Ga naar inhoud


de vegetarisch slager is een groenteboer?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei drz:

Vegetariërs leven doorgaans minder lang dan carnivoren, dus dat zou eigenlijk al genoeg mogen zeggen.

 

Vrees dat het andersom is. Bij onderzoeken die het tegendeel vinden zou ik even naar de financiers en de degelijkheid van het onderzoek kijken en checken of het geen fake-bericht van een bepaalde club is.

Natuurlijk heb je veel arme groepen die zich geen vlees en veel meer niet zoals medicijnen kunnen permitteren en die gaan vroeg dood. Maar de alleroudsten komen uit gebieden waar genoeg van alles is en ze de planten eten.

Is ook wel logisch. Bij elke stap in de voedselketen krijg je een ophoping van gifstoffen. In (vooral het vet van) een varken zit per 100 gram veel meer gif dan in een voedselplant.

Dus niet al te veel maar genoeg vlees eten en als je geheel vegetarisch wilt dan kan dat prima maar je moet dan heel selectief en gevarieerd gaan eten en zeker wat ze biologisch noemen vanwege de grotere variatie aan mineralen en minder gifstoffen. Dus niet je normale prakkie maar dan zonder vlees.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sinds wanneer is een hamburger "vlees" ?

Je wilt toch niet gaan beweren dat die met smaakversterkers verrijkte berg ellende vlees is?

Ze zijn er wel, maar met vlees bedoelen wij natuurlijk vers van het beest... geen bewerkte vleessoorten.

Voor de vegetariërs en veganisten, ondanks de propaganda verhalen van die "planteneters" is het gewoon een kei hard feit dat vaganisten en tariërs in de regel eerder dood gaan.

En waarom? Simpel, al die vleesvervangers zitten vol transvetzuren onder de noemer " plantaardig vet" en zo vreselijk veel chemische e-nummers dat die vegaburger wel haast licht moet geven in het donker!

Overigens, ik heb nog nooit een plant gezien die vet bevat, dus die vetten zijn hydrogeneerde oliën.

 

Nu wordt deze discussie uit zijn verband getrokken door vegetarische mensen te vergelijken met snackzooi etende vetkleppen die zich te goed doen aan Amerikaanse hamburgerketens.. Tja, dan hebben zij, de vegamensjes, een punt, maar deze groep mag nooit meegenomen worden want dat is geen eerlijke vergelijking.

Tenslotte hebben we het over normale vleeseters.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik in Frankrijk in de supermarkt bij de daarin gevestigde ambachtelijke slager een hamburger bestel, neemt hij een lap vlees (zelf vers geslacht van een lokale koe) uit de vitrine, stopt die in de molen, en draait voor mijn ogen een verse hamburger.

 

En dat proef je!

 

In Nederland kan je beter geen "vlees" aanschaffen bij de grootgrutter wanneer je echt wilt genieten.

Aanrader, kijk eens naar het programma keuringsdienst van waren.waarde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei ceesv:

In Nederland kan je beter geen "vlees" aanschaffen bij de grootgrutter wanneer je echt wilt genieten.

Aanrader, kijk eens naar het programma keuringsdienst van waren.waarde.

Is dat het programma wat al aan het licht bracht dat afgekeurd vlees via Frankrijk weer terug in Nederland komt en vervolgens gewoon weer verkocht mag worden, of verwerkt in "vlees" voor de snackindustrie?

Of dat Nederlandse ham eerst naar het Italiaanse Parma wordt gebracht voordat het 'parmaham'  genoemd mag worden voor de verkoop?

 

Dat er behoorlijk wat misstanden zijn in de vleesindustrie is een feit, maar die "veggies" pakken het verkeerd aan en hebben het bij het verkeerde eind.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor de duidelijkheid, het vlees bij de grutter zal aan alle kwaliteitseisen voldoen, maar wanneer je naar een zelf slachtende ambachtelijke slager gaat, proef ik wel degelijk een verschil.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei drz:

Sinds wanneer is een hamburger "vlees" ?

Je wilt toch niet gaan beweren dat die met smaakversterkers verrijkte berg ellende vlees is?

Ze zijn er wel, maar met vlees bedoelen wij natuurlijk vers van het beest... geen bewerkte vleessoorten.

Voor de vegetariërs en veganisten, ondanks de propaganda verhalen van die "planteneters" is het gewoon een kei hard feit dat vaganisten en tariërs in de regel eerder dood gaan.

