Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten

Voor ons is het eigenlijk vrij simpel: mijn vrouw en ik hebben al sinds jaar en dag tegen elkaar gezegd dat we veel liever geen zomer- en wintertijd wilden en er altijd bijgezegd dat dat ook niet ideaal was omdat we dan de zomertijd het liefst door het hele jaar door zouden willen hebben maar dat dat dan zeker niet zou gebeuren en we daarom de situatie ervoeren als het minst vervelende compromis.

 

We waren dan enorm positief verrast toen bleek dat wat we het liefste hadden gewild wel degelijk als optie op tafel bleek te liggen. Dat je dan met argumenten aankomt die spreken van misverstanden erover vind ik wel erg kort door de bocht, het is overduidelijk verteld waar mensen voor konden kiezen en als je dan niet de moeite neemt om te luisteren dan kun je achteraf de samenleving niet kwalijk nemen voor het feit dat je het om wonderlijke redenen niet hebt gesnapt. Had je maar beter op moeten letten toen het gezegd werd. En om er vanuit te gaan dat iedereen wel net zo onoplettend zou zijn vind ik een hele rare manier om je gelijk te willen halen.

 

Nee, we leven helaas in tijden waarin tegen alles en iedereen geschopt moet worden en waarin wat je zelf wilt als vanzelfsprekende norm wordt aangenomen. Om de link maar eens te leggen: je hebt me nooit horen klagen over dat DAB-gedoe zolang ik er niet heel cruciale dingen voor bleek te moeten inleveren. En dan leg ik precies uit wat het voor mij voor nadelen heeft, niemand weerspreekt die want dat zijn keiharde feiten, maar dan wordt je beleerd hoe goed of dat wel is terwijl het voor mij absoluut niets oplost.

 

De discussietechniek op dit forum is dramatisch beroerd, bij zo'n discussie behoort dat je accepteert dat jouw mening niet de enige mogelijke is, en dat je bereid bent te erkennen dat iemand die andere redenen heeft dan de jouwe om iets goed of slecht te vinden en dat gemotiveerd vertelt daar vanuit die visie wel eens gelijk in kan hebben ook al ervaar jij het omdat je een andere manier van leven of denken hebt anders. Dat is het grote manco hier en daarom worden discussies volstrekt onnodig vinnig.

 

En dan blijkt aan het eind dat elk land er afzonderlijk over gaat, dus weer een enorme misser van NPO radio 1 die letterlijk zei dat we daar als Nederland helemaal niets over te vertellen hebben en dat de EU beslist wanneer we 's morgens moeten opstaan. Die manier van berichtgeven en die manier van discussiëren is funest in een samenleving waar we als doel zouden moeten hebben dat we begrip voor elkaar hebben om prettig samen te kunnen leven. Ik denk dan ook dat de radicalisering in ons land best veel te maken heeft met de manier waarop mensen zich aan de lopende band verontwaardigd menen te moeten tonen. Voor mij een doorslaggevende reden waarom ik dagelijks naar  zenders kijk en luister van buiten ons land. Want iedere zender heeft wel zijn eigen manier van redeneren en als je daar een aantal van naast elkaar zet dan krijg je veel sneller een genuanceerd beeld van de dingen die in de wereld gebeuren.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


23 minuten geleden zei T90user:

Dat je dan met argumenten aankomt

 

wie wordt er eigenlijk bedoeld in je bericht?

 

ik moet wel gniffelen over zoveel harde feiten... die hier door jou gegeven worden en over een acceptatie van meningen van anderen

als je het nu niet eens zou zijn geweest met je vrouw hoe groot is dan jouw acceptatie of verontwaardiging inzake het topic

 

30 minuten geleden zei T90user:

De discussietechniek op dit forum is dramatisch beroerd,

 

wel dat mag je allemaal vinden, het heeft echter geen sikkepit met een nieuwsbericht over Junckers te maken

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het afwachten wat het gaat worden hier maar even een overzicht voor de komende 10 jaar zodat er geen vergissing zal zijn wanneer je de klok weer moet aanpassen.

