Ga naar inhoud


Koelkast extra isoleren


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik heb een koelkast in de garage staan die weinig gebruikt wordt maar die met feestjes ed. soms toch wel handig is.

Zou het helpen om deze te voorzien van een extra laag isolatie om zo het energie verbruik te beperken?

De bedoeling is dat ik er rondom een laag van 5 cm pir schuim omheen zet (heb ik hier toch nog liggen) samen met een plaatje van 3mm MDF tegen het beschadigen.

Uiteraard met uitzondering van de achterkant want daar zit natuurlijk het rooster en de warmte moet wel weg kunnen.

 

In de garage maakt het niet uit dat hij er wat minder fraai uitziet maar als ik het energieverbruik zo nog een stuk terug kan brengen dan is dat wel mooi meegenomen.

 

suc6

 

Gerrit

  • Like 3

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Gewoon even met de infra rood thermometer de buitenkant van de kast de temperatuur nemen.

 

Is die lager dan de omgevingstemperatuur weet je dat er lekkage is en dat extra isolatie loont.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop voor je dat de koelkast niet een grote roestbak wordt.
Isoleren aan de warme zijde zorgt er voor dat de lucht aan de buitenzijde van de metalen platen van de koelkast gaat condenseren en er dus continu vocht op de staalplaat van de koelkast zit.
Om dezelfde reden mag je een dak van je huis ook niet aan de binnenzijde isoleren maar moet dat aan de buitenzijde gebeuren, de koude zijde dus.

Als je toch aan de warme zijde wilt isoleren, dan moet je een luchtspouw hanteren en een extra dampremmende laag aanbrengen.
 

Maar als je die koelkast alleen maar gebruikt bij feestjes e.d., dan staat die toch het grootste gedeelte van het jaar uit. Wat valt er dan te besparen?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gebruik ik hem alleen bij feestjes maar als ik hem beter kan isoleren dan kan ik hem ook gewoon altijd aan laten staan en er extra lades in zetten om er bijv. de groente en het fruit in te bewaren.

Maar als ik die isolatie direct op de metalen buitenzijde aanbreng dan is de metalen zijde toch niet meer de warme buitenzijde maar wordt dat toch de isolatie welke met alu folie is bekleed?

Evt. condens wat ontstaat zou dan eerst door de alufolie en 5 cm pirschuim moeten dringen om vervolgens op het metaal te gaan condenseren.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens jou beredenering zou je dus isolatie ook rechtstreeks aan de binnenzijde van het dak aan kunnen brengen want de isolatie zorgt er voor dat de dakplaten niet meer warm zijn.
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er aan de buitenzijde van de metalen platen van de koelkast geen lucht zit. Er zit daar dus wel lucht en die bevat dezelfde hoeveelheid waterdamp als de lucht in de garage. Omdat die lucht tegen de koude platen komt, treed er condensvorming op waardoor ze gaan roesten.

Ik zou zeggen, probeer het uit en bekijk het resultaat over 1-2 jaar.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De spouw wordt gevormd door het schuim, de lucht staat daar stil, en er kan geen condens optreden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat idee had ik dus ook, als ik een lijmlaag aan de buitenzijde van de koelkast aanbreng en daar het schuim op aanbreng dan zou er misschien nog wat lucht tussen kunnen zitten maar dat is minimaal, daarnaast is de garage verwarmd (het wordt er nooit kouder dan 5 graden omdat de wasmachine er ook staat) dus grote temperatuurschommelingen met plotseling condens vorming kan er ook niet ontstaan.

Zou dan door dat minieme kleine beetje lucht met vocht, ik realiseer me wel dat evt. opgesloten vocht ook niet weg kan (dus op een dag doen met een erg lage luchtvochtigheid) dan de koelkast gaan roesten?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alleen wanneer de buitenkant van je kast van blank staal is.

Dat hele kleine beetje opgesloten vocht is verwaarloosbaar.

 

Maar gewoon met een warmte camera of IR temperatuurmeter even de temperatuur van de kast meten.

Is die veel koeler als de omgeving is het tijd voor extra isolatie.

 

Pas wel op bij de deuropening, daar kan een warmtedraad zitten om dichtvriezen van de deur te voorkomen.

Wanneer je die extra gaat isoleren kan het tot hoge temperaturen leiden.

 

Bij een omgevingstemperatuur van 5 graden in je garage zal extra isolatie geen meerwaarde hebben bij een koelkast

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat idee had ik dus ook, als ik een lijmlaag aan de buitenzijde van de koelkast aanbreng en daar het schuim op aanbreng dan zou er misschien nog wat lucht tussen kunnen zitten maar dat is minimaal, daarnaast is de garage verwarmd (het wordt er nooit kouder dan 5 graden omdat de wasmachine er ook staat) dus grote temperatuurschommelingen met plotseling condens vorming kan er ook niet ontstaan.

Zou dan door dat minieme kleine beetje lucht met vocht, ik realiseer me wel dat evt. opgesloten vocht ook niet weg kan (dus op een dag doen met een erg lage luchtvochtigheid) dan de koelkast gaan roesten?

 

suc6

 

Gerrit

Ja dat kan. Pir platen er rechtstreeks op verlijmen zodat er geen koudebruggen kunnen ontstaan. Daarna de buitenafwerking ook rechtstreeks op de PIR isolatie (duur spul nu) verlijmen.

 

Om op het energieverbruik te besparen zou ik het niet doen.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Even voor de zekerheid, je hebt toch wel een externe condensor aan de achterkant van de kast hangen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan. Pir platen er rechtstreeks op verlijmen zodat er geen koudebruggen kunnen ontstaan. Daarna de buitenafwerking ook rechtstreeks op de PIR isolatie (duur spul nu) verlijmen.

 

Heb nog wel een partijtje liggen van 5 cm dik wat tijdelijk is gebruikt tijdens de verbouwing wat voor een zacht prijsje weg mag.

 

Even voor de zekerheid, je hebt toch wel een externe condensor aan de achterkant van de kast hangen?

 

Uiteraard, daarom kan ik de achterkant ook niet extra isoleren, hooguit wat radiatorfolie tussen plakken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een omgevingstemperatuur van 5 graden in je garage zal extra isolatie geen meerwaarde hebben bij een koelkast

 

Dat is in de winter hé en dan kun je inderdaad net zo goed de stekker er uittrekken en de deur open zetten.

In de zomer is het natuurlijk heel wat anders en is 30 graden ook makkelijk haalbaar en dan heb je de koeling juist het meeste nodig.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reken nou eerst eens uit wat dat ding je op jaarbasis zou kosten en wat je denkt te besparen. Ik heb het idee dat dit een sympathiek maar volslagen onzinnig plan is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ventilator bijplaatsen achteraan de condensor lijkt me veel effectiever, zodat de temperatuur van het koelmiddel in vloeibare toestand nog zakt, normaal is dat bij een goede ventilatie, onderaan de condensor +/- 10 graden boven de omgevingstemperatuur.

In de lage druk kring moet koelmiddel verdampen van vloeibare toestand naar gas vorm, dat kan alleen mits het onttrekken van warmte.

Het koelmiddel gebruikt eerst zijn eigen warmte om dan pas de omgevingswarmte te onttrekken.

m.a.w hoe kouder het koelmiddel kan worden ingespoten in de lage druk kring, hoe meer warmte wordt onttrokken in de koelruimte.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dampdicht isoleren met Armaflex is een optie. Maar ik denk dat de condensor

de grootste boosdoener is, deze wordt warm en zit dicht bij de koelkast.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...