Ga naar inhoud


Joyne is failliet


Dreeke

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, Zuppelan zei:

 

Ik denk dat je iets te makkelijk denkt over het wegstrepen van schuld: Ook een opvolger kan niet zonder Eutelsat. En bij Eutelsat staat nog een onbetaalde rekening. Een opvolger zal dan ook met Eutelsat om de tafel moeten voor een nieuw transpondercontract en in die onderhandelingen zal zeker gesproken worden over de onbetaalde rekening.

Natuurlijk staat die rekening er maar die bestaat voor een x percentage alleen op papier. Eutelsat is ook afhankelijk van klanten om zijn satelliet te vullen en als deze positie nog veel niet verhuurde capaciteit heeft dan zullen ze hier toch wel soepeler mee om (moeten) gaan. Een onbetaalde rekening van de vorige provider lijkt mij dan puur onderhandelen.

 

Ik vraag me dus af wat is de huidige transponder vulling van deze satelliet en zit of zat de beoogde afnemer al om tafel met Eutelsat?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


De meeste transponders zijn in gebruikt, maar veel capaciteit wordt gebruikt door partijen uit niet kapitaalkrachtige landen, dus ik vermoed dat 9 oost niet de meest renderende positie voor Eutelsat is, vandaar dat men in potentie blij zou moeten zijn met een partij uit Nederland, waar men relatief veel voor TV neertelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat de marge veel kleiner is.

Anders zouden de 30.000 abonnees kostendekkend zijn geweest.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ceesv zei:

Ik denk dat de marge veel kleiner is.

Anders zouden de 30.000 abonnees kostendekkend zijn geweest.

Dat is zeker zo. Een zakelijke klant levert geen 15 euro op en dat is met 18k het grootste aandeel. Er is ook veel zakelijk niet ontgonnen.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Zuppelan zei:

Dat klinkt doenlijk, maar om 10.000 klanten te kunnen werven is een kapitaalinjectie onontbeerlijk en een kapitaalinjectie zal uiteindelijk ook weer moeten renderen.

Haalbaar is het misschien als alle ontevreden Canal Digitaal klanten in een keer overstappen naar Joyne maar daar hebben we er te weinig van op sat4all 😁

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minutes ago, Zuppelan said:

 

Toch kunnen we wel wat rekenen. Abonnementsgeld gaat BTW vanaf, laten we daarom een gemiddelde omzet nemen van 15 euro per klant per maand. Dan heb je €1500000 / (15*12) = 5000 klanten nodig om een verlies van 1,5 miljoen euro te compenseren. In praktijk meer, omdat je voor nieuwe klanten nieuwe kosten maakt, ik zou op een factor anderhalf à 2 rekenen. Kortom, 10.000 klanten werven en dan is de tent waarschijnlijk gestabiliseerd. Dat klinkt doenlijk, maar om 10.000 klanten te kunnen werven is een kapitaalinjectie onontbeerlijk en een kapitaalinjectie zal uiteindelijk ook weer moeten renderen.

Ik denk denk dat deze reken oefening een beetje te kort door de bocht gaat.  Je buiten de transponderhuur ook nog andere zaken mee in calculeren zoals bvb  huur van een (liefst redudante) leased-line voor je videosignaal, de auteursrechten de je moet betalen om programma's door te mogen geven (hoe groter het gebied hoe duurder), de licentiekosten voor de codering van jouw signaal.    

 

Het is en blijft jammer dat Joyne failliet gegaan is maar ze hadden (zoals enkele forumleden al schreven) zeer slechte kaarten : niet alledaagse satelietpositie voor west-europeanen, mager programma-aanbod, bijna geen marketing.  Het enigste voordeel was volgens mij het zeer grote ontvangstgebied.

 

Ik wil M7 niet ophemelen, daar zijn in de laatste 12 jaar ook rare dingen gebeurd (bvb Telesat die richting 13 Oost gaat ipv dezelfde constellatie van TVV en CD 19-23 Oost).  Als ik franstalige TV wil kijken moet ik naar FranSat uitwijken daar ik enkel 19-23 heb en door fysieke beperkingen (bomen, huizen) geen vrij zicht meer heb op 13 oost en verder westwaards).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het 13 euro pakket de bottleneck is. Teveel abonnees hebben naar ik denk dit abonnement gekocht. Vanwege de doorgifte van FOX Sports (ESPN)  moet Joyne ook over deze groep abonnees de €2,55 per maand doorgiftevergoeding betalen. In dit pakket zitten ook enkele ‘dure’ zenders van Discovery/Eurosport. De marges op dit pakket wordt hierdoor ontzettend klein. Wellicht dar er zelfs helemaal geen marge is als je alle operationele kosten doorberekend.

