Ga naar inhoud


Shell trekt zich terug uit de NAM


maja

Aanbevolen berichten

Op 13-2-2018 om 16:10 zei Eduard07:

Kijk, dit bedoel ik nou met kletskoek.

Je zal maar in noord oost Groningen wonen en de rekening moeten betalen voor de winst van de Nederlandse staat, die vervolgens amper of slechts plichtsmatig even omkijkt naar de Groningers.Dit had eens in de Randstad moeten gebeuren.

 

Ik ben in die tijd wel in Oost Groningen geweest, maar eerlijk, die mensen woonden nog prachtig als ik dat vergeleek met wat je te zien kreeg als ik met de trein vanuit het zuiden Rotterdam binnenkwam. Die wijk Feijenoord waar de huizen eruit zagen alsof er net een bombardement was geweest. Niet dat ze iets met dat bombardement in de oorlog te maken hadden gehad maar zo zag het er wel uit. Dat is de allerergste armoede die ik ooit in Nederland heb gezien in die jaren, ik was er versteld van. Zulke wantoestanden heb ik in die tijd in oost Groningen nooit ergens gezien.

 

En doen alsof er voor het noorden niets werd gedaan is onzin. Leeuwarden kreeg de postgiro, Groningen kreeg ook overheidsdiensten en als ik zie hoe Drente opgeknapt is, petje af!  Maar ik heb wel van begin af aan gezegd dat de schade aan huizen radikaal verkeerd is aangepakt maar als logisch denkend mens vermoed ik dat niemand dit van tevoren heeft kunnen voorzien. De bewoners niet en de overheid evenmin. Ik ken dit soort verhalen niet in het buitenland. In Roemenië is ons tehuis in het centrum van de gaswinning gelocaliseerd (rond de stad Medias in de judet Sibiu), er is vele tientallen jaren gas gewonnen door Romgaz en ik heb absoluut nergens dit soort schade waargenomen of aardbevingen daardoor meegemaakt. Dus dat men bij de eerste meldingen uit Groningen niet meteen bedacht heeft dat dit niet incidentele dingetjes waren die voorbij zouden gaan lijkt me volstrekt te begrijpen. Jammer want ik zei al, een direct met een ploeg erop uit trekken om de schade te herstellen en mensen het gevoel te geven dat er voor hen gezorgd wordt had veel onvrede kunnen voorkomen. Maar dat is praten achteraf, onze overheid is nu eenmaal een stuk toeschietelijker jegens bedrijven dan jegens particulieren en dat zal hier zeer zeker een rol hebben gespeeld. Maar met stemmingmakerij los je niets op.

10 uur geleden zei Pionewbie:

De toentertijd heersende gedachte was om zoveel mogelijk gas te verkopen voor het niets meer waard was omdat na enkele tientallen jaren alles op kernenergie zou draaien.

Dat laatste is niet uitgekomen maar dat werd door niemand voorzien.

 

Klinkt heel logisch, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank je. Maar het laat ook zien dat er geen opzet in het spel was zoals hier met graagte wordt geclaimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt natuurlijk bij zo een gedurende decennia lang uitgezogen gasbelletje niet stellen dat iemand schuld heeft.

 

Zelfs niet de NAM daar de kennis over dynamische processen met betrekking tot de aardkorst (die niet zo korstig maar smeuig blijkt te zijn) in zijn geheel niet aanwezig was op het tijdstip dat er Gaswinning ging plaatsvinden.

EN

Risico analyses, die nu geeist worden,  waren destijds eerder van de orde van een goedbedoelde schatting inzake wat er zou kunnen gebeuren als dat er feitelijke kennis over de systemen bestond.

Geodynamische computermodellen speciaal voor deze vorm van Gaswinning staan nog uit.

Bovendien is het dalen van de grondwater stand rondom de Zuiderzee wegens inpoldering en Agricultuur een tweede onbekende factor destijds die nu zijn tol zal gaan heffen.

 

Citaat

Het kan ook gebeuren dat het grondwater onder uw huis erg laag staat. Dit is niet altijd een probleem. Maar vooral in Amsterdam staan veel huizen op houten palen.  Bij lage grondwaterstanden kunnen deze palen droog komen te staan. De palen en de fundering kunnen dan gaan rotten. Dit noemen we grondwateronderlast.

 

zomaar een van de vele opmerkingen (hierboven van Waternet)

 

Waar we reeds alarmerende voorvallen van zien in de toestand van het onroerend goed en in nagenoeg het hele land boven de Moerdijk deze inventarisatie alsmede vaststelling zullen doen de komende vijf jaar. PAAL ROT.

