Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


een antenne plaatsen en je bent met de juiste apparatuur weer helemaal " up to date "

zonder een kabelaar te moeten accepteren!

 

Als je in Duitsland woont is dat inderdaad geen enkel probleem want alle belangrijke Duitse zenders zitten FTA op Astra 1.

En toen ik in Tblisi (Georgië) in een hotel zat had de tv op de kamer een eigen sat ontvanger erbij staan die je zelf op elke denkbare FTA zender van Hotbird kon afstellen. Maar Nederland en België zitten nu eenmaal met dat verdomde codeer systeem waardoor je dan iedere kamer een eigen CanalDigitaal kaart zou moeten hebben. Als je dan denkt aan de kosten en de risico's van diefstal lijkt me dat geen aantrekkelijke optie. Misschien dat het ooit ongecodeerd kan met een Ka-band systeem dat een hele kleine footprint heeft, maar dan nog moet je van die commerciële verdienmodellen af. In Duitsland en Engeland kan het ook, dus waarom wij niet? Deel de kosten tussen de NPO en de commerciële jongens en zorg ervoor dat er niet teveel over de grenzen te zien is en je hebt het geregeld. Maar dat alles geldt natuurlijk ook voor dvb-t, dat hoefde niet aan KPN verkwanseld te worden, in de meeste andere landen is dat veel beter geregeld,

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland en Engeland kan het ook, dus waarom wij niet? Deel de kosten tussen de NPO en de commerciële jongens en zorg ervoor dat er niet teveel over de grenzen te zien is en je hebt het geregeld. Maar dat alles geldt natuurlijk ook voor dvb-t, dat hoefde niet aan KPN verkwanseld te worden, in de meeste andere landen is dat veel beter geregeld,

Engeland heeft spotbeams, en lang niet alles zit er ongecodeerd op de sat.

Duitsland is ook volop in beweging richting CI-modules, zelfs op DVB-T2.

DVB-T (Digitenne) is in Nederland voor slechts een beperkte doelgroep.  In Duitsland en Engeland wordt dvb-t betaald uit de luister- en kijkgelden. Dus in Nederland zou dan de grote meerderheid gaan betalen voor een beperkte groep.

 

Je moet geen appels met peren vergelijken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je dat uw volksvertegenwoordiging dat allemaal verkwanselt hebben?

in de perverse verkoop, uitverkoop van uitzendrechten en frequenties sinds pa56rem en alle pogingen vrije zenders aan banden te leggen

en onopgemerkt is het monopolie bij een rechthebbende terecht gekomen die helemaal geen interesse heeft in Nederlandstalige uitzendingen.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je dat uw volksvertegenwoordiging dat allemaal verkwanselt hebben?

in de perverse verkoop, uitverkoop van uitzendrechten en frequenties sinds pa56rem en alle pogingen vrije zenders aan banden te leggen

en onopgemerkt is het monopolie bij een rechthebbende terecht gekomen die helemaal geen interesse heeft in Nederlandstalige uitzendingen.

 

Linksom of rechtsom, er moet worden betaald.

Of iedereen betaalt mee voor het gebruik van enkelen, of enkelen betalen alleen voor zichzelf.

Nederland is een kabelland, Duitsland een schotelland, en Frankrijk een dvb-t land, en Italië een schotel- en dvb-t land.

 

Duitsland zet nu dvb-t2 op met modules, dat lijkt toch wel erg veel op het Digitenne systeem.

Het woord "verkwanselen" is een subjectieve kwalificatie. Ik vraag me sterk af of KPN nou veel op Digitenne heeft verdiend.

 

Een AM zender van 2000 Kw, wie gaat een avondje luisteren?

Zelfs Radio Tirana zendt nog maar een paar uurtjes uit op de 1395 AM, maar dan wel voor een commerciële klant.

En hoe lang nog?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht  dat in VS vroeger AM gebruikt werd als drager voor een analoog signaal . AM draagt verder dan FM ,ook rondom zich.

Als AM wat zwakker is hoor je dat maar die AM is drager voor ' t analoog(digitaal?) signaal .Dit  analoge signaal wordt uiteindelijk gebruikt voor de muziek dat dan uitstekend klinkt. Voor stereo had men een extra AM zender.

Dat was vroeger zo en nu is het digitaal via satelliet . Een set die men kan kopen in een benzinestation (veel gecodeerde).

Of waren het vroeger satellieten die AM doorstraalden, weet het niet meer ?

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

AM is de afkorting van Amplitude Modulatie en de omroepband waar we het hier over hebben is de middengolf.

 

En van stereo am zenders heb ik nog nooit gehoord.

