Ga naar inhoud


Windows 10 released (Pop-up)


Penthe

Aanbevolen berichten

Nou als mensen al roepen ik heb 22 jaar ervaring dan weet ik al genoeg.

Ook ik werk al met windows sinds het in de markt gezet is.

En dan diverse windows versies opsommende: slecht, slecht, slecht, moet maar, slecht, ik wacht wel even af wat de ervaringen zijn.

Ik deel allesbehalve jouw mening. Gelukkig heeft iedereen recht op een eigen mening en is het ook prima dat de meningen blijven verschillen.

Windows is trouwens erg afhankelijk van drivers die fabrikanten aanleveren. Gebruikers kiezen veel te vaak voor de "goedkoopste" oplossing. Als het kan Illegale windowsversies op goedkope tjaptjoy hardware afgesteld door lokale prutsers die maar wat graag met het vingertje wijzen naar microsoft om hun eigen fouten en rommel van hardware buiten beschouwing te laten.

Op moment heb ik nog geen touchscherm op mijn notebook maar ik verwacht dat als je dat toevoegd die gehate tegels wel heel erg handig gaan worden.

Daarnaast moet een ieder zich goed bedenken dat als microsoft geen windows had bedacht de computers door de jaren heen lang niet zo'n grote vlucht genomen hadden. Linux was in de jaren 90 een alternatief os voor nerds en pas de laatste jaren begint dat wat beter te werken voor iedereen maar heeft nog lang niet het volwassen stadium bereikt wat windows wel heeft.

Linux wordt maar wat graag getoond als alternatief voor windows maar het kan momenteel nog niet eens in de schaduw van windows staan. Voorbeelden te over, alleen hier al meerdere draadjes van Con: ellenlang en ene na het andere probleem op jawel linux. De eindoplossing draait maar een beetje zo zo en Con is enigzins tevreden omdat hij er al zoveel tijd in heeft gestoken.

Angstig voor elke foute druk op de knop want ik las ook al bericht dat linux ineens niet meer opstartte!

 

Linux moet gewoon lekker daar blijven waar het nu ook al goed in is: als os voor routers, accesspoints, receivers, nassen en uiteraard de de servers die internet bedienen. Maar als het zich op het terrein van gebruikers os begeeft vergaat het ze uiteindelijk net als Microsoft Windows: kommer en kwel.

 

Ik zie persoonlijk trouwens nog eerder android doorbreken en windows verdringen dan de zoveelste linux variant :)

 

Kom nou, dat dankzij Windows computers zo'n grote vlucht hebben genomen. CPM en niet te vergeten het fantastisch IBM OS/2 besturing systeem en zo zijn er nog vele meer. En daarnaast de vele Unix varianten.

 

Het Windows principe is overigens afkomstig van Xerox. IBM heeft met de PC voor de doorbraak gezorgd en door toeval is deze MS-Dos gaan gebruiken. Had ook CPM kunnen zijn. CPM baas Gary Killdall was een rondje vliegen.

 

Windows is alleen maar groot geworden door marktmanipulatie, monopolie gedrag en door fabrikanten te dwingen Windows bij iedere computer te leveren op straffe van uitgesloten te worden van levering.

 

Processen en veroordelingen door de DOJ in de VS. Verspreiden van FUD. Denk aan de jarenlange procedures tegen IBM, via financieele steun van MS aan SCO, met de bewering dat er code gestolen zou zijn. Waarvan totaal niets is gebleken. 

 

En niet te vergeten de torenhoge boetes opgelegd aan MS door de EU vanwege misbruik van de monopolie positie.

 

Maar mogelijk zijn dit zaken die speelden voor jouw periode bij de ontwikkeling van computers.

 

Hopelijk gaat het nu beter onder de leiding van de heer Nadella. Helaas verliest MS nu duidelijk terrein. De overname van Nokia en de tablet ontwikkeling  hebben tot nu toe voor MS maar weinig opgeleverd.

 

Daarentegen is de groei van OSX, Linux en Android spectaculair te noemen. Ook voor Chromebooks bestaat er een grote belangstelling. Allemaal systemen die afstammen van Unix. En "Jo-de-eenvoudige gebruiker" heeft hier geen enkele moeite mee en behoort zeker niet tot de categorie nerds.

 

Voor Windows is er zeker een plaats, maar om te suggeren dat dankzij Windows de computer gemeengoed geworden is onjuist.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad zo dat Microsoft veel gecopieerd heeft.

(ik heb het niet als argument gebruikt zoals sommigen hier, maar ik ben opgegroeid met CP/M, DOS, en de opvolgers).

DOS was een sterke copie van CP/M, maar Microsoft had betere marketing, en jawel FUD praktijken, waarmee ze veel concurrenten weggewerkt hebben.

