Ga naar inhoud


Radiozenders naar 128 kbps


Amazor

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ach ik denk dat CanalDigitaal met z'n tijd mee gaat. Ze zullen denken dat als de gebruikte bitsnelheid voor DAB doorgaans 128 kb/s is, waarom zullen we dan het braafste jongetje van de klas zijn en een hogere bitrate gebruiken.

 

Wanneer ze dan ook het bijbehorende compressie systeem gebruiken, 128 kB is niet gelijk 128 kB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wanneer ze dan ook het bijbehorende compressie systeem gebruiken, 128 kB is niet gelijk 128 kB.

Tja, als ze dat al dan doen. geen informatie verder over te lezen op de site van canal digitaal. dus dat betekend zeer waarschijnlijk dat er geen compressie ingevoerd is, maar slechts een botte bezuinigingsmaatregel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dab+ maakt gebruik van MPEG-4 AAC, de radio zenders op de satelliet van MPEG-2.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan mij nog herinneren dat men de Concertzender van 192 naar 224 kHz opwaardeerde omdat dat toch echt de geluidskwaliteit ten goede kwam.

Die is dus nu terug van 224 naar 192 kHz.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch, een goed gecomprimeerde 128Kb moet toch prima zonder irritatie te beluisteren zijn.

Als er artefacten inzitten is dat echt te wijten aan de gekozen compressie methode.

 

128 kbps zonder de gebruikte compressie erbij te vermelden zegt niets hé. Algemeen wordt nog altijd MP2 (MPEG-1 Audio Layer II) gebruikt bij DVB-broadcasting, wat dus minder efficiënt is als een MP3 aan dezelfde bitrate. Als je 128 kbps AAC+ zou horen zou niemand nog klagen. Ik weet dat mijn HD-ontvanger uit 2008 AAC(v1) ondersteunt, maar ik weet niet zeker of dit gangbaar is bij alle HD-receivers ondertussen. In AAC uitzenden zou het geluid al iets beter kunnen maken, willen ze echt op 128 kbps blijven.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem zaterdagavond ontdekt en heb al snel gezien dat het probleem veroorzaakt wordt door te lage bitrates. (128 kbps mp2). Het betreft (minimaal) de stations NPO 1-5, Sky, Veronica, Slam, radio 538.

 

Ik heb direct een klacht ingediend bij CD, omdat ik daar mijn satelliet product afneem. Jammer genoeg ontving ik maandag daarvan een professioneel geformuleerde afscheping. Het zou aan mijn bekabeling liggen aldus CD en op 3 november zou een "wijziging op de transponder van de satelliet plaats" vinden, waarbij werd geschreven "om meer ruimte te creeeren om het signaal beter in betere kwaliteit uit te zenden".

Ik heb ze gepoogd uit te leggen dat oorzaak bekabeling niet mogelijk is, en in hun nieuwsbericht over de transponder wijziging staat niets over deze radio kanalen vermeld. Daar wacht ik nu nog op antwoord op.

Het probleem op zich bestaat op dit moment van schrijven nog steeds.

 

Ik werk in de (radio)broadcast markt, daar werd veel (en nu nog steeds op kleine schaal) MPEG 1 Layer II gebruikt. Daar is ook algemeen bekend dat 128 kbps echt niet door de beugel kan. Dat is geen geheim en ook geen rocket science. Het klinkt gewoon niet goed, dat kan je in 2 seconden luisteren vaststellen. Des te meer vind ik daarom dat CD een flater slaat met deze onaangekondigde aanpassing en ik vraag me af of de genoemde radio stations hier 'gelukkig' van worden.

Vanaf 192 kbps is het een beetje acceptabel voor gewone gebruikers. Maar 256 kbps is toch echt aanbevolen.

Ik hoop dat CD deze klachten serieus neemt, want als dit de definitie van digitale kwaliteit van CD anno 2015/2016 is, dan denk ik dat ze binnenkort een paar klanten kwijtraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee als individuele luisteraars eens bij hun favoriete zender aan de bel trekken over dit probleem?

Ik zal mij de komende dagen buigen over een mailtje aan NPO 4.

 

NPO 6 is overigens (nog?) niet getroffen door de lage bitrate.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat CanalDigitaal (al dan niet onder druk) teruggekomen is op de beslissing om de bitrates te verlagen.

 

Ieder radiostation heeft nu terug 192 kbps m.u.v. NPO Radio 1(!) en 4 die 256 kbps hebben.

NPO Radio 6 is momenteel nog het enige slachtoffer. Deze was van 256 kbps naar 192 kbps gezakt en dit is zo gebleven.

