Ga naar inhoud


Transportverlies tussen energiecentrale en huishouden.


AEO

Aanbevolen berichten

Beste satellietvrienden,

 

Ik weet hoe ik een satellietinstallatie moet aanleggen, want dat heb ik al vele jaren geleden hier thuis gedaan. Ik weet hoe zonnepanelen moeten worden geïnstalleerd, want dat heb ik enkele jaren geleden hier ook gedaan. De reden? Het is goed voor mijn portemonnee en ook goed voor het milieu. Elke kWh die ik zelf opwek, hoeft niet met kolen of gas te worden opgewekt. Maar er is nog een klein extra effect dat gunstig uitpakt voor het milieu. Er gaat bij het transport van de energiecentrale naar het stopcontact bij de consument altijd wat energie verloren. Dat is natuurlijk niet bij elk huishouden gelijk, want het hangt natuurlijk van de afstand af. Maar er moet toch een gemiddeld verliespercentage bekend zijn, en daar gaat mijn vraag over. Is er iemand hier, die verstand van zaken heeft? Wie kan mij vertellen hoeveel procent energie er gemiddeld bij het transport door de kabels verloren gaat?

Dat zou voor velen misschien een extra reden kunnen zijn om ook zonnepanelen te nemen!

 

Waar gaat het dan over? Laat ik een hypothetisch voorbeeld nemen, en hierbij uitgaan van 7% verlies bij het transport van de energiecentrale naar het gemiddelde huishouden in ons land. In dat geval moet de energiecentrale voor elke kWh die uit het stopcontact komt 1,07 kWh produceren. Elke ochtend maak ik thuis twee kopjes cappucino, ik maal de koffiebonen met een elektrische koffiemolen, en dan gebruik ik een speciaal koffieapparaat voor het maken van cappucino. Ik maak dan ook schuim door stoom. Ik heb exact gemeten hoeveel energie ik nodig heb voor dit hele ritueel, dat is 0,07 kWh. Een gemiddeld 4 persoons huishouden in Nederland verbruikt 3600 kWh per jaar. Van het transportverlies aan 7% zou ik dan 7200 kopjes cappucino kunnen maken, ruim 19 per dag! Dat is dus echt veel energie, en dat is berekend bij een gemiddeld transportverlies van 7%.

Dus wie weet hoeveel het transportverlies gemiddeld bedraagt in procenten?

Al vast bedankt voor de reacties,

 

AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het transport verlies schat ik op ca. 5%.

In de 380 KV netten zal weinig verloren gaan maar zodra je de spanning naar een lagere waarde transformeerd gaat het meeste verloren. Het hangt af van het rendement van de transformatoren. Die ligt bij meer dan 90%. Dan verder de lengte en dikte van de laagspanningsleidingen. Daar gaat meer verloren.

 

Wat die zonnepanelen betreft, daar vergeet je de enegie die nodig was om die dingen te fabriceren en dat is lang niet weinig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad rond de 7% in de meeste west Europese landen. Nog een reden om je stroom lokaal op te wekken inderdaad!

 

Aan de 7% is overigens niet veel te doen, er is technologie om dat percentage omlaag te brengen maar alleen tegen zeer hoge kosten.

aangepast door FalconerThe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is dan best wel veel, zelfs met 5% verlies moet er dan voor elke kWh uit het stopcontact 1,05 kWh geproduceerd worden.

Wat de productie van zonnepanelen betreft, de energie die nodig is om een zonnepaneel te produceren, wordt door datzelfde zonnepaneel in drie jaar weer terugverdiend, en daarna is elke kWh pure milieuwinst. En dan te bedenken dat zonnepanelen zeker 30 jaar moeten kunnen meegaan. Hier in Almere is er stadsverwarming en daarom heb ik geen gasaansluiting en moet er dus ook elektrisch worden gekookt.

Vijf jaar geleden begon ik met een paar kleine zonnepaneeltjes te experimenteren, dat heeft een jaar geduurd. Daarna kocht ik er steeds meer zonnepanelen bij via marktplaats. Twee jaar geleden kocht ik er ook een aantal gloednieuwe zonnepanelen bij, en tussendoor verkocht ik ook weer een aantal zonnepanelen die ik een jaar eerder via marktplaats had gekocht met een kleine winst! Vorig jaar kocht ik mijn laatste zonnepanelen weer tweedehands via marktplaats. Inmiddels produceer ik meer dan mijn verbruik en lever ik veel terug aan Greenchoice.

