Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Dit jaar is er gewoon wintertijd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mij hebben ze niets gevraagd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het probleem van onze tijd: ik heb wel degelijk meerdere oproepen op de Nederlandse radio gehoord ten aanzien van die enquête waaraan je mee kon doen (ik heb er zelf trouwens niet aan meegedaan). Maar vanmiddag op diezelfde radio 1 werd het nieuws weer eens lekker populistisch gebracht met de woorden "Europa bepaalt zelfs wanneer we moeten opstaan!".

 

Dat we dingen tezamen in EU verband beslissen is volstrekt logisch, het zou een chaos worden als elk land op zijn eentje zou beslissen welke tijd ze aanhielden omdat er nu eenmaal ontzettend veel handels- en ander verkeer tussen de Europese landen is. Als dan als landen samen iets beslist dan moet je niet doen alsof een of andere duistere macht buiten onszelf iets oplegt. Dat is volksverlakkerij. Ik groeide op in de tijd dat er binnen de Benelux nogal wat gemeenschappelijke beslissingen werden gemaakt. Toen zou niemand dat zo hebben uitgedrukt, toen zei men dat de staatshoofden of ministers van de Beneluxlanden tezamen iets hadden besloten. 

 

Dat terwijl het instituut veel minder democratisch was, iets als een Benelux parlement heeft nooit bestaan alleen staatshoofden en ministers beslisten terwijl we in een Europees Parlement wel degelijk als Nederlandse bevolking door een groep eigen parlementsleden vertegenwoordigd zijn. Maar dat verziekte ageren zal uiteindelijk onze hele samenleving zoals we het nu kennen tot op het bot kapot maken als we niet uitkijken. Heel erg dom want onze welvaart staat sowieso enorm onder druk, men name vanuit Azië. De kans is enorm groot dat zij, met name China en wellicht ook India de positie van het meest welvarende deel van de wereld van ons zullen overnemen. Dan moet je vooral elkaar naar de strot grijpen en alles wat we samen als 27 landen in ons eigen belang democratisch beslissen op elke denkbare manier bekritiseren en als verwerpelijk wegzetten. Ongelofelijk stompzinnig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zie dat anders.

 

Of een ander land binnen Europa een uur verschuift zal niet veel uitmaken.

Engeland heeft ook een uur verschil, en handel drijven gaat prima.

Heeft zelfs een voordeel, je gaat om 8 uur weg op Schiphol en je komt om 8 uur aan in Londen.

 

Wanneer we op zomertijd blijven hangen duurt het in de winter wel erg lang voordat het licht wordt.

Voor de zomer-wintertijd was de wintertijd de standaard, waarom dan niet standaard wintertijd?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei ceesv:

Ik zie dat anders.

 

Of een ander land binnen Europa een uur verschuift zal niet veel uitmaken.

Engeland heeft ook een uur verschil, en handel drijven gaat prima.

Heeft zelfs een voordeel, je gaat om 8 uur weg op Schiphol en je komt om 8 uur aan in Londen.

 

Wanneer we op zomertijd blijven hangen duurt het in de winter wel erg lang voordat het licht wordt.

Voor de zomer-wintertijd was de wintertijd de standaard, waarom dan niet standaard wintertijd?

 

 

 

Het hangt van meerdere zaken af Cees, het allerbelangrijkste is DUIDELIJKHEID en daarnaast conformiteit. We brachten elke zomer bij de oma van mijn vrouw in het midwesten van de VS door waar iedere staat zijn eigen tijd bepaalde. Woonden relatief dicht bij de grenzen van twee andere staten waarbij elk van de drie staten zelf had bepaald welke tijdzone ze aanhielden en ik geloof zelfs of ze al dan niet zomertijd aanhielden. Hoe dan ook, waar we verbleven was dicht genoeg bij twee andere staten waarvan de ene een uur later en de ander een uur eerder leefde. Dat was echt chaos.

 

Dat Engeland en Portugal een uur later en de landen zich oost van de lijn Baltische Staten-Griekenland bevinden is niet zo moeilijk te onthouden, zeker niet als je daar regelmatig mee te maken hebt. Maar dat je van de binnenkort 27 EU landen plus nog een handjevol andere Europese landen elk apart moet weten op welke tijdzone ze leven (dus bijvoorbeeld wanneer je hen nog tijdens werkdagen kunt bereiken) is geen gekkenwerk maar krankzinnigenwerk.

 

Dan boffen we nog dat veel Europese landen hun eigen taal hebben. In het hierboven genoemde geval betekende het voor ons dat we niet naar de radio of tv konden luisteren of kijken zonder te weten uit welke staat het kwam, zelfs op de FM band kwam je zenders uit die drie tijdzones binnen en aan de taal was niets te horen. Zelfs niet aan de zendernaam want die was altijd een vierletterige naam die met W begon zonder dat men de staat erbij noemde. Ik weet dat ik niet de enige was die dat echt een absurde en lastige situatie vond. Daar moet je echt niet naar toe willen!

 

En verder hadden we buren waarvan de een een staat zuidelijker en de ander een staat westelijker werkte - leuk als je wilt weten hoe laat er in zo'n gezin 's avonds gegeten gaat worden. In het geval als hierboven beschreven zou hier dus België de Britse tijd, Limburg dan de tijd die we gewend zijn en Duitsland de zomertijd ook in de winter hebben. Een vergelijkbare situatie als hierboven beschreven. Vooral als een Belg dan via Limburg naar zijn werk in Duitsland rijdt en dan maar liefst 2 uur verschil meemaakt.

 

Nee, we leven in een tijd van excessief individualisme, maar de gevolgen ervan zijn voor het gros van de mensen volstrekt onaangenaam als ik even mijn Amerikaanse ervaringen als leiddraad neem.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei minplus:

Voor mij omdat ik liever na m'n werk bij licht naar huis kwam en nog buiten kon zitten genieten met een wat aangenamere temperatuur ipv. in de kou en het donker. Vooral in voor- en najaar een punt.

 

Helemaal mee eens. Mijn vrouw moest toen ze nog voor de klas stond 's winters in het donker naar school en kwam ook weer in het donker thuis. Ze heeft dan donkere 's morgens als onvermijdelijk ervaren maar dat alweer donker zijn als ze thuiskwam als heel deprimerend. Want je zag je huis feitelijk dan alleen nog in het weekend bij daglicht. Ik ben geen mens van depressies dus ook niet van winterdepressies maar baal er elk jaar van dat de dag ineens zo vroeg eindigt als het wintertijd wordt. Ben dus blij met de uitkomst van die enquête en ook blij dat van de meedoeners er 80% kennelijk net zo over denkt als ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ieder zal daar zijn eigen mening over hebben.

Een bouwvakker is gebaat bij daglicht, dus de huidige situatie is voor hem optimaal in de winter, maximaal daglicht tijdens zijn werkuren.

Daglicht is ook maar waar je aan gewend bent, die lieden in Noorwegen hebben in de winter nog veel minder daglicht.

 

En dat tijdsverschil tussen buurlanden, wanneer het gehele mainland USA een tijdzone had zou dat ook niet werken, je hebt dus altijd ergens een grens.

Dat hele USA gebeuren is toch al een 24-uurs economie, dus voor de sluitingstijd van de supermarkt in de buurstaat maakt dat niet uit.

Ik herinner mij nog dat het oversteken van de Hoover dam ruim een uur duurt. (door de tijdzone).

Niemand had daar een probleem mee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...