Windows was inderdaad niet de eerste met een grafische interface, en kwam achter op de concurrentie (denk aan Apple's interface, GEM, en vele andere van die tijd).

Pas met Windows 3 begon Microsofts systeem de overhand te krijgen.

OS/2 was echter een gezamenlijke ontwikkeling van Microsoft en IBM, waar Micosoft zich geleidelijk aan van distantieerde, om het zelf ontwikkelde Windows NT te promoten.

Het duurde lang voordat een van beide (NT of OS/2) echt kon doorbreken, dat kwam om heel wat redenen, maar volgens mij de belangrijkste waren dat beiden hun tijd vooruit waren, ze vroegen zwaardere hardware dan er toendertijd beschikbaar was om vlot te draaien.

Ik heb OS/2 weten proberen de markt voor zich te winnen en falen.

Wat ik wel vind is dat het Wintel platform, zoals dat voor kort genoemd werd (Windows op Intel hardware) wel degelijk de PC gedemocratiseerd heeft.

In tegenstelling tot bijv. het Apple platform waar de touwtjes door producent Apple stevig in handen gehouden werd, kon je bij het Wintel platform simpelweg zelf je PC samensteken met losse onderdelen, en dan daarop Windows installeren, terwijl Apple zich verzette tegen elke poging om op onafhankelijke hardware hun software te installeren.

Het idee van de PC zelf is echter van IBM, zij beslisten bij de introductie van de PC dat ze een systeem wilden maken dat met standaard industrie onderdelen kon gemaakt worden.

Ze waren er echter algauw zelf het slachtoffer van, want de toestellen werden druk gekloond.

Het is door die situatie, gekoppeld aan het feit dat je DOS/Windows op elk van die klonen kon draaien dat de markt gedemocratiseerd is, en het Wintel platform zo'n vlucht genomen heeft.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, sommigen doen echt moeite om de microsoft input van de afgelopen 2 decennia te bagatelliseren.

Door slinkse truukjes? Oh ja beslist wel. Maar wat ze nu met windows 10 proberen te doen kon wel eens hun laatste streek zijn:

Het is nu erop of eronder om hun marktaandeel voor de komende jaren veilig te stellen.

 

We gaan het zien en beleven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows werd gewoon gekopieerd van de Amiga en Atari die beiden een geweldig OS hadden voor die tijd daar kon IBM een puntje aan zuigen.

 

De Atari en Amiga waren ook velen malen sneller en hadden grafish al een mooi scherm terwijl Microsoft met een matig en heel veel missende aspecten met 95 op de proppen kwam op een zeer traag systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja koekoek.... Amiga en Atari dat waren echte game bakken en de pc werd in die jaren voornamelijk administratief gebruikt en daar werd voor ontwikkelt.

Pas later kwamen er geluidskaarten en fatsoenlijke videokaarten gemaakt om mee te gamen....

 

Adlib, soundblaster, voodoo kaarten.... knetterdure uitbreidingen maar altijd mooi om de buurman of collega de ogen mee uit te steken :)

 

Je gaat als os bouwer echt geen eyecandy features inbouwen waar je doelgroep geen gebruik van kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb ze beiden gehad en de Amiga was helemaal niet bedoeld voor alleen spelletjes met zijn waanzinnige WorkBench, ik heb de Amiga nooit genruikt voor spelletjes want daar doet ik niet aan. De Atari werd vooral gebruikt in de muziek wereld met zijn krachtige keyboard support.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, sommigen doen echt moeite om de microsoft input van de afgelopen 2 decennia te bagatelliseren.

Door slinkse truukjes? Oh ja beslist wel. Maar wat ze nu met windows 10 proberen te doen kon wel eens hun laatste streek zijn:

Het is nu erop of eronder om hun marktaandeel voor de komende jaren veilig te stellen.

 

We gaan het zien en beleven :)

Ik heb niets geminimaliseerd, maar MS moet niet doen alsof het alles uitgevonden heeft.

Microsoft vindt zelden iets nieuws uit, maar kijkt naar anderen en copieert dan.

Hun eerste versie is meestal een zootje, maar na x aantal versies beginnen ze bij te benen, en dankzij hun marktpraktijken winnen ze meestal het pleit.

Wil je voorbeelden ?

MS/DOS was een regelrechte copie van CP/M, tot zelfs de hexadecimale code die gebruikt werd om aan te duiden dat een bestand gewist was (het befaamde vraagteken dat je moest invullen als je een UNDELETE deed) was dezelfde als bij CP/M.

Windows kwam er na het succes van MAC OS, en GEM was er ook al, de eerste Windows kon niet veel, pas met Windows 3.1 werd het een succes.

Er waren concurrerende versies van DOS (DR DOS bijv.), maar die werden met allerlei anticoncurrentiële maatregelen tegengewerkt.

Zo zorgden ze ervoor dat Windows weigerde op te starten als hij de alternatieve DOS herkende...

