Ga naar inhoud


Koelkast extra isoleren


gerrit B

Aanbevolen berichten

Tja, het dak van je huis kan naar beneden komen, de stoel waarop je zit zakt door zijn poten, je wordt getroffen door de bliksem... en ga zo maar door...

Daar hou ik me echt niet mee bezig... maar er zullen mensen zijn die niets anders te doen hebben dan zich zorgen maken dat hun koelkast in vlammen opgaat...  

Ik denk wel dat je je inderdaad even moet verdiepen in het brandrisiko als je je koelkast gaat isoleren, en 'per ongeluk' verluchtingsgaten gaat afdekken.

  • Like 1

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmmm...misschien moet ik mijn koelkasten ook beter isoleren.

Alhoewel bij het verbruik dat ik op dit moment heb ook geen zoden aan de dijk zal zetten.

 

Lekker Nederlands "zuinig zijn" onderwerp waar het lampje van 3 watt in de koelkast niet vergeten mag worden in de berekening.

En dan maar bidden dat het ook werkelijk uitgaat als de deur dicht zit. :D :D :D

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu gaat mijn advies om eerst te rekenen nog meer geldig zijn. Je aannames zijn gewoon onjuist: "veel stroom vreet".

 

Het lampje in de koelkast haalt de 20 uur in een jaar nog niet eens. Dit is dus je meest nutteloze investering tot nu toe :grin:

En ook voor het milieu een slechte keuze.

 

Overigens is er ook nog iets wat met name betrekking heeft / had op koelkasten.

Mijn koelkast staat ook in de garage. Zodra de temperatuur onder de 12 graden komt stopt het vriezer gedeelte ermee. Dat komt omdat het koelgedeelte nauwelijks opwarmt en de compressor nauwelijks hoeft te koelen. Het vriesgedeelte warmt daardoor wel op. De gevolgen zijn duidelijk.

 

Het gloeilampje zou daarom in de winter blijven branden om ervoor te zorgen dat de compressor regelmatig aanslaat en daarmee ook het vriesgedeelte op minus 18 blijft.

 

Ik weet niet of dit verhaal klopt en ook nog steeds nodig is. In mijn koelkast werkt het in ieder geval niet.

 

20 miljoen koelkasten in Nederland? Makkelijk.

Dus reken maar uit hoeveel CO2 je minder uitstoot

met enerzijds minder lampvermogen en anderzijds

minder koel-energie.

 

In deze CONtext is het zéér milieu-vriendelijk.

En uh, nee, je portemonnee gaat het niet merken.

 

Daarnaast moeten wij allemaal uiteindelijk op

energie-neutraal uitkomen (20-50 jaar?).

En dan zijn de kleinste details ook niet weg te poetsen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Con, wanneer iets al bestaat, zoals die 20 miljoen gloeilampjes, is het alleen maar belastend voor het milieu wanneer we nog eens 20 miljoen led lampjes gaan produceren, transporteren en vervangen.

Elk led lampje heeft ook nog eens een 220 volt led driver nodig, al dan niet ingebouwd in de led lamp.

 

Wanneer je nieuwe koelkasten bouwt is het (misschien) lonend.

 

Er staan in de Noordzee windmolens, die bijna 5 jaar energie moeten opwekken voordat ze de energie, die hun constructie en installatie heeft gekost, hebben geproduceerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie neutraal gaan we nooit redden en windmolens is ook helemaal niets, daar zit zoveel subsidie op wat wij straks allemaal niet meer kunnen opbrengen.

Gewoon paar kerncentrales erbij dat is de schoonste energie leveranciers, natuurlijk even omrekenen naar die stomme windmolens waarvan er nu al velen worden vervangen met geld uit de subsidiepot.

En koelkasten isoleren is prima en werkt ook, als je het op de goede wijze doet zoals Gerrit dit draadje gestart is, en mijn neopreen jasjes op de achterkant van de koelkast werkt ook prima, en dan op je verbruik letten is ook wel leuk als je ziet dat het werkt. :)

 

post-51681-0-30010500-1495374836_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con, wanneer iets al bestaat, zoals die 20 miljoen gloeilampjes, is het alleen maar belastend voor het milieu wanneer we nog eens 20 miljoen led lampjes gaan produceren, transporteren en vervangen.

Elk led lampje heeft ook nog eens een 220 volt led driver nodig, al dan niet ingebouwd in de led lamp.

 

Wanneer je nieuwe koelkasten bouwt is het (misschien) lonend.

 

Er staan in de Noordzee windmolens, die bijna 5 jaar energie moeten opwekken voordat ze de energie, die hun constructie en installatie heeft gekost, hebben geproduceerd.

Ook @ catw en@ pionewbie

 

Ik denk dat in de toekomst het o zo logisch is (dan wel verplicht) dat er een ledlampje gemonteerd zal zijn.

 

@ Windmolens hebben niets dit het topic te maken imo. Oops...

 

Ook niets met het topic te maken "Energieneutraal" maar toch,

geloof me, ik  was wellicht wat positief 20-50 jaar maar het gaat

echt gebeuren. Alleen maken wij dat niet meer mee.

 

En met de nieuwe woningbouw wordt het gat steeds kleiner.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

Nou reken maar eens voor dan hoeveel CO2 we dan minder zullen uitstoten.

 

En energie neutraal geloof ik ook niet in. Om de simpele reden dat er nog steeds mensen bij komen op deze planeet en ook ons energieverbruik blijft toenemen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

Nou reken maar eens voor dan hoeveel CO2 we dan minder zullen uitstoten.

