Ga naar inhoud


Koelkast extra isoleren


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ook deze berekening deugt niet. Het stroomverbruik is bij de ene kast 110 Watt en de andere 100. Daar zit natuurlijk niet het lampje bij meegerekend. Je besparing is echter geen 10 Watt want je moet dat vermenigvuldigen met de tijd dat de motor draait. Als het nieuwe model beter geïsoleerd is hoeft hij dus minder te draaien. En daar zit je winst.

 

En die winst is hoger dan op centen letten ;)

Er staat "total effekt" en dat betekent totaal vermogen... dus zit daar uiteraard het lampje mee in, want dat lampje heeft ook een vermogen.

Wat je betoog betreft over de tijd die de motor draait, haalde ik als eerste aan in mijn posting...  ik ben me daar dus van bewust, en ik denk nog steeds dat je dat alleen kan bepalen door een bepaalde periode, pakweg 10 dagen, een meettoestel tussen de koelkast en het stopkontakt te plaatsen, en dan het totale opgenomen vermogen delen door 10, om zo het verbruik per 24 uur te kennen.

 

Jij gaat ervan uit dat de nieuwe koelkast beter geisoleerd zou zijn...  dat zou kunnen, maar dat weet ik niet.  Ik zie dat overigens ook nergens terug in de specificaties...  

  • Like 1

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat de Labels betreft, staat er bij een koelkast nooit bij op welke basis dat jaarverbruik bepaald is. Hoe vaak gaat de deur open, bij welke temperatuur staat de kast etc etc... vaag dus.

Die letters, slaan bovendien totaal nergens op (A, A+ etc etc). Uit eigen marktonderzoek, toen ik een nieuwe droogtrommel wilde kopen, zag ik duidelijk dat een minder zuinige droger een beter label kreeg toebedeeld dan de zuinigere. Het hangt er ook vanaf hoeveel wasgoed je kan drogen, een grotere droogtrommel kan dus een beter label krijgen, ondanks dat die meer verbruikt dan een iets kleinere, maar nominaal zuinigere droogtrommel.

Hoe dat met koelkasten zit, weet ik niet.

Ik baseer me in ieder geval nooit op de letters, dat is zuiver decoratie voor mij. Ik kijk wel naar de cijfers... en ik vermoed (of hoop) dat het jaarverbruik, telkens op exact dezelfde wijze berekend is, voor de hele koelkast... dan kan je daar wel iets mee.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat zelfs nog erger, ga je gewoon een beetje zoeken dan vindt je alleen dat het via een ingewikkelde berekening gaat en dan houdt het wel zo'n beetje op.

Wat die berekening precies inhoudt daarvoor moet je toch wel beter gaan zoeken.

 

Maar je zou toch aan mogen nemen dat het opgegeven jaarverbruik gebaseerd is op normaal gebruik van de koelkast (lijkt mij tenminste logisch)

Maar daarnaast moet je toch ook altijd rekening houden met fabrikanten die de cijfertjes rooskleuriger voorspiegelen dan de werkelijkheid, immers een extra +je verkoopt eenvoudig weg beter. Ik denk dat de autofabrikanten daar toch wel een goed voorbeeld van zijn want vrijwel geen enkele auto is in werkelijkheid zo zuinig als wat in de folder staat vermeld.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog iets wat toch wel belangrijk is...  koop je een nieuwe koelkast zogenaamd voor de zuinigheid, moet je toch eerst de aankoopprijs die toch in de buurt van de 600 euro zit, terugverdienen voordat je ook maar 1 cent voordeel haalt.

 

Als je tevreden bent over het verbruik van de koelkast toen je hem kocht, lijkt het me ergens logisch dat je dat nu ook nog bent... Komt er een nieuwe, is dat uiteraard een aandachtspunt, maar een goed werkende koelkast weg gooien ivm de lagere verbruikscijfers van een nieuwe zie ik zelf niet zitten.

 

Bij auto's kan je overigens alleen maar blij zijn met lagere cijfers... want dat scheelt in belastingen etc etc...  de werkelijke verbruikswaarden haal je bij spritmonitor, daar geven mensen werkelijk verbruik van de auto in, en zo krijg je een interessant beeld wat dat betreft.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, 600 euro is wel een flink bedrag hoor, of je moet een grote nodig hebben.

 

Die wat ik heb gekocht was met 128 liter inhoudt in de aanbieding en met BTW voordeel 125 euro.

 

whirlpool.jpg

 

en dat verbruik is al echt een heel stuk lager.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de Labels betreft, staat er bij een koelkast nooit bij op welke basis dat jaarverbruik bepaald is. Hoe vaak gaat de deur open, bij welke temperatuur staat de kast etc etc... vaag dus.