En waarom? Simpel, al die vleesvervangers zitten vol transvetzuren onder de noemer " plantaardig vet" en zo vreselijk veel chemische e-nummers dat die vegaburger wel haast licht moet geven in het donker!

Overigens, ik heb nog nooit een plant gezien die vet bevat, dus die vetten zijn hydrogeneerde oliën.

 

Nu wordt deze discussie uit zijn verband getrokken door vegetarische mensen te vergelijken met snackzooi etende vetkleppen die zich te goed doen aan Amerikaanse hamburgerketens.. Tja, dan hebben zij, de vegamensjes, een punt, maar deze groep mag nooit meegenomen worden want dat is geen eerlijke vergelijking.

Tenslotte hebben we het over normale vleeseters.

Sjongejongejonge....

Over sommige dingen in andere topics zeg je soms heel zinnige dingen maar hier heb je totaal niets van begrepen en roep je maar iets wat je van vage sites gehaald hebt. Het is overduidelijk je vakgebied niet.

 

Allereerst, vlees is vlees, of het nu gemalen is of niet. En of je er stofjes opgooit voor het braden of er al eerder iets doormengt verandert daar niets aan.

Twee, dat keiharde feit is apekool. Kom maar met de onderzoeken, en dan wel van degelijke wetenschappelijke artikelen en niet van Facebook.

Drie, de transvetzuren zin die je noemt maakt duidelijk dat je net zoveel kennis hebt van transvetzuren en E-nummers als de leerlingen die ik het moest gaan uitleggen.

Vier, ik ken geen planten die geen vetten bevatten. Als ze geen vetten zouden bevatten zouden het geen planten zijn....

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Facebook? Enfin, zullen we serieus blijven?

 

Sorrie mijn beste minplus, maar wanneer jij mijn kennis in twijfel neemt zonder enige notie te hebben van wie wie ik ben en wat ik weet en wie ik ken, dan vrees ik het ergste voor jouw "leerlingen".

Jij bent de tittel "leraar" niet waard wanneer jij geen vervolgopleidingen doet, wanneer jij geen feitenkennis hebt en alles wat jij ooit geleerd hebt maar voor waarheid aanneemt zonder er bij stil te staan dat wetenschap veranderd, dat politieke spelletjes omtrent voedsel in Nederland even gewoon aan de kant wordt geschoven en leerlingen de ingestampte kennis uit 1950 door gaat geven.

Het onderwijs is al 40 jaar een drama in Nederland dus zou maar niet al te trots zijn op jouw titel.

 

Ik noem bewerkt vlees geen echt vlees.. technisch gezien heb je gelijk maar kom op zeg. Vlees moet 100% zijn.

Het fenomeen transvetzuren en hydrogeneerde oliën zijn schadelijk voor het menselijk lichaam. Ik doe vanaf 1992 studie naar voeding en het menselijk lichaam, dat inmiddels duidelijk is geworden dat de honger naar geld van de voedingsindustrie en Nederlandse economie groter is dan het welzijn van de bevolking.

 

Klein voorbeeld:

Wat transvetzuren van de chemische soort doet in het menselijk lichaam is namelijk ....niets.

Het wordt simpelweg afgebroken en langzaam afgevoerd via de natuurlijke weg.

Het lichaam haalt er geen voedingswaarde uit, maar kan in feite niet zoveel kwaad, was het niet dat dit proces 90 dagen kan duren en de mensen in die tijd steeds meer van dit soort "plantaardige vetten" binnenharken.

Het vet moet ergens blijven hangen in die 90 dagen en inderdaad, aan de binnenkant van de aderen, op en om de organen en noem maar op.

Het gevolg van deze ophoping mag je raden.

De normale natuurlijke transvetzuren, zoals we in kaas tegenkomen, doet er ongeveer 30 dagen over en wordt wel opgenomen in de spijsvertering.

Afhankelijk van hoeveel men beweegt is dit proces te beïnvloeden.

 

Zal ik het ook nog even over vetsin hebben? of wel gistextract genoemd en beter bekend als E621?

Zal ik ook even uitleggen wat deze stof voor effect op de hersenen heeft of weet jij dat als leraar feilloos uit te leggen?

 

Elk mens reageert anders op deze stoffen, net als bijvoorbeeld alcohol.

De ene wordt er slaperig van, de ander agressief en weer een ander actief..

