Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten

Lees zelf je postings eens door,  je spring van de hak op de tak, vervuilt topics met je scheve redeneringen, probeert bewezen waarheden te omzeilen met je eigen verzonnen wijsheden, als je dan erop gewezen word ga je de clown gaan uithangen enz ...

 

Je naam verhult veel, daarom nogmaals succes met je behandeling die dringend moet aanvangen.

 

Als ik een link plaats naar een bekende Expert kan je het niet laten met onzinnige opmerkingen af te komen , naar goede gewoonte dus.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hierover zijn meer gegevens te vinden en ook discussies welke tot sociale problemen kunnen leiden, maar in het Algemeen Dagblad van vandaag is er een aardig stuk over te lezen en dat vind je HIER. Hieronder een beginnetje ervan.

 

-----------------------------------

Gedoe met zomer- en wintertijd mag geen minuut langer duren

Een meerderheid van het Europees Parlement wil nog dit jaar de eerste stappen zetten om een einde te maken aan het halfjaarlijkse gerommel met de klok. Zomer- of wintertijd, dat maakt Europa niet uit, als er maar één vaste tijd heel het jaar door geldt. Komend weekend gaat de klok weer een uur achteruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-10-2017 om 20:44 zei Sprietje:

Ik zou het heel jammer vinden als de zomertijd wordt afgeschaft. Met de zomertijd kun je tot 22:30uur lekker buiten zitten met daglicht, in Spanje althans want in Nederland zit je veelal in de regen en blijf je liever binnen.
Ach, en of het nu energiebesparing oplevert of niet, dat doet niets ter zake.
Ach en die zeurkousen die zeggen er last van te hebben van de omschakeling, die beginnen zich gewoon 6 dagen eerder al elke dag 5 minuten aan te passen tot 6 dagen na de tijdwisseling. Dan heb je je bioritme ook een uur aangepast.

 

 

Mijn ervaring in zuidelijker streken (in casu Los Angeles) was dat ik de ontzettend snelle overgang van licht naar donker erg lastig vond. Ben je lekker op het dak bezig met in inrichten van een antenne bij vol daglicht, loop je naar beneden om iets te pakken en met ook maar een klein stukje oponthoud sta je in het pikkedonker weer boven. Ik weet niet of dat in Spanje ook zo is, wellicht minder omdat New York op de hoogte van Spanje ligt en Los Angeles op de hoogte van de Sahara maar goed, zo lag het daar.

Op zich zou ik een groot voorstander zijn van het afschaffen van de tijdwisseling maar met dien verstande dat we het hele jaar door zomertijd zouden aanhouden. Ik vind het een ware verschrikking om nog bovenop het korter worden van de dagen ineens ook nog eens een uur aan het eind van de dag eraf gehakt te krijgen. Waarom werken we 's winters niet gewoon een uur korter als aanpassing, dus door een uur later naar werk of school te gaan? Verkeersveiligheid op die manier 's morgens gewaarborgd. We zijn een van de allerrijkste landen ter wereld, en weten van gekkigheid niet hoe met al dat geld nog zinnig om te gaan. Een beetje meer tijd voor elkaar is daarentegen steeds schaarser geworden.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei T90user:

 

Op zich zou ik een groot voorstander zijn van het afschaffen van de tijdwisseling maar met dien verstande dat we het hele jaar door zomertijd zouden aanhouden.

 

Dan ben je niet de eerste en enige die dat zegt. Dat het ´s ochtends een uurtje later licht wordt boeit mij niet, maar een uurtje langer licht het hele jaar zou wel prettig zijn. In feite zitten we dan nu in een verkeerde tijdzone (rood op het kaartje) en zouden we hier de oost-europese tijd (geel) moeten gaan hanteren. Zelfs ik als ochtendmens zou dat een hele vooruitgang vinden.

europa.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste T90user

 

Hier de Day and Night World Map: https://www.timeanddate.com/worldclock/sunearth.html

Leuk om eens te bekijken.


De overgang van dag naar nacht wordt fases weer gegeven. Je ziet dat die overgangsfase in het noorden een stuk breder is en dus ook langer duurt dan op de evenaar.
In het hoge noorden wordt het op dit moment nog licht overdag maar verander de datum maar eens naar 21 december om 10:00 uur en klik onder de afbeelding op "jump to", dan zie je dat het in Noord Noorwegen overdag al niet helemaal dag wordt.

 

 

In Zuid-Spanje merk je dat ook al t.o.v. Nederland maar daar ben je in een paar weken aan gewend.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Sprietje:

Beste T90user

 

Hier de Day and Night World Map: https://www.timeanddate.com/worldclock/sunearth.html

Leuk om eens te bekijken.


De overgang van dag naar nacht wordt fases weer gegeven. Je ziet dat die overgangsfase in het noorden een stuk breder is en dus ook langer duurt dan op de evenaar.
In het hoge noorden wordt het op dit moment nog licht overdag maar verander de datum maar eens naar 21 december om 10:00 uur en klik onder de afbeelding op "jump to", dan zie je dat het in Noord Noorwegen overdag al niet helemaal dag wordt.

 

 

In Zuid-Spanje merk je dat ook al t.o.v. Nederland maar daar ben je in een paar weken aan gewend.

 

 

Hartelijk dank! Tja, wennen, dat is maar relatief. Als er geen grote gevolgen zijn is het allemaal geen probleem maar ben je met iets bezig waarbij je je niet onmiddellijk bewust bent van de tijd dan is de kans dat je letterlijk door de duisternis overvallen wordt. Verrekt lastig als je dan in het donker nog je spullen bijeen moet gaan zoeken. Is me een aantal keren overkomen daar. Overigens kan een lange schemering ook best leuke romantische momenten opleveren :-)

 

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het toch maar niets dat spelen met de tijd, we zijn hier bvb in de uiterste Westhoek van België maar op een 2° verwijdert van de 0 uren grens UT  Greenwih time, dit wil dus zeggen als we de zomertijd aanhouden dat we maar liefst 3 uur voorop lopen op de werkelijke zonnetijd. Voor Sprietje is dat misschien leuk om in Spanje te genieten van lange zomeravonden, maar hier in ons kille kikkerlandje kunnen we meestal maar 30 dagen op 365 dagen genieten van die zomeravonden. Bovendien verlopen de ochtendfiles gedurende maar liefst 6 maanden in het donker en vaak ochtendmist, daaraan al eens gedacht? weegt niet op tegen het 's avonds langer op terras zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb het dit jaar anders opgelost, ik ben gisteren 4.000 km naar het oosten gevlogen, en ben naar een andere tijdzone verhuisd.

Ik heb geen klok hoeven verzetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Tonskidutch:

dat gaat toch allemaal automatisch man!

waar lullen we nog over een uur minder of een uur meer, wacht maar dat je EPG weer in de soep draait

happy_001.gif

Computer automatisch, wekkerradio automatisch, weerstation automatisch, astronomische klok observatorium automatisch, tv en radio zelf moeten omschakelen, (instelling staat nochtans op automatisch) klok in auto zelf moeten omschakelen, klok  in de keuken ook en mijn magnetron oven ook zelf moeten omschakelen. Ben nog niet begonnen aan armbanduurwerken van alle gezinsleden. Vandaag ook nog eens bij mijn hoogbejaarde vader langs gaan om daar alle klokken aan te passen. gelukkig laat hij er sommigen geheel het jaar door staan op wintertijd.:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...