Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik vind de AM condities momenteel niet slecht. Al in de namiddag is de AM in beweging tot ver in de ochtend. Soms is de 1215 van Absolute Radio zolang stabiel overdag dat je haast zou denken dat de zender versterkt is. Maar ook 1458 kHz (Sunrise) uit Londen kan er wat van. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nochtans is die Sunrise Londen 1458 khz maar een 50 kw zender en komt hij stukken sterker binnen dan Gold London 1548 khz die 100kw is.

 

Ja, die laatste heeft duidelijk een directional signal op zuid Engeland.

Sunrise is kennelijk omni-direcional. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks marketing. 538 was in de stad Groningen dag en nacht prima te ontvangen.

192 kwam in het noorden niet verder dan Buitenpost. Mogelijk heb je het over 192, want 538 kwam echt een stuk verder.

 

Het zal aan je ontvanger hebben gelegen. Op mijn Grundig transistor kwam Radio Noordzee tot aan de Duitse grens. 

 

Zou kunnen maar ik betwijfel het, het waren destijds op een paar plekken in Groningen stad degelijke lampenbakken. De tijden dat ik kon luisteren was 's avonds en dan was Veronica (daar had ik het idd. over zoals vermeld) niet te genieten en Luxemburg wel en daar luisterde ik dus naar. Maar misschien stonden er wel links of rechts wat torens in de weg.

In de tijd dat Radio Noordzee bezig was zat ik al lang naar een degelijke stereo set met LP's te luisteren en bij inversie-weer op het dak met de antenne te draaien om Oost Duitsland, Denemarken, België en Engeland te ontvangen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen maar ik betwijfel het,

Ik woonde indertijd in Groningen stad heb Noordzee 220 en Veronica 538 altijd goed kunnen ontvangen.

Gewoon thuis. En buiten helemaal. Zonder extra trucs.  

 

Het is jouw stelling tegen mijn eigen ervaring.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, laten we het zo zeggen, ik heb er 20 jaar gewoond, dus niet mijn stelling, zoals jij stelt, maar mijn ervaring.

 

Ik denk dat jij wat later bent gaan luisteren.

Ik luisterde vanaf ca 1960 naar dergelijke zenders en toen zat Veronica op 192 en het was 's avonds puin in Groningen, kan ik je verzekeren.

Toen jij in de jaren 70 zo te zien inhaakte, want toen ging Veronica naar 538 en kreeg je Noordzee, was ik al lang met andere dingen bezig, zoals ik al meldde.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, laten we het zo zeggen, ik heb er 20 jaar gewoond, dus niet mijn stelling, zoals jij stelt, maar mijn ervaring.

 

Ik denk dat jij wat later bent gaan luisteren.

Ik luisterde vanaf ca 1960 naar dergelijke zenders en toen zat Veronica op 192 en het was 's avonds puin in Groningen, kan ik je verzekeren.

 

 

Heb je mijn post #83 wel gelezen?

"Ca 1960" kan niet. Veronica begon in april/mei 1960 op 192 vanaf de Borkum Rif.

Ik kan je verzekeren dat ik vanaf het begin Veronica 192 heb gevolgd in Groningen. Overdag zwak (behalve op een goede lampenradio), maar door de atmosfeer 's avonds vaak goed te ontvangen. Allemaal mijn eigen ervaring.     

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is natuurlijk leuk om "te ouwe neelen" over veronica of radio caroline, maar veronica gebruikt inmiddels een ander medium

 

Voor ons is meehoren van uit den verre nog een soort AM-frequentie hunting en die begon ik ook met een grote Philips Houten Radio als cadeau van mijn Oma zaliger.

Radio Caroline Donna 1972 van 10CC na 19:00 uur op zolder.

 

De Philips in de woonkamer had geen ontvangst op AM die gebruikten we sind 1965 voor FM en de pickup. Daar mocht ik niet aan komen als peuter.

 

Nu de vraag of het nog steeds leuk is om te frequentie hunten?

Daar veel van die zenders vergeven zijn van da reclama

;)

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeggen dat we in het verre Vlaanderen Veronica op de 192 overdag redelijk ontvingen, maar 's avonds was het een ramp, vooral het gefluit was irritant. Ik denk dat dit gefluit voortkwam van morse signalen van zeeschepen. Toen ze op de 538 kwamen was het signaal stukken stabieler, zowel overdag als 's nachts, maar nu was er hinder van een Engelse commerciële zender die proefuitzendingen deed op dezelfde golflengte. Later toen Veronica stopte met uitzendingen bleek deze frequentie voor UK commerciële stations voorbestemd , zoals nu Gold en Smooth radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Morse signalen zijn terug te voeren op een slechte spiegelfrequentie onderdrukking van de gebruikte ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de AM ontvanger een slechte of geen middenfrequentie onderdrukking heeft aan de antenne ingang, of niet op de juiste MF is afgeregeld, dan er altijd wat doordringen en hoorbaar zijn. Dat zijn dan signalen tussen ca. 460 en 475 kHz. Vooral als je aan de kust woont en ´s avonds kon dat een probleem zijn.