 

En energie neutraal geloof ik ook niet in. Om de simpele reden dat er nog steeds mensen bij komen op deze planeet en ook ons energieverbruik blijft toenemen.

http://www.ledgloeilamp.nl/weblog/led-algemeen/co2-uitstoot-verminderen-met-energiezuinige-led-verlichting/

 

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energieneutrale-woning/

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Con, hier wordt alleen de besparing in energie, en de daarbij behorende CO2 uitstoot besproken.

 

Wat niet bekeken wordt is hoeveel energie het kost om een LED lamp te produceren en naar de plaats van bestemming te vervoeren.

Wanneer er dan al een lampje in de koelkast zit, zal je tot de conclusie komen dat vervanging negatief werkt voor de uitstoot en energie balans.

 

Verder is CO2 een voedingsmiddel voor planten, maar sommigen noemen het een broeikas gas.

Wij zijn in onze wereld aangekomen op een punt waar we met steeds meer inzet van geld en technologie de laatste procentpunten besparing proberen te realiseren.

 

In Duitsland komt elk jaar de door de staat aangestelde schoorsteenveger op bezoek die met de Abgasmessung onder meer het rendement van je verwarmingsketel komt bepalen.

1% onder de afkeurgrens betekent dat je de ketel moet vervangen.

Het mag duidelijk zijn, dat het vernietigen van die ketel, en het produceren van een nieuwe ketel en de energie die daarvoor nodig zijn, nooit terug gewonnen worden.

 

Een paar 100 km over de grens zou je met de inzet wel significante resultaten kunnen realiseren, omdat men daar nog niets doet aan deze zaken.

 

En het is helaas nog steeds zo, dat in Rotterdam een containerschip aan de kade net zoveel uitstoot produceert als het gehele Rotterdamse wagenpark in een week.

 

 

Dan maar niets doen?

Nee, bij de nieuwe aanschaf van een gebruiksvoorwerp kan je zeker het energieverbruik vergelijken, maar naast dat gebruik kan je ook kijken of het middel niet erger is als de kwaal.

Een voorbeeld daarvan zijn de eerste spaarlampen, welke enorm milieu belastend zijn gebleken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

En het is helaas nog steeds zo, dat in Rotterdam een containerschip aan de kade net zoveel uitstoot produceert als het gehele Rotterdamse wagenpark in een week.

 

 

Dan maar niets doen?

Jawel, dan voeren wij de accijnzen op om het autogebruik terug te dringen ;)

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veeg een aantal weken je achterwerk af met 1 velletje per keer van Lidl wc papier en je koelkast hoef jij niet extra te isoleren. :lol:

 

Schitterend toppic dit. Ik zou het gewoon doen (dat isoleren) om de lol en te kijken wat het oplevert. Maar eerst een tijdje meten bij normaal gebruik in die ruimte wat het kost. Daarna gaan isoleren. 

Ook belangrijk om te weten wat er gekoeld moet worden en hoeveel. Allemaal factoren uiteraard. Ligt het ding meestal vol boer gepakt dan kan je overwegen bier te kopen dat minder koel gedronken hoeft te worden. Kan je 2 velletjes van Lidl gaan gebruiken. ;)

 

Succes (zoals jij altijd aangeeft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En in Rotterdam zijn oudere auto's verboden, zelfs al staan je op een aanhanger. :D

Waarbij een identieke auto die een dag later op kenteken is gezet wel is toegestaan.

 

Wat ik ermee wil zeggen, is dat de maatregelen voor elk weldenkend mens niet te verklaren zijn, men denkt positief bezig te zijn, maar het beoogde resultaat wordt niet behaald door de maatregel.

 

Maar de koelkast extra isoleren, wanneer je het materiaal toch al hebt liggen is een aangename bezigheid, die voldoening geeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende is dat alles draait om mis-informatie.

 

Er is net een nieuw TV programma begonnen (geen idee hoe het heet) waarbij 2 teams tegen elkaar opgezet gaan worden. Beide teams denken dat ze mee doen aan één of ander reality programma maar in werkelijkheid is het een sociaal experiment. Er zullen technieken gebruikt worden zoals overheden die al eeuwen toepassen zoals Adolf deed en nu Noord Korea en in die woestijnlanden.

 

Het bestaat in grote lijnen uit eenheid kweken (wij tegen hullie), verspreiden van misinformatie, blokkeren van objectieve informatiebronnen (IS blokkeert internet en telefonie). Dit alles om het klootjesvolk onder controle te houden.

 

Dit gebeurt op alle vlakken en de laatste tijd zeer sterk op het gebied van milieu. Heb je je zelf ooit afgevraagd waar die zure regen of dat gat in de ozonlaag zijn gebleven?

 

Denk nog even terug aan hoe dat CO2 geneuzel is begonnen. Een mislukte presidentskandidaat die het einde van de wereld verkondigt. Als we niks doen loopt een groot deel van de wereld onder water en zullen we steeds meer extreem weer krijgen. O jee, hoe laten we de wereld voor onze kinderen achter? Dat moeten we toch niet willen met zijn allen. Dan heb je natuurlijk de non-believers, die moet je vooral verketteren. Vervolgens verspreid je nog wat onjuiste informatie, namelijk dat 73% van de geleerden gelooft in klimaatverandering.

 

Zie daar alle ingrediënten van dat programma. Steek er wat van op!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...