Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

In joshua Tree en Yucca Valley dus op weg naar Palm Springs vanuit Las Vegas, viel die zender toch echt weg hoor

 

maar goed daar wil je ook niet wonen of autorijden

 

verder prima ontvangst en geluidskwaliteit am-stereo gedurende 21 dagen USA excursie

 

Probeer eens in Oost Nevada vanuit Idaho naar Las Vegas te rijden. honderden kilometers zonder AM of FM radio overdag! Ik dacht met heimwee terug naar onze situatie in Europa waar we gewoon een langegolf zender hadden weggezet die de hele staat Nevada en nog ver daarbuiten zou kunnen bestrijken. Maar het gaat daar alleen maar om de centen, als er onvoldoende verdiend kan worden mag de bevolking in een dun bevolkt gebied het wel schudden! Dat is precies waarom wij hier en niet daar wonen.

156
Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn veel AM middengolf stations in stereo in America en Canada. Met een bandbreedte van 10 kHz (= 5Hz) klinkt dit erg goed.

Er was of is ook een Frans middengolf station dat in stereo uitzendt. Frans Blue geloof ik.

 

http://www.amstereo.org/

 

Dat Sirius satelliet radio systeem in Noord America wordt ondersteund door terrestrische zenders, daar waar de satellietontvangs slecht is. Bijvoorbeeld in tunnels.

De laatste keer dat ik in America was had ik een huurauto met Sirius aan boord en reed van Los Angeles naar Las Vegas en terug en vond het in één woord phenomenaal. Geweldig goed. Nergens uitval..en perfecte weergave kwaliteit.

Jammer dat we dat in Europa niet hebben.

Heb je een Sirius abbonement, dan kan je er ook online naar luisteren als je bijvoorbeeld thuis bent.

 

 

Daar ben ik het 1000% mee eens. We kennen binnen de EU het recht om te wonen en te werken waar je wilt. Zou het dan niet logisch zijn dat we ook zo'n Sirius systeem hadden waarop elk van de 28 EU landen een stuk of vijf zenders had zodat het wonen en werken of gewoon het reizen door die landen kan zonder dat je verstoken blijft van o.a. het belangrijkste nieuws in een verstaanbare taal?

158
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kosten van Digitenne zijn niet mijn hoofdbezwaar, maar het totale ongemak dat je niet gewoon ergens een tv'tje mee naar het terras, de camping of het schuurtje mee kunt nemen en er dan zonder gedoe met geldige kaart etc naar kunt kijken.

 

En wat de AM media betreft, Britten en Amerikanen krijg je ondanks alle discussies nooit en te nimmer zo ver dat ze alle AM radio afschaffen want ze weten maar al te goed dat bij natuurrampen of oorlogen dat wel eens je enige manier zal kunnen zijn om mensen nog te bereiken.

 

 

Ik zou het waarderen als je alleen op de argumenten inging en niet herhaaldelijk mij persoonlijke verwijten maakt om je argumenten kracht bij te zetten. Dan haak ik snel af.  

 

Er zijn wel meer ongemakken in de Nederlandse maatschappij waar we over kunnen klagen. Vaak willen we gemakken waaraan niet-gebruikers meebetalen en gaat het om luxe-problemen. Zoals bij jouw redenatie over een smartcard. Terwijl ik hierboven heb aangegeven dat het in omringende landen dezelfde kant opgaat met dvb-t.  

 

En wat de Amerikaanse AM betreft: je moest eens weten hoeveel zenders daar de laatste jaren zijn uitgeschakeld. Ben je wel op de hoogte?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het waarderen als je alleen op de argumenten inging en niet herhaaldelijk mij persoonlijke verwijten maakt om je argumenten kracht bij te zetten. Dan haak ik snel af.  

 

Er zijn wel meer ongemakken in de Nederlandse maatschappij waar we over kunnen klagen. Vaak willen we gemakken waaraan niet-gebruikers meebetalen en gaat het om luxe-problemen. Zoals bij jouw redenatie over een smartcard. Terwijl ik hierboven heb aangegeven dat het in omringende landen dezelfde kant opgaat met dvb-t.  