De eerste DVB omroep satellieten zonden analoge tv (en radio) uit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Mon heeft het waarschijnlijk over het Amerikaanse XMSerius satellietradiosysteem, heb je zo'n autoradio dan kan je bvb van NY naar LA rijden en zonder onderbreking naar dezelfde zender blijven luisteren dankzij een paar geostationaire satellieten op 2,3GHz. Het gaat hier wel niet over AM maar over een digitaal signaal gemoduleerd in QPSK en in de meeste gevallen moet je een abonnement afsluiten. Hier in Europa is dit nooit van de grond gekomen maar dat was ook het geval met de 8-track spelers  :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel AM middengolf stations in stereo in America en Canada. Met een bandbreedte van 10 kHz (= 5Hz) klinkt dit erg goed.

Er was of is ook een Frans middengolf station dat in stereo uitzendt. Frans Blue geloof ik.

 

http://www.amstereo.org/

 

Dat Sirius satelliet radio systeem in Noord America wordt ondersteund door terrestrische zenders, daar waar de satellietontvangs slecht is. Bijvoorbeeld in tunnels.

De laatste keer dat ik in America was had ik een huurauto met Sirius aan boord en reed van Los Angeles naar Las Vegas en terug en vond het in één woord phenomenaal. Geweldig goed. Nergens uitval..en perfecte weergave kwaliteit.

Jammer dat we dat in Europa niet hebben.

Heb je een Sirius abbonement, dan kan je er ook online naar luisteren als je bijvoorbeeld thuis bent.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In joshua Tree en Yucca Valley dus op weg naar Palm Springs vanuit Las Vegas, viel die zender toch echt weg hoor

 

maar goed daar wil je ook niet wonen of autorijden

 

verder prima ontvangst en geluidskwaliteit am-stereo gedurende 21 dagen USA excursie

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Eduard07: Beste Eduard, je stelt een status quo terwijl ik zeg dat het ook anders had kunnen zijn. Dat zijn geen tegenstellingen op zich. Als je meldt: " DVB-T (Digitenne) is in Nederland voor slechts een beperkte doelgroep." Dan heb je daar volledig gelijk in. Echter, als we niet zulke vreselijke marktkooplui waren geweest maar gewoon het hele pakket van niet-betaalzenders op dvb-t waren gaan uitzenden dan is de kans enorm groot dat het in Nederland helemaal niet "slechts voor een beperkte doelgroep" was geweest. Als je kijkt nmaar het gros van de mensen dan kijken die voor het overgrote deel naar de publieke en commerciële Nederlandse netten. Waren die netten vanaf dag 1 dat men op digitaal overging op de UHF frekwenties FTA aanwezig geweest dan hadden de kabelaars een zure appel gehad om in te bijten. Omdat er erg veel mensen zijn die daaraan genoeg hadden gehad en geen cent meer zouden hebben uitgegeven aan kabelabonnementen. Het gaat tenslotte in ons land altijd om veel meer geld dan elders waar je vaak voor een goede 5 piek per maand al een basispakket aangeboden krijgt. We worden gewoon vrij fors uitgebuit om het even simpel te zeggen.

 

Denk hoe prettig het was geweest om overal waar je maar wilt, binnenm of buiten, gewoon waar je wilt in Nederland zorgeloos een tv of radio te kunnen wegzetten net als in de analoge tijd zonder je druk te hoeven maken over de vraag of je er wel een cam en geldige smartcard voor hebt. De vrijheid om dat waar je maar wilt binnen Nederland te kunnen doen, van mijn part in je schuurtje of op zolder is ook best wat waard. Bovendien betaalden we in de analoge tijd ook met ons belastinggeld voor 4 analoge "FTA" zenders te weten Ned 1-2-3 en de regionale zender. Ik denk dat als je die vier frekwenties zou hebben gebruikt voor Ned 1-2-3 plus reg plus RTL, SBS enz. enz. dat je dan zelfs nog ruimte over had gehad voor Cultura etc. Er passen enorm wat digitale programma's op één transponder, dus op 4 transponders kom je aardig ver (als je een voormalig UHF kanaal als transponder mag betitelen), maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel Met 4 UHF kanalen met elk 5 zenders per kanaal zit je dan al op minstens 20 FTA kanalen op dvb-t. Ik garandeer je dat bij een dergelijk aanbod dvb-t niet voor een beperkte doelgroep maar wellicht voor 50% of meer van onze bevolking voldoende was geweest.

 

We hebben vele decennia lang met ons publieke geld voor die zenders betaald, toen nog analoog. Waarom zouden we nu ineens doen alsof de hel zou zijn losgebarsten als we dat waren blijven doen? Niet meer maar ook niet minder. Ik weet dat je steeds weer met financiële argumenten komt maar geldt dat niet voor alles? Moeten we dan ook maar alle FM en DAB+ zenders uitschakelen onder het motto "je luistert maar op eigen kosten naar je telefoontoestelletje in plaats van naar een radio?"  Er is ook nog zoiets als een samenleving waarin we tezamen dingen met en voor elkaar doen! Op radiogebied al bijna 100 jaar lang.

