Ga naar inhoud


Is dit nu crisis met al die luxe, of zie ik toch zaken verkeerd in?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

langs alle kanten wordt het woord "crisis" uitgesproken en "slechte tijden".

Maar is dit ook zo? even u mening, na de mijne.

Om te beginnen aan de feitelijke crisis en slechte tijden, ga ik naar mijn kindertijd.

Toen ik zo naar de lagere school ging, was er slechts 1 tv aanwezig, 1 vaste lijn, en 1 radio aanwezig.

Ik weet nog goed, toen waren we met 5 die één! tv moest delen, en de kinderprogramma's waren toen maar van 18h-19h30. op de toenmalige brt en ned1 en ned2 (3 bestond nog niet).

Dus was er afgesproken en ruzie van wie wanneer en wat bekeek. En die mocht nog niet te fel zijn, of de stekker eruit en niemand keek.

Meestal waren de ouders die beslisten welke radio zender er op stond, en hadden daar bijna geen inspraak op, en onze eigen radio gebruiken, was er niet, of als we eens iets ouder waren.

Het was dan heel normaal, dat als we eens moesten bellen, we een goede reden moesten hadden, en het gesprek mocht dan niet te lang duren, of vader zat het al door te steken, door voortdurend op zijn uurwerk te kijken.

In iets latere tijden, was er dan één computer, en toen was die gedeeld voor het ganse gezin, tot soms 4à7 gezinsleden.

Maar tegenwoordig, hebben ze in bepaalde gezinnen, iedere zijn tv, zijn laptop, en zijn er ook diverse tablet pc's aanwezig, en heeft iedereen wel een smartphone als ze amper 11 zijn, die soms niet onder de 100 € kosten.

Ik ga akkoord, dat alles veel betaalbaarder is geworden, vroeger kost een beetje een tv , een 1500€, en nu heb je voor 1/3 al een deftig toestel in huis. In feite is alles goedkoper geworden in aankoop en bepaalde zaken in verbruik ook, zoals telefoneren, internetten, enz.

Maar als je dan in tv ziet, bij het uitbrengen van een nieuwe iphone dat mensen 's nachts gaan kamperen en vlotjes tegen de 1.000€ uitgeeft voor een telefoon (iphone), dan heb ik soms wel eens de vraag: "leven we in crisis of slechte tijden" of zijn we teveel gewend en verwend, waardoor we steigeren als ze ons dit zullen ontnemen?

In bepaalde gevallen, zijn bepaalde toestellen nodig, door de evolutie van de maatschappij. Vroeger kon je weg met een simpel rekenmachine in school terwijl dit nu een heuse tablet of laptop is.

Ik heb er totaal geen probleem mee, en zal beslist niet zeggen of de kinder/jeugd tijd nu beter of slechter is. Maar ik vraag me af, of een kind die ganse dagen voor de pc zit even gezond en fit is, of wij die als boerenzoons buiten aan het ravotten waren en soms maar anderhalf uur tv kon zien.

Maar ja, ik wijk een beetje af van de titel. 

Maar ik vraag me af, als we al die luxe niet meer zullen/zouden kunnen betalen, hoe ze die tijd dan zullen noemen?

Of kunnen we dan echt spreken van "crisis en slechte tijden", als we ons geen gsm,internet, (abonnee) tv en dergelijke kunnen permitteren en betalen??? :confused:  :confused:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

dan zie je het toch verkeerd...........we leven wel degelijk in de crisis....

met dankzij aan Brussel en Rutte....nu kunnen we weer 642 miljoen ophoesten voor Brussel en 20 miljoen wordt weggeven aan Ebola hulp actie....

terwijl bejaarden centrum worden gesloten en asielcentrum opgebouwd......

Gigablue UHD x Gigablue X3 x Wavefield T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag,

 

Kunnen ze / we het ons wel veroorloven al die "luxe"?

Menigeen sluit een duur tel abonnement af om "gratis" of met een kleine bijbetaling het nieuwste teltoestel te kunnen showen naar de buitenwereld.

Het schijnt tegenwoordig een soort statussymbool te zijn een mooi glimmend en vooral duur toestel.

Je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken maar geloof mij maar er is meer ellende als wat ze showen.

En kun jij je geen iPhone 6 veroorloven?Geen probleem gewoon ff je energie oversluiten en je kunt kiezen tussen de diverse modellen(en een kleine bijbetaling)

 

Mooi voorbeeld een oude buurman van me reed een mooie Audi A6 (welles waar van de zaak)ging gemiddeld 3x per jaar op vakantie in de winterperiode reed die maanden rond met een skikoffer op dak van kijk eens ik ga wintersporten maar uiteindelijk stond dezelfde man iedere week met zijn dikke audi bij de voedselbank zijn tas in te laden..zijn huis moest verkocht worden want meneer had al ik weet niet hoelang zijn hypotheek betaald...uiteindelijk verloor die ook zijn baan en moest zijn auto inleveren..nu uiteindelijk is die schijnbaar weer met beide benen terug gekeerd op de aarde en trekt die van de Soos rijdt op een 2e hands Gazelle fiets en gebruikt een telefoon van de Aldi en gaat nu niet meer op vakantie hij zegt nu dat die dit eerder had moeten meemaken om echt geluk te kunnen ervaren..

