Ga naar inhoud


De horeca opende terug, wie is vandaag in NL op café geweest? Viel dit mee?


Timm1983

Aanbevolen berichten

Op 2-6-2020 om 16:15, erwinnaar zei:

Toen ik vernam dat naam adres enz. af moest geven heb ik afgehaakt om met een groepje ergens naartoe te gaan. Ik waan me liever niet in Noord Korea of erger voor een pilsje of frisje te drinken. 
Denk dat het wettelijk niet eens mag zelfs, zoals bijvoorbeeld mensen achter kassa mogen vragen naar een id bewijs. Dat schijnt ook niet wettelijk te zijn...

 

Uitbaters zijn verplicht vragen te stellen omtrent gezondheid vooraf.

En dienen dat te registreren.

 

Nu was ik vorige week in een tent met terras aan een water plas.

Wij kwamen daar aan en er werd gevraagd of wij hadden gereserveerd.

Nee dus, wij moesten onze naam daarna opgeven en konden gaan zitten.

Tja, de mazen van de wet. De bezetting was minimaal maar toch hield

ieder rekening met elkaar. Top toch?

Ik moet zeggen, ik heb genoten, even weer naar buiten aan het water en

ze kwamen ook nog met de suggestie dat er haring was. Mijn dag was compleet.

 

En uh, niets duurder dan anders.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

@erwinnaar

De reden voor registratie is, dat indien er achteraf een besmetting geconstateerd wordt, men de mogelijke contacten kan terugvinden en kan testen en indien nodig kan isoleren en behandelen.

 

Dit vergelijken met Noord Korea slaat de plank volledig mis.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

@erwinnaar

De reden voor registratie is, dat indien er achteraf een besmetting geconstateerd wordt, men de mogelijke contacten kan terugvinden en kan testen en indien nodig kan isoleren en behandelen.

 

Dit vergelijken met Noord Korea slaat de plank volledig mis.

 

Ik was er wel blij mee dat ze het vroegen want inderdaad, gaat er wat fout

dan is het wellicht traceerbaar en sneller te isoleren.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we de Duitse Corona App zouden hebben, is onze privacy al gewaarborgd. Maar neen wij Nederlanders moeten weer een eigen App ontwikkelen.

En tot het zover is moet je zomaar een wildvreemde student die daar bedient je gegevens overhandigen. Te zot voor woorden.

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2020 om 09:33, Tonskidutch zei:

Ik gebruik appelstroop en peperkoek bij het braden en half om half appelazijn en balsamico voor het marineren. (bekend tot in Israël en Denemarken)

 

Nu je over appelstroop begint... kan je me misschien uitleggen wat rinse precies is?

Op de appelstroop die ik heb staat altijd rinse appelstroop.

Ik heb wel eens gezocht en vond dat het zoiets als zuur betekent.

Maar op de pot stond ook vaak prima rinse. Dan zou dat "prima zuur" betekenen, wat op mij als ietwat flauwekullerig over komt. (MIsschien is dat ook zo, want op de pot die ik nu heb staan ontbreekt de aanduiding "prima").

Voorzover ik weet is appelstroop een echt Limburgs product, dus jij moet van rinse  vast veel verstand hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja het is geen puur Limburgs product. In Duitsland heet het Apfelkraut. Hetgeen suggereert dat het inderdaad een zure component bevat.

Maar zo is het niet. Appelstroop is extreem ingekookte en met heel veel suiker toegevoegde Goud Renet.

Heerlijk op je oude kaas broodje.

Prachtig om mee te koken en braden.

IMG_20200623_111127.jpg

 

Ik gooi niets weg zoals je ziet, heb ik de pot uit Duitsland nog staan

aangepast door Tonskidutch
afbeelding

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Tonskidutch zei:

rinse is smeerbaar, voor ik je vraag vergeet te beantwoorden

Zeer bedankt, ik heb hier weer wat geleerd wat ik echt niet wist!

 

Dat het "zuur"zou betekenen wordt hier beweerd:

https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/7857/rinse-rinse-appelstroop-merk-appel/

 

P.S.: ik denk dat jij het beter weet. Dit wordt dan ook logischer: Prima rinse = prima smeerbaar.

