Ga naar inhoud


Transportverlies tussen energiecentrale en huishouden.


AEO

Aanbevolen berichten

Citaat: Wil je wat voor het milieu doen, ga dan minder verbruiken.

 

Of je broek aanhouden. Nederland terug naar 10 miljoen inwoners.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Minder verbruiken doe ik jaren, want alle apparatuur is hier al energiezuinig, op de wasdroger na dan, want dat is een energieklasse B. De wasdroger zal niet zo snel vervangen worden, omdat hij zeer weinig gebruikt wordt, in de zomermaanden al helemaal niet.

Alle verlichting is spaarlamp of led. Spaarlampen die stuk gaan worden vervangen door led lampen. Vorig jaar heb ik al radicaal alle halogeenlampen vervangen door led verlichting, besparing meer dan 85% .

Nogmaals, een zonnepaneel verdient de energie die bij de productie nodig was binnen 3 jaar weer terug, bij mij hebben alle zonnepanelen zich al energetisch terug verdiend.

Kernenergie is de slechts mogelijke keuze, dat zou men na Fukushima Daiichi nu toch wel zo'n beetje moeten weten. Kernenergie is ook zeer duur, iedereen die beweert dat kernenergie goedkoop is kan beter maar eerst gaan leren rekenen. Misschien is kernenergie op de korte termijn dan wel goedkoop, maar als we de kosten van radioactief afval meewegen wordt het een heel ander verhaal, want het moet vele eeuwen bewaakt worden, en die kosten moeten ook ergens vandaan komen.

Zonne energie is wel degelijk een goede keuze, ook voor het milieu, want als er steeds meer elektrische auto's bij gaan komen, dan is de capaciteit van ons huidige energienet niet eens toereikend. Zonnestroom kan dus zeer goed gebruikt worden om elektrische auto's op te laden. Er zijn al huishoudens die zo hun auto opladen. Bedenk wel, dat als er geen zonnepanelen zijn, er veel meer energie moet worden opgewekt met fossiele brandstoffen. Windturbines zijn dan ook een goede aanvulling, die draaien ook als het donker is. We hebben een mix nodig van zon, wind en biomassa. Waterkracht kan ook een belangrijke bijdrage leveren, zeker als we de energie uit getijden en golfslag gaan benutten.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer mensen hun eigen energie willen opwekken, prima, maar zeg dan je aansluiting op het openbare net op.

Dan hoeft die capaciteit niet meer standby te staan en kan er echt bespaard worden!

 

Het openbare net gebruiken wanneer je zelf even geen energie opwekt betekent gewoon dat het openbare net 24 uur per dag die incidentele vraag moet produceren.

Wanneer je energie gaat gebruiken moet die vraag al in de opgewekte capaciteit aanwezig zijn, anders gaat bij iedereen het licht uit.

 

Daarom bespaar je geen anderszins opgewekte energie wanneer je zelf af en toe zonne energie opwekt.

Een grote kolencentrale wordt in ongeveer 12 tot 24 uur opgestookt totdat hij kan gaan leveren, het uitschakelen van zo'n centale duurt nog eens een dag.

Dat ding draait gewoon door wanneer bij jou de zon schijnt.

 

In de praktijk betekent dit dat die centrales in de daluren geld toe moeten geven aan de afnemers van hun energie,

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer mensen hun eigen energie willen opwekken, prima, maar zeg dan je aansluiting op het openbare net op.

Dan hoeft die capaciteit niet meer standby te staan en kan er echt bespaard worden!

 

Het openbare net gebruiken wanneer je zelf even geen energie opwekt betekent gewoon dat het openbare net 24 uur per dag die incidentele vraag moet produceren.

Wanneer je energie gaat gebruiken moet die vraag al in de opgewekte capaciteit aanwezig zijn, anders gaat bij iedereen het licht uit.

 

Daarom bespaar je geen anderszins opgewekte energie wanneer je zelf af en toe zonne energie opwekt.

Een grote kolencentrale wordt in ongeveer 12 tot 24 uur opgestookt totdat hij kan gaan leveren, het uitschakelen van zo'n centrale duurt nog eens een dag.

