Ga naar inhoud


LED lampen


boudeman

Aanbevolen berichten

Beste Sverige

 

Gewone spaarlampen op basis van een gevouwen tl-buis hebben het nadeel dat het enige tijd duurt voordat deze zijn normale lichtsterkte geeft. In die tussentijd verandert de kleurtemperatuur flink maar ook als deze op temperatuur is, is de lichtkleur beduidend minder dan van een gloeilamp. Dit kun je het beste zien als je twee dezelfde armaturen naast elkaar hebt, één met een gloeilamp en één met een spaarlamp.

Het tweede nadeel is dat gewone spaarlampen niet te dimmen zijn.

Bij ledlampen kun je kiezen tussen lampen die niet en wel te dimmen zijn.

Bovendien zul je bij spotlampen moeilijk een spaarlamp kunnen gebruiken, met led gaat dat prima.

 

 

Nog maar eens een keer ontzenuwen dat je spaarlampen niet zou kunnen dimmen.

Je hebt hier diverse uitvoeringen in.

 

post-36489-0-83175800-1455857649.jpg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even off-topic:

Hou de onderkant van die zoutlamp in de gaten, Sverige. Die is vaak van ijzer. En zout trekt vocht aan, dussss....

Je kunt hem op een plastic plaatje zetten o.i.d. want een roestvlek op een dure kast zou jammer zijn.

Dat heb ik al gezien, minplus...  gelukkig was er geen schade doordat de voet van de lamp van hout was... maar er zat wat van dat wit spul rond de voet, en hij staat nu al een paar jaar op een onderzettertje, van plastic.

 

toch bedankt voor de tip! :)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con

Het voorbeeld van een dimmer dat jij geeft is niet een die je in de woonvertrekken van je huis hebt zitten maar er bestaan wel dimmers voor spaarlampen die je wel i.p.v. een wandschakelaar kunt monteren. Die zijn instelbaar voor het lamptype wat je gebruikt maar wat als je gloeilampen, halogeenlampen, spaarlampen en ledlampen door elkaar gebruikt? Volgens mij gaat dan niet lukken. Bovendien betaal je de hoofdprijs voor zo'n dimmer van tegen de €100,-. Weg besparing.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, bij een gloeilamp konden maar 2 dingen stuk, de gloeidraad en/of het glas en daarna ook de gloeidraad.

 

De led-lamp heeft veel meer componenten en daarmee varianten op wat er stuk kan.

Kheb nu als hobby om te onderzoeken wat er stuk is aan een led-lamp. Ze liggen regelmatig al in de lampen-afval bak bij de bouwmarkt ed.

 

Wel jammer dat vele exemplaren moeizaam en maar eenmalig te openen zijn.

Het defect is inderdaad vaak heel simpel; > 50 % van de gevallen inderdaad 1 led met zwart stipje, oftewel doorgebrand.

 

Ook al meerdere exemplaren met slecht knel-contact naar de fitting van de bedrading van fitting naar het printje met electronica; maw eigenlijk niets stuk, maar "te goedkoop" samengesteld.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con

 

Het voorbeeld van een dimmer dat jij geeft is niet een die je in de woonvertrekken van je huis hebt zitten maar er bestaan wel dimmers voor spaarlampen die je wel i.p.v. een wandschakelaar kunt monteren. Die zijn instelbaar voor het lamptype wat je gebruikt maar wat als je gloeilampen, halogeenlampen, spaarlampen en ledlampen door elkaar gebruikt? Volgens mij gaat dan niet lukken. Bovendien betaal je de hoofdprijs voor zo'n dimmer van tegen de €100,-. Weg besparing.

 

Ik schreef niet voor niets; "je hebt er diverse uitvoeringen in"

 

Eltako heeft ook inbouwmodules met passende schakelaars.

 

Het ging niet om besparing, het ging erom dat PL-lampen

wel degelijk zijn te dimmen.

 

En inderdaad, verschillende lampsoorten door elkaar dimmen gaat

volgens mij met geen enkele dimmer. Maar wie wil dit nu?

 

Inderdaad, strakke prijs maar dat heb je snel met kwaliteit,

het zijn toppertjes en ook op afstand bedienbaar met

batterijloze dimmers/schakelaars.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con

In de woonkamer heb is 6 dubbele stopcontacten waarvan elk rechter stopcontact (R=regelbaar) is met een centrale schakelaar/dimmer (2KW) en elk linker stopcontact gewoon 230V is. Hiermee kan ik op één plaats alle schemerlampen aan of uit doen en eventueel dimmen. In al die schemerlampen zitten zeker niet dezelfde lichtbronnen. Hetzelfde geldt voor de aansluitdozen in het plafond. Daar zijn ook meerdere lichtpunten gecombineerd op diverse schakelaar/dimmers.
Ledlampen die dimbaar zijn doen het uitstekend op al mij Niko-schakelmateriaal. Spaarlampen gaan wel wat zachter branden maar gaan bij te veel dimmen gaan ze uit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste gewone dimmers hebben een bepaalde drempel waar het vermogen boven moet komen. (anders gaat de boel knipperen/flikkeren)

Bij veel dimmers is dit zo'n 40w waarmee je toch al een flink aantal ledlampen moet plaatsen om hierboven uit te komen.