 

Daarnaast kan je aannemen dat een groot deel van de consumenten abonnees recreanten zijn en dat deze slechts een beperkt gedeelte van het jaar een abonnement kopen. Daar zit de volgende bottleneck. Ik heb ook hier op dit forum bij de marktintroductie van Joyne getallen van 100.000+ voorbij zien komen van Nederlanders in alleen al Spanje van Nederlanders die daar wonen of veel met de mobile home vertoeven. Als je dan na meer dan drie jaar 12.000 abonnees aan je product met een voor de markt budgetprijs van 13 euro aan je weet te binden dan doe je het slecht. Of je hebt een misvatting gemaakt dat Canal Digitaal het onder deze doelgroep slecht doet.

 

De goede prestatie op de zakelijke markt is - zoals ik uit de markt hoor - deels te verklaren doordat Joyne op deze markt een prijsvechter is. En dat kost natuurlijk ook marge.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Joyne als provider zit tussen aan de enw kant de tv zendets die steeds hogere doorgifte vergoedingen vragen en aan de andete kant de kijker die geen prijsverhogingen meer accepteert.

 

Ga er maar vanuit dat aan de doorgifte van Discovery geen cent meer te verdienen valt, anders zou CD de doorgifte niet gestopt zijn.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, als dat verhaal dat een pakket van 13 euro blijkbaar "weinig" genoemd wordt, hoe het dan komt dat er zo veel oosteuropese pakketten zijn die het een stuk goedkoper kunnen.

En voor jullie me weer gaat uitschelden voor zuinig, gierig of nog ergere dingen, daar gaat het nu niet om... ik heb mijn Zweedse abo wat duurder is, maar geef dan weer geen geld aan NL televisie uit, omdat de inhoud niets toevoegt aan het duitse FTA pakket...

Maar de vraag waarom het dus blijkbaar wel kan om toch ook een interessant pakket via satelliet uit te zenden in andere landen... En ik ga er vanuit dat je standplaats naar Budapest verhuizen het probleem niet oplost, anders zaten ze daar al lang volgens mij.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, acguest zei:

de auteursrechten de je moet betalen om programma's door te mogen geven (hoe groter het gebied hoe duurder),

Nope. Joyne is gecodeerd en uitsluitend beschikbaar voor inwoners van Nederland. Het ontvangstgebied is dus Nederland. Dat de EU verplicht dat je het abonnement ook op vakantie in de EU moet kunnen gebruiken maakt niks uit. Er zijn slechts 16 miljoen potentiële kijkers, ook al wonen er meer dan 500 miljoen mensen in het dekkingsgebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Sverige zei:

Ik vraag me af, als dat verhaal dat een pakket van 13 euro blijkbaar "weinig" genoemd wordt, hoe het dan komt dat er zo veel oosteuropese pakketten zijn die het een stuk goedkoper kunnen.

En voor jullie me weer gaat uitschelden voor zuinig, gierig of nog ergere dingen, daar gaat het nu niet om... ik heb mijn Zweedse abo wat duurder is, maar geef dan weer geen geld aan NL televisie uit, omdat de inhoud niets toevoegt aan het duitse FTA pakket...

Maar de vraag waarom het dus blijkbaar wel kan om toch ook een interessant pakket via satelliet uit te zenden in andere landen... En ik ga er vanuit dat je standplaats naar Budapest verhuizen het probleem niet oplost, anders zaten ze daar al lang volgens mij.

Heeft te maken afzetmarkt en infrastructuur.

 

Het aantal inwoners is vaak groter dan in Nederland. Daarnaast is de oppervlakte ook vaak groter. Dit betekent infrastructuur anders is, minder dicht bekabeld. Satelliet is in deze landen meer gebruikt. Dus transponder- en uplinkkosten kunnen over meer abonnees verdeeld worden. Daarnaast zijndistributiekosten in deze landen vaak minder.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-4-2021 om 11:12, ceesv zei:

In Nederland werkt dat anders, daar is het loon verzekerd.

In B is het loon ook verzekerd, maar als er geen geld meer is, dan wordt het fonds voor sluiting van ondernemingen ingeschakeld.
Dat kan wel even duren voor de gedupeerden geld zien. Daarom moet de curator alle activa mobiliseren, ten einde de bevoorrechte schuldeisers (waaronder personeel) te kunnen betalen.  Maar zoals gezegd, als er niets meer is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Zuppelan zei:

Ook een opvolger kan niet zonder Eutelsat. En bij Eutelsat staat nog een onbetaalde rekening. Een opvolger zal dan ook met Eutelsat om de tafel moeten voor een nieuw transpondercontract en in die onderhandelingen zal zeker gesproken worden over de onbetaalde rekening.

Nee, die oude rekening wordt afgehandeld door de curator. Een nieuwe partij start met een schone lei en Eutelsat wil een betalende klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juridisch is dat de situatie, maar er is een verschil tussen de juridische situatie en de praktijk. Ik heb het van dichtbij gezien: Een doorstart zonder akkoord met essentiële leveranciers is een lastige zaak, want die zijn in de nieuwe situatie weer nodig en niet zomaar bereid tot nieuwe overeenkomsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...