Ga naar inhoud


auto importeren uit Duitsland


gerrit B

Aanbevolen berichten

Op 14-12-2019 om 01:09, trust zei:

Gegeven 'massa rijklaar'

Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Er wordt op de kentekencard gesproken over 'massa rijklaar' en niet meer over 'ledig gewicht'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Geen invloed op motorrijtuigenbelasting

De vermelding van het gegeven 'massa rijklaar' heeft geen enkele invloed op bijvoorbeeld de hoogte van de motorrijtuigenbelasting die u voor het voertuig moet betalen. Deze wordt berekend op basis van het ledige (leeg) gewicht van een voertuig.

Is op uw kentekencard het gewicht in de rubriek ‘Massa rijklaar’ ingevuld? Trek dan daarvan 100 kg af om de gewichtsklasse te bepalen. Het ledig gewicht van een voertuig (bijvoorbeeld uw auto of uw caravan) kunt u ook controleren met de RDW kentekencheck. Vul daarvoor het betreffende kenteken in.

Met dit gewicht kunt u op de site van de Belastingdienst de motorrijtuigenbelasting bekijken.

Dus toch massa ledig gewicht. Dan loont het om eens te kijken of dezelfde auto in een basisuitvoering net een belastingklasse lager uitvalt. Stel dat je een dikke uitvoering hebt van 1590 kilo, en een basisuitvoering van 1540 kilo. Dan hoef je slechts 50 kilo aan accesoires te verwijderen voor import.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 14-12-2019 om 01:22, kiekiek zei:

 

Niks illegale handelaartjes! Het loont de moeite om op die manier te handelen bij de aanschaf van een jonge occasion. Voor nieuw of een oud barrel is het totaal niet interessant.

Ja dat stel ik toch ook? Wanneer je 20 ruggen neertelt voor een nieuwe auto, of nog meer, dan regel je maar bij je dealer die extra opties. Dan ga je niet voor 1000 euro al dat gehannes aan met import. Voor een auto met een dagwaarde van 1000 euro al helemaal niet.

 

Maar als je een 5 jaar jonge BMW 5 serie hier kunt kopen voor 15000 euro in de basisuitvoering, en een exclusieve uitvoering voor 18000 euro, dan loont het de moeite om uit Duitsland een exclusieve uitvoering te halen voor 14000 euro. Alleen, en daar loopt de topicstarter op vast, wat doet dan in NL de belasting?

Mijn advies is dus zo'n auto wat kaler in te voeren, en pas daarna de extra opties weer te monteren.

 

Wat ik bedoel met illegale handelaartjes zijn sloperijen aan weerszijden van de grens die binnen de marge van 1000 euro winst willen maken. Prima, maar dan moet je als particulier koper die voor het eerst een auto importeert wel heel stevig in je schoenen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2019 om 01:42, gerrit B zei:

Hierboven noemen jullie nu juist  de problemen waar ik tegenaan loop.

1000 euro betalen om de 2e hands auto die we op het oog hebben in te laten voeren door iemand anders is niet zinvol als het gaat om een 2e auto gaat die bij voorkeur in de laagste belastingscategorie moet vallen. (nieuwprijs 16.000)

Om een kenteken register te kunnen raadplegen moet je wel eerst een kenteken hebben want een Duits kenteken invoeren helpt niet.

Daarnaast stuurt de huidige eigenaar ook niet even een kopietje van zijn kenteken bewijs zodat ik kan zien wat er op staat maar hij zegt dat er 954 Kg in staat dus daar zal ik dan vanuit moeten gaan.

Kijk je wat de Duitse importeur als gewicht op geeft dan is dat 920 Kg en Adac heeft e.e.a gemeten en komt op 910 Kg (leergewicht).

Zou je 100 Kg van het gewicht in het Duitse kentekenbewijs aftrekken dan zit je nog op 855KG en dat is dus net 6 Kg boven de grens van 850 Kg waardoor je dus net in het hoger tarief valt tot 950 Kg.

Kijk je echter wat exact dezelfde auto maar dan met een andere omschrijving (wordt hier advanced genoemd en in Dld Top) met exact dezelfde opties hier weegt dan is dat 820 Kg. (dus de 920  minus 100 Kg)

 

Wat de auto bijzonder maakt is de prijs, de uitrusting (full options welke hier alleen te verkrijgen is al je voor een automaat kiest) en ook de kleur want die is hier in Nederland niet te koop voor dit model.

 

Maar als ik een auto ambulance huur (kost iets van 60 euro per dag) dan heb ik toch geen overige papieren nodig? Gewoon daar samen met de eigenaar de auto op mijn naam zetten en klaar. Dan kan ik toch gewoon naar huis rijden en daar de auto niet op de weg maar op het oprit zetten omdat hij geen platen heeft?

 

Daarna kan ik dan toch gewoon hier een RDW keuring aanvragen, de verzekering regelen en een 1 dags kenteken regelen om bij de RDW te komen?

Zo voorkom ik toch een bult regelwerk in een taal die je wel machtig bent maar toch ook niet weer zo goed om dit soort specifieke zaken te regelen?