Daarom zijn er tegenwoordig ook speciale ledimmers om dit te ondervangen.

 

Betreffende de ledlampen, voor mijn werk gaan er honderden ledlampen van voornamelijk Osram en Philips door mijn handen en zelfs die hadden het probleem dat ze hun warmte niet goed kwijt konden waardoor ze stuk gingen.(de oudere lampen)

Tegenwoordig gaat dit al een heel stuk beter maar je moet nog steeds oppassen met kleine verlichtingsarmaturen.

En de meeste lampen worden geleverd in kleur 827 of 830 en dat is redelijk warmwit.

Koudwit(840) is ook nog wel aardig maar daglicht(865) doet zeer aan je ogen!

aangepast door floyd2

VU+ Solo2-VTI 15.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha weer zo een leuke codering

827

830

840

865

als we internationaal over Kelvin spreken dan is het

2700

3000

4000

6500

opdat men niet in de war komt

 

als daglicht je pijn aan je ogen doet heb je de dag van tevoren teveel gedronken :P

 

Het gaat natuurlijk ook om het aantal Lumen en Candela verdeeld op een geconcentreerd gebied of gespreid over een oppervlak EN DUS om contrasten.

 

LED spotjes zijn waardeloos indien niet per juiste diffuser of lampenkap of indirect verstrooid.

Je kijkt namelijk ook niet recht in de zon zonder blind te worden.

Daglicht is dus perfect zolang je niet in de lichtbron kijkt en daar maken de meeste leken fouten in het lichtconcept van woonvertrekken.

 

ciao ciao

Don't Let Me Be Understand

Valerie Broussard

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con

 

In de woonkamer heb is 6 dubbele stopcontacten waarvan elk rechter stopcontact (R=regelbaar) is met een centrale schakelaar/dimmer (2KW) en elk linker stopcontact gewoon 230V is. Hiermee kan ik op één plaats alle schemerlampen aan of uit doen en eventueel dimmen. In al die schemerlampen zitten zeker niet dezelfde lichtbronnen. Hetzelfde geldt voor de aansluitdozen in het plafond. Daar zijn ook meerdere lichtpunten gecombineerd op diverse schakelaar/dimmers.

Ledlampen die dimbaar zijn doen het uitstekend op al mij Niko-schakelmateriaal. Spaarlampen gaan wel wat zachter branden maar gaan bij te veel dimmen gaan ze uit.

 

 

Damn, had ik daar maar beter over nagedacht. Slim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie

kan niet nog beter nadenken (ik niet, ik denk altijd en dat op top niveau)

kan nadenken

kan onwetend de oplossing niet uit het niets verzinnen

dus heb je een raadgevend adviseur die de materie kent

dus vraag je die adviseur

die adviseur moet zich dus moeite doen om het jouw uit te leggen en het advies op te stellen

 

en dan denkt men dat kost niks

Don't Let Me Be Understand

Valerie Broussard

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zul je wel denken @FalconerThe waarom een dimmer van 2KW? Tja er kan natuurlijk altijd wel eens een vergissing gemaakt worden als er gestofzuigd gaat worden. De stofzuiger hoort natuurlijk niet in het dimbare stopcontact maar ik heb er geen zin in om de keren dat je die fout toch maakt, de zekering in de dimmer te moeten vernieuwen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Claims van 20.000 of meer branduren moet je dus met een grote korrel zout nemen.

Naast het aantal branduren staat er ook altijd (bijna altijd) het aantal schakelingen.

De meeste ledlampen gaan nl. niet stuk op het aantal branduren maar juist op het aantal schakelingen.

 

Maar wat je zegt klopt wel hoor veel ledlampen halen hun beoogde levensduur bij lange na niet.

Ik heb hier ook bekende merken als samsung en megaman gehad die ook binnen een paar maand en zeker niet het aantal schakelingen al defect waren. (mijn ervaring is dat ledlampen gebruikt als aquarium verlichting gewoon een ramp zijn)

Maar ook laatst nog een Philips die bij het aanzetten spontaan uit elkaar knalde en er voor zorgde dat we plots in het donker zaten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...