Die letters, slaan bovendien totaal nergens op (A, A+ etc etc). Uit eigen marktonderzoek, toen ik een nieuwe droogtrommel wilde kopen, zag ik duidelijk dat een minder zuinige droger een beter label kreeg toebedeeld dan de zuinigere. Het hangt er ook vanaf hoeveel wasgoed je kan drogen, een grotere droogtrommel kan dus een beter label krijgen, ondanks dat die meer verbruikt dan een iets kleinere, maar nominaal zuinigere droogtrommel.

Hoe dat met koelkasten zit, weet ik niet.

Ik baseer me in ieder geval nooit op de letters, dat is zuiver decoratie voor mij. Ik kijk wel naar de cijfers... en ik vermoed (of hoop) dat het jaarverbruik, telkens op exact dezelfde wijze berekend is, voor de hele koelkast... dan kan je daar wel iets mee.

Ik denk dat het toch wel genormeerd is. Dat je het moeilijk kunt vinden komt volgens mij dat op Normbladen 'auteursrechten' liggen. Mijns inziens een idiote toestand. Toen ik naar de MTS ging moesten we een NEN normbundel voor de Werktuigbouw kopen. Die was niet zo duur.

Maar als je tegenwoordig het Normblad voor een M6 moertje wilt hebben ben je zo €100 kwijt, bovendien heb je weer aparte Normbladen voor materialen, coatings, etcetera. Dat levert een olievlek aan kosten op als je het grondig wilt uitzoeken wat simpelweg onze normen zijn.

 

Ik vond deze link, die je misschien in het Europese regelwoud  iets verder kan helpen, o.a. voor koelkasten: http://ec.europa.eu/energy/en/topics/energy-efficiency/energy-efficient-products

 

Bijvoorbeeld: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52011XC0216(01)&from=EN

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Scholieren kregen een gereduceerde prijs voor de aan te schaffen NEN, voor professionele gebruikers gelden er "volle pond"prijzen.

Ik heb de NEN 1010 en NEN 2152 nog steeds liggen, ze zijn ondertussen waardeloos omdat de voorschriften gedeeltelijk 180 graden gedraaid zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, 600 euro is wel een flink bedrag hoor, of je moet een grote nodig hebben.

 

Die wat ik heb gekocht was met 128 liter inhoudt in de aanbieding en met BTW voordeel 125 euro.

 

whirlpool.jpg

 

en dat verbruik is al echt een heel stuk lager.

 

suc6

 

Gerrit

128 liter inhoud is een heel erg klein koelkastje... een klein tafelmodel, die van electrolux zitten in de buurt van 150 liter netto inhoud.

Als ik zie dat bij een vergelijkingssite in Nederland deze koelkast met 189 euro als goedkoopste er uitkomt is dat toch wat duurder.

Nu weet ik dat NL niet goedkoop is met die dingen...

Ik had het over een normale koelkast (koeler, zonder vriesvak dus) van ca 150 cm hoog, wat resulteert in 314 liter netto inhoud... en dan heb ik even zitten kijken naar een koelkast die in NL verkrijgbaar is van Electrolux, en je hebt gelijk 600 is veel, ik vergiste me met vrieskasten, die zijn duurder.

Zo een koelkast kost in NL ca 430 euro... en het jaarverbruik volgens dat label is dan 147 kWh/jaar... (en heeft ook A+ net als de jouwe)

Aan een tafelmodel heb ik totaal niets, daar kan je niets in kwijt... zelfs in het vakantiehuis heb ik een grotere staan.

 

Ik zou eens een meter moeten aansluiten en deze een paar maanden laten meten wat het verbruik precies is van mijn huidige kast.

 

Je mag volgens mij ook niet vergeten, dat Electrolux al jaren best zuinige koekasten fabriceert...  25 jaar geleden behoorde deze die ik nu ng steeds heb, tot de zuinigere apparaten... Ook de levensuur van de componenten is goed. Ik ben zeer tevreden over Electrolux... ook de vrieskast is 25 jaar en nog steeds prima.

Ik zou dan ook weer voor dit merk kiezen.

 

Maar je moet dus die 430 euro eerst terugverdienen voordat je voordeel haalt... Dat zijn 2150 kWh (als de koelkast in NL staat, staat hij in Zweden is het dubbel zo veel stroom) die je moet "sparen"....  dat lijkt me erg veel... en ik vraag me af hoeveel jaar dat dan zou duren.

 

 

De nieuwe gebruikt 147 kWh per jaar... stel dat de oude 3x zoveel gebruikt... (ik weet het niet, en ik ga er eigenlijk niet vanuit, maat Stel dat...) dat is dan 2x 147 méér, dus 294 kWh wat je extra gebruikt per jaar... dan ga je na 7.31 jaar voordeel halen... en wel 58.80 euro per jaar, na die 7.31 jaar...  en dan heb ik niet het "renteverlies" meegerekend wat je hebt door het nu al kopen van de kast, maar goed...

