Ga naar inhoud


Koelkast extra isoleren


gerrit B

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Reken nou eerst eens uit wat dat ding je op jaarbasis zou kosten en wat je denkt te besparen. Ik heb het idee dat dit een sympathiek maar volslagen onzinnig plan is.

 

Weet ik, veel zal het niet schelen maar ik heb hier nog zoveel schuim liggen dat ik er rondom ook wel een meter dikke isolatielaag omheen kan zetten.

Daarnaast is TV kijken dan ook erg kostbaar en een paar pilsjes minder per jaar drinken levert waarschijnlijk meer op, maar ja je moet toch wat met je vrij tijd doen?

Dus de moeite voor alles reken ik niet mee en materiaal heb ik er toch al in overvloed liggen dus als ik er 30 of 40 kWh mee kan besparen (hij zal nu rond de 120 kWh per jaar zitten als hij het gehele jaar draait) dan heb ik zelf mijn A+++ koelkast en misschien nog wel een extra +je er bij weten te maken.

Kosten 0,0, een dag werk waarbij ik het geld die dag dan ook niet aan andere onzinnige dingen uit kan geven en 10 euro per jaar aan stroom bespaard.

Daarnaast als ik alle overgebleven bouwspullen naar de stort moet brengen dan kost het ook geld.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B
  • Like 2

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om dezelfde reden mag je een dak van je huis ook niet aan de binnenzijde isoleren maar moet dat aan de buitenzijde gebeuren, de koude zijde dus.

 

Als je toch aan de warme zijde wilt isoleren, dan moet je een luchtspouw hanteren en een extra dampremmende laag aanbrengen.

 

Ik heb die theorie wel vaker gehoord. 34 jaar geleden toen we naar ons huidige meer dan 100 jaar oude pand verhuisden heb ik de plafonds van een dikke laag glasvezel plus uiteraard een nieuw plafond voorzien. In het kamertje dat toegang tot het dak heeft heb ik in plaats van plafondplaten zelfs schrootjes tegen het plafond gebruikt.

 

Nooit is er ergens sprake van enigerlei condensvorming geweest. Uiteraard kan ik dat niet op alle plekken controleren maar op enkele plekken zoals waar die schrootjes zitten of waar later aan leidingen gewerkt werd wel. Ik heb er nooit spijt van gehad want het bracht de stookkosten een flink eind naar beneden, iets wat gemakkelijk vaststelbaar was doordat bijvoorbeeld sneeuw en ijs op het dak niet langer smolten.

 

Een jaar of twaalf later is er overigens bij renovatiewerkzaamheden ook aan de dak kant isolatie aangebracht. Dat deed nog wel iets want daarna was er helemaal geen sprake meer van smeltende sneeuw maar ik heb nooit enig nadeel ervaren van deze eerder genoemde actie. Het zit er al 34 jaar en van enigerlei rot door condensvorming is nooit sprake geweest. En de kamers zijn er ook nog wat gezelliger door geworden omdat 3 meter plus als hoogte voor een slaapkamer toch wel een beetje minder prettig oogt.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een koelkast die een mantel heeft van staalplaat ligt het heel anders dan bij hout. Hout geleidt de warmte niet zo goed maar staalplaat heel erg goed.
Ik ga uit van een normale situatie waarbij de omgevingstemperatuur ongeveer 20°C is en in de koelkast 4°C. De buitenzijde van de koelkast zal dan ongeveer 18°C zijn.
Als je over delen van de koelkast een 5cm dikke isolatie gaat aanbrengen, dan zal de staalplaat een stuk kouder worden, ik schat zo'n 10-11°C.
Omdat staalplaat zo goed warmte geleidt, zal de staalplaat op de randen waar je niet kunt isoleren zoals aan de onderzijde, de achterzijde en aan de voorzijde waar de deur tegen aan valt met de rubbers, de staalplaat ook zo'n 11-12°C worden. De waterdamp die in de lucht zit van de garage, condenseert op die koude plaatdelen. Hierdoor zal na verloop van tijd toch roestvorming ontstaan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Roest zal alleen ontstaan op delen zonder coating.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat waren ongetwijfeld koelkasten die al in de folder aan het roesten waren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me om de roest niet zo druk maken, die komt er toch wel in een garage met vorst beveiliging.

Met name de randen gaan roesten omdat de coating daar vaak onvoldoende aangebracht is.
Wat meer telt is hoe lang je nog kan verwachten dat de koelkast nog mee gaat voordat je daar tijd, energie en materiaal in gaat insteken.

Als de koelkast is verbannen en aan zijn tweede leven bezig is zou ik er geen tijd aan besteden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo erg is het ook niet, denk dat hij nu net een half jaartje oud is.

Deze is doorgeschoven van de keuken naar de garage toen de oude in de garage stuk ging en we in de keuken toch een grotere en ook ingebouwd in de nieuwe keuken wilden hebben.

Vandaag maar de eerste besparing doorgevoerd door het gloeilampje van 25W te gaan vervangen door een ledlampje van 2,5W. (die ook nog veel meer licht geeft)

Dat snap ik niet, dan moet een koelkast zo zuinig mogelijk maar wordt er in een koelkast van 200 euro een gloeilampje gezet die stroom vreet en ook nog warm wordt wat later weer afgekoeld moet worden ipv. er voor een paar euro meteen een ledlamp in te zetten die niet warm wordt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het houd je van de straat en als je de materialen al hebt liggen is het een interessant project.

Maar meten is weten dus een infrarood thermometer kan je "bewijs" leveren over een al dan niet geslaagd project.