Dat ding draait gewoon door wanneer bij jou de zon schijnt.

 

In de praktijk betekent dit dat die centrales in de daluren geld toe moeten geven aan de afnemers van hun energie,

Helemaal mee eens! Het is van twee walletjes eten. De salderingsregeling is een enorme subsidie (voor zolang die houdbaar is). Een echte zonne energie freak zegt z'n elektriciteit aansluiting op en slaat z'n energie zelf op. En de winter doorslapen dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mee eens.

Het zou mooi zijn als er accu´s zouden zijn die de opgeslagen energie minstend 7-10 dagen kunnen leveren.

Er zijn in Nederland te veel slecht weer perioden zowel in de zomer als in de winter waar zonnepanelen nauwelijks stroom leveren.

Als we al lopen te drammen om meer slecht-weer reserves bij onze satellietenschotels dan moet je het wel met me eens zijn.

 

En, AEO hoe kijk jij ´s´avonds dan naar je TV, satelliet, koken (indien electrisch), verlichting als het donker is om 17h00 in de winter?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stroom besparen door halogeen verlichting door LED te vervangen geloof ik ook niet zo in.

De echte stroomverbruikers zijn: wasmachine, droger, stofzuiger, struikbout, haarföhn...kortom alles wat warmte moet produceren.

Koelkast & diepvriezer liegen er ook niet om. Verbruik van verlichting staat niet in verhouding tot de andere verbruikers in een huishouden.

ik spaar stroom door er verantwoord mee om te gaan. Natuurlijk ook spaarlampen of LED...verder gaat alles kompleet uit als ik naar bed ga inklusief mijn 8x11 diseqc switch en de automatische garagedeur opener. Die staat namelijk normaal gesproken 24x7x365 in standby te wachten om in werking te treden als ik met mijn auto de garage in wil en op de AB druk. Als ik mijn computers niet gebruik, gaan ze kompleet uit en van het net inkl. de router en wifi.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote probleem van "off grid" is de energie opslag. Als je de prijs van accu's bekijkt in combinatie met de levensduur, en de standby tijd die je krijgt, dan kom je snel tot de conclusie dat het misschien we de duurste vorm van energie is... Voor grote installaties zijn er andere oplossingen (denk aan een stuwmeer opvullen tijdens momenten dat er een energie "overschot" is) maar voor de normale huishoudens zijn die er nagenoeg niet...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je hiet voetstoots aanneemt is een beetje kort door de bocht.

Voor nagenoeg elke KWh die je zelf opwekt draait er op de achtergrond een conventionele centrale om in te springen op het moment dat er een wolk voor de zon komt.

Zonecellen vragen grote hoeveelheden energie voor de fabricage, de eerste jaren is de opgewekte energie nodig om de energie voor de productie terug te verdienen.

 

Wil je wat voor het milieu doen, ga dan minder verbruiken.

 

Goed voor de portemonnee, tja, welke portemonnee?

In Duitsland betaalt iedereen ondertussen 13,7% extra op de KWh prijs om de zonnepanelen te subsidiëren.

 

Wil je echt wat doen voor schone energie, investeer dan in de verdere ontwikkeling van kernenergie of zonnewarmte centrales in de landen rond de evenaar.

 

Voor wat betreft de transport verliezen, deze kunnen bij een overland hoogspanningsleiding oplopen tot bijna 100%

Wanneer er een hoosbui boven het leidingtrace tot ontlading komt kan alle opgewekte energie "weglekken", zo vertelde mij een wachtchef van de Centrale Diemen mij eens bij een rondleiding.

 

 

Die fabel dat er een backup centrale draait voor alle zonne energie moet echt een uit de wereld. Duitsland heeft al 10 jaar ervaring en daar hoeven ze slecht 5% overcapaciteit te hebben over een jaar gezien. Het voorspellen van de input van zonneenergie is tegenwoordig vrijwel geheel zonder problemen.