 

dat is een 100 voud van de schade aan onroerend goed in Groningen.

dus dat gaan we natuurlijk allemaal betalen om de schade te herstellen en/of voorkomen

 

overigens moet ik wel onderstrepen dat er heel wat mogelijkheden en oplossingen zijn die nu als een tweede Deltawerken ook al voor onze rivieren en dijken was opgestart in 1994... Hoe krijg je ingenieurs en vaklui uit de vooropleiding naar de praktijk.

appje schrijven misschien

aangepast door Tonskidutch
oplossingen

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei T90user:

 

 

En doen alsof er voor het noorden niets werd gedaan is onzin. Leeuwarden kreeg de postgiro, Groningen kreeg ook overheidsdiensten en als ik zie hoe Drente opgeknapt is, petje af!  Maar ik heb wel van begin af aan gezegd dat de schade aan huizen radikaal verkeerd is aangepakt maar als logisch denkend mens vermoed ik dat niemand dit van tevoren heeft kunnen voorzien. De bewoners niet en de overheid evenmin. Ik ken dit soort verhalen niet in het buitenland. In Roemenië is ons tehuis in het centrum van de gaswinning gelocaliseerd (rond de stad Medias in de judet Sibiu), er is vele tientallen jaren gas gewonnen door Romgaz en ik heb absoluut nergens dit soort schade waargenomen of aardbevingen daardoor meegemaakt. Dus dat men bij de eerste meldingen uit Groningen niet meteen bedacht heeft dat dit niet incidentele dingetjes waren die voorbij zouden gaan lijkt me volstrekt te begrijpen. Jammer want ik zei al, een direct met een ploeg erop uit trekken om de schade te herstellen en mensen het gevoel te geven dat er voor hen gezorgd wordt had veel onvrede kunnen voorkomen. Maar dat is praten achteraf, onze overheid is nu eenmaal een stuk toeschietelijker jegens bedrijven dan jegens particulieren en dat zal hier zeer zeker een rol hebben gespeeld. Maar met stemmingmakerij los je niets op.

 

Klinkt heel logisch, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank je. Maar het laat ook zien dat er geen opzet in het spel was zoals hier met graagte wordt geclaimd.

Veel beloftes zijn naar verloop van tijd stelselmatig ingetrokken. Ook in Groningen.

Roemenië is geen Groningen.

Geen opzet in het spel? Minister Kamp noemde de Groningse aardbevingen een te accepteren "fact of life"!

De SodM noemde de winning daarna vervolgens "nog even cashen".

 

https://nos.nl/artikel/2214773-vorige-kabinet-nam-meedogenloos-besluit-over-gas.html

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Eduard07:

Veel beloftes zijn naar verloop van tijd stelselmatig ingetrokken. Ook in Groningen.

Roemenië is geen Groningen.

Geen opzet in het spel? Minister Kamp noemde de Groningse aardbevingen een te accepteren "fact of life"!

De SodM noemde de winning daarna vervolgens "nog even cashen".

 

https://nos.nl/artikel/2214773-vorige-kabinet-nam-meedogenloos-besluit-over-gas.html

 

Ik vind dit een zeer goedkope en misplaatste aanval. Natuurlijk heb ik het niet over de laatste kabinetsperiode, ik wou dat ze die volstrekt asociale Kamp nog wat langer in de voormalige Nederlandse Antillen hadden gelaten, was dolgelukkig dat we van die vreselijke man af waren. En natuurlijk heb ik het over veel langer geleden, over de tijd dat de allereerste klachten over aardbevingen en scheuren in muren ons bereikten. Ik vind het overigens wel eigenaardig dat ook hier nu mensen die zich normaliter sterk anti-links en anti sociale partijen uiten nu ineens een volstrekt omgekeerd standpunt menen in te kunnen nemen. En ja, als we dan toch eerlijk mogen zijn: ik hoorde niet bij degenen die op de partij van Kamp stemden om daarvan de grootste partij van Nederland te maken. Neem dan ook je verantwoording en zie in dat jezelf mede verantwoordelijk bent voor een beleid dat de Groningers doodleuk liet stikken door op die rechtse club te blijven stemmen.

 

Dat Roemenië geen Nederland is is natuurlijk een vrij kinderlijke constatering. Elk land is niet "een ander land". Misschien zijn er landen waar gaswinning tot dezelfde verschijnselen als in Groningen heeft geleid, ik acht dat zeer wel denkbaar, maar het is mij en zeker niet in onze media ooit ter ore gekomen. Dus om nu te stellen dat men dat van tevoren had moeten weten? Ik kan me uit de reacties uit die tijd ook slechts herinneren dat men in het noorden apentrots op Slochteren etc. was. Herinner me zeker geen demonstraties door mensen die dat van begin af aan helemaal verkeerd of vreselijk riskant vonden.