Dit is de 630 mtr band die tegenwoordig door zendamateurs gebruikt wordt. Maar vroeger was het de zeevaart die inderdaad met morsetekens daarop uitzonden in de jaren 60.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de AM ontvanger een slechte of geen middenfrequentie onderdrukking heeft aan de antenne ingang, of niet op de juiste MF is afgeregeld, dan er altijd wat doordringen en hoorbaar zijn. Dat zijn dan signalen tussen ca. 460 en 475 kHz. Vooral als je aan de kust woont en ´s avonds kon dat een probleem zijn.

Dit is de 630 mtr band die tegenwoordig door zendamateurs gebruikt wordt. Maar vroeger was het de zeevaart die inderdaad met morsetekens daarop uitzonden in de jaren 60.

ik woon inderdaad niet zover af van de kust, vond die biep biep biep vaak heel irritant. Op de site van Norderney staat een voorbeeld geluid van die morse signalen. Ook op de site de naam van het Londense commercieel radiostation gevonden . Het betrof testuitzendingen van IBA (Independent Broadcast Authority) het latere Capital Radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de laatste maanden ondervond Veronica 558 ook storing vanuit Londen: "toevallig" begon Spectrum Radio er te testen.

Bij Veronica AM opnames uit die tijd hoor je de zender in de verte.

 

De 558 was/is trouwens wel aan het VK toebedeeld.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Kossuth Radio met zo´n gigantisch vermogen werkt is mij niet helemaal duidelijk. De praktische reikwijdte overdag op die golflengte is hoogstens 200-300 km. Dan kun je er nog zoveel vermogen achteraan gooien, meer wordt het niet. (Demping van de grondgolf)

s´Nachts heeft het wel zin want dan kom je vele duizenden kilometers ver. Dit heeft weer het nadeel dat er juist dan, storing onstaat met andere zenders  die op dezelfde golflengte zoals IRIB in Iran werken.

Juist daarom zou het vermogen gereduceerd moeten worden. Dit terwijl ze om 23h00 uit de lucht gaan.

Dus ik begrijp niet waarom ze zo opereren.

 

Als voorbeeld de 747 kHz. Met Radio 5. Die was overdag in Z. Nederland ook al niet goed meer te ontvangen met z´n 400 kW. Er moest zelfs een hulpzender (Hulsberg) aan te pas komen om de footprint daar te vergroten.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Kossuth Radio met zo´n gigantisch vermogen werkt is mij niet helemaal duidelijk. De praktische reikwijdte overdag op die golflengte is hoogstens 200-300 km. Dan kun je er nog zoveel vermogen achteraan gooien, meer wordt het niet. (Demping van de grondgolf)

s´Nachts heeft het wel zin want dan kom je vele duizenden kilometers ver. Dit heeft weer het nadeel dat er juist dan, storing onstaat met andere zenders  die op dezelfde golflengte zoals IRIB in Iran werken.

Juist daarom zou het vermogen gereduceerd moeten worden. Dit terwijl ze om 23h00 uit de lucht gaan.

Dus ik begrijp niet waarom ze zo opereren.

 

Als voorbeeld de 747 kHz. Met Radio 5. Die was overdag in Z. Nederland ook al niet goed meer te ontvangen met z´n 400 kW. Er moest zelfs een hulpzender (Hulsberg) aan te pas komen om de footprint daar te vergroten.

 

Toch is mijn ervaring dat je het het hartje van Roemenië, dus circa 350 km van de Hongaarse grens en daar moet je dan ook nog eens ca. 150 km tot aan Boedapest bij optellen dus een kleine 500 km totaal van zender naar ontvanger, ook overdag nog een behoorlijke zij het niet keiharde ontvangst van 540 kHz kunt realiseren. En dat was, geloof het of niet, nog voordat die zender zo enorm in kracht werd verhoogd.

Overigens werden heel vroeger toen omroepen nog een vaste stek hadden op een van de beide Hilversumse middengolfzenders, ze ook met enige regelmaat van Hilversum 1 naar 2 en omgekeerd verhuisden omdat de zender op 298 meter (1007 kHz) een minder groot bereik had dan die op als ik me goed herinner 402 meter (746 kHz)  Van kHz werd in die tijd nog niet gesproken vandaar dat ik me even zo uitdruk. Ik hoorde wel als verklaring dat de zenders op de lagere frekwenties dus hogere aantallen meters overdag een groter bereik hadden dan die op de hogere frekwenties = lager aantal meters bij gelijk vermogen. Overigens gold dat uitsluitend voor het bereik overdag, zo herinner ik me dat toen ik op de boot van de VS richting Europa voer ik bij het invallen van de duisternis niet als eerste Europese zender de relatief sterke en op dat punt dichtstbijzijnde Ierse middengolfzender (ik herinner me de exacte frekwentie allang niet meer maar mij staat iets bij van 657 kHz of zoiets) ontving maar de alom bekende 1440 kHz van Radio Luxembourg. Enfin, het waren dan wel geen powerhouses maar de RTB op 620 kHz had overdag ook een groter bereik dan de BRT op 926 kHz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...