Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

  • Moderator
7 uren geleden, sat-ellite zei:

Eerlijk gezegd is het voor mij logischer dat een radiator verder weg meer l/h moet krijgen en eentje dicht bij minder.

Hangt dat niet af van de warmte afgifte en het gevraagde vermogen voor die radiator?

Tenzij je aanvoer temperatuur aan het einde van de lijn steeds lager wordt, t.g.v. het gebruikte leidingnet?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Moet op mijn voorgaande bericht terug komen.

Vandaag eens een paar dingen getest namelijk:

  • Minimum pomp stand afgelopen nacht met 10 % verhoogd
  • Imi eclipse kranen debiet vanmiddag gewijzigd naar temperatuur methode (verder weg bij ketel meer debiet, korter bij minder)
  • Badkamer zone op warmtevraag gezet.
  • Nu gaan uitgelezen hoe de ketel hierop reageert en de retour werd warmer (eigenlijk logisch🙂)
  • Pomp stand weer eens met 10% verhoogd en retour werd weer warmer (ook weer logisch)
  • Retour loopt op tot 50 graden en ketel wil een verschil handhaven van 25 graden op de toevoer
  • Maximum temperatuur stond in de ketel op 70 graden begrensd en hier schakelde hij dus op af.
  • Wacht vervolgens weer een paar minuten tot de toevoer overeenkomt met de retour en springt weer kort aan.
  • Van 50 tot 70 graden heeft hij in een mum van tijd bereikt in deellast. (en pendelt volgens mij hierdoor)

Ik ben er langzaamaan ook achter dat de temperatuur die de ketel meet nog lang niet de temperatuur is bij de radiatoren.

Wat heb ik nu gedaan:

  • Minimum pomp stand op 20% (lager gaat helaas niet)
  • Imi eclipse kranen weer ingesteld op het debiet wat heimeier voorstelt.
  • Ketel temperatuur ingesteld op maximum 90 graden.
  • Meteen bij het verlagen van de pomp stand en het verminderen van het debiet zag ik de retour temperatuur met 20 graden zakken (30 graden)
  • En dat is precies wat we willen toch, een zo laag mogelijke retour.

Naar mijn idee kan de ketel nu veel langer aanblijven en schakelt hij niet voortijdig af op zijn begrenzing.

90 graden zal die volgens mij ook nooit maken omdat voor deze temperatuur bereikt wordt de zones al langzaam zijn opgewarmd.

Daarbij als de retour maar onder de 58 graden blijft toch? qua condenseren

Zal het de komende tijd eens in de gaten houden.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Hangt dat niet af van de warmte afgifte en het gevraagde vermogen voor die radiator?

Tenzij je aanvoer temperatuur aan het einde van de lijn steeds lager wordt, t.g.v. het gebruikte leidingnet?

Klopt, vanmiddag eens uitgetest en mijn filosofie klopte niet.

Je was me net voor😅, was met een nieuw bericht typen bezig.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt geen bal uit hoever een radiator van de ketel staat.

Het vermogen van de radiator bepaalt de liters.

 

Het is wél zo dat een ver-gelegen radiator ivm de leidingen

meer drukverlies geeft. Dus een pomp moet voor verst

gelegen radiatoren harder werken dan een radiator om de hoek.

Maar moet altijd zijn uitgelegd op het meest slechte scenario.

Zet gewoon de pomp eens op 80 a 100% dan krijg je gelijk een

heel ander beeld.

 

Naar mijn idee moet de pomp ook hoger worden ingesteld.

Te laag wil zeggen, hij bereikt de laatste radiator niet.

De instelling van de pomp moet afgestemd zijn op het

drukverlies van een installatie, niet meer en niet minder.

Belangrijk is dat de pomp zo snel mogelijk een radiator

verwarmd. Deze intentie mis ik een beetje in jouw verhaal.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Con zei:

Belangrijk is dat de pomp zo snel mogelijk een radiator

verwarmd. Deze intentie mis ik een beetje in jouw verhaal.

Radiator wordt snel warm bij laagste pompstand, (zou zelfs nog lager mogen) alleen bleef de ketel door zijn begrenzing van 70 graden niet lang genoeg aan.

Ik ga het zoals ik eerder omschreef een paar dagen uitproberen en laat het resultaat weten.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom nog even terug op de pomp en de Eclips.

