Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op 28-10-2017 om 22:39 zei astro iris:

ik vind het toch maar niets dat spelen met de tijd, we zijn hier bvb in de uiterste Westhoek van België maar op een 2° verwijdert van de 0 uren grens UT  Greenwih time, dit wil dus zeggen als we de zomertijd aanhouden dat we maar liefst 3 uur voorop lopen op de werkelijke zonnetijd. Voor Sprietje is dat misschien leuk om in Spanje te genieten van lange zomeravonden, maar hier in ons kille kikkerlandje kunnen we meestal maar 30 dagen op 365 dagen genieten van die zomeravonden. Bovendien verlopen de ochtendfiles gedurende maar liefst 6 maanden in het donker en vaak ochtendmist, daaraan al eens gedacht? weegt niet op tegen het 's avonds langer op terras zitten.

 

Zo heeft elke tijdsbeslissing zijn voor- en nadelen. Zelf heb ik dat gedoe met zomer en wintertijd voor het eerst zelf meegemaakt in Zuid Californië toen ik daar in 1972 heen emigreerde. Dat gold overigens in alle staten van de VS in 4 tijdszones. Maar om heel eerlijk te zijn speelde het in een warm zuidelijk klimaat geen enkele rol van betekenis, ik herinner me geen ongemak en ook niet dat er iemand over mopperde. In Nederland kende ik het alleen maar van de verhalen van mijn ouders die daar kennelijk voor de oorlog mee te maken hadden gehad.

 

Wel opvallend is dat er recentelijk een brede opiniepeiling in EU-verband over is geweest en dat maar liefst 80% van de Duitsers gestemd heeft tegen die tijdswisselingen maar ook voor het aannemen van de zomertijd als tijdsnorm. Iets waar ik het best mee eens ben omdat ik het altijd als ontzettend vervelend heb ervaren dat 's winters de donkerte 's  middags zo ongelofelijk snel inzet. Nu is laat licht worden 's morgens ook geen pretje maar ja, er zijn nu eenmaal minder uren daglicht in de winter dus wat aan de ene kant erbij geplakt wordt gaat er aan de andere vanaf. Maar laten we eerlijk zijn, ga je terug in de geschiedenis dan zie je dat mensen veel meer naar de natuur leefden. En dus 's zomers veel langere uren werkten dan 's winters. Is eigenlijk helemaal geen slecht idee dat je opstaat wanneer het licht wordt en op houdt met werken als het daglicht weg gaat. Maar goed, daar zullen dan ook weer heel veel mensen tegen protesteren. Het is leuk om als mensheid keuzes te kunnen maken maar in deze tijd van mondigheid ook een bron van permanente onvrede omdat wat er ook besloten wordt er een groep zal zijn die zich door die beslissing gedupeerd zal vinden. En wat jouw opmerking betreft, onze wens voor een in grote lijnen EU-tijd zit aan de andere kant van de EU weer heel anders in elkaar. Hongarije heeft nog dezelfde tijd als België en pas in Roemenië is het een uurtje later. 's Zomers gaat dat nog wel wat soepeler maar ik heb die tijdsomstelling 's winters ook vaak als erg vervelend ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik herinner me nog dat toen we op vakantie gingen over de grens de klok al vooruit moesten zetten. Tussen Nederland en Duitsland was er toen een uur tijdsverschil. Moet zeker een jaar of 55 geleden zijn geweest. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Tonskidutch:

ja zo lang geleden dat ik het me niet kan herinneren...

zult wel uit de engelse zone van duitsland teruggereden zijn

happy_001.gif

 

Sorry maar dat is volslagen onzin. De resultaten zijn slechts minder dan een week geleden bekend gemaakt, 23 augustus was de deadline voor participatie. Misschien moet je soms eens wat minder zelfverzekerd zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er tussen Nederland en Duitsland een uur tijdverschil was moet begin jaren 60 zijn geweest. Ik ben van 1955, en ik zal een jaar of 6-7 geweest zijn.

We reden over de grens en mijn vader zette het klokje in de auto een uur vooruit. Dat vonden we allemaal best wel vreemd.

Dat zijn zo van die dingen die je altijd blijft herinneren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Britten hier in Maastricht van AFCENT hadden allemaal een ander tijdstip

 

maar lees ook hier

 

nu op zomertijd blijven (volgens de ondervraagden) is toch niet echt wat ik meen terug naar moeder natuur

en ik ben een uur kwijt........... dat zou je namelijk terug krijgen als we naar wintertijd gaan

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht al, waar blijven de piepers over de zomertijd? Wat mij betreft gewoon in stand houden. Ik heb die stemming blijkbaar gemist.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180831_03693205

Helemaal een gotspe, alsof de EU nogal doet wat de mensen willen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

verandering is blijkbaar goed voor de economie (zo Junckers in die Süddeutsche)

omdat er mensen zijn die de tijd niet zelf kunnen verzetten (complexe systemen) moet men een vakman / expert inhuren

geld moet rollen

 

maar wat heb jij zelf aan die twee maal tijd verschuiven per jaar? is het routine? je wordt toch wakker!

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...