 

En wat de Amerikaanse AM betreft: je moest eens weten hoeveel zenders daar de laatste jaren zijn uitgeschakeld. Ben je wel op de hoogte?

 

Beste Eduard,

Ik vrees dat ik me ouderwetser had moeten uitdrukken: waar ik hierboven "je" zei bedoel ik niet jou persoonlijk maar wat men vroeger als "men" zou omschrijven. De gedachte dat we nooit meer een oorlog of een grote overstroming zouden kunnen hebben vind ik een verbijsterend optimistische gezien zowel het nieuws als de stijging van de zeespiegel en het daarbij horende steeds extremer wordende weer wereldwijd. Ik zou niet weten waarom ik iemand zou beledigen als ik zei dat wanneer zoiets nog een keer zou gebeuren we reddeloos verloren zijn op het gebied van mensen over grotere afstanden kunnen bereiken via iets als een portable radio.

 

Verder, als ik even on topic mag terugkomen, natuurlijk neem ik jou persoonlijk niet kwalijk dat je niet op de hoogte bent van de gang van zaken in de regio waarom het gaat. Dat je verbaasd bent dat de Hongaren een zware middengolfzender in gebruik nemen begrijp ik, maar waarom ze dat doen begrijp ik nog veel beter. Het is namelijk zo dat de Hongaren aanhoudend en voor hun buurlanden zeer bedreigend blijven eisen dat ze gebieden waar een Hongaarse minderheid woont (dus Slowakije, Roemenië en Servië om precies te zijn) weer terug bij Hongarije zouden kunnen voegen zoals dat meer dan een eeuw geleden het geval was. Dat de omringende landen niet hun best doen om die Hongaarse standpunten wel even via hun media aan de plaatselijke Hongaarse minderheden door te geven spreekt voor zich. Dus indien ze die Hongaarssprekende minderheden willen bereiken zullen ze dat per satelliet moeten doen. Kijk maar naar Eutelsat 9E, daar zendt de nationale omroep vier van haar vijf programma's uit. Maar er zijn uiteraard ook heel veel mensen die in flatjes wonen of in elk geval alleen kabel hebben, en die kun je dus alleen nog maar bereiken via de middengolf. Ze dromen nog steeds van een groot-Hongarije en dit is de enige zekere weg dat ze hun taalgenoten kunnen bereiken.

In zekere zin vergelijkbaar met de Turken die niet alleen ongelofelijk veel TV en radiozenders via o.a. Turksat en Eutelsat 7E uitzenden voor de miljoenen Turken die in Europa wonen, maar iets vergelijkbaars doen voor alle voormalige Sowjet landen met een aan het Turks verwante taal, tot aan de Chinese grens toe. Zowel Hongaren als Turken hebben dat als groot ideaal en zijn ervan overtuigd dat ze dat vroeger of later voor elkaar krijgen, en dat is de reden waarom ze er alles aan doen om de saamhorigheid van wat zijn zien als "hun volk" te bevorderen. Het heeft dus in het geval van Hongarije niets te maken met een voorliefde voor de middengolf maar alles met het feit dat ze alleen zo "hun volk" zoals zij dat zien dag en nacht met die zender kunnen bereiken c.q. beïnvloeden. Daar komt natuurlijk bij dat in de drie omringende landen de middengolf nog volop in gebruik is en er dus ook niet zoals bij ons sprake is van een "witte raaf" die nog naar de middengolf luistert.

 

Maar ik stop er verder mee als je het goed vindt, ik wilde alleen maar duidelijk maken waarom ik sommige ontwikkelingen ongelofelijk onverstandig vind en er niet een soort persoonlijk debat van maken. Ik denk dat deze uitleg meer dan voldoende is. En zoals gezegd, er is nooit iets van een persoonlijke rancune o.i.d. geweest, maar wel een wrevel over de steeds verdere verrechtsing van de media en daarmee de publieke opinie over dingen die van ons allemaal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Probeer...

Maar het gaat daar alleen maar om de centen, als er onvoldoende verdiend kan worden mag de bevolking in een dun bevolkt gebied het wel schudden! Dat is precies waarom wij hier en niet daar wonen.