 

Je rondleiding was door iemand gedaan die er niet veel van snapte want als wat hij zei waar was dan zaten mensen veel vaker zonder stroom. Als een hoogspanningleiding 100% verlies heeft zijn alle mensen daarom aangesloten stroomloos!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat je het koppelnet over het hoofd ziet.

http://www.hoogspanningsnet.com/

 

Overigens hier nog een leuk onderzoek over het (niet) besparen van fossiele energie van windmolens., net zo een wisselvallige energiebron als zonne energie.

http://tegenwindn33.nl/De%20Crash%20van%20de%20windmolens%20-%20brandstofverspilling%20%28C%20%28Kees%29%20Le%20Pair%29.pdf

 

En nog een paar overwegingen over alternatieve energie opwekking.

http://hollandskroon.groenlinks.nl/files/2010-03_Misleiden%20voorstanders%20van%20windenergie%20het%20publiek.pdf

 

Mocht je echt je willen verdiepen in de achtergronden van alternatieve energie opwekking is dit een aanrader

 

http://www.aengwirden.nl/cms/bijlagen/Windmolens_voors_en_tegens1.pdf

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die fabel dat er een backup centrale draait voor alle zonne energie moet echt een uit de wereld. Duitsland heeft al 10 jaar ervaring en daar hoeven ze slecht 5% overcapaciteit te hebben over een jaar gezien. Het voorspellen van de input van zonneenergie is tegenwoordig vrijwel geheel zonder problemen.

 

 

 

Dat de centrales slechts 5 % overcapaciteit hoeven te hebben is omdat de bijdrage van zonne energie lager als 5 % is.

Men heeft dus 100% van de opgewekte zonne energie als reserve voor jan met de korte achternaam draaien!

 

http://www.nextgenerationinfrastructures.eu/catalog/file/499787/RapportEZ_Weijnen.pdf

 

De conclusie staat op bladzijde 20 van dit rapport.

Energie centrales zet je dus niet zo maar even aan en uit!

En die eenheden die je wel op korte termijn kan opstsarten zijn niet bepaald economisch te noemen.

 

Mensen, verdiep je eens in de technologie van energie opwekking en distributie.

 

En gebruik je eigen opgewekte energie zelf, en koppel je dan wel los van het lichtnet!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor en lees al tientallen jaren alleen negatieve zaken als het gaat over alternatieve energie en besparingsmethoden.

Te duur, te onveilig, het levert niets op, het kost meer (geld en milieu).

Kortom beter niets doen, niets proberen en doorgaan met onze grondstoffen op te maken.

(Waar zou dat vandaan komen?)

Geld gaat nog steeds boven het milieu / onze gezondheid.

 

Laat ik duidelijk zijn dat ik best inzie dat veel ideeën niet optimaal zijn en dat er o.a. bij wind en zonne-energie steeds meer problemen te voorschijn komen. Dat is echter geen reden om dan maar alle ideeën overboord te gooien, maar om juist te zoeken naar oplossingen en verbeteringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die oplossingen en verbeteringen zijn er ook.

Alleen passen die niet in het beeld van onze milieu beschermers.

 

Zonne energie oogst je het beste in landen rond de evenaar.

Door middel van parabool reflectors waarin in het brandpunt olie stroomt in buizen met een vacuüm ruimte omgeven door glas wordt die olie verwarmd tot 400 graden.

Die olie wordt gebruikt via warmtewisselaars om stoom op te wekken en daarna via gelijkspanning transportlijnen naar de afnemer getransporteerd.

 

Een gedeelte van deze thermische energie wordt opgeslagen in zout, gedurende de nacht wordt deze warmte weer onttrokken en gebruikt voor energie opwekking.

 

De windmolens gebruik je voor het produceren van waterstofgas.

Deze energiebron kan je bij het aardgas net mengen om de energetische waarde te verhogen en/of gebruiken voor een constante energie opwekking.

Je kan waterstofgas ook gebruiken voor aandrijving in auto's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor en lees al tientallen jaren alleen negatieve zaken als het gaat over alternatieve energie en besparingsmethoden.

Te duur, te onveilig, het levert niets op, het kost meer (geld en milieu).

Kortom beter niets doen, niets proberen en doorgaan met onze grondstoffen op te maken.