We zijn niets anders dan een biologisch pakket chemicaliën mijn beste Minplus, net als scheikunde geeft elke toegevoegde andere stof een reactie.

 

En vlees is 100%, anders noem ik het geen vlees.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei drz:

Ze zijn er wel, maar met vlees bedoelen wij natuurlijk vers van het beest... geen bewerkte vleessoorten.

nou hehe, dan is dat ook duidelijk, daar hoeven jullie toch niet over te bakkeleien

 

14 uur geleden zei ceesv:

neemt hij een lap vlees (zelf vers geslacht van een lokale koe) uit de vitrine, stopt die in de molen, en draait voor mijn ogen een verse hamburger.

en zo ken ik er ook nog maar 4 in MAASTRICHT (waar de echte slager niet meer op de hoek ligt, zoals dat 30 jaar geleden het geval was) daar hij weggeconcurreerd is door de supermarkten.

Met uitzondering van de een enkele buitenwijk waar ik niet regelmatig rondloop is er in Maastricht nagenoeg geen groentenboer, slager, bakker, kaasboer meer te vinden.

 

Maar het gaat mij niet zozeer om vroeger, het gaat om wat men weet over dat wat men eet!

Hoeveel zout etc. er in het gehakt toegevoegd wordt of braadworstjes of blinde vinken en die gemarineerde lappen iets...? bewerkt of alleen verwerkt?

 

Maar dat is nu juist de clou bij die vlees-vervangende vegy hompen daar zit zoveel extra in dat je voor elke verpakking te hebben gelezen qua tijd al de koelingsketen hebt doorbroken.

Thuis aangekomen weet je al niet meer wat er in zit en moet je die waslijst nog eens lezen...! O ja het was rogge met trassie oedeng, gemalen kikkererwten, paneermeel, dikkingsmiddel en nog 10 ingredienten voor de smaak kleur en reuk....

 

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, mijn beste DR.Z, mogelijk weet je wat meer dan ik uit je woorden opmaakte, hoewel je nu aangeeft weinig van het onderwijs te weten. Het is zeker geen drama op de betaling en de enorme hoeveelheid werk na. En er wordt niet ingestampte kennis uit 1950 aan leerlingen aangeboden maar kennis van 2018 en om die reden gaat veel vrije tijd in het bij-studeren zitten.

 

Maar goed, vlees is dus een kwestie van definitie en iemand die een hamburger eet eet dus geen vlees voor jou en wel voor mij. Kan ik mee leven.

 

Mijn 2e punt ben je niet op in gegaan. Prima.

 

Derde punt. Transvetzuren zijn niet ideaal maar worden steeds minder gebruikt. Er ontstaan er wel een paar bij het harden  van oliën.

Of ze veel in vegaburgers zitten durf ik niet te zeggen, ik eet die dingen niet.

Met chemische E-nummers bedoel je waarschijnlijk kunstmatig in een fabriek anders dan door levende wezens gemaakt. Alle E-nummers zijn nl. chemische verbindingen. Of ze in een fabriek gemaakt worden of door organismen bepaalt niet of ze ongezond zijn en hoe en voor wie. Ik kan je wat dat betreft het boek E=eetbaar aanbevelen.

Gistextract is trouwens heel iets anders dan E-621 en verder ken ik er geen die licht geven, maar dat terzijde.

 

Vierde punt ga je ook niet op in. Kan ik begrijpen, maar deed me twijfelen of je biologie in je pakket hebt gehad op de middelbare school.

 

PS. Ik ben een vlees-eter en -liefhebber.

aangepast door minplus
PS vergeten

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei minplus:

Gistextract is trouwens heel iets anders dan E-621 en verder ken ik er geen die licht geven, maar dat terzijde.

 

PS. Ik ben een vlees-eter en -liefhebber.

Mijn pleidooi schreef ik laat in de avond en was, zoals vele van mijn verhalen, nogal onsamenhangend en niet compleet, maar ik kan je er veel over vertellen.

Doorgaans ben ik niet zo goed in het verwoorden van mijn gedachten en is mijn schrijven voor veel mensen vaak offensief en onbegrijpelijk. Doch ik doe mijn best. :)

 

Wat betreft het gistextract verhaal heb je deels gelijk, maar fabrikanten geven de naam 'gistextract' aan veel vage toevoegingen maar in de regel is het gewoon E621, of wel mononatriumglutamaat.