Daar is nog een heel proces over gevoerd voor wie het zich nog herinnert.

De browser ?

Mosaïc begon ermee, MS was nergens te zien, daarna maakte Netscape hem populair, en pas heel laat kwam MS met Internet Explorer op de proppen, gebaseerd op een browser die ze overgekocht hadden.

Het duurde een aantal versies tegen dat IE populair werd, en ze gebruikten truukjes, zoals inbouwen en meeleveren met het OS

 om hem dominant te maken.

Doublespace anyone ?

De technologie om de harddiskruimte "te verdubbelen" door compressie, afgekeken van de concurrentie Stacker, en achteraf werden ze aangeklaagd, maar geen probleem, dan hebben ze toch een legertje advocaten, en mislukt het, dan kopen ze de concurrent gewoon over.

Een van de meest gebruikte truken van Microsoft was : als de concurrent een interessant add-on product maakt voor Dos of later Windows, copieer het dan, lever het "gratis" mee, later verhoog je de prijs van DOS of Windows wel.

Wie kan daar tegenop ?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook zo... atari midi... amiga heb ik nooit zo gevolgd, was voor mij de logische opvolger van de c64 maar helaas konden mijn ouders dat destijds niet bekostigen voor me. Maar op de com85 computerclub zag ik de meest fantastische games gespeeld worden tot ik groen en geel zag van afgunst :)

 

@zzzzzz: Mijn opmerking was niet tegen jou maar precies 1 reply hoger.

 

Uiteraard ken ik dr-dos, doublespace, stacker, pctools, norton tools, defragmenteren, trumpet winsock, netscape.

Er zijn al heel wat marketing oorlogen gewonnen door Microsoft en "the ever winning team" wordt dit al gauw niet gegund. Kopieergedrag: ohja, maar zijn we daar zoveel slechter van geworden? Schafte jij naast het os ook nog al die "tools" aan om je systeem in conditie te houden? Ik denk dat menigeen blij was dat microsoft dit eindelijk standaard integreerde.

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja koekoek.... Amiga en Atari dat waren echte game bakken en de pc werd in die jaren voornamelijk administratief gebruikt en daar werd voor ontwikkelt.

Pas later kwamen er geluidskaarten en fatsoenlijke videokaarten gemaakt om mee te gamen....

 

Adlib, soundblaster, voodoo kaarten.... knetterdure uitbreidingen maar altijd mooi om de buurman of collega de ogen mee uit te steken :)

 

Je gaat als os bouwer echt geen eyecandy features inbouwen waar je doelgroep geen gebruik van kan maken.

Klopt niet.

Atari met hun ST reeks werd inderdaad door veel muziekliefhebbers gebruikt en toen ik informatica volgde stonden daar zowel Atari's (toen wel al op de terugweg) en PC's...

De Atari's en Amiga's hadden op gebied van geluid en video superieure hardware.

Terwijl de PC daar nog stond met zijn Hercules monochroom schermpje of 4 schreeuwlelijke kleuren CGA schermpje en een zielig piep-tuut luidsprekertje, hadden 8 bits computertjes al tot 256 kleuren, en zat daar een geluidsprocessor in.

Amiga's en Atari's waren 16 en later 32 bits computers.

De Amiga was legendarisch om de grafische mogelijkheden, en die werden zeker niet alleen voor spelletjes gebruikt.

De Atari's hadden vaak een grijstintenscherm, maar dan wel met een zeer rustig beeld, en beiden (Amiga en Atari) hadden een grafische interface, (Atari had GEM) terwijl de PC nog in DOS zat te klooien.

Pas met Windows 3.1 kon de PC geleidelijk aan bijbenen.

De PC was zonder Sound Blaster (kwam heel erg laat), zonder EGA of later VGA kaart (rijkelijk laat geïntroduceerd) niets waard op grafisch of geluidsgebied.

Dat is niet de schuld van Windows, natuurlijk, maar van de hardwarefabrikanten.

Wat wel het grote voordeel van PC's was, was dat ze door het systeem van insteekkaarten steeds weer konden uitgebreid worden.

Nadeel was dan weer dat wie iets wilde ontwikkelen moest rekening houden met oneindig veel mogelijke combinaties van processoren, geheugenhoeveelheden, grafische kaarten, geluidskaarten, enz.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook zo... atari midi... amiga heb ik nooit zo gevolgd, was voor mij de logische opvolger van de c64 maar helaas konden mijn ouders dat destijds niet bekostigen voor me. Maar op de com85 computerclub zag ik de meest fantastische games gespeeld worden tot ik groen en geel zag van afgunst :)

 

@zzzzzz: Mijn opmerking was niet tegen jou maar precies 1 reply hoger.

 

Uiteraard ken ik dr-dos, doublespace, stacker, pctools, norton tools, defragmenteren, trumpet winsock, netscape.