Natuurlijk tussendoor wel de gewichten telkens ophalen waardoor de klok blijft werken, en geen batterij want dat zal de partij voor de dieren niet leuk vinden voor een koekoeksklok. (Je moet dat kreng altijd 11 of 13 uur doordraaien anders is hij van slag af.)

z-w-tijd.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aanvulling op de discussie (het gaat om een online enquête van de EU):

Van de 4,6 miljoen die reageerden kwamen 3 miljoen uit Duitsland. In dat land is het verzet tegen de winter-/zomertijd al jaren groot, met name bij bedrijven die het nut van het verzetten van de klok niet inzien.

(Citaat uit een artikel erover in de Volkskrant)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ter aanvulling, de Duitsers hebben daarbij met meerderheid voor de zomertijd gekozen, de Nederlanders voor de Wintertijd, als standaard.

Dat betekent een uur verschil tussen de buurlanden.

Wanneer je de zomertijd invoert als standaard in Nederland is het hartje winter eerst om 09:45 licht in Den Helder.

 

De omstelling tussen zomer en wintertijd zorgt ervoor dat je maximaal profiteert van het daglicht, de beoogde energie winst is nooit aangetoond.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als standaard zou er in europa natuurlijk één tijd aangehouden moeten worden en dan gewoon terug naar de normale standaard tijd en dat is de wintertijd.

Voor de vroege, donkere, uren hebben we verlichting zoals ook voor in de avond en als ze in Nederland wakker worden, de regering, dan bouwen ze een stuk of drie kerncentrales waardoor de stroom mooi goedkoop geleverd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zouden we in Europa 1 tijd moeten hebben? Nog meer eenheidsworst? En waarom is dat de wintertijd?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Tonskidutch:

 

wie wordt er eigenlijk bedoeld in je bericht?

 

ik moet wel gniffelen over zoveel harde feiten... die hier door jou gegeven worden en over een acceptatie van meningen van anderen

als je het nu niet eens zou zijn geweest met je vrouw hoe groot is dan jouw acceptatie of verontwaardiging inzake het topic

 

 

wel dat mag je allemaal vinden, het heeft echter geen sikkepit met een nieuwsbericht over Junckers te maken

 

Ik heb er geen zware mening over, ik heb een lichte voorkeur voor de zomertijd over het hele jaar maar kan me best voorstellen dat dat voor een ander dan weer anders ligt en dat er wellicht dan toch iets anders uitkomt.

 

Wat me stoort is dat iemand als Cees steeds weer een vraag stelt omdat hij wat je zegt onderbouwd wil zien en als je dan met een onderbouwing uit eigen ervaringen aan komt dan gaat hij er met geen letter op in maar zoekt dan gewoon weer naar de volgende ammunitie om op je los te vuren. Op zo'n manier is er geen lol aan, je praat niet met elkaar maar je blijft vuren omdat je zo graag winnen wil. En dat over een onderwerp waar helemaal geen winnaars of verliezers hoeven te zijn. Kijk maar eens naar zo'n discussie waarin eerst zelfs geklaagd wordt dat we teveel zouden toegeven aan "minderheden" (ach je hebt gelijk, aan de minderheid van superrijken in ons land wordt gigantisch veel toegegeven). Dan het idee dat Amerikanen helemaal geen moeite hebben met dat tijds-gedoe (iets wat ikzelf door daar te wonen heel anders over te horen heb gekregen), nou ja en ga zo maar door. Ik geef dan netjes, waarheidsgetrouw en uitvoerig aan wat ik bedoel maar goed dan wordt daar met geen woord op gereageerd maar weer een nieuw argument uit de hoed getoverd. Er ontmoedigend vind ik zoiets. En ja, dan aan het eind meldt hij iets dat wat mij betreft aan het begin had moeten staan, namelijk dat die enquête alleen maar een soort gespreksbasis voor EC en daarna voor EP vormt maar dat de uiteindelijke beslissing door elk land afzonderlijk wordt gemaakt. Dat wist ik ook niet, blij met deze informatie, daar niet van.