 

Ik zeg leef en laat leven we doen al gek genoeg..

 

Gr.DeBuurvrouw

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, doordat iedereen, het gezin samen moest tv kijken, samen ondernemen van activiteiten werd er wel een overleg en gun structuur aangebracht. Tegenovergestelde zien we nu.

 

Dus menselijke interactie was er meer en ik denk ook beter voor de mens. Dus socialer. Luxe en crisis? Ik denk van niet, ik denk dat mensen leegtes opvullen met luxe. Maar luxe is zeer vergankelijk want luxe is niet houdbaar, het wordt telkens weer vernieuwd, verbeterd. Als je iets nieuw koopt is het na een aantal weken weer gewoon. Gewenning. Dat gevoel kan gevaarlijk zijn want als je telkens maar weer meer nodig hebt, nieuw, anders, beter enz. loop je vol in je hoofd en leeg in je beurs. 

 

'Het begeren van de zaak, is het einde van het vermaak'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ach,

 

'Het begeren van de zaak, is het einde van het vermaak'. 

 

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaeck.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Parasol was net iets sneller.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben beginnen werken in 1974: net toen hadden we de eerste oliecrisis aangesmeerd gekregen, en bijgevolg moest er bespaard worden...

Gans mijn loopbaan ben ik verder geconfronteerd geweest met crisissen die telkens een effect hadden op mijn loon, of bonus, of winstdeling of hoe je het ook maar noemen wil. 

Na 40 jaar kan ik dus terugblikken en kom ik tot deze conclusie:

In de tijd van mijn (groot-)ouders was het de godsdienst die de mensen de schrik aanjoeg om toch maar braaf en onderdanig te zijn.

Nu zijn het de zogenaamde  gerenommeerde economen die voor orakel spelen om de massa onder de knoet te houden. Want angst maakt mensen onderdanig, zodat ze zelfs gaan stemmen op partijen die niet voor hun belangen opkomen.

En voor de politici geldt steeds: 't is de schuld van Brussel.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de biertjes door lig ik deze draad even te lezen onder de zon....lekker warm....

Maar om dit nou luxe te noemen vind ik wat overdreven.

 

Ik heb het pas over een crisis als mijn natje en droogje niet snel gebracht wordt.

 

:D :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de biertjes door lig ik deze draad even te lezen onder de zon....lekker warm....

Maar om dit nou luxe te noemen vind ik wat overdreven.

 

Ik heb het pas over een crisis als mijn natje en droogje niet snel gebracht wordt.

 

:D :D :D

 

Kapitalistisch tuig ... :P

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat vandaag heel veel en het merendeel daarvan is overbodige luxe.

Het showen van al die luxe is “ haantjes gedrag ” en daar spelen de reclame jongens flink op in, dagelijks zijn er instap of aankoop acties.

De meesten, vooral jongeren trappen daarin omdat het zo verleidelijk is.

Iedereen wil nu de nieuwste iphone, daarbij hoort een peperduur abonnement, want ze moet kunnen pochen.

Thuis staat de grootse flatscreen, met bijbehorend geluidset, en uiteraard een abonnement voor film en sport kanalen.

Ze rijden met een gloednieuwe wagen, kopen merkkledij, en gaan geregeld op reis en op stap.

 

Dat gaat goed voor een jaar of 2, dan komt de ontnuchtering.

Men kan maar uitgeven wat men verdient, stilaan vallen er brieven van incasso bureaus in de bus.

Er is een berg schulden opgebouwd, aangezien alles op krediet was gekocht.

Niemand stelde ooit vragen rond de financiële toestand van de klant, het is nu zelfs de normaalste zaak dat er krediet wordt verleend.

Het is maar als het fout gaat dat de rekeningen als een raket de hoogte invliegen, door extra aangerekende kosten.

Hierdoor komen de meesten flink in de shit te zitten, waardoor ze soms hun huishuur, elektriciteit,  verwarming niet meer kunnen betalen.

Dat doet mij altijd denken aan de parabel van de krekel en de mier, wij hebben vandaag een modernere versie.

 Er is helemaal geen luxe probleem, er is een krediet probleem.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

we leven wel degelijk in de crisis....

met dankzij aan Brussel en Rutte....nu kunnen we weer 642 miljoen ophoesten voor Brussel en 20 miljoen wordt weggeven aan Ebola hulp actie....

 

Dat zie je toch verkeerd. Iemand die veel belasting moet betalen, moet er ook naar hebben verdiend.

 

(Even los van de kwestie van de 642 miljoen, daar kan ik geen oordeel over geven.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er is helemaal geen luxe probleem, er is een krediet probleem.

Dan leg je de bal dus neer bij de kredietverschaffer. Maar het probleem ligt uiteindelijk bij de kredietnemer, niet de kredietgever. Gewoon de tering naar de nering zetten.

(Zoals ons vroeger ook altijd is geleerd. )

Niet eerst kopen en daarna (duur) sparen, maar andersom. ;)

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...