Er zijn al heel wat marketing oorlogen gewonnen door Microsoft en "the ever winning team" wordt dit al gauw niet gegund. Kopieergedrag: ohja, maar zijn we daar zoveel slechter van geworden? Schafte jij naast het os ook nog al die "tools" aan om je systeem in conditie te houden? Ik denk dat menigeen blij was dat microsoft dit eindelijk standaard integreerde.

Hmm ja, de massa vond het niet erg, neen.

Logisch ook, want in de computerclubs was het zo de gewoonte van daar een bak met diskettes te zetten met wat je had, en dan kwam er iemand anders eens kijken "heb ik, heb ik, interesseert mij niet, tiens wat is deze ?".

Er werd maar weinig gekocht, en de gebruikers copieerden evenveel software als de softwaremakers ideeën van elkaar copieerden.

Maar voor die onafhankelijke softwaremakers was het wel de doodssteek als Microsoft hun waren copieerde.

Het probleem ontstaat niet op korte tijd, maar iedere keer zo'n producent er het loodje bij neerlegt is het weer een frisse bron van ideeën die verdwijnt.

Vermits Microsoft meestal afkijkt van wat de anderen doen, kunnen we er maar beter op hopen dat Microsoft af en toe de strijd verliest.

Zou de markt niet in slaap gevallen zijn zonder een Android, een Apple, een Netscape, enz. ?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik... dos/windows de microsoft spullen hebben een andere ontwikkeling gevolgd op een ander hardware platform.

Je kunt ze slecht verwijten dat het er niet uitzag: niemand gaf daar om. In die tijd had je nog hobby/thuis computers en de zakelijk gebruikte ibm pc clone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de markt niet in slaap gevallen zijn zonder een Android, een Apple, een Netscape, enz. ?

 

Denk persoonlijk niet dat de markt ooit in slaap valt. Er zijn altijd mensen opzoek naar dat ene gat in de markt.

Kijk maar al die keur aan software op het web.... voor ieders wat wils, je hebt het maar op te zoeken!

 

Tegenwoordig worden de software patenten beter, misschien zelfs wel te goed, beschermd en is het niet meer zo gemakkelijk om ideeën te stelen.

Nadeel is dat het voor programmeurs lastiger wordt om te innoveren. Je moet al gauw terugvallen op gepatenteerde dingen van derden.

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik... dos/windows de microsoft spullen hebben een andere ontwikkeling gevolgd op een ander hardware platform.

Je kunt ze slecht verwijten dat het er niet uitzag: niemand gaf daar om. In die tijd had je nog hobby/thuis computers en de zakelijk gebruikte ibm pc clone.

En dat is eigenlijk wel heel vreemd.

Je zou verwachten dat technologie altijd maar beter wordt.

Ik had een 8 bits homecomputer (Schneider CPC6128), en daarop had je 27 kleuren (16 max. tegelijk op het scherm), en een geluidsprocessortje van Yamaha en er kon CP/M op draaien.

Dan komt de PC met zijn 16 bits processor, een toestel dat vele keren meer kostte, en dat draaide dan naast dit soort toestellen.

En dat veel duurdere toestel startte als een toestel zonder grafische mogelijkheden (de eerste MDA schermkaarten konden enkel tekst tonen, en de ASCII codes om kadertjes in tekstmode te kunnen tekenen kwamen er pas later bij !), met een simpel piep luidsprekertje.

Dat soort toestellen leefde vele jaren naast Atari's en Amiga's met in vergelijking fantastische grafische en geluidsmogelijkheden.

Toch vreemd, vind je niet ?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk persoonlijk niet dat de markt ooit in slaap valt. Er zijn altijd mensen opzoek naar dat ene gat in de markt.

Kijk maar al die keur aan software op het web.... voor ieders wat wils, je hebt het maar op te zoeken!

 

Tegenwoordig worden de software patenten beter, misschien zelfs wel te goed, beschermd en is het niet meer zo gemakkelijk om ideeën te stelen.

Nadeel is dat het voor programmeurs lastiger wordt om te innoveren. Je moet al gauw terugvallen op gepatenteerde dingen van derden.

Jamaar, er is toch een verschil tussen echte nieuwigheden zoals Stacker indertijd, de browser, Citrix, virtualisatie, enz. en de massa's kleine add-ons die je op internet vindt.

Om iets als Citrix te ontwikkelen heb je echt wel een commerciële organisatie nodig.

Als Microsoft dat dan copieert (ook al is hun copie veel zwakker), en dat "gratis" in Windows stopt, krijgt die concurrent het echt wel moeilijk.

En er staat niet iedere dag zo'n concurrent recht om weer met iets nieuws te komen.

Daarom ben ik blij dat Microsoft ook regelmatig in het zand bijt, dat is voor hun eigen goed  :)

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...