 

Blijft alleen het probleem met het gewicht. Kijkt de RDW naar het type plaatje (wat hier in Nederland dus niet bestaat), zetten ze hem zelf op de weegschaal of wordt er een andere manier aangehouden om het gewicht te bepalen?

Ik heb de verkoper al gevraagd of er ergens een specifiek typenr. staat, om het gewicht zo te achterhalen, maar daar nog geen reactie op gekregen

Bij een auto in de gewichtsklasse die je noemt zou ik me niet druk maken om de motorrijtuigenbelasting. Dat verschil zal nihil zijn. Een Daewoo Matiz is een Daewoo Matiz, alleen de sportuitvoering heeft een tennisbal op de trekhaak.

De luxe opties op zo'n boodschappenauto dragen niet wezenlijk bij aan een voordeel. Begrijp me goed dat ik niet lacherig doe over kleine auto's, maar daar is weinig verschil tussen basis en luxe. Ik zou me dus geen zorgen maken om de belasting wanneer het een VW Polo of Up betreft.

 

Beter neem je contact op met je plaatselijke garage, hoeft geen merkdealer te zijn.

Je houdt in gedachten wat de Duitse auto kost vergeleken met dezelfde auto in NL. Zeg dat het verschil 750 euro is. Maar omdat de kleur en uitvoering in NL niet beschikbaar zijn, is je dat nog eens 750 euro waard. Je hebt nu 1500 euro om te spelen.

Wanneer je alles zelf regelt, kost het je wellicht maar een fractie minder, dan dat je je eigen garage de opdracht geeft om het te doen.

Als de garage toestemt die auto voor jou te importeren voor de NL prijs plus 1000 euro, dan moet je dat gewoon doen.

Gezien het feit dat de kleur en uitvoering je al 750 euro waard zijn, betaal je slechts 250 euro meer dan de buurman die in NL dezelfde auto als automaat koopt.

Een automaat is duurder in onderhoud, dus dat heb je gauw terugverdiend.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2019 om 01:42, gerrit B zei:

Hierboven noemen jullie nu juist  de problemen waar ik tegenaan loop.

1000 euro betalen om de 2e hands auto die we op het oog hebben in te laten voeren door iemand anders is niet zinvol als het gaat om een 2e auto gaat die bij voorkeur in de laagste belastingscategorie moet vallen. (nieuwprijs 16.000)

Om een kenteken register te kunnen raadplegen moet je wel eerst een kenteken hebben want een Duits kenteken invoeren helpt niet.

Daarnaast stuurt de huidige eigenaar ook niet even een kopietje van zijn kenteken bewijs zodat ik kan zien wat er op staat maar hij zegt dat er 954 Kg in staat dus daar zal ik dan vanuit moeten gaan.

Kijk je wat de Duitse importeur als gewicht op geeft dan is dat 920 Kg en Adac heeft e.e.a gemeten en komt op 910 Kg (leergewicht).

Zou je 100 Kg van het gewicht in het Duitse kentekenbewijs aftrekken dan zit je nog op 855KG en dat is dus net 6 Kg boven de grens van 850 Kg waardoor je dus net in het hoger tarief valt tot 950 Kg.

Kijk je echter wat exact dezelfde auto maar dan met een andere omschrijving (wordt hier advanced genoemd en in Dld Top) met exact dezelfde opties hier weegt dan is dat 820 Kg. (dus de 920  minus 100 Kg)

 

Wat de auto bijzonder maakt is de prijs, de uitrusting (full options welke hier alleen te verkrijgen is al je voor een automaat kiest) en ook de kleur want die is hier in Nederland niet te koop voor dit model.

 

Maar als ik een auto ambulance huur (kost iets van 60 euro per dag) dan heb ik toch geen overige papieren nodig? Gewoon daar samen met de eigenaar de auto op mijn naam zetten en klaar. Dan kan ik toch gewoon naar huis rijden en daar de auto niet op de weg maar op het oprit zetten omdat hij geen platen heeft?

 

Daarna kan ik dan toch gewoon hier een RDW keuring aanvragen, de verzekering regelen en een 1 dags kenteken regelen om bij de RDW te komen?

Zo voorkom ik toch een bult regelwerk in een taal die je wel machtig bent maar toch ook niet weer zo goed om dit soort specifieke zaken te regelen?

 

Blijft alleen het probleem met het gewicht. Kijkt de RDW naar het type plaatje (wat hier in Nederland dus niet bestaat), zetten ze hem zelf op de weegschaal of wordt er een andere manier aangehouden om het gewicht te bepalen?

Ik heb de verkoper al gevraagd of er ergens een specifiek typenr. staat, om het gewicht zo te achterhalen, maar daar nog geen reactie op gekregen

Handig bedacht om kosten te drukken qua vervoer. De auto zal echter ook een NL kenteken nodig hebben, en daadwerkelijk ingevoerd moeten worden.

Dat kost geld, en brengt je weinig voordeel om zelf te doen als het om een kleine auto gaat.

