Ga naar inhoud


VRT stopt al op 1 juni met Teletekst


Sprietje

Aanbevolen berichten


Bij mijn weten is die vraag nooit gesteld.

TT (Ceefax) werd gewoon afgeschaft "in het kader van de digitalisering".

Wel is er - voor zover ik weet - een apart kanaal met teletekst. Die is o.a. te ontvangen via dvb-t ("Freeview").

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb anders niet de indruk dat TT in veel andere Europese op afschaffen staat.

O.a. Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, volop TT.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vergeet dat maar in Nederland is Teletekst nog razend populair.

 

Digitale revolutie laat razend populair Teletekst ongemoeid

Teletekst is een relikwie uit een eerder tv-tijdperk, een paard en wagen in een wereld van zelfrijdende auto's. In veel landen is de dienst al uitgestorven, maar in Nederland blijft Teletekst razend populair.

 

Ruim veertig jaar geleden startte de BBC Ceefax, het eerste Teletekstsysteem ter wereld. In 2012 werd Ceefax weer helemaal afgeschaft, toen in het hele Verenigd Koninkrijk de overstap naar digitale televisie werd gemaakt.

In Nederland duurde het weliswaar wat langer tot Teletekst beschikbaar was - NOS Teletekst startte in 1980 - maar van een eind aan de dienst is absoluut nog geen sprake.

Miljoenen

Exacte kijkcijfers zijn voor Teletekst niet bekend, maar op basis van eigen onderzoek schat de NOS in dat er dagelijks nog 3,7 miljoen Nederlanders op kijken. Driekwart van de volwassen Nederlanders gebruikt wel eens Teletekst. Nu de Eredivisie weer is begonnen zullen veel voetbalfans zich wenden tot pagina 819 om de stand te raadplegen.

 

 

Zal toch het eerste zijn dat aan bod gaat komen als er weer eens bespaard gaat worden, het is nu al een voorhistorisch vehikel geworden, populair of niet daar houden ze dan geen rekening mee, de droom is weldra voorbij.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal toch het eerste zijn dat aan bod gaat komen als er weer eens bespaard gaat worden, het is nu al een voorhistorisch vehikel geworden, populair of niet daar houden ze dan geen rekening mee, de droom is weldra voorbij.

Dat zie je verkeerd.

In Nederland zal de eerste stap geen afschaffing zijn, maar uitbesteding. Met veel reclame eromheen.

 

Trouwens: de Nederlandse commerciëlen hebben alle TT. Dat zegt toch wel iets over de populariteit, dacht ik.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niet niet uit of het populair is, de kosten voor het in stand houden zullen uiteindelijk de doorslag geven, net als in andere landen, NPO zal hier niet eeuwig mee blijven doorgaan, al kan het nog wel een poosje mee.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

net als in andere landen?

Kosten?

 

Vooral nu is het kunnen begrijpen in gebaren, handschrift of vertalingen iets dat een wezenlijk meerwaarde in onze samenleving heeft dan die algehele kosten overwegingen van boekhouders.

Het was bij wet verplicht om informatie ook in Engels en Turkse taal te geven en dus om bij de overheid richtinggevend te zijn;

dat noemde men open en sociaal.

 

wat is er gebeurd

breek me de bek niet open

 

erg kortzichtig

heel erg kortzichtig dit te gaan beperken, was het niet dat er ook DVB-subtitels blijven bijkomen waar multicultureel een gemeen goed is, gelukkig maar.

je zou je rot moeten schamen voor Molenbeek en andere Brusselse wijken waar geen gezonde informatie meer uitgewisseld wordt

 

overigens de teletekst bij VRT is sowieso een debacel, dus weg ermee

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb anders niet de indruk dat TT in veel andere Europese op afschaffen staat.

O.a. Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, volop TT.

 

In Duitsland is er geen sprake van dat het afgeschakeld wordt. Daar is het veel te populair voor.

Het is een medium dat nauwelijks wat kost in verhouding tot de rest van de productiekosten.

 

Als het in Nederland of Belgie afgeschakeld zou gaan worden dan klopt er iets niet met het finacieringsmodel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTVNH is gestopt met TT zag ik laatst, dus het begint al bij de regionale/provinciale omroepen.

Dat ze gestopt zijn, is al een redelijk tijdje geleden, en veel navolging heeft het niet gehad. En op korte termijn zie ik die ook niet komen.

TT bij de noordelijke regionalen is razend populair. Bij de oostelijke eveneens, schat ik.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als al die regionale "möchte-gern" zenders nou eens in een carussel systeem op één transponder gingen uitzenden.

Dan moet je eens kijken wat je kunt uitsparen. In plaats van uren lang naar Sjaak de platendraaier te moeten kijken die je ook al op een radio transponder kunt horen.

 

De teletext redaktie van zo´n zender is helemaal niet duur. Één of 2 MAVO grieten en meer kost het niet.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze gestopt zijn, is al een redelijk tijdje geleden, en veel navolging heeft het niet gehad. En op korte termijn zie ik die ook niet komen.

TT bij de noordelijke regionalen is razend populair. Bij de oostelijke eveneens, schat ik.

 

 

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, RTVNH draait al jaren met verlies de provincie moet steeds bijspringen om de boel in de lucht te houden, dan kun je er geen dure TT redactie op na houden. :crazy:

Bij ons is RTV Utrecht prima met zijn TT, is goed up to date ook voor het lokale nieuws.

 

 

Ik zag het laatst, ik kijk er momenteel thuis niet naar i.v.m. dat al het DVB-T spul de deur heeft verlaten i.v.m. het campingseizoen (meestal staanplaats) is begonnen, dus ik was ze zo kwijt. Ik heb nog wel een module set liggen, maar nog niet gebruikt.

 

Is het nou werkelijk zo moeilijk om via een tooltje het internetnieuws om te zetten voor teletekst, daar is toch helemaal geen teletekst redactie voor nodig?

 

Ik weet niet of RTVNH ondertiteling voor doven en slechthorenden (nog) ondersteund, maar indien nee, dan is het een slechte zaak.

 

RTVNH hoort niet thuis in Amsterdam, dat is de hoofdstad van Nederland, Haarlem is de hoofdstad van Noord-holland waar ze eigenlijk zouden moeten zitten. Ze zitten deels op de zelfde lijn als AT5 wat inmiddels al een tijd commercieel is, zo ook te veel op de lijn met de landelijke omroepen waar het niet voor bedoeld is. Ik begrijp dan wel dat vooral omroepen buiten de randstad het velen malen beter doen dan binnen de randstad waar iedereen op het zelfde nieuws duikt, maar ook zeer irritant is.

 

RTVNH moet met de normale omroepbijdrage rond kunnen komen, anders doen ze toch echt wat verkeerd, extra geld er in pompen is niet vooruit strevend, maar op de zelfde voet verder gaan en dat is niet erg slim.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als al die regionale "möchte-gern" zenders nou eens in een carussel systeem op één transponder gingen uitzenden.

Dan moet je eens kijken wat je kunt uitsparen. In plaats van uren lang naar Sjaak de platendraaier te moeten kijken die je ook al op een radio transponder kunt horen.

 

De teletext redaktie van zo´n zender is helemaal niet duur. Één of 2 MAVO grieten en meer kost het niet.

In Duitsland kunnen ze anders ook goed kanaal vullen

http://nl.kingofsat.net/find.php?question=wdr&Submit=Zap

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...