 

Eerst de pomp, ik heb deze uitgezet in een grafiek met de verschillende

percentages zoals je die kunt instellen in het bedieningspaneel van de ketel.

Je kunt zien dat bij 30% en het minimale vermogen (240 liter) de opvoerhoogte

150mBar (15 kPa) is.

image.png.d110ca6cc463c6ffca42de1f606b609a.png

 

Daar gaat vanaf 10 kPa voor de Eclips blijft 5kPa over.

 

image.png.d75f7136183c25e974fea24333d3e0b7.png

 

Dat is op zich kritisch, de vraag moet dan luiden of de pomp dat trekt.

Jouw installatie bestaat uit de volgende drukverliezen;

- leidingen en fittngen,

- appendages (lees ontluchter/vuilafscheider(s)),

- radiatorkraan,

- retourafsluiter radiator,

- radiator zelf.

Als dit alles bij elkaar opgeteld meer dan 15kPa is zal er minder water stromen door de ketel.

(en je weet wat dat betekent...)

 

Voorts levert de pomp 240 liter, er is maar 80 liter afname dus indien genoeg

pompdruk is wordt de rest over de by-pass gestort hetgeen weer resulteert

in een, via het buffervat, verhoogde ketel-retourwatertemperatuur = pendelen.

 

Tevens zou bij deze lage opvoerhoogten ook de by-pass anders (richting 1 a 2)

ingesteld moeten worden anders staat de lage opvoerhoogte van de pomp

tegen een 500 mBar ingestelde by-pass te drukken, gaat um niet worden.

 

Nu heb ik totaal geen inzicht in jouw installatie (lees hoeveel/groot radiatoren,

hoe uitgestrekt jouw installatie (lees leidingwerk) is. Dus over het drukverlies

kan ik je niets vertellen maar... zie eerdere opsomming.

 

Wel, nu de instellingen van de Eclips radiatorkranen.

Ik zou gaan om de instellingen drastisch (in verhouding) te verhogen, je wilt

immers snel jouw radiator op temperatuur. Daarmee zal de by-pass ook

minder hoeven te werken en volgt er min of meer een natuurlijk proces.

 

Denk er maar eens over na...

 

 

 

 

 

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Con zei:

Ik kom nog even terug op de pomp en de Eclips.

 

Dat is op zich kritisch, de vraag moet dan luiden of de pomp dat trekt.

Jouw installatie bestaat uit de volgende drukverliezen;

- leidingen en fittngen,

- appendages (lees ontluchter/vuilafscheider(s)),

- radiatorkraan,

- retourafsluiter radiator,

- radiator zelf.

Als dit alles bij elkaar opgeteld meer dan 15kPa is zal er minder water stromen door de ketel.

(en je weet wat dat betekent...)

 

Voorts levert de pomp 240 liter, er is maar 80 liter afname dus indien genoeg

pompdruk is wordt de rest over de by-pass gestort hetgeen weer resulteert

in een, via het buffervat, verhoogde ketel-retourwatertemperatuur = pendelen.

 

Tevens zou bij deze lage opvoerhoogten ook de by-pass anders (richting 1 a 2)

ingesteld moeten worden anders staat de lage opvoerhoogte van de pomp

tegen een 500 mBar ingestelde by-pass te drukken, gaat um niet worden.

 

Nu heb ik totaal geen inzicht in jouw installatie (lees hoeveel/groot radiatoren,

hoe uitgestrekt jouw installatie (lees leidingwerk) is. Dus over het drukverlies

kan ik je niets vertellen maar... zie eerdere opsomming.

 

Wel, nu de instellingen van de Eclips radiatorkranen.

Ik zou gaan om de instellingen drastisch (in verhouding) te verhogen, je wilt

immers snel jouw radiator op temperatuur. Daarmee zal de by-pass ook

minder hoeven te werken en volgt er min of meer een natuurlijk proces.

 

Denk er maar eens over na...

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu ben ik het spoor geloof ik bijster.😵

Als ik je goed begrijp dan moet ik gaan kijken welke eclipse kraan nu het hoogste is ingesteld en deze dan verhogen naar een maximum van 150 liter.

In mijn geval is dat 1 eclipse nu stand 11 en wordt 15

Dit zijn 40 liter meer en hiermee moet ik dan de andere radiatoren mee verhogen, correct?

