Ga naar inhoud


Griekenland crisis


Frans B

Aanbevolen berichten

Zit net ff journaal op rtl4 te kijken. Wat een verkeerde informatie wordt er doorgegeven.

Bijv: in Letland hebben de ambtenaren 25% ingeleverd, ik ben hier (griekenland) ook ambtenaar, heb dus 50% ingeleverd!(en niet van een dik salaris) Tevens wordt op dit moment van alle gemeenten de reservekas leeggeplunderd. Van alle instanties dus ook. Deze informatie wordt dus niet op tv vermeld en lijkt het of alleen de staat nog meer gaat inleveren.... Het komt dus van de burger. Er zijn ook heel veel echte belastingontduikers, maar die vallen, zoals altijd, overal buiten. En nog steeds : 300 parlementariers, met een zeer luxe audi van de zaak, + chauffeur.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt er tot nu toe op dat nog steeds weinig Grieken inzien dat de noodzaak tot ingrijpende hervormingen elke dag nijpender wordt om überhaupt nog hun eigen nieuwe generatie(s) een toekomst te kunnen bieden. Heb de indruk dat maar weinig Grieken verstand hebben van economie, laat staan dat ze verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen nazaten.

 

Maar ja, ze kregen ook steeds weer nieuwe leningen en werden geloofd op hun blauwe ogen.

 

Steeds maar over de schutting gooien van de schuldvraag. Geen Europeaan die hen nog serieus neemt. Eerder spuugzat van hun drogredenen en "lijstjes". 

De huidige Griekse regering heeft in recordtijd alle geloofwaardigheid verloren. Nog sneller dan welke Griekse regering ook.

 

Een land bezeten door inertie. Vraag me af wat de Griekse politici de hele dag doen behalve jeremiëren en alle eigen financiële reserves leegplunderen zonder een slag werk te verrichten om te zorgen dat er weer geld in het laatje komt. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, weinig grieken. Als jullie hier eens zouden komen kijken, bij de bevolking zelf, dan schrikken jullie. Mensen die uit vuilcontainers eten enzo. En heel veel zelfmoorden, iedere dag meerdere. Het beeld wat er wordt gegeven is echt heel erg vervormd. En alles heel erg duur.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans B, ik geloof je meteen.

Tegelijkertijd is deze "regering" wel door een Griekse meerderheid gekozen.

Maar het lijkt erop, dat ook deze keer de bevolking weer zaken zijn voorgespiegeld die alleen in Dromenland bestaan. Grote monden vullen geen gaatjes. 

Tot mijn grote verbazing wordt er ook door deze regering niet veel gedaan tegen corruptie en belastingontduiking. 

Als ze dat wel zouden doen, zou de EU wellicht meer overtuigd zijn van de goede bedoelingen van deze regering.

Maar er gebeurt wederom niets. Kladpapiertjes met stoere voornemens, en vervolgens doodse stilte.

 

En zo wordt de Griekse jeugd een toekomst ontnomen door o.a. graaiende machthebbers en senioren die deels hun supervermogens in het buitenland hebben gestald.

En de gewone Griek met een paar spaarcenten weet niet meer hoe hij zijn leven overeind moet houden.Berooid, bekocht en bestolen. En wellicht werkloos.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07: Jouw redenering is sluitend. Wel moeten wij ons realiseren dat er wellicht geen politieke alternatieven met meer common sense aanwezig waren. Dat is niet meer dan een vermoeden, wellicht dat Frans B een inkijkje kan geven in het politieke speelveld?

 

Vanuit de EU gezien zijn de gekozen politici evenwel de enige spelers met wie je zaken kan doen, en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zij er richting bevolking minder makkelijk mee wegkomen. Maar ben benieuwd naar de informatie van Frans.

 

Laat dit toch in ieder geval een les zijn voor ons, met name de rechts populistische hoek wordt meer en meer bemensd door personen die maar een deel van het verhaal vertellen. Na de entree van Bram Moskovitch ontbreekt alleen nog Pipo de Clown in het gezelschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ebhoorn, de democratie zit in de gevarenzone, doordat de wens van bepaalde personen of partijen aan de macht te komen of te blijven gesteld wordt boven het ideaal het volk te dienen en in harmonie te laten genieten van het leven ondanks allerlei onderlinge verschillen. Kortom: een respectvol bestaan.

 

Ik vrees dat ook de huidige Griekse regering niet echt veel meer in haar mars heeft dan kwinkslagen en blaaskakerij. En vooral ten doel heeft de schuld bij een ander ter zoeken.

Deze zeer zorgelijke ontwikkeling zie je momenteel ook versneld bij andere landen. Met als uiterste consequentie: een bewapeningswedloop, destabilisatie en oorlog.