Mijn conclusie blijft, dat het geen zin heeft de koelkast te vervangen... tenzij hij uiteraard nog veel meer zou gebruiken, maar dat weet ik dus niet, het kan ook zomaar minder zijn dan wat ik in het voorbeeld schreef.

Ik denk eerder minder. Het max vermogen is 110 watt staat er op het plaatje (=incl lampje) zelfs dals de kast 50% van de tijd zou draaien, dus 12 uur per dag x 365 dagen á 110 watt... dan nog zit je bij 481 kWh..., (3x zoveel uit het voorbeeld zou 441 kWh zijn) en ik weet heel zeker dan hij minder dan 50% van de tijd draait.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij deel ik ook de mening van Sverige ivm vernieuwen om te vernieuwen.

 

Aan de andere kant, je verwarmingsketel vernieuwen duurt ook +/-5j tegen dat je de investering ongeveer terug hebt, en toch zijn er heel veel mensen die dit doen

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik niet. er zijn meer redenen om te vernieuwen. Sverige rekent alleen in geld en terugverdientijd, die gaat heel rijk dood. :D

Maar er zijn ook mensen die iets doen uit idealisme, bijvoorbeeld omdat ze denken dat het beter is voor het milieu.

Of gewoon omdat ze het willen hebben.

 

Zoiets doen de meeste mensen ook met auto's. Je kan gaan lopen rekenen aan de extra reparaties tov een andere auto kopen. Of je rijdt door tot het echt niet meer gaat. Of je wil die ellende gewoon niet hebben en vervangt preventief.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard met uitzondering van de achterkant want daar zit natuurlijk het rooster en de warmte moet wel weg kunnen.

 

Voor de achterkant en ook de ruimte boven de motor kan je ook neopreen met lijmlaag gebruiken dat isoleert erg goed.

Het mooie is de je het eerst netjes op maat kan maken en daarna pas het papier van de lijmlaag afhaalt om het op z'n plaats vast te plakken, en twee lagen op elkaar (naden overlappen) geeft een nog beter resultaat, achter het rooster op het metaal plakken (eerst oppervlak ontvetten maar dat wist je al).

Hier een stukje met een hoge isolatie waarde en een dikte van 6mm.

post-51681-0-16796900-1495018315_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

psychosammy, het gaat hier over een koelkast...  koop je een andere ziet die er vrijwel exact zo uit als de vorige. Echt "sexy" is het niet om een nieuwe te kopen...  Bij een auto doe ik het ook niet hoor, omdat ook een auto voor mij een middel is om van a naar b te rijden... maar een koelkast windt mij niet echt op om een nieuwe te hebben...

 

Uit idealisme... ja, die mensen bestaan ook... maar of je het milieu dient met het weggooien van goed werkende apparaten, denk hierbij aan het koelmiddel wat netjes op de correcte wijze afgevoerd en verwerkt moet worden, als je aan het milieu wil denken...

Ik dacht dat milieufreaks eerder gebruikte dingen kochten, uit de recycling?  

Ik weet het niet hoor...  ik hoor niet tot die groep... zoals je zegt, kijk ik naar mijn geld  :sick:  Ik heb het eerlijk zelf verdiend, dus geef ik het ook uit volgens mijn regels. Er zijn al meer da genoeg uitgaven waartoe ik gedwongen wordt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je hierna er toch anders over denkt.

 

http://www.dumpert.nl/mediabase/7135897/523eb3f8/oud_versus_nieuw_in_crashtest.html

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...  "Buy the safest car you can afford" zegt ze...  

Dan zou jaren gelden iedereen in een Volvo gereden hebben, en waarschijnlijk nu nog...

 

Vergeet niet , dat je je nooit tegen alle onheil kan "verzekeren".  Dus of ik nu een ander soort auto's zou gaan kopen? Nee, zeker niet.

Ik vergelijk het met ouders die ieder pad voor hun kinderen effenen... , in Zweden noemen ze dat "Curlingföräldrar" (Curling ouders). En dan nog kan je niet al het onheil op afstand houden.

 

Maar terug naar de koelkast...  zowel de oude als de nieuwe koelkast zullen geen levensgevaarlijke situaties opleveren ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

zowel de oude als de nieuwe koelkast zullen geen levensgevaarlijke situaties opleveren

 

Even googelen en je weet beter.

 

http://112groningen.nl/Groningen/nieuws/26334/koelkast-in-brand-in-woning-afschrijver.html

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...