Leidingen bestaan uit 2 transport leidingen van 22 en naar de radiatoren 15mm

Ketel hangt op begane grond en leiding vertrekken eerst naar de kelderplafond en gaan zo aan 2 kanten in het huis omhoog naar de zolder.

Op de zolder is geen verwarming wel een mogelijkheid tot.

Cv pomp kan ik het modulatiebereik instellen tussen de 20 en 100 % en staat nu op 20 %

20% pompt hij op als de cv géén warmte maakt! zodra de ketel warmte maakt moduleert de pomp bij steeds warmer water omhoog.

Radiator met de grootste afstand van de ketel is ca 35 meter opgeteld heen en terug

op de retour bij de ketel zit een spirotech vuilfilter 22mm en op de toevoer zit een spirotech microbellenontluchter 22mm

De bypass zou ik nu op een waarde moeten instellen van 1 of 2 als ik het goed begrijp.

 

 

Radiatoren warmte vraag en afgifte.pdf

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, sat-ellite zei:

Nu ben ik het spoor geloof ik bijster.😵

Als ik je goed begrijp dan moet ik gaan kijken welke eclipse kraan nu het hoogste is ingesteld en deze dan verhogen naar een maximum van 150 liter.

In mijn geval is dat 1 eclipse nu stand 11 en wordt 15

Dit zijn 40 liter meer en hiermee moet ik dan de andere radiatoren mee verhogen, correct? In verhouding

Leidingen bestaan uit 2 transport leidingen van 22 en naar de radiatoren 15mm

Ketel hangt op begane grond en leiding vertrekken eerst naar de kelderplafond en gaan zo aan 2 kanten in het huis omhoog naar de zolder.

Op de zolder is geen verwarming wel een mogelijkheid tot.

Cv pomp kan ik het modulatiebereik instellen tussen de 20 en 100 % en staat nu op 20 %

20% pompt hij op als de cv géén warmte maakt! zodra de ketel warmte maakt moduleert de pomp bij steeds warmer water omhoog.

Radiator met de grootste afstand van de ketel is ca 35 meter opgeteld heen en terug

op de retour bij de ketel zit een spirotech vuilfilter 22mm en op de toevoer zit een spirotech microbellenontluchter 22mm

De bypass zou ik nu op een waarde moeten instellen van 1 of 2 als ik het goed begrijp.

 

 

Radiatoren warmte vraag en afgifte.pdf 13.53 kB · 1 download

 

Nee hoor, je bent het spoor niet bijster.

Begin eerst maar eens de pomp in te stellen op 60-100%.

De Eclips daar kom ik later op terug.

Ik mis in je overzicht de heater van de werkplaats.

 

Als jij de Eclipsjes als volgt instelt dan blijft jouw installatie in balans.

image.png.9af604f3f98dbdd97aa84f040b45857e.png

 

Ik weet het, van 80 naar 110 is geen wereldwonder maar niets let jou

om deze een hogere stand mee te geven.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog ff gekeken naar het totaal vermogen, in jouw lijst (zonder heater)

is dat 15 kW, dat is ongeveer 880 liter.

 

Als je nu in het pompgrafiek kijkt wat ik heb gegenereerd dan zie je links

op de y-as bij 30% een opvoerhoogte van 100mBar (10 kPa) en dat is echt

te weinig, jouw installatie maakt meer weerstand op.

 

Nogmaals 60% is redelijk veilig (zit een beetje angst in)

Bij 60% zie je de opvoerhoogte van 180mBar. Dus stel je ook de

By-pass in op, laten we zeggen 200mBar (20 kPa).

(Mijn eerdere voorstel was gebaseerd op 100% pompdruk)

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké de eclipse kranen opnieuw ingesteld.

Pomp ingesteld op 60 - 100%

Bijpass op 2 gezet.

Heater staat niet in de lijst vanwege dat deze eigenlijk zelden aan staat maar ik heb een foto gemaakt van het typeplaatje

Met de pomp op 60% heb ik wel veel stromingsgeluid op de grote radiatoren in de woonkamer?

Heater spec.jpg

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat risico loop je (geluidsoverlast). Is het behapbaar?

Maar dit is het begin, eerst ervaren en daarna fine-tunen.