 

Maar gegeven het feit dat de handel met Duitsland voor ons land zo'n beetje de allerbelangrijkste economische bron schijnt te zijn denk ik dat het alleen al om economische redenen enorm dom zou zijn om een tijdsverschil tussen ons en onze allerbelangrijkste handelspartner te willen. Dan moet elk bedrijf of bedrijfje in Duitsland ermee rekening gaan houden dat wij die sowieso al een flink stukje later naar ons werk komen dan zij daar nog een uur later pas voor hen bereikbaar zullen zijn. Geen halszaak zul je zeggen maar je krijgt altijd mensen die zeggen "nee, dat gedonder en die onzekerheid liever niet, laten we maar via Hamburg onze spullen in- of uitvoeren". Er is een uur tijdsverschil tussen Roemenië en Nederland en ieder weldenkend mens zal dan begrijpen dat het daar een uur later is dan bij ons maar ik wil niet graag het aantal mensen in Nederland of Duitsland de kost moeten geven die daardoor chronisch verward blijven en me dan vragen "is het nu een uur vroeger of een uur later daar dan bij ons?"  Enfin, dat kennen we hier ook, als wij de klokken moeten omzetten zijn er ook zat mensen die dan niet (zeker) weten welke kant de de klok op moeten verzetten. Alles wat anders is schept bij een zekere moot mensen, vooral bij hen die er niet dagelijks mee te maken hebben, onzekerheid die ze liever uit de weg gaan. Dat wij ons dan aan zouden gaan sluiten bij de tijd van een land dat nota bene uit de EU zal zijn gestapt en liever een verschil zien met het land waar onze welvaart voor een flink deel afhankelijk is is een kwestie van niet goed nadenken. Ik kan me daarom echt niet voorstellen dat dat gaat gebeuren.

 

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk is het zo, oftewel we houden ons al jaren voor de gek.

Hier hoe het tot nog niet al te lang geleden in nederland aan toe ging kwa tijdsindeling:

Tot ver in de 20e eeuw was er geen eenduidige tijdsaanduiding in Nederland. Bij wet kwam daar pas op 1 mei 1909 verandering in. De meridiaan van de Westerkerk te Amsterdam werd gekozen als ijkpunt voor de Amsterdamse Tijd. Vanaf dat moment was er een tijdsverschil van 19m28s met Greenwich. In de nacht van 30 juni op 1 juli 1937 werd een kleine correctie doorgevoerd. Het tijdsverschil werd nu 20m00s en gold als Nederlandse Tijd.

Nederland was met deze actie weer eens Roomser dan de Paus. Ging vrijwel geheel Europa na de conventie van 1881 over op het systeem van 24 tijdzones op de aardbol. Nederland ging als één van de weinige landen in Europa dwars liggen met een geheel tijd. In Hemel en Dampkring van 1913/14 verzucht J. de Kater: “Nederland heeft bij zijne laatste desbetreffende wet gemeend niet tot die eenheidsbeweging te moeten toetreden. Het heeft gemeend een ‘tijd op eigen houtje’ erop te mogen nahouden, den tijd van den toren der Westerkerk te Amsterdam, de beweging naar eene eenheid van tijd daarin te moeten tegenwerken, de gedachten ook tot een grooter systeem van eenheid van tijd te moeten tegenhouden, en ons vreemd te houden van een streven in die richting. Wij mogen die raadgevers wel dankbaar zijn, die ons op zoo’n achterlijk standpunt hebben gehouden”.

Veel mensen zien de Duitse bezetter als oorzaak dat we in Nederland tegenwoordig de Midden Europese Tijd voeren. Maar wat de bezetter gedaan heeft in in feite niets anders dan de eigenaardige Nederlandse Tijd vervangen door de al veel langer bestaande Midden Europese Tijd die in de ons omringende landen gevoerd werd. MET bestond al lang voordat Hitler in Duitsland aan de macht kwam en was al bedacht op de genoemde conferentie van 1884. Op 16 mei 1940 24h NT werd zowel de Midden Europese Tijd ingevoerd, alsook nog eens de geldende zomertijd. De klok ging toen maar liefst 1h40m vooruit! Merk op dat de NT 20 minuten vóór liep op GMT (Greenwich Mean Time), maar 40 minuten achter op MET. Nederland ligt tussen 0° en 7,5° Oost en zou feitelijk in de GMT zone moeten vallen. Maar we voeren MET. Concreet betekent dit dat wij altijd één uur voor lopen op de werkelijke tijd waar wij in Nederland recht op hebben. Een vorm van permanente zomertijd. En daar komt dan ook nog eens de zomertijd overheen: dubbelop!

