Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, sat-ellite zei:

 

Reactie heeft wat langer geduurd dan de bedoeling was, maar ik wilde mijn oude niet meer in gebruik zijnde email adres wijzigen in een nieuwe.

Dit ging dus mis en heb liggen te klooien om die nieuwe toe te voegen.

 

Nee badkamer radiator zit verder van cv-ketel af en retour blijft achter.

Vermogen bij 70/50/24 zou 1837 watt moeten zijn (benodigd vermogen met warmte-verlies 1656 watt volgens radson calculator)

Ook maakt de ketel met gemak de 70 graden en moduleert dan netjes terug. (geen weersafhankelijke regeling).

Regeling is modulerend d.m.v. honeywell R8810A1018 module.

Radiator kranen zijn van imi heimeier eclipse en zijn dynamisch druk regelend instelbaar 10 t/m 150 l/h debiet.

Draadloze Thermostaatkranen zijn van honeywell en nog de eerste types namelijk HR80.

 

het vereenvoudigde schema is duidelijk en had dit niet goed gelezen in de eerdere post.

Is ook logischer zo, dat hij geen warm water direct door de ketel stuurt maar eerst door de buffer.

 

Bypass ga ik instellen op 5.5 en eens controleren of die nog pendelt, maar dit verwacht ik niet zelf zonder bypass omdat het water volume vergroot is.

Voor de zekerheid hier beneden nog een foto hoe ik het ga aansluiten, volgens mij is dit de juiste.

Aanstaande donderdag of volgende week ga ik het aansluiten en houd jullie op de hoogte.

 

Nog een vraag:

In de cv-ketel zit een overstort ventiel ingebouwd op 3bar druk.

Moet op het buffervat nog een extra overdrukventiel?

Tot zover bedankt allemaal👍

 

Antipendel buffer concept bypass3.jpg

 

Ja, zo is het goed. En nee er hoeft geen tweede overstort. Het blijft immers

een aaneengesloten systeem zonder afsluiters of dergelijke. Ofwel de druk

is in de gehele installatie het zelfde.

 

Omdat de flow te weinig was (zonder overstort) loopt de aanvoertemperatuur

van de ketel snel op, er was immers nauwelijks afname.

 

Vreemd, ik kwam op de site van Brugman op de eerder door mij genoemde waarde.

Maar nogmaals, dat maakt niet zo'n groot verschil.

 

Ik wordt een beetje schijtziek van de technische info van Honeywell en heb niet

kunnen vinden wat voor een aandrijving ze hebben, ik leg uit waarom.

 

Je kunt elektrische (elektronische) radiatorkranen onderscheiden in thermisch

aangedreven en met een servomotor. Thermische radiatorkranen hebben

ongeveer een open- en sluittijd die ligt tussen de 5 en 7 minuten. Je begrijpt

dat veel ketels liggen te stuiteren als er op basis van één radiator warmte

wordt gevraagd.

 

Servo-gestuurde radiatorkranen kunnen een stuk sneller zijn. ik moet ff surfen...

Met name de Siemens 230 Volt 150 seconden of de 24 Volt uitvoering 35 seconden.

Je begrijpt het grote verschil. Ik heb dus van Honeywell niet kunnen vinden wat

de looptijd is.

Nogmaals, als één radiator warmte vraagt duurt het minuten voordat er een

beetje flow is en dan gaat uiteraard iedere ketel even over z'n nek (lees pendelen).

 

Een tip, maak altijd een vereenvoudigd schema zonder appendages die er toe doen.

Is voor mij altijd een basis tot een heldere discussie.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uren geleden, drz zei:

Zeg Con, doe jij misschien iets met verwarmingstechniek? 😁

 

Ach, ik ben slechts een pre-pensioen techneut in hart en nieren.

en vind het nog steeds erg leuk. Maar dat had je al gezien..., toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even terugkomend op jouw deelcitaat;

Vermogen bij 70/50/24 zou 1837 watt moeten zijn

 

Je hebt helemaal gelijk, heb in het grafiek van Brugman gekeken

en kom tot nagenoeg de zelfde waarde.

 

image.png.cf879ccc1b4adfdbd013b055e3f0c491.png

 

image.png.c75be7c5a105d350fb0d1aa4c9484f25.png

 

Zo van recht is recht en krom is krom! Jij hebt je huiswerk goed gedaan!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je overigens ook kunt doen is om de by-pass aan het eind

van jouw installatie te plaatsen. Zoals in het eerdere schema

over de laatste (schematisch onderste) radiator te plaatsen.