Uit de tot nu toe opgedane ervaring kan ik concluderen dat zonnepanelen zeer lucratief zijn voor huiseigenaren. Spaargeld brengt nu nauwelijks 1,8% rente op, te weinig om zelfs maar de inflatie bij te houden! Dus als men wat spaargeld over heeft, koop er zonnepanelen voor en gooi dat dak vol, je zal er geen spijt van krijgen. Ik ben inderdaad erg enthousiast over de mogelijkheden van zonnepanelen en op mijn werk heb ik ook al twee collega's aan de zonnepanelen gekregen. Een overbuurman zocht uit zichzelf contact met mij om te vragen of zonnepanelen financieel interessant waren, dat was vorig jaar eind mei. Het gevolg: in augustus lag zijn dak ook vol met zonnepanelen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

De NL regering zou het veel meer moeten ondersteunen d.m.v. subsidies.

Dat gebeurd(e) ook in Duitsland. Nu is dat wat teruggedraaid maar het wordt nog steeds ondersteund.

De opgewekte stroom MOET door de electriciteitsleverancier teruggekocht worden tegen de normaal geldende kwh prijs.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cos_φ-compensatie
heeft te maken met oa blindlast cq blindvermogen, cos phi, fase verschuiving tussen stroom en spanning, inductieve en capacitieve belasting, kortom zie de link hierboven...
Off-topic:
ik kan de (volledige) editor niet gebruiken, is grijs?
Ik zie het al, het kleine schakelaartje links boven :D

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is subsidie niet eens meer nodig als we kijken naar de prijzen van zonnepanelen op dit moment. Zelf heb ik in 2012 nog wel een klein bedrag subsidie ontvangen over een deel van mijn aankopen dat jaar, het was € 105,00 en natuurlijk mooi meegenomen. Als ik echt alles meereken, dan heb ik over de afgelopen bijna 5 jaar € 4000,= uitgegeven aan zonnepanelen en toebehoren, zoals netinverters en dakmontage materialen. De subsidie en de winst op verkochte zonepanelen is in dit bedrag al verdisconteerd. Over 2013 kreeg ik € 109,= meer terug dan dat ik betaald heb.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wanderer;  Waarom haal je de cos phi compensatie erbij?

Transport verliezen zijn (zover als ik weet) voornamelijk blindvermogens in de transport netten. Immers een kabel met verschillende fases naast elkaar (ook in de lucht dus!) vormen een condensator, waardoor er een lekstroom gaat lopen...

Transformatoren zijn trouwens zeer efficient, namelijk tussen de 95 en 99%, waarbij geldt dat hoe groter de transformator, hoe hoger het rendement.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel het verlies is,weet ik niet,enkel heb ik weet,dat ze om o.a. die verliezen te compenseren en ook voor diverse andere reden,de netspanning van 110V naar 220V of nu eigenlijk rond de 240V bedraagd.Later zijn in bepaalde regio's ook 380V uitgebracht om zwaardere (hier in de volksmond gezegd drijfkracht) motoren te doen draaien.

Men heeft mij ooit gezegd,dat bepaalde fabrieken ook een 3 fasig net 500V gebruikt,maar weet niet of dit waar is.

Ik spreek uiteraard voor belgie,en de fabrieken,heb ik nog nooit mee te maken gehad,met de elecktriciteit.

Ooit zij een medewerker van de netwerkbeheerder mij,dat ze zeer hoge spanningen nemen,van en naar de hoogspanningskabine's,dit om zoveel mogelijk verliezen te vermijden,en ook voor andere economische redenen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sattv4iedereen;

 

Ik meen gelezen te hebben dat jij "regelmatig" als hobby elektriciën mensen helpt, en je zelf vind dat je beter werk doet als een gediplomeerd elektriciën. Na het lezen van je laatste bericht hier zal ik je aanraden om dit niet meer te doen. Dit is een serieus advies, want wat je schrijft geeft duidelijk aan dat je geen kaas hebt gegeten van alles wat met elektriciteit te maken heeft. Want als je de wet van Ohm niet begrijpt, wat toch wel de basis is van de elektriciteitsleer, dan heb je niets te zoeken in iemands installatie.