 

aangepast door vaartje197
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Psychosammie:

Waarom zouden we in Europa 1 tijd moeten hebben? Nog meer eenheidsworst? En waarom is dat de wintertijd?

Omdat  Benjamin Franklin de vogeltjes op een ochtend vroeg hoorde kreisen bedacht hij dat het heel wat kaarsen zou kunnen besparen om de tijd te gaan verschuiven.
Maar ja het was daar nog te vroeg voor einde 18de eeuw dus ging het niet door.

Daarna kwam er een Wilhet, o nee een zekere Willett die dacht verrek als ik het slim aanpak kunnen we dat in driekeer telkens met éénderde van een uur invoeren en tegen de winter het ook weer zo terug schroeven.
Alleen was het daar in 1907 ook nog te vroeg voor maar 7 jaar later werd het door de duitsers ingevoerd om kolen te besparen.
Daar na weer een tijd zonder die ellende en tijdens WOII is het weer ingevoerd en aan het einde weer afgeschaft tot 1977.
De voor en tegens tegen elkaar afwegen en dan gewoon één tijd aanhouden, dan heb je er twee keer per jaar ook geen last meer van.

Z-W-tijd-1.jpg

Z=W=tijd=2.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Psychosammie:

Waarom zouden we in Europa 1 tijd moeten hebben? Nog meer eenheidsworst? 

Je wilt toch niet serieus aangeven dat je met je onderbuik tegen een bepaalde tijdszone bent?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voorstander van de zomer /wintertijd. Ik vraag me af waarom we in Europa 1 tijd zouden moeten hebben. Als de EU zich daar mee bemoeit zit dat gelijk in mijn irritatie zone. Ik betwijfel dat tijd verschillen een probleem zijn. Tijdzones zijn nu eenmaal realiteit en zeker in de 24/7 economie heeft tijd geen enkele betekenis meer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel juist gezien Gerard,

zoals enkelen van jullie weten heb ik in Dresden gewoond (dus Berlijnse Amsterdamse tijdzone)

dat is daar qua zonsopgang 1uur eerder licht dan hier https://zonsopgang.info/

je went aan alles - ook aan het schrikkeljaar en aan ouder worden met stijve gewrichten en attitudes

 

maar het is dus niet de bedoeling dat we (de samenleving met voorop de politiek) de klok terugdraaien

correcties op foute beslissingen en systemen doen, lijkt me evident en legitiem... > het plan de zomertijd af te schaffen vind ik prima

en dan a.u.b. de tijd van voor 1977 dus MET en niet MEZT

t.o.v. de mensen die hun tijd beter willen indelen m.b.t. zonsopgang en zonsondergang zou ik zeggen, het verschuiven van je activiteiten is altijd mogelijk

doe dat dan op eigen initiatief

 

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Psychosammie:

Als de EU zich daar mee bemoeit zit dat gelijk in mijn irritatie zone. Ik betwijfel dat tijd verschillen een probleem zijn. Tijdzones zijn nu eenmaal realiteit en zeker in de 24/7 economie heeft tijd geen enkele betekenis meer.

1. Nou heeft de EU een keurige, grondige enquête gehouden onder de Europese bevolking en nou is het weer niet goed?

2. Hoe kom je aan de conclusie dat tijdzones geen enkele betekenis meer hebben en geen probleem zijn?

 

Als een beslissing langs het Europese parlement moet, zie ik in de route naar deze beslissing nergens "Europese bemoeizucht".Wel een stukje gemeenschappelijkheid waar niks mis mee is en waar we in deze tijden juist meer van zouden kunnen gebruiken om zaken te regelen.     

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...