Als je nu een dikke Benz op wilt halen, ja dan is er voordeel te behalen, onder andere door opties tijdelijk te verwijderen en dan invoeren. Zou ik bij een Polo niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2019 om 08:50, ceesv zei:

RDW gaat uit van het gewicht wat in het systeem staat.

Geef het VIN nummer in bij de database en kijk wat er geregistreerd staat.

 

Wanneer ik het VIN nummer van mijn auto ingeef staan daar alle extra s keurig vermeld.', ben je van plan de wagen te strippen, zal je dat ook moeten registreren.

Is het een model wat niet in Nederland voorkomt, worden de gegevens van de Duitse Fahrzeug brief overgenomen.

Staat in de brief geen gewicht, mag je de wagen bij de RDW op hun weegbrug rijden.

Uiteraard staan bij raadpleging van het VIN nummer alle opties vermeld, maar dan wel zoals de auto origineel op de NL markt is ingevoerd.

Wanneer je een wagen stript, waarom zou je dat moeten registreren? Oke, moreel zou je dat moeten, maar is het wettelijk verplicht?

Zo niet, breng dan de gestripte wagen naar de RDW en zij zullen de auto inschalen als basismodel. Daarna breng je de luxere opties weer aan.

Ik ben niet bekend met de Fahrzeugbrief, dat zou betekenen dat strippen weinig zin heeft. Al helemaal niet bij een kleine auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2019 om 12:25, gerrit B zei:

Hoe weet de Duitse fiscus dan dat hij geen auto meer heeft?

Zijn die nog zo goedgelovig dat als je een email stuurt met "ik heb de auto verkocht" dat ze dat dan meteen geloven en je geen belasting oid. meer hoeft te betalen?

In het Duitse systeem zal de auto als uitgevoerd geregistreerd worden, dat is het probleem niet. Per email werkt men daar niet, kun je vergeten.

Wel neem je op dat moment als koper de verantwoordelijkheid over de import, en dat zou ik dus overlaten aan mijn garage die zeker in het oosten des lands daar vaker mee te doen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Alziendoog zei:

en dat zou ik dus overlaten aan mijn garage die zeker in het oosten des lands daar vaker mee te doen heeft.

Juist draag de verantwoording aan een ander over voordat je zelf onverwachte problemen krijgt.

Goedkoop koop wordt heel vaak duurkoop en geen avontuurtjes op onbekend terrein.

De garantie speelt ook een rol koop je bv in België een tweede handse heb je wettelijk 12 maanden

garantie met verse APK voor een jaar.

Koop je in B een auto voor export is het een wrak wat niet meer in B op de weg mag

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2019 om 14:13, Donkeyman zei:

Met de aankoop van zo'n type BMW moet je natuurlijk wel een dosis geluk hebben. Als iets het begeeft ben je alsnog duizenden euro's lichter.

Ja, maar daarvoor moet je dus kennis bezitten om te weten wat eventuele problemen zijn.

Mijn jongste auto was 9 jaar oud toen ik hem kocht. Mijn oudste 20 jaar.

Je weet dat er dan zaken spelen als schade, verborgen gebreken, een verlopen onderhoud, etc. Dat zul je dan zelf moeten kunnen vaststellen.

 

Koop je als leek een satellietinstallatie over voor een prikkie, ja dan moet je geluk hebben.

Voor ons is dat eenvoudiger. Geldt ook voor auto's maar je moet in de markt thuis zijn, zeker als het import betreft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Alziendoog zei:

Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

 

Wordt daar ook het gewicht van het auto-sleuteltje en de gebruiksaanwijzing van de autoradio bijgerekend?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, Alziendoog zei:

Een automaat is duurder in onderhoud, dus dat heb je gauw terugverdiend.

He?

Nooit geweten, en ik rij al heel wat jaren automaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duurder in onderhoud weet ik niet maar kijk wat een handgeschakelde aan Co2 uitstoot heeft en wat een automaat als Co2 uitstoot heeft.

Het beoogde model heeft 92 gram als handgeschakeld en 116 gram als automaat.

Mij hebben ze altijd verteld dat als de Co2 uitstoot hoger is, het brandstof verbruik dan ook evenredig hoger is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De wagens die ik rij, worden alleen als 9 traps automaat geleverd.

De 2 liter diesel EURO 6D zou 123 gram CO2 bij de test.

Ik rij mijn hele leven al automaat, ik heb daar nog nooit een cent onderhoud aan hoeven uitgeven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij ook alleen nog maar in een automaat en zou nooit meer wat anders willen. Onverwoestbaar die dingen. En heerlijk relaxed rijden.

In ieder geval kan de koppeling alvast niet meer verslijten. 😂 😂

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Importeren

1) Invoeren 2) Van belang zijn
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Importeren/1

 

Invoeren

1) Binnenbrengen 2) Gegevens inbrengen in een computer 3) Handelswaar importeren 4) Importeren 5) In gebruik laten komen 6) Initiëren 7) Instellen 😎 Introduceren 9) Oprichten 10) Stichten 11) Ten tonele brengen
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Invoeren/1

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...