 

 

 

 
75
aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90user, ik denk dat je nu een aantal zaken buiten beschouwing laat dat wel relevant is voor het hele Digitenne-verhaal in Nederland.

 

1) Met het principe "de gebruiker betaalt" is niks mis. Met veel andere publieke voorzieningen is het nooit anders geweest, zoals wegenbelasting en accijnzen.

    Indien wij allen via de belastingen allerlei zaken subsidiëren voor een beperkte groep (bv. kunst, openbaar vervoer) dan wordt m.i. publiek geld niet goed besteed.

2) Toen KPN met Digitenne begon, deed KPN zowel ontvangers als smartcards (5) met pakketten bijna cadeau en dat bijna weggeven heeft heel lang geduurd.

     Op kosten van KPN, niet de schatkist. Maar toen HD en digitale kabel oprukten, werd de Digitenne markt kleiner. De publieke zenders waren nog steeds FTV.

     Ik vraag me af, wat KPN per saldo heeft overgehouden aan het hele avontuur. Maar de Nederlanders zijn vast niet bekocht geweest.

3)  Nederland is altijd al een kabelland geweest, met name vanaf de introductie van de CAI. Maar daar maakte in het analoge tijdperk velen dan ook gebruik van, want naast een paar publieke tv zenders was er in het begin niets en vervolgens een paar Duitse en Belgische publieke zenders. . 

 

Hetzelfde principe geldt voor de AM-zenders: op een gegeven moment weegt het aantal (trouwe) luisteraars niet op tegen de kosten, nog afgezien van het milieu-aspect van hoog-vermogen analoge FM zenders.

 

(En het argument dat je hierboven noemt m.b.t. FM/DAB+, ben ik nog niet tegengekomen.) 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

153

Beste Eduard,

Ik denk dat er heel veel aan te merken is op hetgeen je allemaal zegt. Ik betaal enorm veel aan allerlei dingen waar ikzelf helemaal niets aan heb en ook nooit gebruik van ga maken. Dat is helemaal niet erg zolang ik ook van dingen gebruik kan maken waar anderen die dat misschien ook niet zelf gebruiken meebetalen. Maar het wordt enorm bijtend als ik voor alles meebetaal maar meneer de Overheid besluit dat uitgerekend op een plek waar ik met grote regelmaat een rivier over wil steken als tolbrug wordt getorpedeerd.

 

Wat betreft dvb-t, we hebben al sinds het begin van het tv tijdperk altijd het VHF/UHF zendernet tezamen betaald. En laten we eerlijk zijn, we zijn de Mr. Scrooge van Europa, in geen enkel Europees land betaalt men zo ongelofelijk weinig voor de publieke radio en tv als bij ons. De absoluut enige uitzondering is de Republiek Moldova, een ministaatje men een paar miljoen inwoners dat voor de helf Roemeens en de helft Russisch spreekt. Die gebruiken de publieke media van Roemenië en Rusland voor een groot deel waardoor ze zelf nauwelijks iets hoeven uitgeven. Ik vind het krankzinnig, armetierig en zielig om over de kosten gaan zeuren als we zo ongelofelijk weinig voor de media betalen en daarbij nog maar net blijven doen alsof het nog te veel is en we nog te armlastig zijn om er een met de andere Europese landen vergelijkbaar bedrag voor te betalen.

 

De kosten van Digitenne zijn niet mijn hoofdbezwaar, maar het totale ongemak dat je niet gewoon ergens een tv'tje mee naar het terras, de camping of het schuurtje mee kunt nemen en er dan zonder gedoe met geldige kaart etc naar kunt kijken. En wat de AM media betreft, Britten en Amerikanen krijg je ondanks alle discussies nooit en te nimmer zo ver dat ze alle AM radio afschaffen want ze weten maar al te goed dat bij natuurrampen of oorlogen dat wel eens je enige manier zal kunnen zijn om mensen nog te bereiken. Denk heel simpel aan de global warming, de stijging van de zeespiegel. Niemand kan ons garanderen dat er echt nooit een watersnoodramp à la 1953 zal kunnen plaatsvinden. Of van mijn part denk je aan een terroristische aanslag op enkele dijken waardoor een groot deel van een provincie volloopt. De afschaffing van AM radio betekent dat je gewoon helemaal niemand meer kunt bereiken. Kan het nog kortzichtiger? Alleen maar om een paar rotcenten.

 

Nee, ik vrees dat je zoals velen onvoldoende kritisch nadenkt over de zin en onzin van dingen. Er worden mijns inziens enorme fouten gemaakt waarvoor we met een beetje pech op een beroerd moment heel veel voor zullen betalen. Want je kunt dan nog wel snel even een zendertje regelen zoals we nog niet lang geleden de AM zender in Oxfordness afhuurden om de door brand uitgevallen FM zendtorens tijdelijk te vervangen maar als niemand meer een AM radio heeft kun je dat ook wel vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...