Ga naar inhoud


Joyne is failliet


Dreeke

Aanbevolen berichten

51 minuten geleden, Satwatcher zei:

Deze informatie is niet geheim. Curator Verdonk heeft vanmorgen tegen mij bevestigd dat in de middag met een partij gepraat zou worden over een mogelijke voortzetting van activiteiten. Zie ook mijn artikel op Totaal TV.

Volgens mij bedoeldt daf_driver dat hij niet mag zegggen wie die partij is!

 

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi,

 

Jur Bron: “Faillissement Joyne was volkomen onverwacht”

 

Voor de activiteiten van Joyne dat op 9 april door de rechtbank in Noord-Nederland failliet is verklaard, heerst nog onzekerheid. Naar verluid zou Canal+ Luxembourg, eigenaar van onder meer Canal Digitaal en TV Vlaanderen interesse hebben om de klanten over te nemen. Begin deze week stuurde het de Canal Digitaal-dealer via een nieuwsbrief direct een aanbod hoe overstappende klanten tegemoet te treden.

 

het volledige verhaal is hier te lezen:

https://mediamagazine.nl/jur-bron-faillissement-joyne-was-volkomen-onverwacht/

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant artikel maar wat dat mij opvalt is de kop want volkomen onverwacht kan het moeilijk zijn, alleen al door het trage afbouwen van de schuld. Uiteraard weet ik evenwel niet welke afspraken er exact lagen met Eutelsat.

 

Dat Canal Digitaal klant wil overnemen ligt voor de hand maar ik denk niet dat Eutelsat daar iets aan heeft. Zij willen de transponders verhuren en de opgebouwde schuld terugkrijgen. Dat zal voor een overname kandidaat ook lastig worden maar ik duim ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, moonchild zei:

Waarom zou CD ergens voor betalen? Als er geen alternatief meer is zullen de zakelijke en particuliere ex-joyne klanten toch vanzelf komen. CD gaat toch geen transponders van Eutelsat en de Conax encryptie betalen.

Precies. De partij waarmee wordt gesproken zal dus niet CD zijn. Wat misschien toch aan kan sluiten op de kop dat het volkomen onverwacht is: Als er achter de Eutelsat schermen al een overname kandidaat was. Ik geef toe dat dit een beetje complot denken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waat men hier aan voorbij gaat, is of het business model klopt.

 

Joyne had 30.000 klanten, daar kan de schoorsteen niet van roken.

Het eerste jaar 1,54 miljoen schuld, en dan aangeven dat het de goede kant opgaat omdat het tweede jaar 400.000 euro minder schuld is opgebouwd en dat de schuld toename slechts 1,5 miljoen was.

Dat is een achterstand van 3 miljoen.

 

Eutelsat zal de grootste crediteur zijn, je staat dan lang voor het dilemma van doorgaan en hopen dat er nog betaald gaat worden, of op een dag er een streep onder zetten.

 

Boedel zal er niet zijn, een overname daardoor niet interessant.

Alleen die 30.000 klanten en eventueel de merknaam zijn nog wat waard.

 

Gaat het beeld van Joyne op zwart, hoeft Canaldigitaal alleen maar af te wachten tot die klanten zich melden.

 

Een andere optie kan zijn dat bijvoorbeeld een kabelaar uit strategische overwegingen het klantenbestand opkoopt en de satelliet exploitatie tegen dekkende abo prijzen voortzet om op die manier het marktaandeel te vergroten.

aangepast door ceesv
Correctie: 1,5 in plaats van 15 miljoen schuld
  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ceesv zei:

Waat men hier aan voorbij gaat, is of het business model klopt.

 

Joyne had 30.000 klanten, daar kan de schoorsteen niet van roken.

Het eerste jaar 15,4 miljoen schuld, en dan aangeven dat het de goede kant opgaat omdat het tweede jaar 400.000 euro minder schuld is opgebouwd en dat de schuld toename slechts 15 miljoen was.

Dat is een achterstand van 30 miljoen

Ik lees heel andere bedragen in dat artikel..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Correctie, factor 10 kleiner, verlies is geen 15 maar 1,5 miljoen per jaar.

 

Mijn excuses voor deze onzorgvuldigheid

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat M7 geen interesse heeft in de private klanten van Joyne zal wel zo zijn.  Die hebben idd niet veel andere keuze.

 

Maar er zijn blijkbaar ook nog heel wat zakelijke klanten die indertijd zijn overgestapt naar Joyne en die zijn interessant om over te nemen en dan zorg je er best voor dat die niet van de ene dag op de andere op zwart gaan.

 

Dan is een scenario van voortzetten van de activiteit over een korte periode met het overzetten van de klanten naar Astra3 natuurlijk wel een optie.

 

In alle geval, we zullen het binnenkort wel te weten komen wat het wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

commercieel gezien is het uitblijven van smartkaarten om al bestaande ontvangers zonder interface ook te laten werken ook wel een gebrek. Ik ben bijvoorbeeld niet overgestapt omdat ik dan mijn caravan ontvanger moest vervangen en dat voor een 3 weken en wat lange weekenden in het jaar dat we weg kunnen, bovendien zijn de campings in Nederland meestal voorzien van kabel tv waar de meeste caravan mensen voldoende aan hebben.

Zou ik wel zijn over gestapt koste dat een nieuwe ontvanger en de Joyne common interface dus ben je al snel € 250,00 verder en dan is het verschil al een stuk lager om over te stappen van CD naar Joyne. Ook de streaming mogelijkheden van veel providers waarbij we op vakantie ook nog kunnen blijven kijken is natuurlijk ook wel een belemmering naar meer klanten.