Dan stel je deze in op stand 2 a 3 globaal. Omdat dan het

drukverlies van de installatie in mindering wordt gebracht op

de opvoerhoogte van de pomp. Mogelijk is dat installatie-zijdig

wat makkelijk met monteren in plaats van alles bij je ketel.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Con zei:

 

Vreemd, ik kwam op de site van Brugman op de eerder door mij genoemde waarde.

Maar nogmaals, dat maakt niet zo'n groot verschil.

 

Ik wordt een beetje schijtziek van de technische info van Honeywell en heb niet

kunnen vinden wat voor een aandrijving ze hebben, ik leg uit waarom.

 

Je kunt elektrische (elektronische) radiatorkranen onderscheiden in thermisch

aangedreven en met een servomotor. Thermische radiatorkranen hebben

ongeveer een open- en sluittijd die ligt tussen de 5 en 7 minuten. Je begrijpt

dat veel ketels liggen te stuiteren als er op basis van één radiator warmte

wordt gevraagd.

 

Servo-gestuurde radiatorkranen kunnen een stuk sneller zijn. ik moet ff surfen...

Met name de Siemens 230 Volt 150 seconden of de 24 Volt uitvoering 35 seconden.

Je begrijpt het grote verschil. Ik heb dus van Honeywell niet kunnen vinden wat

de looptijd is.

Nogmaals, als één radiator warmte vraagt duurt het minuten voordat er een

beetje flow is en dan gaat uiteraard iedere ketel even over z'n nek (lees pendelen).

 

Een tip, maak altijd een vereenvoudigd schema zonder appendages die er toe doen.

Is voor mij altijd een basis tot een heldere discussie.

 

Imi Heimeier heeft hier een handige app voor namelijk HyTools en kun je gratis gebruiken.

Dat Honeywell heel summier is met informatie dat kan ik wel bevestigen.

Bellen hoef je hun sowieso al niet, krijg je een of andere uitzendkracht eraan en kun je je verhaal 20 keer uitleggen.

Je kunt dan nog beter de bakker bellen, ben je vlugger klaar.😂

 

De draadloze thermostaatkranen zoals de HR80 of HR92 zijn veel vlugger met openen en sluiten.

Ik heb het nooit gemeten maar denk dat een volledige cyclus geen 20 seconden duurt.

Zoneklep Y-VC8015 open en dicht is ook seconden werk, dus vermoed dat je uitgaat van de verkeerde types.

Anderzijds heb je natuurlijk volkomen gelijk dat als dit langer duurt dat de ketel gegarandeerd gaat stuiteren.

 

Tip voor een vereenvoudigd schema neem ik mee.👍

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Con zei:

 

Ach, ik ben slechts een pre-pensioen techneut in hart en nieren.

en vind het nog steeds erg leuk. Maar dat had je al gezien..., toch?

 

Echt geweldig dat je deze informatie wilt delen, gewoon top👍 je hebt me super vooruit geholpen.

Als straks alles aangesloten is laat ik nog weten hoe alles werkt.

Zal de ketel ook eens loggen en de grafiek plaatsen.

 

EvoHome heb ik al sinds 2011 i.p.v. 2012 kwam ik achter en heb hier door de jaren heen veel ervaring hiermee opgedaan.

Dit geldt dus niet voor zone verwarming in zijn geheel, maar ik wil hier best mijn ervaring delen op het forum wat de valkuilen kunnen zijn van dit systeem.

Eenmaal goed werkend werkt het comfort verhogend en soms tot wel 40% besparing.( bij mij sowieso 30%)

Zal komende tijd een lijst posten met tips hierover.

8 uren geleden, Con zei:

Wat je overigens ook kunt doen is om de by-pass aan het eind

van jouw installatie te plaatsen. Zoals in het eerdere schema

over de laatste (schematisch onderste) radiator te plaatsen.

Dan stel je deze in op stand 2 a 3 globaal. Omdat dan het

drukverlies van de installatie in mindering wordt gebracht op

de opvoerhoogte van de pomp. Mogelijk is dat installatie-zijdig

wat makkelijk met monteren in plaats van alles bij je ketel.

Bij de ketel heb ik wel plaats om hem er tussen te zetten, maar bedankt nog voor de aanvulling.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Con zei:

 

Ach, ik ben slechts een pre-pensioen techneut in hart en nieren.

en vind het nog steeds erg leuk. Maar dat had je al gezien..., toch?

