Ga naar inhoud


Transportverlies tussen energiecentrale en huishouden.


AEO

Aanbevolen berichten

Het zal nog even duren maar uiteindelijk gaat bij iedereen het licht branden (leuke woordspeling). Al dat alternatieve geneuzel gaat het niet worden. Het zal kernenergie worden. En dat is ook nodig want de kennis die we daarbij opdoen is weer noodzakelijk voor kernfusie.

 

Hoe langer we met kernenergie wachten des te groter de problemen straks zullen zijn. Het beste worden we zo snel als mogelijk onafhankelijk van Rusland en die woestijnlanden.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

grappig dat een draadje over verliezen ineens gaat over hoe we de problematiek kunnen oplossen aan de eindigheid van fossiele brandstoffen. Ook in off-topic graag bij het onderwerp blijven!

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit leuke linkje kreeg ik van een collega toegezonden, deze wil ik jullie niet onthouden.

Veel kijk plezier.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Dames en heren het transportverlies, of het nu 5 of 7% is, is peanuts. De efficiëntie van gasturbines waarmee de elektriciteit wordt opgewekt is maximaal 63%, die van kolencentrales maximaal 48%. Dat betekent dus dat voor iedere kWh uit het stopcontact 1,5 tot 2 kWh aan fossiele brandstoffen nodig is. Wek dus je eigen energie op met zonnepanelen! Hoeveel kopjes koffie dat bespaart laat ik graag aan jullie.

 

Met vriendelijke groet, Henk Bulder

 

PS

Ik heb het duurzaamste huis van Drenthe gebouwd in De Wijk. All electric! Het verbruikt inclusief verwarming niet meer dan 4300 kWh en met 24 zonnepanelen wek ik 7000 kWh op. Ik lever dus netto 2700 kWh aan het net en heb een negatieve energierekening van 40 euro per maand, een aanvulling op mijn pensioen. Zoek op duurzame huizenroute onder De Wijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk voor als je geld te veel hebt en ergens een vrijstaand huis kunt laten bouwen. Voor 99% van de bevolking dus niet te realiseren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijk worden doe je niet met zonnepanelen... sterker, het duurt behoorlijk lang voordat je je eerste cent winst gaat maken...  en dan blijf je ook nog zitten met een hoger brandrisiko...

Voor mij dus geen zonnepanelen.

Je verdient meer door het bedrag wat je aan de panelen + installatie kwijt zou zijn, op de beurs te investeren, en kijk na 5 tot 10 jaar wat het je oplevert...  en dat is gewoon meer dan wat je op je stroomrekening wint.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu in het 7e jaar en heb de panelen eruit (had subsidie en belastingvoordeel).

Het is de beste, volstrekt risicoloze en milieuvriendelijkste investering die je maar kunt maken.

Wellicht over 3 jaar de inverter vervangen (als dat al nodig is) en dan weer 10 jaar gaan met die banaan.

 

Beleggen neemt risico's met zich mee.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Risicoloos? Dan heb jij zeker de beelden niet gezien van afgewaaide panelen of de branden veroorzaakt door panelen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als panelen goed worden gemonteerd waaien ze echt niet van je dak af, daarom ook altijd 1 pan van de nok en de zijkant af monteren. Brand ontstaat in de regel alleen als het niet goed is geïnstalleerd hetzelfde geldt voor een slecht geïnstalleerde elektro technische huis installatie.

 

Ik ben al meer dan 25 jaar werkzaam in de branche, mensen willen goedkoop en nog goedkoper dan krijg je dus de cowboy's en inderdaad dan neemt het risico op afgewaaide panelen en/of brand toe. Kies een VNI installateur en er is per saldo weinig aan de hand. Altijd even bedrijf checken en de reviews lezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard houdt beleggen een risiko in... maar ik beleg al meer dan 30 jaar op de Zweedse beurs, en het rendement is gewoon hoger dan wat zonnepanelen opleveren....  dus wat mij betreft is de keuze gewoon gemaakt... maar ieder moet uiteraard doen wat hij of zij het beste vindt... dat is altijd zo.

Mijn advies is dus, zoek een goedkope stroomleverancier, en beleg op de beurs... ;)

Ook zonnepanelen zijn een risiko...  brand is een punt, wat ik al schreef... maar ook minder "zon" dan wat de optimistische berekeningen van de zonnepanelenbranche je willen laten geloven hoort tot de risiko's... Ook gaan de panelen na verloop van tijd minder rendement opleveren etc etc...

Ik heb al met diverse mensen gesproken die panelen aangeschaft hebben, en ze zijn allemaal minder enthousiast nu ze ze hebben, dan toen ze het van plan waren... De werkelijkheid is altijd anders...  Ik hoor vaak dat je het blijkbaar "uit overtuiging" moet doen... minder uit financiele overwegingen.

Ik ga dus voor het geld.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...