Ga naar inhoud


gezeur over schotel in de tuin van mijn appartement


gonnerke

Aanbevolen berichten

Hallo, heb een paar weken geleden een schotel in de tuin van mijn appartement geplaatst (ik ben eigenaar). In de overeenkomst staat dat schotels verboden zijn als ze aan gevels hangen die zichtbaar zijn vanop straat. Mijn tuin heeft geen zicht op de straatkant. Het enige is wellicht dat de schotel vastgemaakt is aan de gevel van de tuin. Hier zit men nu over te zeuren. Moet ik mij zorgen beginnen maken? Ik las wel al een aantal artikels over de wetgeving maar deze zijn nogal uiteenlopend. Het betreft overigens maar een schotel van 64 cm.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als jij de eigenaar bent van het pand, en bovendien zit de schotel niet aan de straatkant, vóór de rooilijn, dan zie ik geen enkel probleem.

Laat ze maar zeuren... ik zou er gewoon niet op ingaan. Volgens mij heb je gewoon het recht om een schotel te plaatsen aan de achterkant van het gebouw.  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje onduidelijk. Je schrijft:

Ik heb een schotel in de tuin van mijn appartement geplaatst.
en ook:
Ik heb de schotel vastgemaakt aan de gevel van de tuin.

Ik mag hieruit concluderen dat de schotel niet in de tuin staat maar gewoon aan de muur  van het appartement is bevestigd boven je achtertuin.
Ik zou zeggen doe niet moeilijk en zet hem gewoon op een pijp die je in de grond zet. Je kunt eventueel ook een tegelstatief nemen.

Maak eens een foto van je schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon laten hangen jij bent de baas en bepaald wat je wilt doen trek je van andere gasten in jou buurt niks aan en anders er nog een grotere schotel bij hangen als ze blijven zeuren.  Je hebt altijd van die etters die zodra ze iets van een schotel zien en dan gelijk beginnen te klagen.

 

Denk aan het verdrag van Rome

jij mag alles ontvangen wat er te zien is (dat recht heb jij !!) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor alle reacties. Ik zal eens aan iemand moeten vragen om een foto te nemen want ben volledig blind. In principe hangt hij inderdaad aan de gevel van de muur van de tuin. Geen idee waarom de leverancier de schotel daar heeft moeten vastmaken. Speelt het een rol voor de ontvangst als je hem vastmaakt aan een gevel of hem gewoon in de tuin zet? Waarom moet een schotel blijkbaar altijd hoog gehangen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel hoog aan de gevel of laag op de grond plaatsen geeft geen verschil in ontvangst.

Alleen als de schotel over een object moet "kijken" wat in de weg staat bepaalt hoe hoog je installateur een schotel plaatst.

Een installateur zal de schotel dusdanig hoog hangen dat je er niet tegen aan loopt, hij zoekt een plaats voor je schotel waar de schotel je niet in de weg zit.

Heb je overleg gehad met de installateur over het plaatsen van schotels en hem er op gewezen dat de vereniging van huiseigenaren regels voor het plaatsen van schotels heeft opgenomen.?

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie. Ik heb er de installateur op gewezen dat hij hem niet op het terras mocht zetten omdat het zo op de algemene vergadering was afgesproken. En ik heb hem dus gezegd dat hij hem in de tuin moest zetten. Het enige waar ik dus niet heb bij stil gestaan is dat hij aan de gevel van de kant van de tuin hangt. Over zonnetenten en tuinhuizen wordt hier zo veel herrie niet gemaakt. Dat is blijkbaar sociaal aanvaard...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit je berichten maak ik op dat je geen eigenaar bent maar een appartementsrecht hebt verworven.

 

Dat maakt je voor een deel gemeenschappelijk eigenaar van het gebouw en exclusief eigenaar van de door jou gebruikte woonruimte.

Bij de koop zal je het regelement van de vereniging van eigenaren hebben gekregen, vastgelegd in de koop overeenkomst.

 

Je zal ontheffing moeten krijgen van de bepaling uit het regelement wat je overeen gekomen bent met de overige eigenaren.

Dit betreft de Nederlandse situatie.

 

Hoe het in Belgie is geregeld, waar de schotel vermoedelijk is gesitueerd, zal je ter plaatse moeten (laten)  onderzoeken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Hoe het in Belgie is geregeld, waar de schotel vermoedelijk is gesitueerd, zal je ter plaatse moeten (laten)  onderzoeken.

In veel gemeenten is er een gemeentelijk besluit dat de schotel niet zichtbaar mag zijn vanop de openbare weg. Maar in veel gemeenten wordt dit toch oogluikend toegestaan, als er tenminste geen klachten komen. Hier bijvoorbeeld in Ieper is het in het historisch centrum, aan de kant van de straat,  niet toegelaten, daarentegen buiten het centrum echter wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens dat als vraag is niet Off-Topic,

dat is op SAT4ALL al heel veel keren aan de orde geweest

en als fervente satelliet hobbyist ook al meerdere keren de gevallen gelezen en becommentarieerd.

 

gewoon durven debatteren en voet bij stuk houden, zo nodig een advocaat in advies nemen

geldend EU-recht kan enkel op uitzonderlijke wijze buiten spel gezet worden, een daarvan is een Monument en beschermd stadsgezicht stad-aanzicht.

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

indien iemand problemen heeft met het zoeken helpen we natuurlijk

maar daar ging mijn antwoord niet over...

 

ik bedoelde eigenlijk dat je geen gezeur aan je kop moet dulden

we kunnen best eens een avondje de gevallen en draadjes erover samen rapen

en de relevante wetgeving die daar in gegeven en beschreven wordt als sticky voor gonnerke en toekomstige vraagstellers in het algemene deel van het Schotelpark onderbrengen

 

Een Advokaat te hulp roepen kan wonderen werken

a richting de monteur gezien zijn montage waar achteraf vragen over gesteld worden

en

b richting de V.V.E. die zich met zinvolle zaken moeten bezighouden en het recht van eigenaren niet moet belemmeren

 

ciao ciao

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2009:BL6547

 

http://blog.iusmentis.com/2013/01/02/het-plaatsen-van-een-schotelantenne-als-grondrecht/

 

http://www.minbuza.nl/ecer/eu-essentieel/handvest-grondrechten/vrijheden-art.-6-t-m-19/vrijheid-van-meningsuiting-en-van-informatie-artikel-11.html

 

http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbj1z0qzw

 

Wat zijn de VvE's toch soms lastig  :angry:

 

Had hier ook te maken met een VvE die schotels niet wilden, men wilde het gooien onder de noemer 'wildgroei'. maar dat is geen houdbare reden voor de wetgever.

De echte reden was, dat een aantal bewoners het gebouw te 'buitenlands' zouden gaan zien ... dus eigenbelang!

Maar een paar wettelijke zaken liet hun al snel inzien dat hun aan het kortste eind zouden gaan trekken  :P

 

 

..... dat het belang van de Coöperatie om geen discussies te krijgen over de al of niet toelaatbaarheid van antennes of schotels onvoldoende zwaarwegend is om ook in een geval waarin geplaatste schotels niet of nauwelijks zichtbaar zijn, een verbod op die schotels te rechtvaardigen en daarmee het fundamentele recht op ontvangst van informatie te beperken.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hoi, zonet kreeg ik een bericht van de syndicus die me zegt dat de kabel van de schotel doorheen de waterkeringslaag is geboord. Houdt zoiets steek en hoe valt dit eventueel op te lossen? Er is hier wel iemand die mijn schotel kost wat kost weg wil, en die persoon heeft ook in de bouw gezeten. Het zou dus ook een truc van hem kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...