Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Niet aan het kanaalraster houden zou het domste zijn wat je kan doen want dat zou vooral ´s avonds een hoop gebrom en gefluit reduceren of voorkomen. Verder zijn niet-raster kristallen niet te koop tenzij je er een speciaal laat maken. Het is of 9 kHz of 10 kHz.

Kristallen liet ik vroeger altijd op frequentie slijpen, er waren zelfs mensen die zelf aan hun kristallen slepen.

 

Maar zou die zender nog werken met een kristal oscillator, in een oventje?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet dat die Hongaren nog iets zien in de middengolf. Alhoewel ik het enorm leuk vind is het niet te verklaren dat ze het land niet van een DAB+ zendernetwerk voorzien.

Hebben ze die 2000 kW zender aangeschaft...en zal niet goedkoop geweest zijn.

 

Ik denk eerder dat er "beslissing-makers" op een idee zijn gekomen en een beslissing genomen hebben die niet in relatie staat tot vernunft & logica. Iemand heeft in z´n eigen zak heeft gemismanaged misschien? Door bij Nautel te bestellen? In plaats van een fabrikant uit de EU zoals Transradio (Telefunken Berlijn).

Ik heb er wel een idee over maar kan dat niet op het board plaatsen.

 

De enigste reden die ik me kan voorstellen is het enorme bereik na zonsondergang.

Of dat ze na in de toekomst op DRM willen overschakelen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Indië is het gehele land al op DRM middengolf omgeschakeld.  AIR (All India Radio)

En dat is zeker geen klein landje.

Het is daar een grandioos succes.  http://www.drm.org/drm-india-page

In Indië is men vanwege DRM naar een 18 kHz raster overgestapt.

Dus DRM is heeft zeker een kans.

 

Analoge middengolf is nog steeds in een groot deel van de wereld in o.a. Amerika in gebruik en dat zal nog lang zo blijven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Indië is het gehele land al op DRM middengolf omgeschakeld.  AIR (All India Radio)

En dat is zeker geen klein landje.

Het is daar een grandioos succes.  http://www.drm.org/drm-india-page

In Indië is men vanwege DRM naar een 18 kHz raster overgestapt.

Dus DRM is heeft zeker een kans.

 

Analoge middengolf is nog steeds in een groot deel van de wereld in o.a. Amerika in gebruik en dat zal nog lang zo blijven.

 

Enige nuances?

 

DAB+ wordt hier ook al door menigeen afgeschoten. Maar in Europa gaat het zeker aanslaan. Kost tijd.

India is een groot land. Wellicht dat DRM de kortegolf gaat vervangen?

 

In de VS wordt AM/MW alleen nog gebruikt voor kleinere doelgroepen. De grote zenders hebben allang afgehaakt. De MW is daar een stuk stiller geworden tov een jaar of wat geleden.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat achtergrond informatie over de antenne site.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmitter_Solt

 

En van de leverancier van de zenders.

 

http://www.nautel.com/solutions/high-power-mw-nx-series-100kw-2mw/

Wanneer je op de site van de fabrikant kijkt spreekt die over RF output.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Output zender of input antenne?

 

Ik neem aan dat je rf output bedoelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...