P.S.(2): Volgens Wikipedia heb je toch ongelijk. (MIsschien zou je het daar even aan kunnen passen???)

P.S.(3): Tamarkookt besteedt er ook aandacht aan. Ze zegt: Rinse geeft een smaak aan.

 

Als (2)  en  (3) waar zijn kan eigenlijk alleen appelstroop rinse smaken. Rinse is dan gewoon de smaak van rinse appelstroop.

Wat is dan de smaak van niet-rinse appelstroop?

Wat smaak er nog meer rinse, behalve appelstroop?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik denk niet dat ze in de Limburgse appelstroopwereld historisch veel op hadden met de engels taal...

kVraag me echt af of je het daar moet zoeken.

 

Google in het Duits levert veelvuldig verwijzing naar een haarspoeling op.

Appelazijn met water. https://www.helpster.de/rinse-mit-essig-oder-zitrone-ihr-haar-pflegen_54210

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Rinse betekent eigenlijk gestold

zo is dat dus smeerbaar "op kamertemperatuur"

niet vloeibaar

Elk potje rinse appelstroop dat je in de supermarkt koopt is gestold en niet vloeibaar

En dat werd als product voor en tijdens de 1e W.O. als Belgisch en Nederlands Limburgs product (deze regio) van de Hoogstam Appelbomen naar andere landen geëxporteerd. Vergeet niet de suikerbieten die hier overal op het land stonden.

Zoals er ook de Chutneys waren die uit VK hierheen kwamen voor afgaand aan die andere revoluties in conservering van producten.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Zunigkyk zei:

 

Nog even, de appel soort die voor industriële verwerking werd gebruikt en dus overal werd aangekweekt bij ons in het heuvellandschap was de Goud Renet. Een oude soort.

En die Goud Renet is behoorlijk zuur als je hem zo als handappel zou consumeren.

Andere soorten al lang vergeten en uitgestorven nu waren bijvoorbeeld het Ster appeltje die met rode huid en witte sterretjes op die rode huid als appelsoort een traktatie  als handappel. Goed opgeslagen waren dat juist die geschenkjes voor Sinterklaas feesten en Kerstmis.

Plukken was een bijverdienste voor elk kind zonder hoogtevrees op de ladders.

 

 

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie: "rinse" zegt niets over smaak. Het zegt iets over de viscositeit (smeerbaarheid).

 

Over de appels van vroeger.

Wij hadden de zoete kroon, of Groninger kroon. Een vrij kleine appel, zo groot als een tomaat, welke heerlijk zoet stevig en toch sappig was.

Mijn moeder sneed ze in partjes die ze droogde op de centrale verwarmingsradiatoren.

De gedroogde appeltjes werden later gebruikt voor "tutti frutti".

Dat maak je door ze in water te weken, aan de kook brengen en daar wat aardappelmeel-geroerd-in-koud-water bij te doen. Dat levert dan een lekker 'snotje' (bindmiddel) op.

Een stokje kaneel erbij en/of rozijn.

Man, dat is lekker!

 

Smaakt geweldig bij konijn, gevogelte (kip), of in een toetje.

 

 

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar wanneer ik met een dergelijk vraagstuk zit kijk ik even in de oude vertrouwde 'van Dale'.

Die zegt er onder meer het volgende over:

 

'rins, rijnsch (van de Rijn), de betekenis is dus smakend als Rijnwijn, lichtelijk zuur, syn. zuurachtig: rinse appelstroop; die appel smaakt rins; rijnse saus.'

 

Smeerbaarheid komt daar in het verhaal absoluut niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Tonskidutch said:

Andere soorten al lang vergeten en uitgestorven nu waren bijvoorbeeld het Ster appeltje die met rode huid en witte sterretjes op die rode huid als appelsoort een traktatie  als handappel. Goed opgeslagen waren dat juist die geschenkjes voor Sinterklaas feesten en Kerstmis.

 

Mijn favoriet was altijd de 'Cox Orange', maar helaas is ook die al jaren uit het straatbeeld verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...