 

De Belgische stations zouden ook eens terug naar 192/256 kbps mogen om een beetje acceptabel te klinken, zeker na al die wijzigingen aan alle transponders ondertussen zou 1 Mbps extra voor radio geen overbodige luxe zijn. Voor de ontvangst van deze zenders moet immers ook betaald worden.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat niemand dit opgemerkt heeft ofwel luistert niemand meer via deze weg naar de radio, maar bij het zappen op de kabel bij Telenet afgelopen nacht merkte ik op dat de radiozenders van de NPO echt erbarmelijk klonken, in vergelijking met de rest van hun aanbod. Ook op de FM-kabel was dit geluid even slecht.

 

M'n vermoeden dat dit wel eens bij CanalDigitaal kon liggen (nadat M7 de Belgen dit ook al met TV Vlaanderen gelapt heeft) is zonet bevestigd door es door hun radioaanbod te zappen. Ik kon m'n oren niet geloven. Alles die op 192 kbps stond is naar 128 kbps gegaan, en enkele zenders (Radio 4 en 6) die oorspronkelijk op 256 kbps stonden zijn naar 192 kbps gezakt.

 

Ik weet niet hoe dit bij jullie zit, maar zelfs bij spraak valt dit op. Kunnen ze net zo goed in mono gaan uitzenden...

 

Niet dat ik dagelijks naar de NPO luister als Belg, maar het lijkt me geen slecht idee om de NPO hierover eens aan te spreken, gezien dit ook gevolgen heeft voor Vlaanderen, doordat Telenet deze bagger als bron gebruikt.

 

Hmm, deze bagger als bron voor de kabel, dat zou ik vreemd vinden.

Dat zou willen zeggen als Canal Digitaal eens uit de lucht is, dat je dan ook geen NPO radio meer hebt bij Telenet, of als ze weer eens prutsen met hun codering bijv.

Ik zeg niet dat ze het misschien niet via satelliet binnenkrijgen, maar dat lijkt mij dan wel een private stream te zijn, ene die op een bepaalde frequentie gezet wordt, en die dan enkel door de provider bereikbaar is.

Dat daar dan ook de bitrate achteruitgegaan is, lijkt mij dan erop te wijzen dat de bron in mindere kwaliteit uitzendt tegenwoordig.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, deze bagger als bron voor de kabel, dat zou ik vreemd vinden.

Akkoord, zowel jij als ik kunnen dat niet zwart op wit bewijzen, maar het zou dan wel allemaal een beetje teveel toeval zijn. Ik hoor slechte klank op de Telenet-kabel, en ik zie dat op satelliet de bitrate verlaagd is van het gehele radio-aanbod. Dan spreken we niet over de NPO alleen, maar ook over vele commerciële radiostations (Sky Radio, 538, Radio 10, 100%NL, Arrow, Classic FM, enz.).

Zouden een beetje teveel zenders zijn waarvan plots het bronsignaal slechter is, vind je niet? Ik merk gisteren terug verbetering op de kabel bij Telenet, en hupla, alles terug op 192 kbps bij CanalDigitaal.

 

Ik denk dat je terugdenkt aan de tijd dat Radio Contact op satelliet zat als feed voor hun vele lokale stations, maar de NPO heeft weinig redenen om een privaat satellietsignaal te hebben anno 2015, waar alles via glasvezel aangeleverd kan worden.

Ik kan nu niet in 1-2-3 bewijzen voorleggen, maar ook in Nederland wordt/werd vaak het satellietsignaal van CanalDigitaal als back-up voorzien bij kabelexploitanten, mocht hun eigen verbinding met de zenders (in veel hogere kwaliteit) eruit liggen.

 

De NPO-radio heeft geen zo'n hoge prioriteit op de Belgische kabel, dus als CanalDigitaal er eens uit ligt, gaat België echt niet op zijn kop staan. ;)

Ondertussen worden er al jaren geen etherzenders meer op de kabel gezet bij Telenet (analoog). Geen last van tropo, maar persoonlijk vind ik dat het enige voordeel. RDS gegevens zijn verloren en vervangen door eigen 'getypsel', zeer wisselend geluidsvolume tussen zenders, en 192 kbps MP2 is beluisterbaar, maar is zeker geen audiofiele geluidskwaliteit.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ze toch bezig zjn om alles terug naar 192 kbps te zetten, waarom worden onze Vlaamse zenders (op uitzondering van Klara & Nostalgie) nog steeds op 128 kbps aangeboden?

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...