Ga naar inhoud


minister Gatz wil reclame doorspoelen verbieden


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

leuk bericht in Het Laatste Nieuws :

 

Indien de tv-zenders en distributeurs zelf geen oplossing vinden voor het uitgesteld kijken, wil minister van Media Sven Gatz (Open VLD) zelf ingrijpen en het doorspoelen van reclame verbieden.

Ruim een kwart van het tv-kijken gebeurt uitgesteld en dat baart de commerciële zenders zorgen. Wie uitgesteld kijkt, spoelt immers doorgaans de reclame door en zo missen de omroepen reclame-inkomsten. Zenders en distributeurs als Telenet en Proximus zoeken sinds vorig haar naar een oplossing, maar die blijft uit. 

Netflix

Mediaminister Sven Gatz, die in San Francisco is en daar onder meer Netflix bezocht, wil die gesprekken vlot trekken. Lukt dat niet, dan zal hij via een decreet het doorspoelen van reclame verbieden. “Als het moet om een gezond medialandschap te behouden dan zal ik dat doen. Dan zitten we weer voor een paar jaar goed”, aldus Gatz. Bij uitgesteld kijken zou de kijker kortere reclameblokken krijgen. 

Bij Medialaan (VTM, Q2, CAZ, Vitaya) kan je reclame nu al niet doorspoelen als je programma’s opvraagt. De mediagroep staat niet afkerig tegen de oplossing die Gatz voorstelt. 

"niet afkering" --> ja, dat zal wel .......  in dezelfde trend, en ook uit Het laatste Nieuws :

Binnenkort krijg je gepersonaliseerde tv-reclame, ook op basis van je winkelaankopen

Heel wat Telenet-klanten krijgen, als ze binnenkort naar de SBS-zenders Vier, Vijf of Zes kijken, gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Die zal niet alleen gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag, maar ook op de aankopen in de winkel. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag.  SBS werkt hiervoor samen met dataleverancier Bisnode, die gegevens ontvangt van de klantenkaarten van de grootste winkelketens.

Aan de ‘smart add’ ontsnappen, wordt moeilijker. “Want als zo’n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien”, zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium.  De voorbije maanden kregen in de testfase zowat 1,3 miljoen huisgezinnen al ‘spotjes op maat’ te zien, of ongeveer de helft van de Telenet-klanten.

Toestemming

De Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) waren aanvankelijk niet akkoord. De Telenet-klanten stonden eerst immers standaard op de instelling dat ze gerichte tv-reclame wilden ontvangen. “Dat is aangepast: nieuwe klanten moeten expliciet toestemming geven en bestaande klanten worden gewezen op de voorwaarden”, zeggen ze. Vanaf mei 2018 wordt de Europese wetgeving strenger en wordt nadrukkelijke toestemming nog belangrijker.

Ook Proximus en Medialaan

Ook Proximus test gepersonaliseerde reclameblokken, net als Medialaan (VTM). Bij SBS gaat het voorlopig om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Natuurlijk, de riante salarissen van de toplui bij SBS moeten alweer omhoog, en dan gaan we de  ruim betalende kijker nog wat meer gaan uitzuigen en pesten, zolang die idioten dat allemaal blijven slikken gaat het spelletje door.

 

En meneer de Minister gelooft al dat lobbyen natuurlijk, opzeggen kan ook hoor, als we dat massaal gaan doen kunnen ze hun reclame steken waar de zon nooit komt.   

  • Like 2

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

1984, geschreven in 1948 komt steeds dichterbij.

 

Maar wie leest er in 2018 nog boeken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dan ook voorspeld dat de minister de kant van de commerciële omroepen ging kiezen.

De Open-VLD -waartoe Gatz behoort- stond politiek gezien aan de wieg van VTM, de eerste commerciële zender in Vlaanderen.

Ik denk ook niet dat het drogredenen zijn die die zenders aanhalen.

Het doorspoelen van reclame kost hen massaal inkomsten, en zij krijgen geen subsidies, dus ja, wat is het alternatief?

In een betaalpakket steken?

Het is niet alleen SBS die dat wil, VMMa is net zo geïnteresseerd.

Zie maar hier : http://www.standaard.be/cnt/dmf20170825_03034771

 

Het voorstel om dan minder, maar gepersonaliseerde reclame door te sturen was dan een soort tussenoplossing van Telenet.

 

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei ceesv:

1984, geschreven in 1948 komt steeds dichterbij.

 

Maar wie leest er in 2018 nog boeken.

Gelukkig heb ik die in het middelbaar gelezen (ergens in de jaren '80 nog). :)

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het krijgt steeds meer iets van massaal hersenspoelen van het volk.

 

Het enige machtsmiddel wat de consument heeft is massaal opzeggen.

Ik ben alleen bang dat het voor een groot deel al te laat is, het volk is geestelijk al teveel afgestompt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei zzzzzz:

Ik denk ook niet dat het drogredenen zijn die die zenders aanhalen.

Het doorspoelen van reclame kost hen massaal inkomsten, en zij krijgen geen subsidies, dus ja, wat is het alternatief?

In een betaalpakket steken?

dit is iets wat hier al een tijdje 'steekt' : hoe weten die adverteerders eigenlijk hoeveel kijkers die reklame doorspoelen ? Dus waarom zouden die zenders minder reklameinkomsten hebben als wij hun reklameblokken doorspoelen ? Op welke criteria baseren die zich ?

Ik kan me moeilijk inbeelden dat een adverteerder maar 90% van zijn reklame-faktuur betaalt met de vermelding "10% korting wegens doorgespoelde reklame" ?

trouwens, voor die adverteerders speelt dat eigenlijk toch geen rol, die trekken die kosten toch af van hun inkomsten - hoe minder reklame ze betalen, hoe meer belastingen ze moeten betalen, dus dat maakt niet uit.

wat is dan eigenlijk de reden waarom wij  naar die reklame MOETEN kijken, willen of niet ?

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De adverteerders hebben een budget voor reclame uitgaven.

Vroeger ging dat potje naar dagbladen en tijdschriften.

Daarna tv reclame op nationale omroepen.

Toen kwamen de commerciele zenders erbij.

Nu gaat reclame geld naar internet bedrijven.

De potjes per dienst worden alleen kleiner.

De commerciele zenders komen met reclame geld niet meer uit nu krijgen ze

distributie vergoeding er bij die de kijker via provider betaald.

Het zelfde in duitsland daar proberen ze met HD+ en freenet geld te genereren.

Ik heb het gevoel dat de commerciele zenders met verlies draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei luisteraar:

Als de commerciele zenders RIP gaan moet VRT/NPO een volledig (beter) programma leveren dat

kost geld voor de staat.

Ja, en? Dan gaan ze RIP. Het zijn commerciële bedrijven daar mag iemand met een publieke functie zich helemaal niet mee bemoeien. En daarbij, niet de minister bepaald wat er op de buis komt.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze dat verbieden, vraag ik mij af, hoe tvv met zijn seca3 kaart dat zal verwezenlijken?

Ook bvb vu, trekt zich niks aan van de ci+ restricties.

Ze kunnen massaal telenet en proximus opzeggen en naar tvv sat of antenne gaan. Dan gaat reclame doorspoelen lekker voort.

En gatz, maakt lekker alles stuk. Eerst de fm band en wat gaat hij nog verder stuk maken??.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...