Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


dat deden die Russen speciaal voor Sverige. :D

Ik heb er inderdaad vaak naar geluisterd...   

Maar ook de reguliere middengolf uitzendingen van Radio DDR1 en Stimme der DDR stonden dagelijks aan .

 

In die tijd stuurde ik ook ontvangstrapporten, en kreeg daar QSL kaarten voor terug, en een heleboel andere dingen, tijdschriften, wimpels, en van de Russen ook nog jaarlijks een mooie postzegelverzameling...  De meeste dingen heb ik nog steeds....  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn Panasonic had/heb ik voor de AM een draaiknop waarmee ik kon/kan finetunen.

En een externe, draaibare ferrietantenne.

 

Ik had (en heb nog steeds) de National Panasonic DR22.

Een geweldige ontvanger waarmee ik vele jaren luisterplezier gehad heb!  Het was een erg goede investering vond ik.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar ook de reguliere middengolf uitzendingen van Radio DDR1 en Stimme der DDR stonden dagelijks aan .

 

Jaja, Stimme der DDR heb ik hier wel eens op FM gehad tijdens condities.

 

Anti Faschistischer SchÜtzwall, der Imperialismus dit en dat, die BRD, de hele dag maar door... 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Fm had je vroeger een knopje afc ,stond je iets naast de zender of  schakelde je via de preselekties dan ging de afc voor je de afstemming optimaliseren of adjusteren. Zeker te horen bij stereo.

 

Bij AM werkte dat niet.En mss is is die afc nu gewoon dagelijkse kost en niet vernoemd.

 

Sommige radio´s hebben die AFC mogelijkheid hard nodig omdat de stabiliteit zo grotten-slecht is op de FM dat de ontvanger anders telkens van de zender weg loopt.

Ik heb hier in mijn bureau zo´n Tivoli One staan. Mijn hemel wat is dat een waardeloos ding. Daar kun je de AFC helemaal niet uitschakelen en iedere zender kleeft als kauwgom aan de afstemknop.

 

Hele oude "luxe" AM radio´s hadden ook AFC. Maar dat was dan een gekompliceerde schakeling met buizen en motorafstemming m.b.v. de AVR.

Een motortje dreef het afstem-mechanisme aan om de zender precies juist in het "midden" af te stemmen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, Stimme der DDR heb ik hier wel eens op FM gehad tijdens condities.

 

Anti Faschistischer SchÜtzwall, der Imperialismus dit en dat, die BRD, de hele dag maar door... 

 

Ja, en op de TV had je "Der Schwarzer Kanal" met die lul van Karl-Eduard von Schnitzler. Tranen heb ik gelachen als ik op dienstreis in de Deutsche Demokratische Republiek was en die uitzending liep toevallig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een radio schip zoals de piraten van destijds kon je geen richtinggevoelige antennes plaatsen.

Er was geen plaats voor.

Om een antenne te ontwerpen die een bepaalde richting uitstraald heb je altijd meer dan 1 mast nodig (minstens 2). Als dipool en reflector.

Verder mogen die antennes dan ook niet bewegen door stroming en wind. Er is niet genoeg plaats voor op een schip.

Er ging dus kostbare veldsterkte verloren richting  Engeland.

 

 

Dat kan ik me goed voorstellen, ik heb voor AM wel eens een relatief compacte richtantenne gezien maar dat was een logperiodische voor de kortegolf band. En ook die zou waarschijnlijk veel te groot zijn geweest voor op een schip.

 

Tja of die veldsterkte "verloren" ging betwijfel ik, ik herinner me uit die tijd dat ze in elk geval in de eerste tijd de pretentie hadden zowel luisteraars in Engeland als op het vaste land van Europa te bereiken. Een Engelse vriend die in de omgeving van Londen woont vertelde me dat er toch best wel flink naar geluisterd is, in elk geval in de begintijd toen ze nog veel dichter bij de Britse kust bivakkeerden. De kick van het luisteren naar "wat niet mocht" was tamelijk universeel in die tijd, wie weet is dat wel te vergelijken met de kick om "anti EU" te zijn tegenwoordig. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en op de TV had je "Der Schwarzer Kanal" met die lul van Karl-Eduard von Schnitzler. Tranen heb ik gelachen als ik op dienstreis in de Deutsche Demokratische Republiek was en die uitzending liep toevallig.

 

Toch waren dat soort dingen minder apart dan je zou denken. Dat "schwarze Kanal" van Schnitzler heb ik nooit gezien of gehoord, maar ik herinner me wel dat we in ons busje door de DDR reden en er op zondagmiddag, net als in Nederland rond 13:00 op zondag, een meneer op de radio kwam die wel haast 100% een Duitse kopie was van G.B.J. Hiltermann. Zo onder het m otto van "we weten toch allemaal dat die ander niet deugt?" Dezelfde ouwe-jongens-krentenbrood manier van praten waarmee hij zijn luisteraars bespeelde en overhaalde tot zijn standpunten als Hiltermann dat bij ons deed. We hebben ons echt rotgelachen en ons gerealiseerd hoe we toch allemaal een stuk meer op elkaar lijken dan we zelf graag waar zouden willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, Stimme der DDR heb ik hier wel eens op FM gehad tijdens condities.

 

Anti Faschistischer SchÜtzwall, der Imperialismus dit en dat, die BRD, de hele dag maar door... 

Ook, uiteraard...  als je nu een westzender aanzet, uit NL, D of wat ook, is het ook een en al propaganda wat de klok slaat....  niets nieuws onder de zon dus.

 

Maar, en dat is/was belangrijker...  er was hele goede duitslalige muziek op deze zenders te horen...

In bed luisterde ik vaak nog naar "Mitternachtsmelodie"  maar ook overdag waren er veel goede muziekprogramma's, met tussendoor politieke wetenswaardigheden en altijd een uitgebruied nieuwsbulletin, met voornamelijk om 1700 uur een uitgebreid weerbericht, met de temperaturen uit diverse plaatsen in het binnenland, en de belangrijkste steden uit de broederlanden.

 

Karl Eduard von Schnitzler...  ken ik ook, ja...   maar ook dat soort uitzendingen heb je nu nog steeds...  maar ik was niet echt een fan van zijn zwarte kanaal...

Maar TV lukte mij niet van thuis uit...  uiteraard wel tijdens diverse reizen naar de DDR, dan keek ik dagelijks DDR I en II...   en soms ook naar het russische programma voor het Sowjetleger, wat door steunzenders in vrijwel het hele land te ontvangen was.

Radio via MW kon vrijwel de hele dag... soms zelfs zonder echt veel storing...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en op de TV had je "Der Schwarzer Kanal" met die lul van Karl-Eduard von Schnitzler. Tranen heb ik gelachen als ik op dienstreis in de Deutsche Demokratische Republiek was en die uitzending liep toevallig.

 

En Kennzeichen D van het ZDF gaf vaak het actuele tegengas op Von Schnitzler. Met beelden van Von Schnitzler erbij.

 

Eigenlijk was de Koude Oorlog op het ZDF soms puur entertainment.

 

En dan het onderdeel "Hilferufen von drüben" er achteraan...

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...