 

Voor alle duidelijkheid; 220V is hetzelfde als 380V. Want 220V tussen fase en nul, maakt automatisch 380V tussen de fases. (Tenzij het 220V tussen de fases was, dan had je 127V tussen fase en nul, zoals vroeger in Amsterdam het geval was).

Of er in Belgie 500V wordt gebruikt voor krachtstroom weet ik niet. In Nederland ligt het op dit moment rond de 400V, en een andere "standaard" is 440/480V, maar dat vind je normaal gesproken alleen in 60Hz netten zoals in Noord Amerika of aan boord van schepen. (Grotere schepen maken nu gebruik van 690V "laagspanning" netten voor de krachtstroom, en 11kV voor de distributie...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Beste satellietvrienden,

Het is goed voor mijn portemonnee en ook goed voor het milieu. Elke kWh die ik zelf opwek, hoeft niet met kolen of gas te worden opgewekt.

AEO

 

Wat je hiet voetstoots aanneemt is een beetje kort door de bocht.

Voor nagenoeg elke KWh die je zelf opwekt draait er op de achtergrond een conventionele centrale om in te springen op het moment dat er een wolk voor de zon komt.

Zonecellen vragen grote hoeveelheden energie voor de fabricage, de eerste jaren is de opgewekte energie nodig om de energie voor de productie terug te verdienen.

 

Wil je wat voor het milieu doen, ga dan minder verbruiken.

 

Goed voor de portemonnee, tja, welke portemonnee?

In Duitsland betaalt iedereen ondertussen 13,7% extra op de KWh prijs om de zonnepanelen te subsidiëren.

 

Wil je echt wat doen voor schone energie, investeer dan in de verdere ontwikkeling van kernenergie of zonnewarmte centrales in de landen rond de evenaar.

 

Voor wat betreft de transport verliezen, deze kunnen bij een overland hoogspanningsleiding oplopen tot bijna 100%

Wanneer er een hoosbui boven het leidingtrace tot ontlading komt kan alle opgewekte energie "weglekken", zo vertelde mij een wachtchef van de Centrale Diemen mij eens bij een rondleiding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden in NL een gelijkstroom net in het begin van deze eeuw. Daarna werd het 110 volt wisselspanning, toen 220 volt en nu 230 volt. Dit is gedaan om de netspanning in geheel Europa gelijk te krijgen. Grootbrittanie is daarvoor van 240 volt naar 230 volt gegaan.

Driefasen draaistroom was in de 220 volt tijd 380 volt en nu bij 230 volt is dat 400 volt.

Van een 500 volt draaistroomnet net heb ik nooit gehoord.

Bij grootverbruikers wordt in de regel een transformator in een apart huisje buiten geplaats om van 10.000 volt naar 400 volt te transformeren. De verliezen zijn klein. Transformatoren hebben een hoog rendement.

Om grote tot zeer grote afstanden te overbruggen wordt vooral bij zeekabels maar ook bovengronds van gelijkspanning (HVDC) gebruik gemaakt. Dit heeft in tegenstelling tot wisselspanning voordelen. Bij grote afstanden gaat bij wisselspanning het skineffect en inductie tussen de kabels een grote rol spelen. Gelijkspanning kent dit verschijnsel niet. Verder wordt alleen de plus getransporteerd. De mindraad is de aarde zelf.

De spanning varieerd van 100.000 tot 800.000 volt. Verder kun je veel beter met gelijkspanning verschillende netten met elkaar koppelen. Bij niet gesynchroniseerde wisselstroomnetten gaat dit niet. Gelijkspanning heeft nog meer voordelen maar dat zou buiten het bestek van dit verhaal voeren. Het nadeel van gelijkspanning is dat je er op een gegeven moment weer wisselspanning van moet maken. Dit gebeurd in zogenaamde inverters en is een komplex gebeuren. Wisselspanning laat zich veel makkelijker in een andere spanning omzetten d.m.v. transformatoren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden in NL een gelijkstroom net in het begin van deze eeuw. 

Drs..  Ik hoop toch wel dat je begin 1900 bedoelt :) ... Want waar ik woonde begin 2000 hadden we toch echt al het "moderne" wisselspanning net! Haha  :D

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...