 

 

dat is hier toch echt niet anders hoor!

om de centen, bedoel ik

 

en dat er dan toch een zender bijkomt is mooi

en die staatspolitiek en of reclame belangen interesseert mij geen RUK

en wellicht die Hongaar ook niet ( dus geen bereiken en / of beinvloeden )

 

Wij hebben hier een keuze doordat we een aanbod kunnen schiften en filteren. (WAN)

De teloorgang van de AM en FM is omdat analoge ontvangers van mensen geen keuze meer hadden op de scala van frequenties en niet meer toehoorden (ergo geen reclame inkomsten)

 

of denk je dat een hongaar / turk / chinees niet net zo denkt als jij

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In't leger vroeger (Soest 1979) diende zo'n AM zender om gecodeerde boodschappen door te sturen. Ik heb er 'n tijdje rondgereden met die geheime brieven. Iedereen moest handtekeningen plaatsen bij ontvangst/verzenden.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Stil, was dienstgeheim. :cool:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten heeft Soest nooit een militaire kazerne gehad, maar Soesterberg en Amersfoort hadden/hebben er wel een paar

Hij bedoelt Soest in Duitsland, daar waren 6 Belgische kazernes, voor zover ik mij herinner (was er zelf gekazerneerd) 4 Lanciers, 6 Artillerie, 5 Linie, Grenadiers en hoofdkwartier Adam. Voor zover Vlaamse kazernes, er was ook nog een Waalse eenheid, maar de naam hiervan ontgaat mij (is ook al 43 jaar geleden).

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nu heb je het dienstgeheim geschonden en weet Sjaak ook van deze Kanaal van Wessem kazerne. :D

 

Wat erger is, hierdoor zijn we compleet het onderwerp uit het zicht verloren.

Daarom terug op het onderwerp!

 

Hongarije activeert de middengolf.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Roemenië is het belangrijkste doelgebied van deze zender, althans buiten de Hongaarse grens, provincies als Covasna en Harghita die men met name voor Hongarije claimt liggen zelfs licht oostelijk van het midden van Roemenië. Het ligt voor de hand dat de middengolfzender die aan de zuidkant van Boedapest ligt (megye Pest) qua antenne geen rondstraler is maar een flinke lob richting Oost en eventueel zuid (Servië) heeft. Dat verklaart waarom Drs. IJzerbout zo'n sterker ontvangst in zijn woonplaats heeft.

 

Overigens, nu ik erover nadenk, kan het zijn dat de formulering van de topic niet klopt? Er staat "reactiveert" maar volgens mij is die zender nooit weggeweest. Behalve misschien op het moment dat de krachtiger zender werd geïnstalleerd natuurlijk.

35
aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

.............. maar wel een wrevel over de steeds verdere verrechtsing van de media en daarmee de publieke opinie over dingen die van ons allemaal zijn.

 

Dat verdomde "rechts" toch...!

Sommige mensen verstaan daaronder alles en iedereen die niet een linkse mening is toegedaan.

Gelukkig voor onze samenleving denken we niet allemaal op de Noord-Koreaanse- en/of DDR-manier.....

 

Nu weer terug naar de satellieten want daar gaat dit forum toch over?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het gaat in dit draadje over AM  radio vanuit Hongarije.

Uitschakelen van AM zie je over de gehele wereld door de snel veranderende technieken. Verrechtsing heeft er inderdaad absoluut niets mee te maken.

 

AM-gebruik heden ten dage weerspiegelt eerder technische en/of financiële beperkingen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een zendertje regelen zoals we nog niet lang geleden de AM zender in Oxfordness afhuurden om de door brand uitgevallen FM zendtorens tijdelijk te vervangen maar als niemand meer een AM radio heeft kun je dat ook wel vergeten.

 

 

Een belangrijke reden waarom het VK indertijd die AM zender als een van de eerste AM-zenders in het VK buiten gebruik heeft gesteld was

dat er in 2011 al te weinig naar werd geluisterd en de zenders stroom en onderhoud vraten.

Vandaar dat ook commerciële uitbating daarna uiteindelijk strandde.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...