Je bent inderdaad erg fanatiek en ergens bekruipt mij het gevoel dat je het werk ergens best wel mist.

Het sleutelen is ook erg leuk!

Gelukkig kun je nog her en der bijklussen als je zou willen. :)

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, sat-ellite zei:

 

Imi Heimeier heeft hier een handige app voor namelijk HyTools en kun je gratis gebruiken.

Dat Honeywell heel summier is met informatie dat kan ik wel bevestigen.

Bellen hoef je hun sowieso al niet, krijg je een of andere uitzendkracht eraan en kun je je verhaal 20 keer uitleggen.

Je kunt dan nog beter de bakker bellen, ben je vlugger klaar.😂

 

De draadloze thermostaatkranen zoals de HR80 of HR92 zijn veel vlugger met openen en sluiten.

Ik heb het nooit gemeten maar denk dat een volledige cyclus geen 20 seconden duurt.

Zoneklep Y-VC8015 open en dicht is ook seconden werk, dus vermoed dat je uitgaat van de verkeerde types.

Anderzijds heb je natuurlijk volkomen gelijk dat als dit langer duurt dat de ketel gegarandeerd gaat stuiteren.

 

Tip voor een vereenvoudigd schema neem ik mee.👍

 

Oké, dan zijn de Honeywell kranen voorzien van een servomotor en die

hebben sowieso een korte looptijd. Dat is mooi.

Maar wat doet die zone-klep in jouw installatie? Wellicht voor tapwater? 

Maar je schreef eerder CW3 dus de ketel levert ook warmwater.

En inderdaad zonekleppen zijn altijd snellopers.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Con zei:

 

Oké, dan zijn de Honeywell kranen voorzien van een servomotor en die

hebben sowieso een korte looptijd. Dat is mooi.

Maar wat doet die zone-klep in jouw installatie? Wellicht voor tapwater? 

Maar je schreef eerder CW3 dus de ketel levert ook warmwater.

En inderdaad zonekleppen zijn altijd snellopers.

 

Zone-klep eens gemeten voor je en deze is in 20 seconde open en 10 seconde dicht.

Langere open tijd zal te maken hebben met eerst het contact wat de aan uit module moet maken.(dan loopt de ketel nog niet! deze springt ongeveer op de helft van de 20 seconde aan)

En nee niet voor warm water hoewel de ketel ook voor tapwater zorgt.

Zone-klep stuurt een Jaga Heater aan in mijn werkplaats, die van warm water wordt voorzien door de cv-ketel.

Deze klep wordt aangestuurd door een Honeywell thermostaat en een aan-uit relais van Honeywell die een contact levert van 230 volt voor de ventilator van de heater.

Ik weet aan-uit gecombineerd met opentherm is geen goede combinatie maar de Remeha ketel aan-uit aansturen loopt niet lekker.

Deze verwarming is daarbij zeer zelden aan, dus om hierdoor geen gebruik te maken van opentherm zou zonde zijn.

Vermogen is ook geen probleem omdat ik zowel nacht verlaging voor begane grond toepas als dag verlaging voor de eerste verdieping.

Hierdoor is de helft van maximaal cv vermogen beschikbaar voor heater om werkplaats niet onder de 7 graden te laten komen (strenge vorst)

Mocht ik meer warmte nodig hebben dan verwacht ik ook geen echte problemen omdat altijd wel mee gelift kan worden op warmtevraag uit andere zones.

 

 

 

Jaga heater.jpg

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even benieuwd naar jouw type buffervat. Waarom?

Op de site van Nibe zitten de aansluitingen aan de onder-

en bovenkant getekend. Die van jou aan de zijkanten wat

ik beter vind.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Con zei:

Ik ben even benieuwd naar jouw type buffervat. Waarom?

Op de site van Nibe zitten de aansluitingen aan de onder-

en bovenkant getekend. Die van jou aan de zijkanten wat

ik beter vind.

 

Betreft wandmodel 50 liter

DRL_Selectiekaart_Cordivari_Geisoleerde-Buffervaten_WANDVLOER_MODEL.pdf

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, das een mooie, die moet ik onthouden, dank.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Con zei:

Oh, das een mooie, die moet ik onthouden, dank.

 

Graag gedaan.

Vandaag alles opnieuw aangesloten en opwarmen gaat nu rustiger omdat de retour veel langer lager blijft.

Deze stijgt nu langzaam met de toevoer mee en temperatuur in de zones is constanter wat ik even zo vlug merk.