 

Maar daar gaat het ook niet om, je kunt de klok niet terugdraaien. Het simpele argument dat de schade vergoed moet worden en een verder gaan van de schade met alle mogelijkheden moet worden voorkomen staat als een paal boven water. Maar de andere eraan gekoppelde dingen zijn volksverlakkerij. Uitbuiting is bullshit omdat je dat uitsluitend van het ene land ,de ene economie, jegens de andere kunt stellen. Maar we zijn één land met één economie. Geen enkel land doet alsof bepaalde economische activiteiten binnen dat land niet aan het land als geheel maar aan alleen aan een specifiek stukje van een land moten worden geattribueerd. Of denk je dat de Noren gaan uitpuzzelen welke olievelden voor hun kust bij welke Noorse provincie zouden behoren? Of we hebben zitten uitpuzzelen of de kerncentrale in Dodewaard wel voor stroom buiten de provincie Gelderland had mogen worden gebruikt?

 

Of het nu om de Rotterdamse haven, de luchthaven Schiphol, de Philips fabrieken in Eindhoven, de voormalige steenkoolmijnen in Zuid Limburg of de bio-industrie in Brabant gaat, het zijn allemaal factoren die weliswaar in die regio werkgelegenheid scheppen maar waar we als landelijke economie tezamen van profiteren.  Bovendien zie je niet zelden dat door de privatisering het vaak nog blijft bij die werkgelegenheid alleen en dat we als land daar hooguit via de belastingen op die commerciële bedrijven wat van meepikken. Gelukkig is dat in elk geval niet zo met Groningen omdat het gaat om bodemschatten van het Koninkrijk der Nederlanden maar als het niet daarom ging dan zie je vaak dat de multinationals voldoende mogelijkheden hebben om zich aan veel zo niet alle belastingen op nationaal niveau te kunnen onttrekken.

 

Maar goed, we leven in een tijd van heel veel geroeptoeter en heel weinig echt nadenken dus ik stel voor dat we het hierbij laten. Stem rustig VVD en erger je dat ze vervolgens geen beleid voeren waar mensen die in de verdrukking zijn of komen mee geholpen worden. Verdiep je vooral niet in achtergronden, de met veel misbaar vermoorde onschuld uithangen is veel spannender.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei T90user:

 

Of het nu om de Rotterdamse haven, de luchthaven Schiphol, de Philips fabrieken in Eindhoven, de voormalige steenkoolmijnen in Zuid Limburg of de bio-industrie in Brabant gaat, het zijn allemaal factoren die weliswaar in die regio werkgelegenheid scheppen maar waar we als landelijke economie tezamen van profiteren.  

(...)

Maar goed, we leven in een tijd van heel veel geroeptoeter en heel weinig echt nadenken dus ik stel voor dat we het hierbij laten. Stem rustig VVD en erger je dat ze vervolgens geen beleid voeren waar mensen die in de verdrukking zijn of komen mee geholpen worden. Verdiep je vooral niet in achtergronden, de met veel misbaar vermoorde onschuld uithangen is veel spannender.

Dat "profiteren" van de gasbaten heb ik de afgelopen decennia in de provincie Groningen weinig gezien, maar blijf vooral rotsvast geloven in je eigen redenaties.

Groningen is niet zomaar even van de economisch zwakste regio's van Nederland. Vlak over de grens is het gelijk al een stuk beter, terwijl de regio daar veel gemeen heeft met oost en noord-oost Groningen. 

 

En de laatste zin in je betoog is natuurlijk een dooddoener.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed betoog van T90user. De keuze van gaswinning is politiek, een keuze van het volk dus, wij hebben onze eigen leiders gekozen. Hakken op links of rechts heeft geen zin, gedurende de periode van gaswinning zijn alle politieke kleuren al eens aan de macht geweest en gaswinning bleef breed gedragen.

 

Minister Kamp had wel gelijk in zijn uitspraak dat het accepteren van de aardbevingen een "fact of life" is. De manier waarop was wel een beetje bot. Ik denk dat hij bezig was tijd te kopen, aan lapmiddelen heb je niks. Niemand heeft DE oplossing om in één keer van al die aardbevingen af te zijn, niemand! Dit is onbekend terrein.