De oude generatie leeft helaas bijna niet meer om ons tegen deze tendensen te waarschuwen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Grieken (hun regering) is er nog steeds niet in geslaagd om hun aandeel in de Europese Unie in eigen land te implementeren. Lid zijn van de EU schept nationale verplichtingen. Ik kan op zich die weerstand heel goed begrijpen. Immers: ook in NL hebben wij vaak grote moeite met sommige EU regels die heel on-nederlands aanvoelen, niet bij onze cultuur aansluiten. Een heel sterk voorbeeld: onze koffieshops (het gedogen ervan) was tot ca 10 jaar geleden nooit een probleem binnen NL. Maar binnen de EU heeft (naar ik meen vooral Frankrijk) geëist dat wij de semi-legale praktijk zouden uitbannen. Het had van de NL's niet gehoeven, tolerant als we zijn. Ondertussen is het een enorme 'criminele' bende geworden waar de regenten geen raad mee weten: zij moeten bestrijden, terwijl het volk het spul en de partydrugs gewoon wil.

Een paar jaar terug op vakantie in Zweden ontmoette ik iemand die in de bossen vee hield. Er lopen daar wolven en beren. Men is (was) daar gewend die beesten af te schieten als hun vee bedreigd werd. Hij werd achtervolgd door jachtopzieners die hem ervan verdachten een wolf neergelegd te hebben.
Waar de man uitzinnig woest om was ging over het feit dat op het doden van een wolf 6 jaar gevangenisstraf stond, terwijl dat voor het doden van een mens slechts 2 jaar is. Deze regel kwam vanuit de EU. Leef ik mij in, dan snap ik dat deze Zweed moeite had met de EU.

Volgens mij is Griekenland intern heel easy going. Belastingontduiken is diep ingeworteld. Iedere aankoop is naar keuze al of niet met bon, en je zegt maar wat je er wel/niet er op wilt hebben. Dit soort gefoezel kon in NL 30 jaar geleden ook. Als je kijkt hoe efficient onze financiele adminstratie door NL belastingdienst wordt in de gaten gehouden, dan lopen ze in Griekenland een halve eeuw achter.
De Grieken zijn in het verleden verslaafd geraakt aan een staatsapparaat wat voor elke burger zorgde. Pensioen op je 55e bijvoorbeeld. Dat kon in NL ook, alleen is dat 25 jaar geleden.

Dat de Grieken zich met hand en tand verzetten tegen het opgeven van oude 'rechten' is best begrijpelijk: wij in NL  hebben er ook moeite mee.
Maar als je gekozen hebt in Europa (EU) te zitten zul je je aan het collectief ondergeschikt moeten maken.

Of ik als NL nog wel zo graag ondergeschikt wil zijn aan het EU collectief is een steeds knagender vraag. Ik heb absoluut genoten van de open grenzen, maar dat is dan ook zowat het enige. Ik mis steeds meer de ruimte voor het NL eigene. Heel NL wordt gedicteerd door EU-subsidies (energie, landbouw, onderzoeksgeld), er zijn nauwelijks nog zuiver NL initiatieven. Wat dat betreft snap ik heel goed de Griekse weerstand... en ik denk dat zij voor meer Europeanen spreken. Hoe het daar uit pakt gaat ook ons aan. En dan bedoel ik niet onze centen. Het gaat er om de vraag wie er werkelijk regeert binnen onze grenzen.
 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Het klinkt allemaal logisch, maar vaak is de emotie van een volk, en het gevoel verschillend van logica. Ik ben dus benieuwd naar de input van Frans B - die daar woont en werkt.

 

Je hebt gelijk dat iedere regering geconfronteerd wordt met grote krachten. Je moet moord niet uitsluiten als je tegen de belangen van de gevestigde orde in gaat: Erg grote krachten. Wij onderschatten dat. Blijft staan dat de regeringen - waarvan ik mag aannemen dat zij deze krachten kennen - wel afspraken hebben gemaakt. Daar mag je een land aan houden.

 

Ik vind Europa wel meevallen, we moeten ons niet laten meeslepen in het schuilgedrag van de politici (voorbeeld: "De EU bepaalt zelfs het vermogen van de stofzuigers" - de fabrikanten: "Eindelijk weten we waaraan we toe zijn en zijn we van verschillende standaards af"). We hebben eerlijk gezegd veel meer last van de nationale politiek. 

 

We moeten ook niet vergeten dat we als land geen enkele onderhandelingskracht hebben tegenover VS, China, India of Rusland. Het is niet voor niets dat de Scandinavische landen en Zwitserland dicht tegen de EU aanschurken: alleen zijn ze kansloos.

 

Frans, laat wat van je horen: jij kan ons een inkijk(je) bieden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Frans B,

 

Ik denk dat wij helemaal niet zo slecht geïnformeerd zijn. WIJ weten dat er zowat in alle landen gesnoeid is.

Maar wellicht bedoel je dat de Grieken slecht geïnformeerd zijn, dat alleen zij het slachtoffer zijn?

Ook hier hebben de mensen moeten inleveren. Ikzelf leef van mijn spaarpot (geen VUT, wat is dat?), maar vlak nadat ik die 'keuze' (noodgedwongen) had gemaakt schoof onze regering de pensioenleeftijd 2 jaar op. Dat hakt er in! Bovendien verhoogden ze de zorgkosten.