Thermostaat zal wel nog een paar dagen moeten aanleren aan de nieuwe situatie.

Ketel slaat bij bereiken van gevraagde kamertemperatuur met intervallen om de ca.10 minuten aan en loopt dan een paar minuten maar is dit eigenlijk niet normaal?

Bij weinig gevraagd vermogen gaan ze volgens mij allemaal van moduleren naar aan-uit.

Geen idee of er ook een soort optimaal werkpunt (ketel temperatuur) is waar die naar toe wil werken.

In ieder geval spannend hoe het zich de komende dagen ontwikkelt.

 

 

 

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, sat-ellite zei:

 

Graag gedaan.

Vandaag alles opnieuw aangesloten en opwarmen gaat nu rustiger omdat de retour veel langer lager blijft.

Deze stijgt nu langzaam met de toevoer mee en temperatuur in de zones is constanter wat ik even zo vlug merk. En zo hoort het ook :)

Thermostaat zal wel nog een paar dagen moeten aanleren aan de nieuwe situatie.

 

Ketel slaat bij bereiken van gevraagde kamertemperatuur met intervallen om de ca.10 minuten aan en loopt dan een paar minuten maar is dit eigenlijk niet normaal?

Die snap ik niet, leg eens nader of anders uit. Jouw aansturing is toch modulerend?

 

Bij weinig gevraagd vermogen gaan ze volgens mij allemaal van moduleren naar aan-uit.

Je hebt dat in de grafieken kunnen zien. De ketel blijft vanaf 240 liter (5 kW) moduleren. Je moet zorgen dat het warme water sneller de radiatoren bereikt.

 

Quote

Geen idee of er ook een soort optimaal werkpunt (ketel temperatuur) is waar die naar toe wil werken.

In ieder geval spannend hoe het zich de komende dagen ontwikkelt.

Ben uiteraard ook benieuwd maar volgens mij valt er nog meer te behalen, wellicht moeten we

het nog eens hebben over die IMI kranen. Ik wacht in ieder geval ook even jouw ervaring af.

Maar dat jouw ketel "makker" is geworden dan kon ook haast niet anders.

 

 

 

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Con zei:

 

 

 

9 uren geleden, Con zei:

Die snap ik niet, leg eens nader of anders uit. Jouw aansturing is toch modulerend?

Ja klopt aansturing is modulerend.

 

9 uren geleden, Con zei:

Je hebt dat in de grafieken kunnen zien. De ketel blijft vanaf 240 liter (5 kW) moduleren. Je moet zorgen dat het warme water sneller de radiatoren bereikt.

Vannacht opgestaan omdat de ketel om de 5 minuten aansprong. (pendelen)

Dan vraagt alleen de bovenverdieping warmte en heb een vermoeden dat de pomp te laag staat.

Gekeken naar de instellingen van de pomp en die stond op 20% t/m 80% gewijzigd naar 30% t/m 80%.

Had het idee dat het minder was maar ben in slaap gevallen.

9 uren geleden, Con zei:

Ben uiteraard ook benieuwd maar volgens mij valt er nog meer te behalen, wellicht moeten we

het nog eens hebben over die IMI kranen. Ik wacht in ieder geval ook even jouw ervaring af.

Maar dat jouw ketel "makker" is geworden dan kon ook haast niet anders.

Je neemt me de woorden uit de mond.

Ik heb een vermoeden dat er hier iets fout gaat.

Als ik de temperatuur methode doe met alle retour temperaturen van alle radiatoren naar een zo gelijk mogelijke waarde kom ik anders uit dan imi voorsteld.

Namelijk de radiatoren die verder weg zitten hebben dan meer l/h en andersom minder.

Een voorbeeld:

Badkamer radiator zit verder van de ketel en volgens imi stand 8, temperatuurmethode stand 13,5

Slaapkamer 1 zit verder weg, volgens imi stand 8, temperatuurmethode stand 15

Slaapkamer 2 zit kort bij, volgens imi stand 5.5, temperatuurmethode stand 3.8

Woonkamer radiator 1 zit verder weg, volgens imi stand 11, temperatuurmethode stand 11

Woonkamer radiator 2 zit kort bij, volgens imi stand 7, temperatuurmethode stand 2.8

 

Eerlijk gezegd is het voor mij logischer dat een radiator verder weg meer l/h moet krijgen en eentje dicht bij minder.

Zou de voorinstel methode dan toch niet werken?

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...