Wanneer dit moet worden doorgestart met 30.000 klanten ongeveer is er weinig op te verdienen.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2018 draaide Joyne een verlies van €1,54 miljoen en had een negatief eigen vermogen van €2,3 miljoen. In 2019 draaide Joyne een verlies van €1,5 miljoen en had een negatief eigen vermogen van €3,8 miljoen.
Deze cijfers waren april 2020 al bekend, een jaar geleden dus.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De cijfers voor 2020, het corona jaar zullen niet veel beter geweest zijn.

 

Bedenk dat veel van die klanten een flex abo gehad zullen hebben, wat slechts een paar maanden per jaar omzet genereert.

 

Voeg daar de corona crisis en het veranderde kijkgedrag van de cpnsument aan toe en je weet dat er geen dik belegde boterham uit komt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, PLsat zei:

Dat M7 geen interesse heeft in de private klanten van Joyne zal wel zo zijn.  Die hebben idd niet veel andere keuze.

 

Maar er zijn blijkbaar ook nog heel wat zakelijke klanten die indertijd zijn overgestapt naar Joyne en die zijn interessant om over te nemen en dan zorg je er best voor dat die niet van de ene dag op de andere op zwart gaan.

 

Dan is een scenario van voortzetten van de activiteit over een korte periode met het overzetten van de klanten naar Astra3 natuurlijk wel een optie.

 

In alle geval, we zullen het binnenkort wel te weten komen wat het wordt.

Als ik juist ben geïnformeerd was de zakelijke tak van CD geen core business. In de consumenten markt zijn ze veel klanten kwijtgeraakt in buitengebieden die glasvezel kregen.

 

Een deel van de zakelijke Joyne klanten is helemaal niet bekend bij CD; Ex Digitenne, Telfort zakelijk en Ziggo.

 

Als er geen doorstart komt zou het mij sterk verbazen als CD iets onderneemt voor zakelijke klanten om een soepele overgang mogelijk te maken. Dat kan alleen door Eutelsat een aantal weken overbrugging te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er klopt iets niet aan het verhaal van Jur. Wat is er dan plots zo veranderd dat je in een jaar tijd van een verlies van 1,5 miljoen euro verlies naar break-even zou kunnen opschalen? En als hij die verwachting dan heeft, waarom gaat hij zelf niet voor een doorstart? In dat geval kan hij een groot deel van de oude schuldenlast over boord gooien. En dus opnieuw instappen op het moment dat break-even dichterbij komt. Ik geloof echter niet in het break-even verhaal. Dit komt mede door de slechte performance op de consumentenmarkt. Op de zakelijke markt doet Joyne beter maar ik vraag mij dan af hoeveel geld het heeft gekost om je met goedkopere abonnementen in deze zakelijke markt in te kopen.

 

En ja een overname door Canal Digitaal? Het lijkt mij de enige partij die je zou kunnen bedenken als een curator zegt dat het een partij is die ervaring heeft in deze branche, of het zou een buitenlandse partij moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat 12.000 consumentenklanten een reden zou zijn om ook maar iets voor de boedel van Joyne over te hebben. Dan zou het alleen de zakelijke klanten zijn. Je kan je jezelf afvragen of dit de moeite waard is. Het zijn overwegend allemaal klanten die van Canal Digitaal afkomstig zijn. Ze hebben dus eerder om een bepaalde reden besloten of Canal Digitaal de rug toe te keren en te kiezen voor Joyne. Bij het wegvallen van Joyne kunnen deze zakelijke klanten bijvoorbeeld ook kiezen voor glasvezel of kabel voor het leveren van tv. Of Canal Digitaal moet echt Joyne in het geheel overnemen waardoor alle contracten overgenomen worden. Maar ik kan me niet voorstellen dat voor de kleine Nederlandse markt een bedrijf twee satellietposities met alle bijkomende kosten gaat betalen in de wetenschap dat Joyne juist failliet is gegaan omdat de distributiekosten niet op te hoesten waren, Je zult dus meer abonnees moeten krijgen om de boel rendabel te krijgen. Feitelijk ga je dan jezelf concurreren. 

.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het bedrijfsleven is 5 jaar een gebruikelijke termijn voor een bedrijf om op te starten naar break-even. Joyne heeft die 5 jaar niet gehaald. Als men denkt volgend jaar break-even te hadden kunnen draaien, dan is dat ruim binnen de 5 jaar. De indruk die dan achterblijft is dat Joyne met te weinig kapitaal aan het avontuur begonnen is en Eutelsat als bank heeft willen gebruiken.

 

De aard van satelliettelevisie is dat een satelliet peperduur is, maar als hij er eenmaal hangt de variabele kosten erg laag zijn. Een satellietbeheerder als Eutelsat heeft daarom veel speelruimte om beginnende aanbieders te helpen met aanvankelijk gunstige tarieven. In de Nederlandse televisiemarkt gaat veel geld om, Eutelsat heeft daarom alle belang om op wat langere termijn te denken. Ik denk eigenlijk ook wel dat Joyne een vriendelijk tarief van Eutelsat gehad zal hebben.

 

Desondanks toch een schuld bij Eutelsat opgebouwd en gezien het negatieve eigen vermogen, geen kapitaal in de onderneming aanwezig om de opstartverliezen op te vangen. Klinkt toch een beetje als een slecht doordacht ondernemingsplan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...