Vroeger had je altijd ergens inkomen van, hetzij werk, anders WW, en anders bijstand. Dat is voor de meesten (vooral jongeren) niet meer weggelegd, en dat terwijl vaste banen haast niet meer bestaan. Het Sociaal stelsel is hier behoorlijk uitgehold tot het schrijnend noodzakelijke. De arme (bijstands-)uitkeringtrekkers worden door een soort Gestapo geschaduwd, elke uitgegeven cent  moet verantwoord worden, en ze krijgen absurde verplichtingen opglegd. Huizen gaan niet naar werkloze jongeren, maar wel naar asielzoekers. Onze zorgkosten hakken er in met flinke onverzekerde bedragen bij de minst draagkrachtigen.

In Spanje is zowat de helft van de jeugd werkloos, en in NL is het weinig beter voor de jeugd of 45+'ers. Ook hier sluiten winkels bij bosjes en is 1/3 van de kantoorruimte overbodig.

 

Maar ik ben, net als ebhoorn, buitengewoon geïnteresseerd in een inkijkje in het Griekse leven onder de huidige omstandigheden. Wat willen zij dat er IN Griekenland verandert? Ik vrees: niets, behalve dan dat het geldtekort opgelost wordt. Vertel, vertel!

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zunigkyk, het beeld dat je hierboven van Nederland, is toch wel vertekend. 

Veel pensionado's hebben pensioenen die ze maandelijks niet eens op krijgen. Als je ouder wordt, ben je toch door de bank genomen minder nodig dan wanneer je een gezin hebt met opgroeiende kinderen die een opleiding moeten volgen en wat nog meer. Ik denk dat ons de pensioenbehoeftes in het verleden nogal zijn aangepraat, deels uit onwetendheid van politici en pensioenfondsen, deels uit gewin. Lubbers heeft ooit al eens een graai in de pensioenkas gedaan om staatstekorten aan te vullen.

De oude Drees heeft de AOW nooit bedoeld als een basisinkomen, maar slechts als een vangnet. En in een tijd dat het gemiddelde levensverwachting rond de 75 was, niet rond de 85 zoals nu.

En dat de uitgaven van onze belastingcenten worden gecontroleerd, vind ik logisch. Thuis houden we ook een huishoudboekje bij. En op is op.

 

Het probleem van Griekenland is, dat er een cultuuromslag nodig is om aan een in die cultuur diepgewortelde corruptie, fraude en gegraai een eind te maken.

De gewone Griek was altijd al de klos. Daarom wil die een eind aan die cultuur en koos hij - zo dacht  hij - een regering met een frisse aanpak.

En wat heeft hij voorgeschoteld gekregen? Partijen die het onmogelijke beloofden (Wat de Griek graag wilde horen, tegen beter weten in, denk ik.)

En nu een regering die de Griekse graaiers en boeven helemaal niet aanpakt (Zoals beloofd), maar steeds zondebokken buiten Griekenland zoekt bij wie ze de rekeningen kunnen neerleggen. Natuurlijk worden de schuldeisers  (240 miljard Euro!) als de grootste boeven afgeschilderd, terwijl de Griekse bodemloze putten gewoon doorgaan met graaien. Niks hervormingen. Onbereikbare sprookjes vol Ezeltjes-Strek-Je! 

De huidige Griekse regering voert m.i. een toneelstuk op. Ik zou wel eens willen weten welk actieprogramma zij uitvoeren om Griekenland er weer bovenop te helpen. Maar hun strategie lijkt eerder drogredenen te verzinnen om geleend geld niet terug te hoeven betalen en verder op de oude voet door te gaan.

 

Geheel conform een oud Nederlands gezegde:

"Men dronk een glas, men deed een plas, en liet de zaak zoals die was."

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Griekenland zit gewoon met de ervenis van vorige machthebbers.Dan moeten ze blij zijn dat er andere landen geld willen pompen in een nu nog bodemloze put.

Het is heel vervelend voor de griekse burgers maar ze moeten nu een inhaalslag maken.De pijn van het bezuinigen hebben de meeste eurolanden over een langere termijn uit kunnen smeren.Griekenland heeft al de tijd dat ze nu bij de EU zitten zich er nooit om bekommert dat dit wel eens fout kon gaan,het geld werd toch wel gestort door de overige landen.

  • Like 1

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze criss hebben ze aan zich zelf te danken,oa door het onder valse begrotings gegevens te leveren tijdens het aanvragen van het EU lidmaatschap,om er zo oneigenlijk gebruik van te kunnen maken,

Er is van begin af aan niet geluisterd naar de kritiek van div mensen oa uit Duitsland die er verstand van zaken hadden,alles werd onder het tapijt geveegd,en nu valt men er over...

Griekenland had al veel eerder de EU moeten verlaten dat had de belasting betalers van  de andere EU landen een hoop geld gespaard.nu is het volledig uit de hand gelopen,die 162Miljard € kunnen ze nooit meer terug betalen,daarvoor is het land veel te klein,en de export te gering.,men had ze nooit tot de EU moeten toelaten.

Nu zit men met  de gebakken peren,en een oud spreekwoord zegt:wie zijn billen heeft gebrand moet op de blaren zitten,en dat doet pijn. :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...