitgangen te gebruiken die na een bepaalde tijd gaan werken en zodra alle kippen binnen zijn de deur sluit.

Klein nadeeltje zijn misschien de kosten van goed 600 euro, maar dan kun je wel tot 6 in/uitgangen gelijktijdig in de gaten houden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er hoeft niets geteld te worden. De kippen zitten altijd al op stok.

De eenden en de ganzen moet ik min of meer naar binnen drijven.

Als de laatste het hok naderen  doe ik het luik dicht met de KAKU.

 

Eenden en ganzen gaan echt niet uit vrije wil naar binnen.

Daarnaast, wie wil er sowieso nu in een hok zitten?

Oké, er zit vloerverwarming in maar zomers heeft dat niet

echt een voordeel... toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd goed beschermd tegen de wolven! Dan nog een bewegingssensor die alleen werkt als de kippen op stok en de ganzen in het hok zitten... Dan weet je ook of je ongewenst (dieren) bezoek hebt!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een esp01 gebruiken voor die (paar) knop(pen). Maar... Als je die wilt gebruiken, en je drukt op een knop terwijl hij in deepsleep zit, om energie te besparen, dan moet hij eerst verbinding opbouwen met je access point. Dat kan wel eens wat langer duren dan verwacht... Niet in deep sleep betekent dat hij nog meer energie gaat gebruiken, dus nog vaker de batterijen laden... Je wilt het immers wel klein houden.

 

@Con Ik kan mij wel een alternatief bedenken, zonder afstandsbediening... Waar ik dan aan denk is een RFID lezer, waar je een (of meer) kaartjes mee kan autoriseren om een bepaalde handeling te doen. Dan heb je nooit problemen met lege batterijen 😉 . En de RFID lezer kan je relatief eenvoudig aan je home automation system hangen...  

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dus wifi ab is dan bij deze uitgesloten, een logisch verhaal.

Ik heb me even ingelezen ten aanzien van RFID. Ik heb het idee dat het bereik te kort is.

Op een afstand van 4 a 5 meter sluit ik het luik en chips implementeren in de dieren

zie ik niet zitten.

 

Wellicht is het volgende een optie.

Ik heb (868MHz) dimmers gehad van Enocean, deze werden bediend door batterijloze

schakelaars. Bij een schakelactie voorzag de schakelaar zich van zijn eigen stroom. 

(let wel het hoeft niet batterijloos als het maar een lange levensduur heeft)

Ik weet alleen niet of Enocean via mijn netwerk is aan te sturen, dat zal ik eens gaan uitzoeken.

 

@Bf, het hok was ontstaan doordat er 10 jaar geleden een vos had huis gehouden. Een gans

zonder kop en 6 kippen verdwenen welke achteraf bleek begraven in naastgelegen weiland.

Maar uiteraard nu ook wolfbestendig.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens gedacht aan GSM schakelaars? Door elke telefoon te bedienen op elke afstand? Door het sturen van een SMS bericht, wij hebben op ons hek een schakelaar die bediend wordt door simpelweg het nummer te draaien, er wordt dan gecheckt of de bellende telefoon in het systeem staat en dan wordt de opdracht uitgevoerd. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik eerder aangehaald, we hebben te maken met een digibeet uit het analoge tijdperk.

Een topkerel maar geef hem slechts 2 knoppen (open/dicht) en vooral geen schermpje.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest met mijn RFID suggestie... 🙂

Wat ik bedoelde is dat je een lezer installeert ergens waar deze eenvoudig te bereiken is. Dan gebruik je een kaart die de persoon toch al heeft (OV chipkaart?) en die programmeer je in je systeem als een kaart die de als het luik dicht zit het luik opent, en als het luik open is het luik sluit. Dus een kaart... De reader interface je met je HA systeem door middel van een Wemos bordje o.i.d., welke dus gewoon WiFi is... Dan kan je het allemaal voeden uit de 220V, en dan hoeft de persoon ook geen extra dingen mee te nemen 😉 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Con zei:

Dat heb ik eerder aangehaald, we hebben te maken met een digibeet uit het analoge tijdperk.

Een topkerel maar geef hem slechts 2 knoppen (open/dicht) en vooral geen schermpje.

 

De schakelaar die ik bedoel wordt bediend door alleen het betreffende telefoonnummer te draaien en wachten tot er "wordt opgenomen". dan kun je de telefoon weer uitzetten. Kun je zelfs met je vaste telefoon doen. Maar inderdaad, dat zijn toch meer knoppen dan één of twee...   

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...