(Waar zou dat vandaan komen?)

Geld gaat nog steeds boven het milieu / onze gezondheid.

 

Laat ik duidelijk zijn dat ik best inzie dat veel ideeën niet optimaal zijn en dat er o.a. bij wind en zonne-energie steeds meer problemen te voorschijn komen. Dat is echter geen reden om dan maar alle ideeën overboord te gooien, maar om juist te zoeken naar oplossingen en verbeteringen.

 

 

Daar wil ik graag ff op in haken

 

@ pionewbie je hebt in het bovenstaande gedeeltelijk gelijk.

 

Ik ben zelf werkzaam in de olie en gas maar ook in de geothermische boringen boringen.

Hoofdzaak is nu nog olie en gas maar er komen steeds meer geothermische boringen.

 

1 probleem van de geothermische boring is inderdaad investeerders overtuigen.

Een boring naar olie of gas geeft in een x aantal weken al aan of het niks word of dat de put in productie kan worden genomen.

 

Een geothermische boring kost nog altijd een flinke bak geld.

En is een lange termijn investering. 

Dus geld wat de investeerders voor lange tijd geparkeerd zien staan.

 

Een gedeelte van het bedrijf waar ik voor werk is al een aantal jaar heel hard bezig om deze vorm van energie te promoten.

En krijgen zachtjes aan bij de wat grotere bedrijven voet aan wal.

Dat ook een lange termijn investering uiteindelijk geld op brengt.

 

Het is er nog niet maar er zit vooruitgang in.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het overschakelen van halogeen naar led levert wel degelijk een bijdrage.

Strijkbouten of stofzuigers verbruiken inderdaad wel veel meer.

Maar die gebruik je nooit urenlang elke avond. Halogeenlampjes worden bloedheet, dus vreten ze energie!

Led lampen die ik ter vervanging van de halogeenlampen kocht blijven gewoon koud.

Veel veiliger is het ook nog, je zal er geen brand door krijgen.

Los van het lichtnet is natuurlijk onzinnig, accu's gaan beperkt mee en vormen een belasting voor het milieu.

Bovendien is het zo wel heel erg duur om zonnepanelen in te zetten, dan toch maar fossiele energie opmaken?

Wat gaan we doen als alle olie, gas en kolen opgebruikt zijn?

Kernenergie is waanzin, de rampen zijn ronduit catasrofaal als het misgaat. Fukushima Daiichi?

In Japan is men nu op grote schaal bezig met zonnepanelen te plaatsen, hele velden en heuvels vol.

Nog niet zo lang geleden, in april, heb ik dit daar zelf kunnen zien, o.a. langs de tolweg bij Osaka.

Er zijn daar ook al meer huizen met zonnepanelen te zien, meer dan hier in Nederland.

Zodra er een goede manier ontwikkeld is om energie op te slaan zal zonne-energie een grotere vlucht nemen.

In mijn eentje de wereld redden kan ik niet, maar met energiebesparen help ik wel een klein beetje.

Door mijn eigen elektriciteit op te wekken doe ik al iets meer.

Ook in de winter leveren mijn zonnepanelen nog altijd een aardige bijdrage in mijn huishouden.

Er zijn soms dagen bij dat mijn zonnepanelen meer dan 60% van mijn verbruik afdekken.

Ik heb het dan over de maand december! In de zomer, dus nu, leveren mijn zonnepanelen veel, veel meer op.

Afgelopen vrijdag bijna 450%!

aangepast door AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kernenergie is waanzin, de rampen zijn ronduit catasrofaal als het misgaat. Fukushima Daiichi?

 

Er sterven elke dag mensen bij de winning van kolen, denk aan alle mijnrampen.

Een conventionele kolencentrale geeft meer nucleaire straling aan het milieu af als een kerncentrale.

 

Op dit moment is kernenergie een goede en veilige energiebron.

In Frankrijk staan er bijna 70 stuks van opgesteld, welke al jaren zonder problemen draaien.

 

En Japan bestaat nog steeds, de vloedgolf heeft veel meer schade aangericht aan het land als de defecte centrale.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...