 

Je koelkast goed gevuld houden en de deur niet veel openen levert ook energie besparing op.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gloeilamp brandt zó weinig in een koelkast dat het geen zin heeft om daar een LED lamp voor te gaan kopen... laat je de deur te lang open zodat LED zou gaan renderen, warmt de koelkast zó veel op dat dit veel meer kost dan de gloeilamp...

 

Zou je je koelkast 5x per dag openen, en hem dan ca 1.5 minuut open laten (wat eigenlijk lang is)dan brandt de lamp 7.5 min per dag... rond je dat af naar 8 minuten per dag, zit je bij 2880 minuten per jaar, dat is 48 uur.... Een lamp van 25 W (ik dacht dat er meestal 15 W in een koelkast zat) gebruikt dan 1200 W per jaar, wat dan 24  eurocent per jaar aan stroomkosten betekent.

Die LED lamp levert je nooit voordeel op volgens mij.....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet zo zeer het stroomverbruik van de lamp maar de warmte die dat ding afgeeft, immers een gloeilamp heeft slechts een rendement van rond de 5%.

Dus 95% van die 1200W wordt opgezet in warmte en dat is nu juist iets wat je niet in een koelkast wilt hebben.

Dat is net zoiets als toen de halogeenlamp op kwam.

De winkels werden vol gehangen met richtspotjes ed. omdat je iets nu zo mooi uit kon lichten maar je kon er niet meer zijn van de hitte en daarom ging men weer massaal airco's plaatsen om dat op te lossen.

Mijn visie is dat als je er geen warmte in stopt dan hoef je het ook niet weer af te koelen en zit daar (volgens mij) je grootste voordeel door led toe te passen.

Ik weet dat er een eenheid COP is voor koelkasten maar zou niet weten hoe je moet berekenen hoeveel energie je nodig hebt om  die 1080W aan warmte weer af te moeten koelen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu gaat mijn advies om eerst te rekenen nog meer geldig zijn. Je aannames zijn gewoon onjuist: "veel stroom vreet".

 

Het lampje in de koelkast haalt de 20 uur in een jaar nog niet eens. Dit is dus je meest nutteloze investering tot nu toe :grin:

En ook voor het milieu een slechte keuze.

 

Overigens is er ook nog iets wat met name betrekking heeft / had op koelkasten.

Mijn koelkast staat ook in de garage. Zodra de temperatuur onder de 12 graden komt stopt het vriezer gedeelte ermee. Dat komt omdat het koelgedeelte nauwelijks opwarmt en de compressor nauwelijks hoeft te koelen. Het vriesgedeelte warmt daardoor wel op. De gevolgen zijn duidelijk.

 

Het gloeilampje zou daarom in de winter blijven branden om ervoor te zorgen dat de compressor regelmatig aanslaat en daarmee ook het vriesgedeelte op minus 18 blijft.

 

Ik weet niet of dit verhaal klopt en ook nog steeds nodig is. In mijn koelkast werkt het in ieder geval niet.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) ik heb wel slechtere investeringen gedaan dan €. 4,41 voor een led lampje.

 

Maar hoe je het ook wendt of keert een gloeilamp is en blijft gewoon een stroomvreter en dan met name in een koelkast.

In een woonhuis heb ik er nog wel bedenkingen bij want de 95% van de energie die de lamp in warmte omzet gebruik je (als het buiten kouder is) ook weer om de woning te verwarmen dus die energie is niet weg.

In een koelkast daar in tegen is de opgewekte warmte dubbel verlies immers de opgenomen energie wordt niet gebruikt voor waar je het voor nodig hebt (licht) en voor 95% van die energie die verbruikt wordt moet je ook nog weer extra energie gebruiken om dat weer tegen te gaan.

Ik ken de cijfers niet maar je hebt altijd meer energie nodig om iets weer terug te draaien dan in 1e instantie nodig is geweest. 

Dus stel dat het lampje 1000W per jaar verbruikt, dan is daar slechts 50W wat daadwerkelijk in licht wordt omgezet, de andere 950W wordt omgezet in warmte en moet dus weer terug gekoeld worden.

Laten we aanhouden dat hier 30% meer energie voor nodig is dan houdt het dus in dat als ik 50W aan echt licht heb verbruikt dan heb ik ook 950W aan stroom verbruikt en is er vervolgens ook nog eens 1235W voor nodig om deze ongewenst opgewerkte warmte weer af te koelen.

Dus voor 50W aan licht is in totaal 2185W nodig en dan kun je wel zeggen dat mijn aannames verkeerd zijn maar denk toch dat het als een paal boven water staat dat een gloeilampje in een koeler (cijfermatig) niet een klein beetje een energie vreter is maar gewoon een mega stroomvreter is met een rendement van slechts 2,3% ;)

 

 

Overigens is er ook nog iets wat met name betrekking heeft / had op koelkasten.

Mijn koelkast staat ook in de garage. Zodra de temperatuur onder de 12 graden komt stopt het vriezer gedeelte ermee. Dat komt omdat het koelgedeelte nauwelijks opwarmt en de compressor nauwelijks hoeft te koelen. Het vriesgedeelte warmt daardoor wel op. De gevolgen zijn duidelijk.

 

Het gloeilampje zou daarom in de winter blijven branden om ervoor te zorgen dat de compressor regelmatig aanslaat en daarmee ook het vriesgedeelte op minus 18 blijft.

 

Ik weet niet of dit verhaal klopt en ook nog steeds nodig is. In mijn koelkast werkt het in ieder geval niet.

 

Bij mij gaat dat verhaal in ieder geval niet op, in de garage staat ook de vriezer (A+++ met standaard af fabriek led verlichting) en ondanks dat het er maximaal 5 graden wordt blijft de vriezer gewoon werken.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...