Wat had hij moeten doen? De wens van de Groningers volgen en direct de gaskraan dichtdoen? Dan had je een volksopstand gekregen, iedereen onder de koude douche! De kraan half dicht? Aan wie moest hij dan nee verkopen, onder de grote rivieren in de kou of die erboven?

En dan nog een keer die grote vraag; stoppen de bevingen wel als je de kraan dichtdoet.

 

Het tweede aspect is ook niet simpel, geld voor de schade naar de Groningers. Ik denk niet dat daar iemand op tegen is. Schade moet je vergoeden. Maar hoe?

Stel je hebt schade, je voelt je onveilig in je eigen huis, vreselijk lijkt me. De schade is, zeg maar, 50.000€. Je krijgt dat bedrag. Je laat de scheuren repareren, de boel opnieuw stukadoren en het dak repareren, voel je jezelf dan ineens wel veilig? En als het volgend jaar, of over 2, 3, 4 of 5 jaar weer eens gaat beven, wat dan? Weer schade claimen, repareren enz, is dat een duurzame oplossing?

Nee, de juiste besluiten nemen in deze affaire is niet echt zo eenvoudig als velen denken.

 

et9000, et7000, et4000, et5000, Synology NAS.19, 23, 28E en 5W, Multiswitch 17/8+TNT antenne. CD, TNTSat en Fransat kaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het probleem is wel dat men erover spreekt alsof dit probleem uniek is. Overal ter wereld heb je schade van gebouwen die soms door natuurrampen maar heel vaak door een dieper liggende oorzaak zoals ontbossing plaatsvinden. En ja, dan is steeds weer die dubbele vraag: enerzijds of het pand op zich herstelbaar is (dat is de gemakkelijke vraag) en anderzijds of het herstelde pand dan ineens wel tegen aardbevingen bestand zal zijn. Dat is heel moeilijk beantwoordbaar omdat je dan weer die glazen bol zou moeten hebben die je vertelt hoe hoog op de schaal van Richter die bevingen kunnen worden. Vanuit gebieden waar echte aardbevingen plaatsvinden wordt 2,2 op de schaal als een grapje ervaren, en laten we eerlijk zijn, ik heb wel gestutte muren gezien maar voor zover is er nergens iets ingestort en zijn er ook nergens doden of gewonden gevallen zoals in het buitenland. Maar goed, dat moet ook niet gebeuren en daarom moet alles gedaan worden om dat te voorkomen.

 

Wat ik Kamp wel kwalijk neem is dat hij niet de sociale intelligentie had om zich op te stellen zoals nu minister Wiebes dat doet, de feiten waren toen ook al bekend. Ik vrees dat de meest motiverende drijfveer nog steeds die dwaze Rusland-haat-hetze is die niet meer op wil houden en waarvoor bewindslieden kennelijk zelfs de grofste verzinsels goed vinden om die maar in stand te houden zoals we de afgelopen dagen hebben mogen ervaren.

 

Het zou voor ons wel eens een heel verwoestend effect kunnen hebben als we niet uitkijken: de afname van gas en olie uit Rusland door China is steeds immensere vormen aan het aannemen waardoor ik niet uitsluit dat ze door die contracten in de nabije toekomst niet eens meer aan ons zullen kunnen leveren, ook al vragen we erom. Want zo moeilijk zou het niet zijn geweest om grootverbruikers op het calorisch krachtiger Russisch gas om te zetten en om onze buitenlandse afnemers voor zover het om grote bedrijven gaat te vragen hetzelfde te doen. Maar nee, dan liever maar nog meer schade in Groningen laten ontstaan! Je kunt mensen decennia geleden niet verwijten dat ze geen glazen bol hadden maar sinds de hele aardbevings-ellende begon had er direct aan de noodrem getrokken moeten worden en niet 10 jaar later.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
Op ‎9‎-‎2‎-‎2018 om 05:07 zei kiekiek:

 

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van aardbevingen in Zuid-Limburg.

 

https://www.youtube.com/watch?v=bXYUQkOQIW0

 

Acht minuten voor half vier in de vroege ochtend van 13 april 1992 worden miljoenen mensen in West-Europa ruw uit hun slaap opgeschrikt door een aardbeving. Het epicentrum ligt op enkele kilometers ten zuiden van Roermond. De beving is, met een kracht van 5.5 op de schaal van Richter, de zwaarste ooit in Nederland geregistreerd. Tot op honderden kilometers afstand is de aardbeving voelbaar, maar de gevolgen zijn in Roermond en de directe omgeving het grootst.
Dit zijn enkele fragmenten uit de journaals van maandag 13 april 1992.

 

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...