 

Een JOEKEL van een heater, groter zelfs dan de capaciteit van de ketel

maar daar gaan we ons voorlopig even geen zorgen over maken, toch...?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Con zei:

Ja, dat risico loop je (geluidsoverlast). Is het behapbaar?

Maar dit is het begin, eerst ervaren en daarna fine-tunen.

 

Een JOEKEL van een heater, groter zelfs dan de capaciteit van de ketel

maar daar gaan we ons voorlopig even geen zorgen over maken, toch...?

Op dit moment niet, misschien dat het nog minder wordt als de watertemperatuur wijzigt en de hr80's zich instellen op deze nieuwe stand.

 

Heater is voor een ruimte van ca 300m3

Vorige ketel had een vermogen van 35 KW maar had ik begrenst op 21 KW en deed dat met gemak.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He vervelende is dat ik jouw lay-out niet ken en daar bedoel ik het volgende mee.

De radiatoren dicht bij de ketel krijgen de grootste pompdruk voor hun kiezen.

Als je pompdruk moet smoren kost dat geluid. Hoe meer smoren hoe meer geluid.

Ik heb het geluidsdrukniveau wel gezien van de Eclips maar verder geen aandacht

aan geschonken. Ze noemen 25 en 30 dB(a) maar vertellen niet (dat ga ik niet uitleggen)...

IMO is de radiator op de slaapkamer qua geluid belangrijk, dat zou een referentie kunnen

worden. De woonkamer, ach er is altijd wel een "bijgeluid" die dat overstemd.

 

Eerst maar eens proberen de installatie rust te geven (lees zo min mogelijk pendelen)

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Con zei:

Ik heb het geluidsdrukniveau wel gezien van de Eclips maar verder geen aandacht

aan geschonken. Ze noemen 25 en 30 dB

Dat was één van de redenen waarom ik voor eclipsekranen gekozen had.🤪

Stromingsgeluiden zouden hiermee geëlimineerd worden volgens de verkooppraatjes.

Ik zal het eens in de gaten houden hoe de ketel nu hierop reageert en laat morgen iets weten.

Mocht de ketel trouwens echt niet willen dan houd de lucht maar eens in de gaten, zal hem dan lanceren vanuit de tuin 🚀😉

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Merk dat de ketel na de wijzigingen 10 minuten aan is en daarna een uur uit.

Volgend uur 5 minuten aan en een half uur uit.

Daarna 3 minuten aan en 10 minuten uit.

Je kunt dus stellen dat hij steeds naar hetzelfde stookgedrag gaat ongeacht de instellingen.

Om 23:00 uur de pomp terug gezet naar min 30% omdat de herrie niet uit te houden is.

Voor de grap eens gemeten en komt op 36-38 dB en dit continu!, de pomp blijft gewoon draaien ook als brand de ketel niet.

Zit dus water rond te pompen van dezelfde temperatuur zowel op de toevoer als retour.

Nu denk ik het volgende hiervan.

Ik heb het al eens eerder geschreven maar de pomp is modulerend dus hoe warmer het water hoe hoger het toerental.

Als de brander aanslaat toert de pomp op naar bv 40 of 50% enz en dit is goed want het water moet zo vlug mogelijk bij de radiator zijn.

Als de brander stopt dan moet naar mijn mening het toerental van de pomp terug gaan.(default fabriek is 30%)

Anders pompt hij het water terug naar de ketel en blijft zo nodeloos te hoog rondpompen.

 

Nu even uit een ander vaatje tappen😂

80 liter verwarmen voor alleen de badkamer radiator komt natuurlijk nooit voor (er is altijd wel een zone die ook water vraagt) al is het geen 100% (afhankelijk van de klepstand)

Buffervat zit er tussen om het systeem volume te vergroten (dus dit zou er ook bij opgeteld moeten worden).

Zou dit alles nu niet rond de 5,5 kw kunnen zitten? en hierop de bypass instellen?.

De pomp hoger te zetten is in ieder geval geen optie vanwege het lawaai, dan pendelt hij maar dat die een ons weegt.

 

21 uren geleden, Con zei:

Je kunt zien dat bij 30% en het minimale vermogen (240 liter) de opvoerhoogte

150mBar (15 kPa) is.

 

Daar gaat vanaf 10 kPa voor de Eclips blijft 5kPa over

Ik begrijp niet wat de relatie van datgene is tot de pomp?

Wat gebeurd er dan of niet bij 5 kPa?

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...