Ga naar inhoud


Energieverbruik analoge meter vs digitale meter


gideon

Aanbevolen berichten

Zoals bij velen willen ze bij mij ook de oude analoge meter vervangen (draaischijf) naar een slimme meter.

Ik gaf aan dat ik dit niet wilde maar beheerder Liander geeft aan dat het dan een gewone digitale meter word omdat de oude afgekeurd zou zijn.

Ik ben bang dat zelfs met een digitale meter ik meer ga betalen als met de analoge meter.

Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met een digitale meter versus oude analoge meter qua energie verbruik?

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien kun je eerst even toelichten waarom jij bang bent dat jij meer zou moeten betalen.

Zelf heb ik geen directe aanwijzingen dat ik na vervanging van de analoge meter meer zou betalen.

Het is ook naar mijn mening nauwelijks te achterhalen omdat je geen vast referentiepunt hebt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben sinds 20 april 2017 een digitale meter en we klagen steen en been bij iberdrola dat we ineens meer stroom verbruiken, ze zeggen dat het klopt en wij weten zeker van niet, we betalen ineens 30 tot 40 euro meer sinds de installatie omdat het verbruik ineens zogenaamd meer is. 

 

Ik vertrouw die nieuwe digitale meters helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

klein "sluipverbruik" zoals het opladen van een GSM of de standby stand van een tv wordt niet gezien door een analoge meter.

Een digitale meter gaat dit wel meten en aanrekenen.

 

Het is natuurlijk wel zo, als er nog ander verbruik is dat dit sluipverbruik wel mee geteld wordt.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je eerst even toelichten waarom jij bang bent dat jij meer zou moeten betalen.

Zelf heb ik geen directe aanwijzingen dat ik na vervanging van de analoge meter meer zou betalen.

Het is ook naar mijn mening nauwelijks te achterhalen omdat je geen vast referentiepunt hebt.

Omdat alle consumenten programma's en forums dit aangaven.

Ik heb het nu even niet over de (slimme)meter maar over onaloog versus digitaal,degene die dus geen data doorstuurd naar de energie provider. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag eens naar de keuring van het Nederlands Meetinstituut.

Als ze met het verhaal komen dat ze nog geen keuring hebben en daarvoor ontheffing hebben direct weigeren die zooi.

Bij ons moet iedere meetzender gekeurd worden om iets te mogen meten dus heb ik grote vraagtekens bij zo'n "ontheffing".

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons hier wordt het stroomverbruik, waterverbruik en chilling al zolang ik hier woon digitaal gemeten. Ik krijg iedere eerste van de maand een SMS van de DEWA wat het verbruik de kosten waren en maak het dan gelijk over.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem hier is dan ook niet analoog of digitaal maar het feit dat iedereen kan meekijken. Combineer deze gegevens en je komt heel wat te weten over mijn gezinssamenstelling en onze huiselijke rituelen.

 

Daarnaast het feit dat relatief veel huishoudens ineens veel meer moeten betalen. Dat wordt dan afgedaan met de dooddoener dat je dan altijd te weinig betaald hebt. Dat zou kunnen maar dat wil ik dan wel aangetoond hebben.

 

Die dingen worden ons door de strot geduwd omdat we ons dan beter bewust zouden zijn van ons verbruik en dan zouden we vanzelf bewuster met energie omgaan. Het idee was leuk maar de uitwerking deugt niet. Ze vergeten hier namelijk een nette interface bij te leveren. De gerealiseerde besparing blijken dus enorm tegen te vallen.

 

En daarom zal ik ook dat ding weigeren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het probleem hier is dan ook niet analoog of digitaal maar het feit dat iedereen kan meekijken. Combineer deze gegevens en je komt heel wat te weten over mijn gezinssamenstelling en onze huiselijke rituelen.

 

Daarnaast het feit dat relatief veel huishoudens ineens veel meer moeten betalen. Dat wordt dan afgedaan met de dooddoener dat je dan altijd te weinig betaald hebt. Dat zou kunnen maar dat wil ik dan wel aangetoond hebben.

 

Die dingen worden ons door de strot geduwd omdat we ons dan beter bewust zouden zijn van ons verbruik en dan zouden we vanzelf bewuster met energie omgaan. Het idee was leuk maar de uitwerking deugt niet. Ze vergeten hier namelijk een nette interface bij te leveren. De gerealiseerde besparing blijken dus enorm tegen te vallen.

 

En daarom zal ik ook dat ding weigeren.

Dat was bij de mijne na plaatsing na een uur al uitgeschakeld. Je kan je netbeheerder verzoeken geen data overdracht te laten doen. Je ziet dan op je meter het ledje uitgaan en een ander ledje aan gaan ten teken dat er geen gebruikersdata wordt gestuurd naar de netbeheerder.

 

Overigens als ik het verbruik wat deze electronische meter extrapoleer dan kom ik op net iets  minder uit dan wat mijn draaischijf per jaar aangaf, plus dat ik nu ineens wel een dag en nacht tarief meter heb. Ik lees gas en electra uit met domoticz en da's toch best een behoorlijke interface.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoelde ik niet met interface. Er zou nog een mooi schermpje bij moeten zodat mensen bewuster zouden worden. Vanwege de Hollandse krenterigheid hebben we dat schermpje niet gekregen. Dus dat ding hangt in de meterkast slim te wezen en geen hond kijkt ernaar.

 

Zie hier het artikel:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/19/energiebesparing-door-slimme-meter-valt-tegen-a1532652

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de gegevens zelf wilt inzien: kijk eens op www.slimmemeterportal.nl

Is een gratis dienst, tovert verbruik om in inzichtelijke grafiekjes.

Als je meer inzicht wilt betaal je wat extra's. Maar basis is gratis.

Heb je toch wat aan je slimme meter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik kan de grafiekjes per dag gewoon zien in een webinterface. Maar om nou te zeggen dat dit energie spaart. Als ik iets inschakel dan wil ik dat apparaat ook gewoon gebruiken. En als het donker wordt zet ik gewoon het licht aan. Dat is met een digitale meter niet plotseling anders geworden. Ook niet als ik zo'n kek display in me woonkamer zou hebben.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...