 

Inderdaad, vrijwel alles in ons voedsel heeft een E-nummer en bedoelde de chemische varianten gemaakt in een laboratorium...waarom dit in ons eten voorkomt is enkel een financieel voordeel.

 

Mijn kennis over voedsel komt niet zomaar uit de lucht vallen en is zeker niet bedacht in een opwelling.

Door onderzoeken en tevens gesprekken met mensen die werkzaam zijn in bepaalde branches die te maken hebben met de controle en analyse van ons voedsel en wat er op de markt komt, is er veel aan het licht gekomen.

Zo heeft E621, de meest beruchte onder de e-nummers, de meeste aandacht en wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de effecten van deze stof.

Sommige mensen krijgen depressies, vaak in combinatie met de E471-472 reeks en is er inmiddels een verband gelegd met zelfdodingen en is er een onderzoek geweest in gevangenissen naar agressie en voedsel.

Enfin, ik ga niet teveel offtopic, maar eea houden verband met de chemische huishouding in het menselijk lichaam.

 

Technisch gezien zijn mensen niets anders dan zakken vol met chemische verbindingen, aangedreven door elektriciteit.

Een enkele verkeerde stof of middel in ons lichaam, kan deze samenstelling dusdanig verstoren dat de werking simpelweg stopt.

Met andere woorden, van gif gaan we dood, van alcohol krijgt het lichaam andere eigenschappen en de mooiste is de interactie met andere mensen middels van geuroverdracht .

We worden verliefd door geur..we raken agressief door geur van bijvoorbeeld een rivaal, we worden relaxed door geur en geur is zoals alles in de natuur, een chemische verbinding. :)

 

Overigens, al at je rubber of plastic, mij maakt het niet uit en zolang je anderen niet aanspoort om hetzelfde te doen, dan lijkt mij dit geen probleem.

Leven en laten leven.

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je wel Dr.Z en je levert vaak prima informatie maar soms ben je onvolledig en af en toe sla je de plank een beetje mis.

De dingen waar het hier over gaat heb ik 10 jaar studie aan besteed en de 40 jaar daarna tijdens m'n werk me verder in verdiept.

 

Even wat de in het laboratorium gemaakte en ge-upscalede E-nummers betreft: Deze zijn algemeen echt niet slechter dan de natuurlijke en soms heb je dat ze uit beide bronnen afkomstig zijn. Bij E260 (azijnzuur, een conserveermiddel) maakt het bv. niet uit of het spul door Acetobacter is gemaakt of uit een reageerbuis komt want het is hetzelfde spul en dat geldt voor vele.

 

Vet-sin dat o.a. E621 bevat (lekker spul, ik voel het in m'n kaakspieren als ik er redelijk wat van binnenkrijg) heeft bij diverse mensen bijwerkingen, bij anderen niet. Vooral mensen met gebruik van bepaalde medicijnen of overgevoeligheid voor glutaminezuur werkt het vervelend. Je kunt het smaak-effect trouwens met een factor 10 versterken door er 5% E631 bij te doen.

E102 werkt ook vervelend bij diverse mensen.

 

Mensen hebben de neiging (de toevoeging van) E-nummers kwalijk te vinden maar dat is kortzichtig. Zonder sommige ga je dood en met teveel van een heleboel ga je ook dood.

Het is dus allemaal heel betrekkelijk, de ene mens reageert heel anders dan de andere op allerlei stoffen, zowel die je ruikt als niet ruikt. Bovendien ruikt de een stoffen die de ander niet ruikt en omgekeerd en vindt de een een geur lekker en de ander ruikt niets of vindt het smerig.

 

Het boek E=eetbaar? van Dr. Kamsteeg en Ir. Baas heb ik al even genoemd. Probeer het te pakken te krijgen, een echte aanrader. Het geeft een schitterend overzicht van alle E-nummers met hun herkomst, functie en eigenschappen, bijwerkingen, ADI en producten waar het in zit.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel even offtopic ivm chemisch gemaakte dingen die gelijk zijn aan natuurlijke.

Er is een onderzoek geweest onder mensen die natuurlijke vitamines gebruikt en een

groep en syntetisch gemaakte vitamines.

Bij de bloedwaarden waren de aandelen vitamines gelijk tussen de groepen toch

werden de mensen met natuurlijke vitamines ouder dan de mensen met syntetische vitamines

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...