Ga naar inhoud


LED lampen


boudeman

Aanbevolen berichten

Inmiddels is een groot deel van ons huis voorzien van LED lampen (van verschillende merken).

Mijn ervaring tot nu toe is dat bijna de helft na een tot twee jaar de geest geeft. Meestal valt een deel van de LED's binnen de lamp uit, typisch de elektronica dus.

En de andere helft, die (nog) niet de geest gegeven heeft, gebruik ik niet zoveel.

Claims van 20.000 of meer branduren moet je dus met een grote korrel zout nemen.

Omdat ik braaf alle bonnetjes bewaar, heb ik tot nu toe alles voor garantie vergoed gekregen.

Maar je mag hopen dat langzamerhand de kinderziektes er toch uitgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar heb je dan lampen van de bouwmarkt of een merklamp?

 

Ik heb 3 dozen met merklampen gekregen maar vind het onprettig licht. Dus die lampen gebruik ik nu voor mijn 5 buitenlampen. Doen het al weer meer dan 2 jaar. Branden de hele nacht.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien hetzelfde als in het begin van de led-TV's. Toen kwam het ook regelmatig voor dat een aantal pixels niet aan of uit wilden gaan. Dat probleem is volgens mij ook helemaal van de baan.

Misschien dat je met de nieuwe filament ledlampen er minder last van hebt.

Wat de kleurweergave betreft zijn er natuurlijk led-lampen die een goede of een slechte kleurweergave hebben. Tegenwoordig staat de kleurweergave op de verpakking. Ik gebruik led-lampen met een kleurweergaven van Ra>95 = zeer goed en lichtkleur 2700K.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik gewoon spaarlampen... de meesten van Osram...  Ze geven een prima licht, wat niet echt veel afwijkt van een gewone gloeilamp, en de levensduur overtreft eigenlijk altijd dat wat ze beloven op de verpakking. De stroomkosten zijn ongeveer gelijk aan deze van led lampen, dus led is niet echt voordeliger....  de aankoop prijs is echter wel een stuk goedkoper van een spaarlamp, dus voor mij hoeven led lampen nog niet zo.

 

Ik heb 1 ledlampje in een "zoutlamp" schemerlamp zitten... gekocht bij een chinese site.... en dat lampje brandt nu iedere avond, en dat al meer dan 5 jaar lang....  een spaarlampje paste daar niet echt in, er moest zo een 'koelkastlampje' in.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het niet de bedoeling dat er een gloeilampje in die zoutlamp zit zodat het zout door verwarming zijn helende werking kan verrichten (proest)?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

Gewone spaarlampen op basis van een gevouwen tl-buis hebben het nadeel dat het enige tijd duurt voordat deze zijn normale lichtsterkte geeft. In die tussentijd verandert de kleurtemperatuur flink maar ook als deze op temperatuur is, is de lichtkleur beduidend minder dan van een gloeilamp. Dit kun je het beste zien als je twee dezelfde armaturen naast elkaar hebt, één met een gloeilamp en één met een spaarlamp.
Het tweede nadeel is dat gewone spaarlampen niet te dimmen zijn.
Bij ledlampen kun je kiezen tussen lampen die niet en wel te dimmen zijn.

Bovendien zul je bij spotlampen moeilijk een spaarlamp kunnen gebruiken, met led gaat dat prima.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Psychosammie, in principe heb je gelijk met die zoutlampen... maar omdat het gloeilampje zo weinig warmte geeft, blijft het 'zoutblok' toch gewoon koud.... de eerste jaren brandde het gloeilampje erin... als dat kapot ging kocht ik de ledlamp...  en mij is het niet om de zgn helende werking van het zout te doen, ik vond de lamp gewoon mooi voor op de kast.... dus of er nu iets van dat zout afgegeven wordt of niet, maakt mij niet uit...

 

Spaarlampen hebben inderdaad heel even tijd nodig, Sprietje... maar binnen de minuut zijn ze al behoorlijk op sterkte, en na 3 minuten zijn ze helemaal op volle kracht...  dus dat maakt niets uit.... je doet licht toch aan om te laten branden...op een trap is het weer wat anders, maar in de kamer brandt het licht toch echt meerdere uren na elkaar, dan maken die 2 minuten ook niets uit.... en dimmen doe ik nooit, heb van mijn leven nog nooit een dimmer in huis gehad. Ik kies de goede lichtsterkte voor iedere lamp, en iedere lamp heeft zijn 'doel'... dus ik zou niet weten waarom ik moet dimmen. Spots heb ik ook niet, nooit gehad overigens.....  ik mis led of halogeen dus helemaal niet in mijn huis.

De Osram spaarlampen zijn echt heel goed van lichtkleur....  ik heb inderdaad al lampen gezien die lelijk licht afgeven, en als ik dan vraag wat mensen er voor betaalden, scheelt dit nooit meer dan 1 of maximaal 2 euro op zo een lamp die tussen de  en  jaar brandt....  dat is dus geen probleem.  Je moet de lampen wel in Duitsland kopen, in NL zijn ze relatief duur, en dat moet je dus vermijden.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier sinds 1,5 jaar nu bijna overal led lampen in huis, ze stralen een zacht geel kleur uit en het is heel aangenaam. Je moet natuurlijk er op letten bij aankoop wat je koopt, de heel goedkope zijn meestal niet echt goed en ook meestal onaangenaam fel wit licht. Ook ben ik nog van de oude stempel, er is licht nodig waar , wanneer en hoeveel . Buiten geen tuinverlichting, trekt alleen de dieven aan, mijn buurman kan er van meespreken, sinds zijn tuinverlichting niet meer continue brand zijn er ook geen inbraken meer, (twee keer onaangenaam bezoek gehad) klinkt misschien raar, maar voor hem was dat wel zo. Hij gebruikt nu wel bewegingsdetectoren, honderden keren efficiënter blijkt dus en denkt er sterk aan de halogeen te vervangen door een exemplaar met led lampen.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even off-topic:

Hou de onderkant van die zoutlamp in de gaten, Sverige. Die is vaak van ijzer. En zout trekt vocht aan, dussss....

Je kunt hem op een plastic plaatje zetten o.i.d. want een roestvlek op een dure kast zou jammer zijn.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, spaarlampen zijn schadelijk.

Maar nog steeds bejubeld door de milieu freaks.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de huiskamer gebruik ik Philips 4 watt Red Glow ledlampen met een GU 10 fitting op plafondrails.

Net als gloeilicht wordt de kleurtemperatuur steeds lager naarmate er meer gedimd wordt, op de lage stand geeft het naar schatting 2200 gr. kelvin.

Ze geven een beter lichtbeeld dan de oude 50w halogeen spotjes en er komen geen zwarte brand/stofplekken meer op het plafond doordat ze weinig warmte opwekken.

Ik ben hier zeer tevreden over, maar over de levensduur kan ik nog niets zinnigs melden.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is namaak en ook echte namaak;

-we maken een gloeilamp peertje na met de idee: het kan buigen of barsten

of dito een halogeen lampje van bedenkelijke kwaliteit

-we maken ook een LED panel en of relevante fittingen met LED- Drivers ingebouwd die betrouwbare en reproduceerbare tests gestand doen

 

 

Er is teveel stuk gegaan de laatste 5 jaar met die so-called energy-saving light bulbs

propagated by the EU

 

Spaarlampen is een parlementaire EU enquête commissie waard die de ambtenarij en die vertegenwoordigers die zich door de Lobby lieten naaien veroorzaakt is en moeten allemaal aan de schandpaal... op de Grote Markt van Brussel

 

dat is niet voorzien en helaas lopen die daders nu nog vrij rond

 

Of ik al die EU vertegenwoordigers van alle partijen en alle landen nog ooit een batterij cadeau geef voor hun zaklamp is niet zeker.

 

@ Boudeman

de LED lampen worden natuurlijk identiek aan alle andere producten op de markt van rottig tot perfect geproduceerd

je hebt beslist een merk en type gekocht dat behoorlijk rottig uit de test komt

de test die eigenlijk ook per EU certificaat had moeten plaatsvinden

 

maar dat is niet onderwerp van discussie

de markt MAG ALLES AANBIEDEN maar de voorwaarden of richtlijnen nakomen dat moet U ZELF

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...